>>> W o l f e n s t e i n 3D <<< Na začátek malé upozornění. Tak aby bylo jasno: Wolfenstein 3D je nejlepší akční hrou 20. století ! Tak, doufám, že moje finta vyšla a pravé tlačítko nezmáčkli ti, co mají stejný a nebo podobný názor jako já. Ale teď trochu vážně. V následujících odstavcích bych vás chtěl přesvědčit o tom, že Wolfenstein 3D je lepší než Doom a vůbec všechny jeho klony. Asi si řeknete, že jsem blázen, když žvatlám takovýhle blbosti, ale nakonec možná přiznáte, že jste udělali velkou chybu. četník koná svou povinnost Kdysi dávno, to jsem měl ve své tower-krabici ještě 286, jsem pařil hry jak pominutej. Byl to pro mě úplně novej svět neuvěřitelný zábavy a dobrodružství. Prostě jsem propad počítači a dodnes toho nelituju, i když mi to rodiče mnohokrát vyčítali. Tenkrát jsem poznal, co je to počítačové umění a co brak, čím se vyznačuje kvalitní a odfláknutý program. I když bych mohl považovat toto období za ztracenou kapitolu vlastního života, neučiním tak. Získal jsem obrovské množství zkušeností a mnoho jsem se naučil. V současné době už skoro žádné počítačové hry nehraju a možná mám i veliké štěstí, protože z toho, co se děje na poli herní komerce, je mi vyloženě na blití. upravený bílí oblek a naleštěné holinky A co má tohle mít společného s Wolfem, ptáte se ? Odpovím jednoduše: Wolfenstein 3D zasáhl do období mých začátků s počítačem a dodnes ho pokládám za něco, jako měřítko kvality her. To, že ID Software patří i v dnešní době k absolutní špičce, jste asi už postřehli, ale jejich vynikající dílo Wolfenstein 3D se dostalo na listinu vice či méně zapomenutých her. Proč ? Protože Doom. Uznávám, že Doom je technicky maximálně propracovaná hra, a že hoši od Id Software opravdu umí narozdíl od jiných podezřele komerčních firem. Ale jen technická kvalita nestačí ! Mnohem podstatnější je nápad, originalita a hlavně celkový dojem ze hry ! A ten je, nezlobte se na mě, velmi pofidérní. Co se vlastně v Doomu, děje ? Něco jako mutanti a zubožení lidé zuřivě pobíhají po obrazovce, buď aby unikli šíleně bombastické střelbě hráče, nebo za účelem najít si vhodné místo,odkud by se dal vlezlý protivník ztělesněný v kybernetickém supermanovi co nejefektivněji usmažit pokud možno na hovězí řízek s bramborovou kaší. Co to je za hovadinu ? Jaký to má všechno racionální význam ? Pravděpodobně odpovíte:" Ty vole, co ti je, dyť je to super řežba. Já ti rozmlátim ksicht ! Poď si dát Deathmatch ! Se ani neprobereš, jak tě přizdim béefgéčem !!!." klasický SS-man s kulometem Nemám nic proti násilí v počítačových hrách (někde se člověk vymlátit musí) typu Doom, ale tohle mi fakt nesedí. Wolf je prostě lepší. Řeknu proč. Především je to originální nápad. Na svou dobu revoluční technické zpracovaní. A co je hlavní myšlenka tohoto projektu ! Ano, mnozí už jistě, pochopili na co narážím. Fašismus. Je to ideologicky perfektní námět ! Nesnášim němčinu a Němce, ty němce s velkým N, kteří nebyli jen za druhé světové války, ale jsou zde dodnes. Odporný tlustý náckové ! A tu velkou část našeho slavného národa, která jim po 40 letech od ukončení druhé světové války leze nechutně do jisté části lidského těla (viz. obrázek v Konečníku Výhně #2). Nebudu je jmenovat, ale určitě někoho takového z vašeho okolí znáte. Lezou jim tam pro vlastní prospěch s vědomím, že prodávají svůj národ Němcům. A proto když mě chytne takováto pesimistická