\ ,1998, /

                              Demobit '98 - results 

            Demobit '98. Někteří z vás  by s klidným svědomím přirovnali
       toto slovní  spojení ke slavné chemické  anekdotě našeho slavného
       polyhistora  Járy  Cimrmana.  Transponovaně:  "Každý  scény znalý
       člověk ví, že poslední Demobit se  konal v roce 1995, to znamená,
       že  název  Demobit  '98  by  musel  signalizovat  téměř  tříletou
       přestávku,  což je  pro scénera  něco tak  komického, že smích na
       některých místech  publika není nikterak náhodný.  My už však ale
       víme, že Demobit '98 se konal 21. a 22. listopadu v hlavním městě
       země našich dlouholetých bratrů Slováků. Tím si však tuto krásnou
       anekdotu kazit nebudeme."

            Ale  dost  už  nadšení  z  neočekáváného  nadělení. Na druhé
       straně  je  třeba uznat, že takto  narychlo naplánovaná akce měla
       poměrně značný vliv na kvalitu produkce, která je dle mého názoru
       hlavním artiklem  všech demoparties a závisí  na ní celkový dojem
       z akce. Ale buďme rádi, že to tentokrát vyšlo. Rok 1998 je pro CS
       scénu opravdu  velmi příznivý. Dvě demopárty  v rozmezí přibližně
       tří  měsíců na  území  bývalého  Československa je  opravdu velký
       luxus.  Ale  alespoň  se  vybil  náboj,  který se naakumuloval za
       dlouhou  dobu  mlčení  a  dal  vzniknout  jasnému  výboji,  který
       posvítil  na  zatemnělá  místa  především  české  demoscény. Přes
       všechna očekávání nakonec právě česká výprava čítala pouze 6 lidí
       (odpovídá  to mým  propočtům, které  proběhly přímo  na party, je
       ovšem možné,  že Čechů na Demobitu  bylo více, ale nebylo po nich
       vidu ani slechu), přestože dosáhla relativně dobrých výsledků, je
       to  opravdu  žalostné  číslo   a  svědčí  o  stále  přetrvávající
 (1)   ignoranci českých  scénerů, pokud tedy ještě  nějací existují. Je
       to  opravdu  smutné  konstatování,  ale  cesta  bývá  občas dosti
       trnitá.

            Přes  všechno  nadšení  byla  moje představa o této komerčně
       založené  akci  zpočátku poměrně dosti černá a svědčí o ní naživo
       psaná   pasáž,   kterou   tu  následně  připojuji.  Je  dobré  si
       povšimnout, jak se občas hodně nevyplatí něco dopředu předpovídat
       a  hodnotit. Raději prozrazuji, že můj výsledný pocit z celé akce
       byl nakonec velmi pozitivní, takže v průběhu došlo k značné změně
       pocitů,  a to bez účinků jakýchkoli externích chemikálií, jejichž
       nabídka v místním baru byla obstojná.

