- Efect rules - (Reakce na 'Efektní článek' - úvahu o demech a hrách aneb jiný názor do debaty) Powl: Efektnost, to je hlavní kritérium, kterým hodnotí počítačoví lidé - to jest VY - počítačová dema či hry. Zřejmě tak hodnotíte i hodně ostatních věcí, je to váš způsob myšlení. Myšlení nešťastného, neboť přestává být myšlením, ale zaslepeností, která klade toto hledisko nade vše ostatní. Lidé, kteří uctívají kult efektnosti, jsou lidé, kteří mají rádi okamžitý požitek. Lidé s deformovanou morálkou, jež se staví ke vnímání produktů ducha podobně jako ke konzumaci jídla. Co se s tebou stalo, homo computer ? To jsi zblbnul už úplně ? Dement: Efect rules aneb vláda efektnosti, souhlas. Ale co je poprvé efektní, to je podruhé nudné. Efektní demo dokáže stvořit jen parta do různé míry geniálních lidí. Efekt nespočívá ve změně barvy nebo tvaru ale v novém principu. Tak to chápe celá demoscéna. Všichni jsou ok, žádná zaslepenost nehrozí. Ve hrách se bohužel téměř žádná efektnost neobjevuje, to co kritizuješ je přizpůsobování se trhu průměrným zákazníkům/hráčům a jejich momentálním požadavkům na co největší množství audiovideobalastu. Powl: Přes tyto předměty skáče například skleněná koule, která je patřičně deformuje. Nebo jsou natahovány a smršťovány. Vysvětlí mi někdo, jaký je smysl toho všeho hnoje ? Vysvětlí - "smyslem" je efekt. Dement: Přesně tak, smysl efektu je sám efekt. To je přece v pořádku. Powl: Většina současných počítačových dem či her bohužel dokládají odosob- nění počítačového člověka od reality. Ztrátou smyslu pro morální hodnoty. Ztrátou citu. Sprostým a neslýchaným zjednodušením světa. Ani si neuvědomujete svou závislost na obyčejné technice. Totální omezenost a zúžení života. Marnost nad marnost. Dement: Dema si nikdy nedělala ambice na zobrazování našeho světa. Je to například film, který zobrazuje svět a dělá to často špatně (ne vždy! ). Ale jsou i vyjímečná dema, která nad rámec své efektnosti hovoří o nás a o světě (Fairy Tale). Powl: Originální hry již téměř nevycházejí. Došla fantazie, jak tvůrců, tak uživatelů. Existují výjimky, ale jsou skutečně řídké. Současný trend je - zblbečkování. Hodně obrázků, animací a násilí. Heslo výrobců: Aby to i dement pochopil. Paradoxní je, že se propaguje veliká da- tová inflace. Informací je stále více, ale jsou naprosto nepodstatné. "Kdyby snad někdo neuměl číst, my mu ten text na to CD i namluvíme! " Kolem nás se dnes rozprostírá informační šum. Dement: Souhlas. Powl: Dnešní trh - z nabízených titulů 90% idiotských akčních her, které hraje 98% uživatelů (mimochodem též blbců). Vy rozmilé inteligentní hry, kam jste se poděly ? Tetris či Blockout, na smetiště dějin s vámi. Dement: Kam se poděl Tetris ptáš se. Ale Tetris tu pořád je! Je to jednoduchá hra na hbitost prstů s nulovým vlivem třeba na rozvoj osobnosti nebo jiné 'tak nějak podstatnější' věci než prstocvik. Dobré hry nadále vznikají, jen se o nich moc nepíše. Staré dobré hry stále existují, takže dobrých her je čím dál víc (?). Nebo že by ty staré už nebyly tak dobré (??!). Powl: Nechci tvrdit, že všechna dnešní dema či hry jsou špatná. Naivně si však myslím, že za vnějším efektem se musí skrývat něco víc. Že samotný efekt není k ničemu. Že vytvářet něco tak, aby účinek oné věci byl patrný jen po dobu, kdy se dívá člověk na obraz, kdy člověk slyší hudbu, je omylem posledních desetiletí 20. století. Že dobré dílo by mělo působit na člověka déle, že by mělo zanechat dobrou stopu v jeho mysli. Je důležité, aby mělo dílo nějaký smysl, nějaké poselství. A když už se nedá vysledovat konkrétní myšlenka, pak by se člověk měl alespoň "svést na vlně", ale na dobré vlně. Toto ovšem bohužel většina počítačových programů spadajících do kategorie entertainment postrádají. Dement: A všem čtenářům detektivek bys vnutil Kafku ? Že je většina entertainment programů 'mělká' je přirozený jev. Každý si může vybrat podle svého gusta. A jako v každém jiném oboru máme i recenzenty, takže lze snadno vybírat. Powl: Tvorba počítačových dem nebo her se většinou nemůže nazývat uměním. Jedná se spíše dokonalé ovládnutí techniky, které bohužel postrádá smysl a proměňuje se ve velké kulové. A to je přeci jenom trochu málo. Pro slušné lidi, pro rozumný rozum, dobré úmysly, pro život, který má smysl, bylo v minulosti, je dnes a zřejmě i bude na světě málo místa. Tupost slaví vítězství na všech frontách. Do prdele, to je mi smutno. Dement: Se závěrem souhlasím. výheň