nálada, sáhnu po Wolfovi. Zahraju si jeden level na maximální obtížnost a jsem absolutně klidný a spokojený ! V tom to vězí. Doom je moc obecná záležitost a nic mi to neřiká. Nejdelší doba kterou jsem mu věnoval, byl čas potřebný k dohrání jedné epizody. Potom jsem u Dooma nevydržel nikdy víc, jak pět minut. Nemá to tu šťávu, ten potřebný podtext, prostě tu správnou atmosféru. Tak, snad už je každému můj subjektivní názor na Dooma a Wolfenstenia jasný a můžu se pustit do vlastní recenze. Adolf Hitler v ocelovém skafandru Pro toho, kdo snad Wolfa nikdy nehrál (i takové znám a je jich čím dál, tím víc), vysvětlím stručně, o co jde. Jste obávaný americký agent B.J.Blazkowicz a vaším úkolem je uniknout z nacistické pevnosti Wolfenstein. Po cestě narazíte na fýrerovy podřízence, kteří zde hlídají pro případ, že by se někomu jako vy chtělo odejít na čistý vzduch. Je až překvapující, jak dokázal Adrian Carmack v tak malém počtu pixelů na jeden sprite dokonale vyobrazit přesné rysy německých fanatiků. Obzvláště zdařile pak vypadají kulometčící (modrá kombinéza, samopal, blonďaté vlasy a světlý obličej s modrýma očima) a samotný Hitler (nejprve v ocelovém brnění s raketomety a v konečné fázi boje s dvěma rotačáky). Dále se setkáte s obyčejnými nácky s kulatou helmou na hlavě, tak jak je známe z válečných filmů, s naleštěnými oficíry v bílém obleku s černou čepicí s kšiltem, s pravými německými vlčáky a mnoha dalšími zaměstnanci této vězeňské pevnosti. V posledním levelu na vás číhá vrátný, kterýžto je opravdový echt nordiťák se vším všudy plus dva rotačáky. Slušně vás pozdraví: "Guten Tag ! " a dál už jen vesle žhavý svojí olověnou výbavičku. Pokud se vám podaří získat poslední klíč, který vězí někde v oděvu oddaného fašisty, vyběhnete se zuřivým pokřikem na svobodu a za sebou zanecháte jen tiché hrozivé zdi teď už mrtvé pevnosti Wolfenstein. poslední chvilky života Když jsem poprvé dohrál první (sharewarovou) epizodu do konce, byl jsem neskutečně nadšen a cítil se jako opravdový vítěz. To se mi u Dooma nestalo ani omylem a to jsem jeho první epizodu hrál stejně poctivě jako Escape from the Wolfenstein. Bylo v tom něco, co se dá slovy dost těžko vyjádřit. Při hraní Wolfa jsem zažil takový strašný a hrůzný pocit totální beznaděje a strach z předtuchy blížící se smrti. Něco podobného na mě lehlo o nějaký čas později při sledování filmu Schindlerův seznam. Řekl jsem si, že asi tak nějak, ale v mnohem větší míře, bylo lidem, kteří byli v koncentračních táborech a věděli, že ta fronta do sprch je jejich cesta na smrt. V podstatě děkuji autorům Wolfenstenia i autorům Schindlerova seznamu za to, že mi umožnil poznat ten hrozivý pocit, aniž bych se musel ocitnout ve stejné situaci jako milióny lidí za druhé světové války. Od té doby mám absolutní averzi k řešení konfliktů válečnou cestou, protože ti, co konflikt vedou, ani nenapadne, jak se asi cítí vykonavatelé jejich rozkazů, popřípadě jejich oběti. Je to všechno strašné ! A když teď někdy poslouchám zprávy a dozvídám se, že lidé jako Hitler stále žijí, nevím jestli se mám cítit bezpečně. Kdyby bylo po mém, věnoval bych všechny prostředky, jinak určené pro zbrojní průmysl, na vývoj virtuálního bojového systému a konflikty by se řešili ve stylu počítačových her. Kolik lidských životů a výtvorů by se ušetřilo ! Ale to je asi utopie. Vrátím se radši k Wolfovi. 1/2 výheň