            Sedím  v  celkem  rozsáhlém  sále  jakéhosi kulturního domu,
       který nese opravdu originální  název: "Zrkadlový háj". Všechno je
       to  tu  krásně  komerční.  Reklamní  plakáty,  dokonale  vyvedené
       vstupenky  (odpovídající ceně  150,- SK),  diskofilně vyhlížející
       slovenští občané se svými hyper super nadupanými stroji. Kupodivu
       Quake nebo  jemu podobné klony zůstávají  zatím schované ve svých
       diskových slujích. Decibelová dotace  se zatím pohybuje na celkem
       snesitelné úrovni. Organizátoři  pouštějí na místním soundsystému
       výběr ze světové hudební  produkce. Bohužel sagvan zůstává ladem.
       Promítat na demopárty klipy z MTV je poněkud nešťastný nápad, ale
       co se dá dělat. Já osobně bych preferoval alespoň tichou projekci
       dem.  Jednou  za  čas   někdo  z  organizátorů  použije  mikrofon
       a simuluje  tak  hlášení  na  hlavním  nádraží  v době, kdy ještě
       neexistovali  automatičtí  hlasatelé.  Tím  jsem  chtěl nenápadně
       podotknout,  že na  mě působí  jistá komunikační  bariéra. Příjem
       produkce by  se dal přirovnat  k frontě na  maso. Jaké bylo  však
       naše překvapení, když se PC dema  nacházela ve složce pro dema na
       C64, o interch  ani nemluvě. Je třeba doplnit,  že rozdělování do
 (2)   složek  prováděla  jistá  osoba  ženského  pohlaví.  Lze  si tedy
       domyslet, co  v takových rukou  znamenají nápisy jako  "intro 64"
       a "intro C64".  I já bych  se při troše  nepozornosti spletl. Ale
       dost kritizování organizátorů. Já sám bych se do něčeho podobného
       ani  nepouštěl.  Takže  všechna  čest.  Zatím  se  stále  čeká na
       zahájení, takže využiji času a  pokusím se vám osvětlit, jak může
       být banální cesta autem z Prahy do Bratislavy dobrodružná. Asi si
       každý z vás  myslí, že po dálnici by na  Slovensko trefil i slepý
       řidič,  ale  slepota  nemusí   mít  jenom  hardwarový  charakter.
       Absolutní   nedostatek   ukazatelů   zapříčinil   naší  následnou
       prohlídku  jihomoravských  krajů.   Naštěstí  pomohla  analytická
       geometrie a  hledaný průsečík s  dálnicí směřující na  Bratislavu
       byl nalezen. Následovalo krátké  extempore na hranicích. Důležitý
       český  celník nedůvěřoval  naší čtyřčlenné  výpravě a  vyžádal si
       oddechový  čas na  prozkoumání naší  totožnosti. Naštěstí nedošlo
       k dalším  komplikacím a  vykládací procedura  nás nepostihla.  Po
       návštěvě  veřejných  záchodků  a  výměně  valut  na území nikoho,
       přišla na  řadu  slovenská celnice.  Místní celník považoval  náš
       výpočetní arzenál za  "tovar" a musel si dojít  pro posilu, která
       nás  oslovila  jako  překupníky  s  výpočetní  technikou,  ale po
       vyjasnění  všech okolností  jsme radostně  vyrazili na  slovenské
       území.  V Bratislavě  stačilo přejet  "most s  UFOm" a  sídlištní
       kulturák  jsme  díky  mapám  našli   v  porovnání  s  dálnicí  na
       Bratislavu  celkem  snadno.  Vypadá  to,  že  se začíná něco dít.
       Diváci obsadili židličky a na sagvanu se prohánějí dema a dokonce
       i s  hudbou. Hala  není  příliš  dobře zatemněna,  takže výsledný
       dojem není  nikterak úchvatný, ani bigscreen  nemá takové rozměry
       jako na Fiasku, ale nemůže být každý den posvícení.

            Tak doufám, že to nebolelo. Ke konci je zjevné, že optimismu
       přibývá.  Všechno  odstartovalo  po  menším  zpoždění C64 hudbou.
       Jakožto  tvor  8-bitově  naprosto   negramotný,  tedy  více  méně
       diletant, se nectím  být povolán k jeho hodnocení, a tak i pořadí
       jsem  sestavoval vcelku  náhodně podle  celkového laického dojmu.
       Následoval tzv.  "Samaelův trest", tedy muzak  kompo. Osobně bych
       se  přimluvil za  zrušení této  kategorie, ale  vím, že to zavání
       jistou diskriminací. Je potřeba  pochválit organizátory za jejich
       ohleduplnost k návštěvníkům, protože  více jak 20  pětiminutových
       modulů se  opravdu těžko snáší.  Síto odborné poroty  prosilo dle
       mých  informací asi  18 skladbiček, což je vcelku obstojné číslo,
       jelikož  v součtu  se nám  to blíží  k magické  40, tedy  opravdu
       nabité  kompo.  Mým  favoritem  byla  Trenova  vychytávka Singing
       Piano, nakonec se ukázalo, že jsem nebyl v sále sám, komu se tato
       skladbička  líbila.  I  Češi  měli  své  želízko  v ohni, bohužel
 (3)   Bestie, podobně jako v MC6, se se svým IT zase neprosadila ani do
       první 20,  škoda přeškoda. Globálně  nelze říci nic  pozitivního,
       ale to je pouze můj subjektivní  dojem. Uznávám, že mé (pro mnohé
       z vás) jistě silně extravagantní hudební choutky nejsou právě tím
       objektivním srovnáním, takže raději pokročíme dále. Ještě než tak
       učiním, přidám malou poznámku. Kdo z vás zažil  peklo muzak compa
       na Fiasku, tak si  může  připnout  na  šerpu  řád bobříka  odvahy
       a výdrže,  jelikož prostředí  MFF na  Malé Straně  je k  takovéto
       několikahodinové vychutnávce opravdu značně příhodné. Na Demobitu
       se člověk mohl relativně svobodně  pohybovat a provádět v průběhu
       všelijaké, s poslechem často dosti nesouvisející, aktivity, takže
       se celé kompo dalo vcelku slušně přežít.

