Πnn                                             
                               • PROGRAMOVÁNI •                                
                                                  

      Po  přestávce,  která trvala tentokrát více než osm dlouhých měsíců,
      je  tady  opět  stará  dobrá  rubrika  Programování. Tu dlouhou dobu
      naštěstí Výheň bez úhony přečkala. Nečekaně se objevilo i pět nových
      přispěvovatelů,  díky  kterým je tu opět tolik článků, na kolik jsme
      všichni zvyklí. Jeden z nich je dokonce ze zahraničí :-)
           A  co  tu  dnes  máme  zajímavého?  Potěšíme  opět  Pascalisty,
      příznivce demoscény i tvůrce 3D enginů. Navíc i programátory hudby a
      internetových  programů.  Ale  teď  už se dejte do čtení a potom nám
      určitě napište!


        VCC - Výheň Coding Compo!    - Výheň

      Po  jistých  problémech  (o  kterých  si také můžete přečíst) začalo
      šesté  kolo  naší  programátorské  soutěže.  Pokud  máte  stále rádi
      assembler - neváhejte a zůčastněte se!


         Free Pascal Compiler I      - John & PaK

      Ačkoliv je to zvláštní, má Turbo/Borland Pascal mezi uživately Výhně
      své příznivce i nyní, téměř sedm let od vydání poslední verze, která
      byla již tehdy velmi zastaralá a díky tomu je i nejnovější Pentium 3
      z  hlediska TP jenom rychlejší 286ka. Naštěstí existují alternativy,
      které váš procesor využijí lépe. Jednou z nejlepších je právě FPK.


        Objekty v Turbo Pascalu      - Marky

      V  Turbo Pascalu jde kupodivu programovat i objektově. Pokud patříte
      mezi  Pascalisty  a  neovládáte  objektově orientované programování,
      pokusí se vám Marky vysvětlit jeho základy.


           Knihovna CiA 1.00         - Dement

      Pascalistům  je určena i knihovna CiA, která toho umí opravdu mnoho.
      Přesněji  je to popsáno v tomto propagačním textu. A je k mání zcela
      zdarma!


        Klasický efekt - Plasma      - TRang

      Plasma  a  podobné sinusoidní efekty patří k základní výbavě každého
      tvůrce  dem.  Pokud  patříte  mezi  začínající  demomakery, není nic
      snadnějšího než kliknout myší a dozvědět se víc.


          Programování SB AWE        - X-BRAiN

      Naprostá většina soundsystémů pro DOS dokáže používat GUS a klasický
      SB, ale podpora AWE je spíše vzácností. Možná je mezi čtenáři někdo,
      kdo  si  píše  vlastní  rutiny pro přehrávání modulů a chtěl by, aby
      jeho  dílko  hrálo  kvalitně  i  na  AWE.  Právě jemu je určen tento
      článek.


          Modelování 3D zvuku        - AdamJ

      Jak  je  vidět  z  názvu  -  nejenom  3D  grafika  jde  modelovat na
      počítačích,  ale  dokonce  i  3D  zvuk.  Tomu se  však  dostává méně
      pozornosti, a tak se to AdamJ snaží úvodem do problematiky napravit.


          Programování TCP/IP        - Bulb

      Stále  více  lidí  používá  internet.  Internet  je síť, založená na
      TCP/IP.   Pokud   chcete   vytvořit  program,  který  komunikuje  po
      internetu,  je  téměř  nutné znát a umět používat protokoly TCP/IP a
      UDP/IP, a proto je zde tento příspěvek.


       Programování 3d enginů II     - Shakul

      Dlouho   očekávaný  druhý  díl  seriálu  o  programování  3d  enginů
      popisuje,   jak   vytvořit   trojrozměrný  svět  s  mnoha  objekty a
      pohyblivou  kamerou, což je dnes základ téměř každého dema nebo hry.
      Obsahuje i zdrojový text ukázkového prográmku!


               BSP stromy            - Johny Dog

      Kdo  někdy  zkoušel  dělat 3D engine (a nepoužíval z-buffer), určitě
      narazil  na  problém  zjištění  pořadí,  ve  kterém  se mají kreslit
      polygony.  Existuje  mnoho  různých  algoritmů, které se o to snaží.
      Jedním z těch "lepších" jsou právě BSP stromy.


          Portálové 3D enginy        - ReDox

      Jestliže  před pár lety byly v módě BSP stromy, teď to jsou portály.
      Využívají je třeba hry jako Unreal nebo Prey. Kromě urychlení celého
      enginu  se  využívají  pro  renderování zrcadel, bran skrz prostor a
      podobných zajímavostí :-)


     Dynamické stíny v reálném čase  - ReDox

      Také  jste  viděli  demo  s  názvem Matrix nebo 64K intro Spotlite a
      vůbec jste nechápali, jak je možné udělat takové pěkné pohybující se
      stíny? ReDox vám to sdělí!


                                                           - Shakul -


            výheň