.                                                        Ex!
              .l.    .i.    .s.    .t.    .á.     .r.     .n.    .a.


Caf Výheňáci !

Tak jsem dostal do ruky (no spíš na hadr) novou Výheň. Docela (=DOST) se mi
líbila, a tak/ale přesto si neodpustím pár komentářů ...

        1) Výheň mi neustále vypíná datový přenos mezi cdrom a zvukovkou.
           Prostě si k Výhni nemůžu pustit vlastní hudbu :( ... Neříkám,
           že je Gondar špatnej - naopak - jeho skladba se mi velice líbila,
           ale když už jsem ji slyšel po desáté, řekl jsem si, že si pustím
           něco "tvrdšího" (=AiC,NiN...:). Ale ouha.

        2) V Karakově příspěvku z Assembly 96 mi jaksi unikly výsledky
           z oblasti 4kb intro. Nebo tato dooost kewl část Asm byla
           zrušena ? :)
           Mimochodem se Karakovi podařilo zvednout úrověň knihovny DEMOS
           na Infimě, takže je tam většina toho BEST OF world. Jen tak
           dál Karaku.

        3) K filmu Delikatesy. Všem doporučuju - je SKVĚLÉÉÉÉJ !!!
           Naprosto souhlasím s autorem článku - fakt je to strašně
           úchylný, herci sou super - no prostě je škoda to nevidět.
           Jsem rád, že jsem o tomto filmu našel ve Výhni zmínku.

        4) Velice mne zaujal článek o Protected Mode. Už proto,
           že real mód je krutě vytlačován a za pár let spousta
           programatorů ani nebude vědet, co tento archaismus
           znamená. Chválím - pokračovat !
           BTW: Možná by nebylo na škodu zmínit se o FLAT módu,
                jako fantastické alternativě real módu.

        5) Dále chválím snahu o jakousi učebnici assembleru pro
           začínající/pokročilé. Tento jazyk je jaxi poněkud
           vydavateli pozapomínán a tak, pokud si nestáhnete něco
           z Inetu (anglicky) anebo nemáte hodně trpělivého
           kamarajčofta, není takřka možnost se asm naučit.
           (Kdysi vyšla v mizivém nákladu kniha TASM 3.0, po které
           se jen zaprášilo. Není absolutně k sehnání.

           BTW: Když už jsme u těch knih, sháním knihu od
           J. Žáry : Grafika - Principy a algoritmy.
           Kdo má a prodá/ofotí - ať mi nechá mail na ID Titania.

        6) Similární(:) ) situace je u Pascalu. Sama firma
           Borland opouští svůj DOS-kompiler a orientuje se čím
           dál víc na Windoze3.x/95. To je dost nechutné, neboť
           základna programátorů v BP 7.0 pro DOS by šla do
           stovek tisíců a možná více.
           Proto jediná možnost,jak se vyhnout Windoze a neprogramovat
           pro real mód,je prejit na C-kompilery jiných výrobců, neboť
           Watcom Pascalu++ :) se zřejmě nedočkáme z toho důvodu, že se
           prostě jazyk C stává standartem.
           Timto chci opět naznačit, že se mi líbí snaha některým
           Pascalistům přiblížit svět C. Sám mohu potvrdit,že tento
           přechod je takřka bezbolestný a jazyk C poskytuje
           programátorovi mnohem "mocnější" prostředky.


Kdyz ty kecy shrnu. Výheň je prostě squělá. Líbí se mi její nekomerční
charakter - už z toho důvodu, že jsem sám antikomerčně založeny človjek.
Neco rychle splácat, dát tomu líbivý obal, prodat to za velký peníz a po
půl roce opravit chyby a prodat to jako novou verzi totiž umí každý kokot.
Jenže dobré produkty, jakým je Výheň, nepotřebují líbivý obal k tomu, aby
byly úspěšné.

Proto Vám moc a moc přeju moc úspěchů a co nejvíc čtenářů.

Bye ...

                                                          TiTania


P.S. Pár poznámek k technickému provedení Výhně:

      1) Z čeho vyplývá omezení článku na 200 řádek ? Zdá se mi to
         poněkud limitující (nechtěl jsem říct stupidní:-).
      2) Možná by nebyla marná myšlenka zabudovat podporu rozlišení
         640x400 (nebo 640x480 to je jedno) pro obrázky. Každá
         1,5tá grf. karta je dneska VESA, tak proč toho nevyužít ?
      3) K Výheň kitu by možná bylo dobré přidat nějaký
         přiklad, který by demonstroval všechny hypertex. schopnosti
         Výhně. Trochu se v tom totiž topim.



Vezmu to pěkně po pořádku. Takže:

1) Tak tahle chyba je mi dodneška záhadou, protože z mých vlastních
   zkušeností by se něco takového nemělo stát. Podle mého názoru
   není chyba ve Výhni, ale někde jinde. Pro jistotu zkus v msetupu
   nastavit No Sound, jiná možnost tu opravdu není.

2) Karak nechtěně použil stejé názvy labelů k druhým stránkám článků
   o výsledcích Assembly'96 a '95 a Výheň vyhledává vždy ten, který
   je napřed, takže se místo druhé stránky z Asm'96 naloadila druhá
   stránka z Asm'95. V tomto čísle je tedy článek o Asm'96 uveřejněn
   znovu, takže máš možnost si jej přečíst.

3) Z Delikates jsem viděl jenom ukázku, ale ta mi stačila, protože já si
   moc na brutálnosi nepotrpím a už sama skutečnost,že jsem byl jen jednou
   a naposledy na slavném filmu Pulp Fiction mluví za vše.