            Dále tu máme silně 8-bitvé  obrázky na C64. Opravdu zajímavé
       compo. Mám  rád minimalistickou grafiku, jak  v textové, případně
       ANSI podobě, tak na 8-bitových  strojích a zvláště oceňuji takové
       náměty, jako pravě vítězný  Havranův Stylish House. Opravdu pěkná
       prácička.  To je  ovšem z   8-bitových řad  naprosto vše,  což je
       opravdu   zarážející  fakt.   Zvláště  když   si  vzpomenu,  jaké
       dlouhosáhlé  diskuse  probíhaly  na  boardu  www.demobit.sk  před
       zahájením  Demobitu  o   diskriminaci  všech  možných  8-bitových
       platforem. Já osobně jsem se jako 8-bitový diletant na slovenskou
       produkci v této, pro mě  neprobádané, oblasti vyloženě těšil, ale
       nakonec  se  mi  v  8-bitových  soutěžích kýženého zadostiučinění
       nedostalo.  Nebylo třeba  věšet hlavu,  jelikož následující bloky
       mimosoutěžní  C64 a ZX80 produkce mi spravily náladu. Zvláště pak
       8-bitová  verze  Second  Reality,  kterou  považuji  za  naprosto
 (4)   sofistikovaný  negativistický  přístup  k  novějším technologiím.
       Organizátoři  tento  fakt  výborně  zpečetili  svou  neschopností
       spustit  originální  PC  verzi  Second  Reality  na compo mašině.
       Přestože C64  po hardwarové stránce příliš  neznám a většinu věcí
       vím  pouze z  vyprávění, hodnotím  opravdu výjimečnou důslednost,
       s jakou  byl tento  8-bitový port  vytvořen, zvláště  pak hudební
       výstup je  do nebe volající,  ostatně můžete posoudit sami, pokud
       vlastníte  distribuci   Pascalova  OpenCP  2.5,   která  obsahuje
       emulátor  C64 zvukového  výstupu včetně  několika bajtových SIDů,
       které pocházejí právě z C64 verze Unrealu 2.

            Když už jsme u té grafiky, vrhneme se rovnou na raytracované
       obrázky.  Myslím  si,  že  v   tomto  směru  jsou  tvůrci  značně
       konzervativní  a snaží  se mnohdy  naprosto striktně  přibližovat
       realitě,  ale  tato  snaha  nemusí  být vždy  plodná a mně osobně
       zaujmou  spíše opticky  nebo námětově  zajímavě zpracované scény,
       než  nějaké  simulátory  reality.  Vítězný  obrázek  byl  poněkud
       extravagantní, ale  přesto nijak výrazně  zajímavý, zato Kava  od
       Voomieho  má  atmosféru  a  dle  mého  názoru  jasně předčila své
       konkurenty.  Dav  ale  rozhodl  jinak.  Zajímavé  bylo i PC pixel
       kompo. Vítěz Scape předvedl  klasickou precizní prácičku, zvláště
       jeho  heslo ve  file_id.diz mě  přesvědčilo o  tom, že to má, na-
       rozdíl od některých světových grafiků,  v hlavě v pořádku. Přesto
       všechno na  mě zapůsobilo zejména  druhé místo. Název  PIC480 vám
       toho  asi moc  neřekne, ale  za vidění  tento abstraktní  obrázek
       určitě  stojí. Na  projektoru se  vyjímal ve  srovnání s  ostatní
       produkcí velmi dobře. Posuďte sami.

