QQQQQ   U     U   OOOOO      V       V   A      DDDDD    I  SSSSSSS      ?????
Q     Q  U     U  O     O      V     V   A A     D    D   I  SS                ?
Q   Q Q  U     U  O     O       V   V   A   A    D     D  I    SSS        ?????
Q    QQ  U     U  O     O        V V   AAAAAAA   D    D   I       SS     ?
 QQQQQQ   UUUUU    OOOOO          V   A       A  DDDDD    I  SSSSSSS      ?????
       Q                                                                    ?



     Qyr: Tak.  A je to  tady. Ale co  ? Jo. Rubrika  "Quo vadis ?".  Tuto
     rubriku (možná totiž  bude i další pokračování) nebudu  psát sám, ale
     spolu  s   Powlem.  Podle  začátku  odstavce   jsi  (budu  ti  tykat,
     čtenáři/čtenářko/čtenářče)  snad  pochopil,  že  budeme  psát  formou
     rozhovoru.
     Powl: Mimochodem, Quo vadis znamená slovensky Kam kráčíš.
     Qyr: Samozřejmě se  tu nebudem bavit o tom,  jestli se půjdem projít,
     nýbrž o tom, kam podle nás "kráčí" výpočetní technika.
     Powl:  Ještě předtím  Vám (jelikož   Vám budu  Vykat) řeknu,  že jste
     odporní technokraté a maniaci. Děkuji Vám, máš slovo, Qyre.
     Qyr:  BTW,  lepší  technokrat  než  sociální  demokrat, ale dosť bolo
     politiky.  V tomto  prvním díle  Quo vadisu  rozpitváme Powlovu úvahu
     z nultého čísla, nad kterou se  mnozí z nás/Vás rozčilovali, jakejpak
     idiot to psal. (Powl)

                           Dement vs Powl a jeho úvaha ... 