4) Je to velká škoda, ale Valor se nějak odmlčel, tak snad ho právě tvůj
   návrh podnítí ke tvorbě dlaších poračovaní.

5) Mám přístup k oběma knihám, takže pokud máš zájem jsou ti k dispozici.

6) Ach jo, je mi z toho smutno, když připomínáš denšní tvrdou relaitu na
   poli kompilátoru platformu IBM. Určitě se přečti polemiku HiPPa a ReDoxe
   o výhodách a nevýhodách C++ a Pascalu. Jsem ochoten hájit Pascal dokud
   to jen půjde, i když přestup na C++ mne asi nemine.

PS1) Dostupná VRAM je v textovém režimu dlouhá 32kB, z čehož se dá vypočítat
     kolik řádek se do ní vlastně vejde. Je tu samozřejmě možnost wrappingu
     nebo přepisování videopaměti jenom na nějakém malém úseku, ale já osobně
     vyznávám (co se týče scrollingu) pouze 99% funkční hardware podporu,
     už tak je plynulý scrolling v texťáku dosti nestandardní záležitostí a
     spoléhat se při tom všem ještě třeba na warpping nebo jiné ošemetné
     záležitosti mě přivedl k jednoduchému řešní zavést omezenost délky
     jedné stránky.

PS2) Máš ji mít, i když si asi v budoucnu moc SVGA obrázků neužiješ
     vzhledem k jejich závratné velikost, ale ta možnost tu je.

PS3) Soubor vyhen.rul je momentálně celý ve formátu Výhně.

                                                                ReDox
--------------------------------------------------------------------------------

                  Takze nazdarek  Vyhenaci, vyhenacky a vyhencata,

            Predem   jeste   predesilam   ze:   nejsem  zvyklej  na  ceskou
      klavesnici,  takze  budu zasadne psat bez interpunkce, a za druhe ze
      tento  text   NEPROSEL  jazykovou upravou ani korekturou, nebot se mi
      strasne chce spat.

           Diky  nove  technicke  vymozenosti  zvane  multitask muzu mit v
      jednom  Wokne otevrenou vyhen a ve druhem psat tenhe dopisek ( ze si
      mezitim stahuju ostatni starsi cisla o tom ani nemluvim ;->>> ).
       Cili  zacnu  od  zacatku   a  jak je dobrym zvykem systematicky:
      Obrazek  v  ANSI  grafice  na  me  nijak  moc nezapusobil, a take mi
      chvili  trvalo  zjistit,  jak  se to vlastne ovlada.Nicmene pote, co
      jsem  na  to  prisel  mi  to  pripadlo  jako  GENIALNE JEDNODUCHE ci
      JEDNODUSE  GENIALNI.  Inetligentne  a vtipne sestaveny pruvodni text
      celym  fanzinem  s  aktivnim textem, jenom kliknout. Tedy vezmeme to
      poporadku  a  postupne. Co me velice potesilo uz od zacatku,je VELMI
      POVEDENA  hudba,  gratuluji  autorovi, a jako profesional musim jeho
      praci velmi ocenit.
        Prvni  odkaz   na  nas zira z  cerveneho pole  napisem UVODNIK(em),
      tak  proc  ho zbytecne dlouho opomijet.Je mym asi spatnym zvykem, ze
      uvodniky  zasadne  nectu,  takze  ani  v tomto pripade jsem neudelal
      vyjimku,  tedy  omezil jsem se pouze na zbezne preletnuti. Verim, ze
      tento  clanek obsahuje mnoho uzitecnych rad a informaci, lec ... ale
      alespon  jsem  se  ze sveho pohledu "letem svetem uvodniku" dozvedel
      internetovskou  adresu  vyhne, ktera je zvyraznena, cili ihned padne
      do  oci.  Cili  tim  mam  za  sebou  uvodnik, a uz muzu vyjit vstric
      dalsimu odkazu, ktery tentokrat nese nazev  DEMOSCENY.
        Zde  si  lze  precist  (  jak  jiz sam nazev napovida ) nekolik
      recenzi  na  nejuspesnejsi  dema ze svetovych soutezi. Bohuzel i zde
      pokracuje  moje  filozofie "letem demosvetem" a sice ctu pouze co me
      zaujme.  I  tak  je toho docela dost. Na zaver se dozvidam, kde tyto
      dema lze zjiskat, nacez jsem shozen z infimy ve snaze stahnout si ve
      tri  hodiny  asi megovy demo. Skoda.Jako dalsi rubriku zde nachasime
      cast  O HRACH.
        I  tady  shledavam,  ze jeste nejsem takovy " paran ", abych si
      cetl  vsechny  recenze  a  navody  (  krome  toho, cas tlaci, oci se
      klizi a tak ), ale s chuti jsem si precetl kuprikladu recenzi na OMF
      nebo  na  DUNE  2.  jeste  jsem  zapomel  uvest,  ze  vyber  recenzi
      (aktivni  text  ) je umisten v tentokrat docela povedenem ANSI ( jak
      jinak  ;->  ) obrazku.Odchazim z casti pro hrace a vydavam se vstric
      dalsim odkazum, pricemz narazim na rubriku  NAZORY ODJINUD.
        U  teto rubriky  se pravdepodobne (pokud neusnu) zdrzim dele. To
      je  jedna z veci, ktera me na vsech fanzinech zajima, a tedy jsem si
      tuto  precetl  do  posledniho  pismenka,  coz  znamena, ze se mnohdy
      zrejme  nezdrzim  konkretniho  komentare.  Zde  jsou  opet  do textu
      zapusteny  odkazy  na  jednotlive  "nazory",  tedy  vezmeme  to zase
      poporadku.

                                       1/2 


            výheň