            Nyní  si vezmu  na mušku  kategorie 256B  a 4kB intro, zatím
       stále slovenské  sólo. Abych řekl pravdu,  žádné velké překvapení
       se  nekonalo.  FEI  no  more  na  4kB  a  Dropz v 256B měli jasné
       vítězství v kapse, i když mě  zaujaly i Skullz a  Orange mind. Ve
       srovnaní s Fiaskem byla celková  úroveň poněkud vyšší, ale chyběl
       mi  především dobrý  nápad. Tak   jako tak,  můžeme být  rádi, že
       nějaká produkce vůbec byla a že bylo z čeho vybírat.

            No  a  tady  končí  veškerá  skepse  a začíná totální odvaz.
 (5)   Kategorie  64kB  intro.  Nejlepší  kategorie  z  celého  Demobitu
       s nejlepším  produktem  celé  soutěže.  Nebudete  mi  věřit,  ale
       jakmile organizátoři spustili Dementovo Metro, musel sem se celou
       dobu nepřetržitě  chechtat. Dokonce jsem  se dostal až  do takové
       extáze, že mě začal značně bolet můj rachytický hrudní koš. Tohle
       mi  Dement neměl  dělat. Kdyby  nic jiného,  tak kvůli Metru mělo
       cenu  na Demobit  jet.  Slovenští  bratři tento  výborný dopravní
       prostředek  příliš neznají,  nemůžem se  jim divit,  že na  místě
 (6)   celou hlubokou  myšlenku Metra stěží  chápali, ale bylo  nesmírně
       zábavné sledovat  jejich zděšené reakce. Abych  prozradil něco ze
       zákulisí, s Dementem  jsme se tak neoficiálně vsadili,  kdo z nás
       udělá  větší  "underground".  Já  jsem  už  při dokončování Xlatu
       věděl, že na D.Menta z Bronxu  prostě nemám šanci a mé předpovědi
       se  vyplnily. Na  místě jsme  spolu hovořili  o neuvěřitelné moci
       člověka, který udělá nějakou  produkci. Prostě nikdo předem neví,
       co to vlastně bude a  organizátoři ji jednoduše musí nechat běžet
       až do ukončení  časového limitu. Když se z  hlediště začal ozývat
 (7)   hlasitý pískot,  organizátoři ihned uvažovali  o přerušení Metra,
       ale  Dement   za  mé  výrazné  podpory  jejich plány  kategoricky
       odmítl a  Metro nakonec dojelo  šťastně na konečnou.  Stejně jako
       Einstein kdysi  nedostal Nobelovu cenu za  teorii relativity, ale
       za vysvětlení  fotoefektu, tak podobně  Dement neobdržel cenu  za
       Metro,  ale  ze  jeho  druhý  počin,  tentokráte v seriózní sekci
       Downtownu.  Jeho  Those  Who  Give  Sunshine  se značně podobá na
       Fiasku prezentovanému Her Fingerprints on  My Soul, ale to svědčí
 (8)   o jasné koncepci  Dementova díla ze  sekce Downtown. První  místo
       obsadili hoši  z Peonu se  svým Level I.  Filozoficky se nikterak
       nevyrovnají Dementovi,  ale kus dobré  technické práce v  tom je,
       takže za snahu si jistě první místo zaslouží.