     Qyr:  Pro  ty,  kdo  to  náhodou  nečetli  :-((  zopakuj,  prosím tě,
     v krátkosti co  máš proti demům, intrům  (typu Second Reality, Unreal,
     X-World, Verses ...)
     Powl:  Hyba se  stala, pán  farár,  hyba  - pravil  cikán. Leč  dosti
     legrace, už se mi o tom ani nechce  psát, čili - poč. dema a hry jsou
     stupidní,  samoúčelná,  nesmyslná.  Někteří  jejich  tvůrci  a diváci
     taktéž.
     Qyr: (Powlova  adresa k dostání v  redakci) Co na to  říct... NENÍ TO
     PRAVDA. Počítačové hry a dema jsou geniální, víceúčelná a mají veliký
     smysl.  To ví  každý. Ale  takhle by  to asi  nebyla moc  úvaha, co ?
     S názorem, že moderní  věci jsou jen pro efekt,  jsem se setkal ještě
     v rozhovoru  s panem  reřisérem Menzelem  v Mladém  Světě. Pan Menzel
     říkal, že  současné filmy nemají  jiný účel než  efekt, tedy komerci.
     Takže na  tom něco bude,  když to tvrdí  i někdo chytřejší  než Powl.
     Přemýšlel jsem nad tím a přišel jsem na něco; já bych to nazval jiným
     slovem  než efekt,  je to  totiž  výraz,  exprese. V  naší době  jsme
     předávkováni expresionismem ve všech sférách.
     Powl: No, nevím.  V zásadě s tebou (neboť  tobě tykám) - nesouhlasím.
     Já bych  řekl, že lidstvo  je bombardováno něčím  mnohem zákeřnějším,
     totiž prázdnotou.  A to je  něco úplně jiného  než expresionismus. Je
     zákeřná proto, že prázdnota je  obvykle docela nafouklá, obrovská, že
     ji nikdo nemůže  přehlédnout. A prázdnota přece ze  své povahy, zdálo
     by se,  je neviditelná. Na  prázdnotě upoutá jedině  efekt, který Vás
     omráčí, rozdrtí, zbaví Vašeho vlastního bytí.
     Qyr: S tímto s tebou souhlasím v  jedné oblasti - úvodní intra her. V
     nich jde  o to ukázat,  jak je hra  dokonalá a že  nezbývá než si  jí
     koupit. (zajímavé je to potom v Českých zemích, kde se software pouze
     krade) Ona  prázdnota se projevuje ještě  v těch vysloveně komerčních
     megaCDčkových kolosech  (Under a Killing Moon). Situace je však zcela
     jiná u dem typu Second Reality, která jsou freeware. Autoři je dělají
     pro  SVOU zábavu  a potěšení.  Potom samozřejmě  na obrazovku nebudou
     vypisovat výsledky geniálních algoritmů, nýbrž vytvoří něco co lahodí
     oku.
     Powl: Lahodí  oku, jo ?  ReDox (kdo to  ještě nevíte, ve  slovenštině
     spojení těchto dvou  slov znamená doslova "rudý vůl"  - ve svém mládí
     čítával Rudé právo; raději mu to nepřipomínejte, hlavně se nezmiňujte
     o mně),  zkrátka  ReDox  mi  ukázal  demo  jakési  Iguany. Doporučuji
     sekvenci "Iguana's Disco".  To musíš mít, Qyre, šedý  zákal, že ti to
     lahodí oku.
     Qyr: To  je trošku něco  jniného - co  komu lahodí. Když  se autorovi
     líbí třeba Milouš X tak udělá celé  demo o Miloušovi X, ale pointa je
     v tom,  že   ten  člověk  udělá  něco   dokonalého  (samozřejmě  jsou
     i nekvalitní dema - např. Windows) a pak to ukáže ostatním. Chápu, že
     neodborné veřejnosti to nic neřekne. Ta má ale smůlu :)))
     Powl: :-()()(())(((())()(( už to  na mě nezkoušej, ztrácím orientaci.
     Psát o Miloušovi X mi nepřipadá moc duchaplné, o Miloušovi Y už vůbec
     nemluvě.  Ještě  k  tomu,  že  to  nedělají  pro peníze - nezávislost
     neomlouvá blbost.
     Qyr: Ti lidé to však dělají, aby si dokázali a ukázali co umí.(na tom
     snad není nic špatného - nemusíš řikat, že vyrovnaný člověk si nemusí
     nic dokazovat - to vim)
     Powl: Ale ať si  to klidně dělají dál, mně je to  celkem jedno, já se
     jim do života nebudu montovat. Jenom by možná mohli svoje síly využít
     na něco lepšího. Já osobně si myslím, že není důležité to, co po sobě
     ti  lidé zanechají  (tím myslím   např. 200  MB skvělého,  krásného a
     dokonalého kódu), ale spíš to, jak žili.
     (To jsem si dovolil příliš.)
     Zkrátka je také pěkné jít se svou milou do hezké kavárničky.
     Qyr: Dobrá je Hermetika, Velryba a U Vojtěcha. No nic.
     Powl: Velrybu ne, ta je pro Amerikány.
     Qyr: Ani v kavárnách se neshodnem (asi je Velryba moc na efekt)
     Powl: Nemluv nesmysly.
     Qyr: Takže k  těm autorům inter (fakt skvělý slovo).  Co já vim jesli
     jsou  to   bestiální  vrazi,  genetičtí   inženýři  nebo  pubescentní
     náctiletí (slovo náctiletí nenávidím,  ale nevim jak napsat týnejdžr)
     Koneckonců je  to jedno. Dekadentní  umělci byli také  společnosti na
     obtíž, byli to největší vandalové.  A dnes je opěvujeme jako geniální
     umělce. Po tobě zbyde leda lógr, po nich kousek pěkný práce.
     Powl:  Ty  hnusný  ignorante,  ty  mizero,  vůbec si nevážíš lidských
     vztahů ! Jenom preferuješ tu svoji  "práci". Práce ti bude na nic, až
     budeš v 70  samotný stařeček a konečně se ti  v hlavě rozsvítí.
     (I  ti tvoji  zatracení dekadenti  pracovali v  kavárnách, ale  to je
     vedlejší; já je neopěvuji.)
     Doufám, že se tvoje názory do roku 2000 radikálně změní.
     Qyr:  Doufám, že  ty tvoje  se  změní  do zítřka  :)) Já  přeci vůbec
     netvrdím, že  člověk má opovrhovat lidskými  vztahy. Naopak. Ale nemá
     opovrhovat něčím  co není vysloveně hrozné,  strašné a odporné. Třeba
     Doom - hodně sadistická hra, avšak myslím že ne opovrženíhodná.
     Powl: Chceš se vařit v kotli ? To je právě kardinální rozdíl - pro mě
     stačí  fakt,  že  ta  hra  je  určena  k  výchově dalších příslušníků
     Hitlerjugend, abych  zavrhl. Ty si  avšakuješ - čím  ty vlastně vůbec
     avšakuješ ?
     Qyr: Já vůbec neavšakuju, avšak myslím si, že pokud věc nebyla dělána
     se   záměrem  vysloveně   špatným,  není   opovrženíhodná  jen   tak,
     z principu. Můžeme ji  kritizovat, ale to je tak všechno  co se s tím
     dá dělat.
     Powl: Ta hra určitě nebyla  napsána se záměrem vysloveně špatným, ona
     byla  napsána se  záměrem lidským  - buď  čistě pobavit  tvůrce, nebo
     vydělat  peníze,  nebo  "po  sobě  něco  zanechat"  -  opravdu  pěkné
     dědictví.
     Qyr:  Jistě -  s tím  souhlasím a  proto myslím,  že tvoje  radikální
     názory  jsou  radikální  schválně,  aby  vyprovokovaly  k přemýšlení.
     Souhlasím s tím, že NĚKTERÉ  počítačové produkty (tzv. software) jsou
     velmi nekvalitní (jsou to - viz.  obrázek v nultém Konečníku), ale ve
     všem jsou  věci dobré a špatné.  Vzhledem k tomu, že  jsem optimista,
     jsem  přesvědčen, že  se softwarový  průmysl (i  jeho nekomerční část
     - čili manufakturní výroba) bude  vyvíjet dobrým směrem a nesouhlasím
     s těmi, kteří tvrdí, že technika  a počítače se jednou stanou záhubou
     lidstva.
     Powl: Každá věc  má dvě stránky. Ovšem určitě  tu hrozí nebezpečí, že
     určitá sorta lidí se navždycky uzavřou ve svých virtuálních světech s
     virtuálními brýlemi na nose a virtuálními sluchátky na uších. Tvrdit,
     že za  to může poč.  technika, nebudu, protože  za to si  člověk bude
     moct  jedině  sám.
     Qyr: Říká se tomu "přirozený přírodní výběr".
     Powl: Skutečnost  neexistuje. Svět je  takový, jaký ho  chceme vidět,
     a ne takový, jaký je ve "skutečnosti".


                                       snad někdy příště
                                                          Powl, Qyr


            výheň