Jistě každý  z vás, kdo  má  nějakou  zvukárnu  nebo aspoň trochu
     hlasitý a kvalitní  Sqeeker ( Speaker :) zatoužil  po tom  napsat si
     alespoň jeden modulek. A právě pro takovéto šmejdily jsem  vyhotovil
     tento  článek. Je v něm  fůra základu o  modulech, moduloeditorech a
     hudbě samotné.

        A nejprve k tá hudbě. Hudba je umění. Proto už od  začátku musíte
     vědět, jestli chcete dělat HUDBU, MUZIKU a nebo SLÁTANINY patřící do
     kanálu. Pokud se míníte zabývat třetí  částí skočte si  rovnou na to
     místo článku, kde popisuju  hudboeditory a moduly  samotné. A pro ty
     ostatní bych pohovořil trochu o hudbě samé.

        HUDBA  i MUZIKA  jsou souzvuky  harmonických ( většinou ) zvuků s
     periodickou křivkou samplu. Takovýto zvukům se říká TÓNY. Téměr 100%
     dnešní i dřívější  hudební produkce  využívá právě  této technologie
     tvorby hudby. Říkám téměř, protože u některých skaldatelů je dobráho
     zvukového efektu dosahováno i neharmonickými  souzvuky ( Bernstein -
     WEST SIDE STORY - dílo téměř geniální ) a u některých  odvětví hudby
     zase není harmonie  dosahováno pomocí  tónů ( AMBIENT ), ale  pomocí
     různých  modulací "šumu". K tomu šumu  ješte - za šum lze  považovat
     ( díky nepravidelnosti křivky ) i některé  bicí ( nepočítaje  tomy a
     kotle  ). Ale  pokud   chcete  skládat "normální"  hudbu, musíte  se
     mermomocí do oné harmonie dostat. Ti z vás, co tak trochu postrádají
     hudební  sluch toho asi moc nesloží. Mohou pouze  vytvářet  strojové
     skladby podle jistých geometrických  pravidel, jimiž se  hudba řídí.
     Toto se ovšem může stát i člověku slyšícímu ( viz  Waranowi hudbičky
     [ záměrně jsem nepoužil pravého jména, abych zachoval jeho inkognito
     a neurazil ho ]), pokud to  s danými pravidly příliš přehání. Naopak
     pokud tato pravidla neznáte, není  to příliš na  škodu. Příkladem je
     Ferda, který toho ví o kvintovém a kvartovém kruhu asi tolik jako já
     o existenci nekonečna ( to jest že existuje,ale nikdo to nedokázal )
     a přesto je velká část jeho modulů značně kvalitní. ( Bohužel, MIDAS
     v5.0 je pouze pro WATCOM :( a tak si je ve VÝHNI neposlechnete. ) On
     Ferda totiž hudbu slyší od přirození (???). Ale dost už teoretických
     úvah nad abilitou skládání hudby a řekněme si nějaká ta pravidla.

        V Evropě a většině Ameriky a Afriky ( díky evropskému  vlivu ) se
     dnes hraje přivážně ve dvou tóninách.Je to DUR a moll. Durová tónina
     je danná zcela jasně, molový má ještě tři druhy vyjádření stupnicí -
     aiolskou,  melodickou   a  harmonickou.  Tyto   stupnice   se   liší
     rozvrstvením celých tónů a půltónů ( případně jedenapůltónů ) v celé
     své škále.

                  1      2      3      4      5      6      7      8

      DUROVÁ         1      1     1/2     1      1       1     1/2

      mollOVÁ
      aiolská        1     1/2     1      1     1/2      1      1
      (základní)
                            ( při setupu se hraje jako melodická )

      harmonická     1     1/2     1       1    1/2    1.1/2    1/2

      melodická      1     1/2     1       1     1       1      1/2


        Pro skládání modulů vám ale bude stačit stupnice DUROVÁ a mollOVÁ
     melodická. Při hudbě se totiž  jednu ZÁKLADNÍ tóninu  lze doprovázet
     několika akordy. Platí to pro každou stupnici. Kdo hraje na klavír a
     nebo ještě lépe, kdo hraje na kytaru  oddrhovačky  u táboráku, jistě
     si již takovýchto zákonitostí všiml.
       Každý takový to akord se pak projevuje ve třech  formách - tónika,
     dominanta a  subdominanta. V  případě složení  dohromady jsou  téměř
     totožné ( používám  to, když hraju  na klavír a nechci příliš unavit
     své prstíky - stačí pak posouvat jen jeden či dva místo celé ruky ),
     ale rozložené znějí každý jinak a vytváří  se jimi tedy  další efekt
     ve skladbě. Tyto  akordy se  vytváří posunem  nejspodnějšího tónu na
     nejvyšší místo.