            No a na závěr se vypravíme do královské kategorie, na kterou
       všichni netrpělivě  čekali. Někdy po půlnoci  to začalo. Byl jsem
       opravdu  mile překvapen,  že celkový  počet účastníku  byl 7,  na
       česko-slovenské poměry opravdu dobré  číslo, z něhož necelých 30%
       byla  česká produkce!  Celkově by  se dalo  demo kompo  zhodnotit
       kladně. Přestože  nakonec jedno demo nešlo  spustit vůbec, Shakul
       musel měnit kvůli grafické kartě kompo mašinu a Zden měl nečekané
       potíže  se svým  výtvorem i  na vlastním  počítači, 6  dem diváci
       viděli a ohodnotili. První čtyři  místa by si jednotně zasloužila
       první  místo. Bodové  rozdíly  byly  téměř nenápadné.  Zlé jazyku
 (9)   tvrdí,  že veškerá  produkce byla  silně průměrná,  takže vlastně
       nikdo  pořádně nevěděl,  jaké má  zvolit pořadí.  Mě osobně velmi
       mile překvapilo  Zdenovo demo Minimal,  které po stylové  stránce
       jasně   předčilo  všechny   ostatní  protivníky,   bohužel  jisté
       technické potíže  a nikterak výrazná  rychlost nepřispěly k  jeho
       dobru. První  místo obsadil Shakul.  Jeho klasicky "komerční"  3D
       perspektivně korektní phongová Klec  na publikum zapůsobila. Naše
       společná  dohoda o  tvorbě dem  trochu zmátla  diváky,  ale velká
       neslučitelnost názorů  v této oblasti jaksi  neumožňuje, aby team
       MovSD existoval jednotně, a proto není špatné řešení založit více
       teamů  a  následovat  tak  Dementovu  praxi.  Aspoň to vypadá, že
       v České republice je poněkud více demogrup a v neposlední řadě to
       umožnilo  obejít pravidla  Demobitu a  zvýšit tak  počet produktů
       v kompech. Druhé demo Why od 7 Gods mi připomínalo Live, případně
       Zonatrophy od MiSTu, bratři Slováci mají patrně rádi Wolfensteina
 (A)   nebo se spíše  rádi navzájem kopírují, viz. Poison  vs. Xaos nebo
       Dlat vs. Psitron city.  Ale jinak poměrně synchronizačně vyvedená
       věc.  O  Xlatu  se  nikterak  výrazně  zmiňovat  nebudu.  Když si
       uvědomím,  za  jakých  okolností  vznikal  a  srovnám-li výsledek
       s ostatními, je mi až trapné, že  jsem si nakonec šel pro ceny za
       třetí místo. Pokud bych vám měl  říct jako nezávislý divák, co se
 (B)   mi  na Xlatu  líbí, tak  je to  samozřejmě OSkova  nepřekonatelná
       grafika.

            Jednou  z hlavních  nevýhod letošního  Demobitu byl  bohužel
       projektor. Na  první pohled velmi  kvalitní záležitost, ale  její
       ovládání   si  vyžadovalo   přítomnost  znalé   osoby,  která  se
       naneštěstí záhadně  vytratila s prvními  červánky. Profesionálním
       animacím,    které   vyplňovaly    půlhodinové   přestávky   mezi
       jednotlivými soutěžemi, jeho absence  nijak výrazně neubrala, ale
       zejména v  4kB kompu značně poškodila  některé účastníky soutěže.
       Pro člověka  zhýčkaného vynikajícím vybavením MFF  to byl opravdu
       otřesný  zážitek,  ale  nedá  se  nic  dělat,  příště  bude lepší
       obstarat  spolehlivějšího  videotechnika.   Kromě projektoru také
       život  občas znepříjemňovala  vysoká úroveň  audio výstupu, která
       rušila  zejména  návštěvníky,  kteří  chtěli  načerpat  nové síly
       spánkem. Vše by jistě vyřešil tichý sleeping room, kterým se mohl
       stát vedlejší  odhlučněný kinosál, ale  jeho pronajmutí by  jistě
       znepříjemnilo  už  tak  bledou  finanční  bilanci  této  akce. Je
       potřeba  podotknout,  že  Skywalker  se  snažil  po  dobu  spánku
       udržovat jakous  takus hladinu hluku, aby  příliš nerušila spáče,
       což  hodnotím velmi  kladně. Ale  jak známo, každý pořádný scéner
       nespí,  takže  tento  nedostatek  berte  jako  subjektivní  pocit
       jednoho   nenapravitelného  spáče,   který  s   úspěchem  propásl
       promítání  filmu, jehož  kvality  mohl  posuzovat jen  z hlediska
       zvukové stopy. Musím uznat, že  něco tak komického jsem už dlouho
       neslyšel. Naštěstí jsem zcela záhadně usnul, což naznačovalo moji
       extrémní únavu, která se v  průběhu prvního dne party nemilosrdně
 (C)   nastřádala. Dokonce jsem propásl  i jakousi mini diskotéku, jejíž
       oficiální podoby jsem se před Demobitem kapku obával. Nakonec ale
       vše   dobře   dopadlo,   protože   moje  apokalyptické  představy
       o přeplněném  sálu poskakujících diskofilů, naprosto zastiňujícím
       hlavní smysl demopárty, se nevyplnily.

            V neděli ráno nás organizátoři  hromadně probudili a já jsem
       se  zaposlouchal do  podezřele tichého  šumu. Porozhlédl  jsem se
       okolo  a   vše  mi  bylo  ihned   jasné.  Obdivuji  životní  úděl
       počítačových hráčů. Člověk si může být jist, že může klidně spát,
       protože   jejich   záslužná   práce    by   se   dala   přirovnat
       k pohraničníkovi,  který je  nasazen nepřetržitě  ve dne  v noci.
       Prostě nemá možnost odpočinku. Jestliže  nespí protivníci, nemůže
       spát ani on.  Vzniká  tak  zpětná vazba  tvořená sítí promotaných
       kabelů,  které zajistily,  že na  obrazovkách některých  počítačů
       nepřetržitě  duhově  blikala  metla  lidstva  konce  20. století,
       obávaný  Quake 2.  Skywalkerova opatření  zajistila klidný průběh
       bojů,  takže jejich  zvukové emulátory  byly staženy  na minimum,
       případně  přepojeny na  sluchátka. Musím  uznat, že  jsem si jich
       předtím  ani  nijak  výrazně  nepovšiml, což  mě velmi  potěšilo.
       Jistě  tušíte, s jakými očekáváními ohledně Quake  compa jsem  na
       Demobit jel. Nakonec vše  proběhlo vlastně naprosto nenápadně, za
       což  jsem  organizátorům  nesmírně  vděčný.  Abych  se ale zastal
       místní  kabeláže.  Byla  naštěstí   využita  i  k  jiným  účelům,
       například  Web design  kompo by  bez ní  ztratilo veškerý  smysl.
       Možná by  dobře posloužila i ke  stažení soutěžní produkce, která
       byla autory označena jako  vypuštění schopná, ale organizátoři po
       vyhlášení  výsledků  začali  balit,  takže  stahování produkce se
       odročilo  na  neurčito.  Nedělní  dopoledne  proběhlo v příjemném
 (D)   poklidu. Dementem zorganizované kompo v piškvorkách mělo nečekaný
       ohlas a nakonec bylo nutné přestoupit  z metody každý s každým na
       klasického  pavouka.  České  barvy  výtečně  hájil  řidič národní
       výpravy Hoven, který jasně vyřadil všechny své protivníky.

            Byli  jsme  také  svědky  opravdu  kuriózní  situace. Místní
       kulturní  dům totiž sloužil zároveň jako kostel, takže od rána do
       pravého  poledne  se v místním kinosále vystřídaly tři etapy mší.
       Přišlo   mi   opravdu   značně  komické  sledovat  přicházející a
       odcházející   důchodce  kroutící  hlavou  nad  hříšným  počínáním
       počítačových  maniaků. Zato křesťansky vedené děti dělaly starost
       svým nábožensky založeným rodičům. Marně žadonily alespoň o letmé
       pohledy  na  satanovo  truecolorové zjevení v Quaku 2. Shakul měl
       plán  jim  pustit  na  plné kule Xaos od MiSTu a uštědřit jim tak
       doživotní  klinické  duševní  narušení.  Nakonec dětičky vyjeveně
       koukaly  na  bigscreen, kde se v plné kráse proháněly Machines of
       Maddnes, naštěstí neobsahující satanistické náměty, takže někteří
       vydrželi  stát  až do konce. Po skončení poslední mše následovalo
       vyhlášení  výsledků.  Je  nutno  poznamenat,  že  od sobotní noci
       osazenstvo  jasně  prořídlo,  takže  bylo  jasné,  že zůstali jen
       opravdoví   zájemci.  Předávaly  se  hodnotné  komerční  ceny  od
       sponzorů  včetně obávaného kartónu Redbullů (původně určeného pro
       autora  reklamního  dema na Redbull), který nakonec získal Dement
       za  své  jednoznačné  vítězství  v  realtime  coding  compu.  Při
       vyhlašování  došlo  k  menšímu  nedopatření  při  předávání cen v
       kategorii  PC  muzak,  ale  vše  se  brzy vyjasnilo a vyhlašování
       výsledků zdárně skončilo. Tečkou za celým Demobitem byla produkce
 (E)   vítězných  dem  a starší slovenské demotéky (Pragma Aux byla taky
       :-]).