         Tónika                   Dominanta            Subdominanta

        1  3  5                    3  5  8               5  8  10

        Teoreticky lze tedy říci že ke každé tónině  existuje šets akordů
     které jí  doprovází. Jsou to tři  durové a dva  mollové a dominantní
     septakord. První  durovým  akordem  je  kvintakord ( 1,3,5 ) samotné
     tóniny. Dále jsou to kvintakordy obou  sousedních tónin  či případně
     septakord ( 1 3 5 7 ) jedné z nich ( zpravidla té vyšší ).Dvěma moll
     akordy se myslí molová tónina se stejným počtem křížů ( kvintakord )
     a molová tónina o jedna nižší. A dominantní septakord ( 3 5 7 8 ) je
     o jedna vyšší než základní moll. To o jedna neznamená tón či půltón,
     ale pozici v kvartovém (kvintovém) kruhu. Kvartový se jmenuje proto,
     že když po ňem jdete doprava, skáčet vzhůru po  kvartách. A kvintový
     je zase když jdete  doleva a skáčete  vzhůru po  kvintách. Avšak pro
     nás je důležité, že kdyz hledáme akord, který je výš (má víc křížků)
     jdeme vždy po směru hodinových ručiček a akord který je níž ( má víc
     béček a nebo míň křížků ) se hledá  proti směru hodinových  ručiček.
     Pro začátek však stejně doporučuji psát skladby v C-dur a a-moll aby
     jste s křížky a béčky starosti neměli. A ten kruh vypadá takhle:

                                0b , 0#

                                 C dur
                                 a moll
                      F dur                    G dur
                      d moll                   e moll

                 B dur                              D dur
                 g moll                           h/ces moll

           3b  Es dur                                 A dur  3#
               c moll                               fis/ges moll

                 As dur                             E dur
                 f moll                          cis/des moll

                   Des/Cis dur                Ces/H dur
                     b moll                    as moll
                                Ces/Fis dur
                                  es mol

        Jak vidíte, některé akordy  se kryjí. To  proto, že přestože mají
     různý počet křížků, když se hrají  znějí stejně. Je to  vlastně díky
     tónům, které znějí  stejně ( Des a  Cis, His  a C )  a říká  se tomu
     enharmonická záměna. Teď když si představíte jak by vypadala skladba
     v C dur a nebo a moll, vyjdou vým tyto doprovodné akordy (psáno jako
     pro kytaru )


               C, G, F, ami, dmi, E7

        Tyto je pak možno rozšířit ješte  o B, G7, H7, ale s tím  už více
     opatrně - nemusí to vždycky ladit.Pro ty z vás, komu chybí inspirace
     tady přikládám  tlačítko  s nějakejma songama a jejich akordama.

        Pomocí těchto skupin akourdů je možné vytvořit podklad pro velkou
     většinu standartních melodií. Teď se musíte rozhodnout. Pokud děláte
     nějakou hudbu s centrální  melodií, zálezi již vše  na vás. Dejte si
     ale pozor, aby vám časem melodie nesplynula s podkladem.

        Ti z vás co chtějí udělat nělakou líbivou tuctucárnu s melodií si
     nemusíte dělat starosti a akordy vám také stačí jen dva  a nebo tři.

        Jestli však chcete dělat ňáký  tuhý techno, rave a nebo  ambient,
     ty  dva akordy které k tomu použijete ustoupí zcela do pořadí a dost
     důležité je pak mít slušný bubny.

        Vůbec bubny  jsou dost  složitá věc. Udělat  efektní  bicí, který
     seděj k melodii je pomalu  težší než  vymyslet melodii  samotnou. Na
     pořádný drumseqence je potřeba aspoň tři basdrumy, dva  snary a haty
     s cimbalem. Kdo s bubnama už dělal ví  wocogo, jinak to  musíte sami
     odhadnout. Jistým řešením jsou samplované drumsekvence ( bez q je to
     lepší ), ale pak není  možné podklad moc  měnit ( pokud  jich nemáme
     dvě mega ).

        Víc už toho k teoretický části  snad napsat  ani nejde. Stejně je
     dost  potřeba  hudebního sluchu  a hlavně  citu. Snad  ještě  něco k
     samplum. Zezačátku je možný ( nutný :( ) brát samply hlavně z cizých
     modulů. Pak jsou ale problémy s laděním. Já doporučuju pouzivat  GUS
     patche na všechno kromě kravílu ( klavíru ) a tomů. Klavír  je lepší
     sehnat si někde "pravej" a udělat si vlastni peč. A ten zbytek, co v
     pečích neni se holt musí nasamplit.

        Takže  dost bylo keců o teorii a jdeme do praxe. Tady je  pro vás
     začátečníky jak vypadá  modul , pro pokročilejší tu mám  stručný popis
     jednoho z nejlepších hudboeditorů -  Fast Trackera II .


            výheň