            Demobit se  i přes všechna nedopatření  opravdu vydařil. Vše
       je podloženo a  výborně zvládnuto obětavou organizací pod vedením
       Skywaklera. Byl  jsem nakonec opravdu spokojen,  akorát mi přišlo
       kapku trapné, že česká výprava  odvážela na můj vkus nezdravě moc
       cen, které by na hranicích mohly být považovány za jistý "tovar",
       ale cesta do  Prahy proběhla až podezřele hladce.  Je to za námi,
       tak snad se  do toho konce světa ještě  něčeho podobného dočkáme,
       už moc času nezbývá, nepomohou ani Windows 2000 !

                                                                 ReDox

--------------------------------------------------------------------------------

  1) Na Demobitu bylo jenom šest lidí z Čech.  Z toho plyne, že v Čechách
     demoscéna nikoho nezajímá.  Takže kdo čte tento text a není jedním z
     oněch šesti lidí,  ten by se měl nad sebou zamyslet.

  2) Ta zmiňovaná  osoba ženského pohlaví  značně přispěla k tomu,  že se
     Demobit 98 konal. Možná nejvíc ze všech organizátorů.

  3) Bestii postup unikl o pouhé dva body :-(

  4) A není Second Reality pro C64 spíš pouhé napodobování - známka toho,
     že C64 už po těch všech letech dochází dech?  I tak by se na to dalo
     pohlížet.  Tím neříkám, že je to můj názor. Já si myslím, že to byla
     snaha ukázat, že stařičký C64 se může  v některých ohledech vyrovnat
     i PCčkům.

  5) 64KB intro a nejlepší kategorie celého Demobitu??? Jsem si jistý, že
     99% ostatních návštěvníků by s tebou nesouhlasilo.  V celé kategorii
     byla 2 česká intra (hodně alternativní a velmi podobná 64KB intrům z
     Fiaska),  jedno slovenské (průměrné)  a jedno finské (které vypadalo
     jako  z počátku 90. let).  Díky intru Metro  to sice byla  kategorie
     zajímavá, ale poněkud netradičním způsobem...

  6) Velmi pochybuji o tom,  že řadový "český bratr"  by se při sledování
     intra Metro choval jinak, než řadový "slovenský bratr". Pouštěl jsem
     Metro rodičům a vydrželi to asi 15 sekund.

     Mimo jiné:  3. Metro získalo 82 bodů, 2. TWGS 121 bodů a první Level
     I 247 bodů.  Z toho plyne, že Metro mělo i mezi "slovenskými bratry"
     své příznivce.

     Také jsem se setkal s negativními reakcemi Čechů:
       Zvukový doprovod má údajně základ  v jednom modulu českého autora,
       kterého jistě tvorba samplů  stála velké úsilí.  Nevím, jestli měl
       Dement jeho souhlas  k použití jeho díla  v Metru.  Jestli ne, tak
       se velká část oné "hluboké myšlenky" ztratí.

  7) Organizátoři se patrně báli, že Metro nemá konec...

  8) Nesvědčí podobnost Dementových inter spíš o tom, že prostě neměl čas
     vytvořit nic nového? Tak jenom změnil hudbu a grafiku svého staršiho
     dílka z Fiaska a nové intro bylo na světě.

  9) Veškerá produkce byla opravdu silně průměrná a první čtyři dema byla
     přibližně na stejné úrovni.  Stejně jako ReDoxe mne nejvíce  zaujalo
     Zdenovo demo Minimal,  které bohužel skončilo až čtvrté, avšak jen s
     nepatrnou  ztrátou oproti  všem lépe umístěným.  Na podobných akcích
     bývá poslední dobou téměř pravidlem,  že divácí dají  přednost spíše
     neoriginálním 3D demům s diskofilní hudbou. Na Demobitu 98 tomu bylo
     stejně, a tak zvítězilo moje demo Cage.

  A) Bratři slováci ze 7gods neměli čas vytvářet něco nového (to chystají
     až na Assembly 99),  a proto použili starší efekty a celkem dobře je
     využili.

  B) Typickému  řadovému divákovi  na demu Xlat  líbí parodie  na Pepsi v
     závěru dema. I když to autor myslel trochu jinak.

  C) Žádná diskotéka se nekonala, takže ReDox nic nepropásl.

  D) Poklid v neděli ráno dosáhl takového stupně, až jsem se chvílemi
     nudil.

  E) Pragmu Aux jsem musel dopravit prehistorickou metodou (pomocí disket)
     až na počítače organizátorů, jinak by ji nepustili...

                                                                  Shakul


            výheň