antologie Asi se ptáte, jak mě vůbec napadlo napsat něco jako antologii Zdenovy tvorby. Původně jsem měl v plánu vypotit oslavnou recenzi na Minimal z Demobitu 1998. Pak ale přišla The Party 1998 a s ní další Zdenova vytříbenost Tao. Nakonec jsem si uvědomil, že jsem se ve Výhni Zdenovi nikdy nějak výrazně nevěnoval, přestože patří mezi nejkreativnější scénery jak na Slovensku, tak i ve světě. Okamžitě se mi vybavily vzpomínky na všechna jeho dílka a uvědomil jsem si, že už to bude pomalu pět let, co se Zden pokouší oslovit nás milovníky dem svou tvorbou. Obstaral jsem si úplně všechno. Naprostou novinkou byl pro mě Flight z Demobitu 1995, Greetro ze začáku roku 1995 a také Plasmatic z Assembly 1994. Pokud sledujete letopočty, jistě vám nepřijde divné, když vám prozdradím, že na mě při jejich sledování padla značně senliní nostalgie. Uvědomil jsem si, že už spoustu věcí vnímám úplně jinak než v těch "dávných" letech, kdy pro mě byla demoscéna alfou a omegou všech mých představ a ideálů. Tak jako se s léty mění každý z nás, mění se i Zden. Z počátku byla patrná jasná snaha o napodobování stylu velkých mistrů té doby. Postupně se ale začalo probouzet něco nadstandardního, co se skrývá v každém z nás, tedy vlastní specifický smysl pro estetičnost a výrazný originální rukopis. I Zden prošel touto fází a v současné době o něm lze bezpochyby hovořit jako o výrazné individualitě, která přináší s každým produktem něco nového. Je to jasný příklad bourající bezduchou diskriminaci začínajících tvůrců. Každý z nás potřebuje svůj čas, aby dosáhl zkušeností a schopností elity. Zden je nyní mistr svého řemesla a narozdíl od jiných "elitních" nenažranců neprahne po diváckém úspěchu a závistivé úctě začátečníků, děla to, co ho baví a nám se jeho dema líbí, aniž bychom o něm museli prospěchářsky prohlašovat, že on je ta elita nebo dokonce bůh. Zden je pro mě i mnohé z nás především inspirace a meta schopného člověka, který dokáže svou pracovitostí realizovat věci, které běžným smrtelníkům připadají jako extrémně náročné. Nemám rád atmosféru kast bohů a smrtelníků, zkušených a začátečníků, lámerů a elity. Zden je jeden z mála lidí, kteří ve mě tuhle atmosféru potlačují, a já pak cítím, že to s tou lidskou nenávistí a snahou o bezduché sebeprosazení není zase tak horké. Plasmatic (4kB) - 11. místo na Assembly 1994 Zdenova úplně první věc. Zden prý byl tenkrát úplně nadšený, že přišel na to, jak udělat palzmu a že mohl mít nějakou produkci do 4kB kompa na Assembly. Jeho intro bylo vybráno z velkého počtu konkurenčních 4kB inter pro prezentaci na bigscreenu. Nakonec se umístilo až na úplně posledním bodovaném místě, ale Zdenovi to vůbec nevadilo, hlavní pro něj byla samotná účast, a tak by to také mělo být. Přehnaná očekávání většinou krutě smete tvrdá realita, je zbytečné kazit si radost z vlastní práce jen z důvodů diváckého neúspěchu. V té době nebyla plazma už tak v módě, takže není divu, že diváci neměli pro Zdenův debut pochopení. Mně osobně se Plasmatic líbí i po té dlouhé době. Kdysi jsem měl plazmové efekty hodně rád, protože na mě zapůsobily hlavně v Second Reality a od té doby jsem si je vždycky k Unrealu 2 přiřazoval a porovnával jejich kvalitu. Dnes už na dema a efekty pohlížím ze značně odlišné pozice, takže je to spíše vzpomínka na doby dávno minulé, do kterých se občas rád vracím a vzpomínám. Plasmatic je prostě dobrý nostalgický motor. Greetro k Novému roku 1995 Filozofii greetingu v demech jsem nikdy vážněji nepochopil. Kdysi jsem si myslel, že se tak demaři navzájem propagují. Až na Fiasku jsem přičichl k pravé atmosféře greetingů ve chvíli, když se při projekci výborného intra Daze/Urinate objevil nápis MiST. Dychtivé tváře slovenských bratří jakoby na něco takového přímo čekaly a s vrocholem blaženosti vykřikly: "MiST!". Přeji jim tu radost a už přibližně vím, jaký mají greetingy význam. Zdenovo Greetro k Novému roku je ovšem kapánek jiného ražení. Na mě nijak výrazně nepůsobí. Je to prostě taková spíše soukromá záležitost, takže ani není divu. Přesto obsahuje zajímavé efekty vždy, když se na obrazovce objeví nápis Happy New Year. Ke všemu hraje ještě Emzetova hudba a pro zvědavé je připravena i tajná část. Prostě Greetro k Novému roku, nic víc, nic méně. Flight (demo) - 2. místo na Demobitu 1995 Demobit 1995 je pro mě stále opředen velkým tajemstvím. Velmi lituju toho, že jsem tam tenkrát nebyl, protože tolik soutěžní produkce se už na CS scéně jen tak nevidí. Flight je především teamový projekt pod značkou Sunrise industry. Kromě Zdena hodně zapracoval i Emzet, Nelo, Aragorn a Lynx. Vznikal pod značným vlivem vzoru Second Reality. Zden sám říká, že se jim tenkrát zdálo i 5 minut málo. Kromě délky ale uslyšíte hudbu, která používá klasické Skaven/Purple Motion samply, takže atmosféra Unrealu 2 je jako dělaná, a to jsem ani nezmínil všelijaké grafické detaily, které tuto inspiraci značně umocní. Je to stejně zvláštní, jak dokonale dokáže člověk stimulovat svojí tvorbu v duchu svých vzorů. Přesto se Flight svými efekty Second Reality vůbec nepodobá. Obsahuje některé velmi povedené a originální postupy. Opravdu vydařená aquarel plazma, spiral scroller, shadebobs nebo ultimaze určitě stojí za vidění. Celkově lze Flight bezpochyby zařadit do klasických oldskool dem stylu "efekt by efekt". My teoretici počítačového umění si víme vždycky rady. Poison (64kB) - 4. místo na The Party 1995 Poison je opravdu velkým zlomem ve Zdenově tvorbě. Odhodil pouta inspirace v kultovních projektech a jal se tvořit svůj vlastní kult. Náramně se mu to povedlo. Trochu ve stínu stojí Moše, který se na Poisonu podílel velkým dílem, takže by bylo nespravedlivé házet vešekrou chválu pouze na Zdena. Osudnýou se stala self-modifikace kódu intra, která zapříčínila jeho jistou nefunkčnost na pentiácké kompomašině, vše se nakonec podařilo včas odladit a intro na bigscreenu běželo. Po skončení párty si autoři mysleli, že Poison skončil až na 11. místě, protože ve výsledcích nebyla uvedena jména inter, ale pouze jejich autorů, což značně znepřehlednilo situaci. Zden měl obavy, že značně zakódovaný text nebude nikdo schopen vyluštit, a hlasování pro Poison bude tím pádem značně komplikované. Vše se nakonec vyjasnilo a Poison obsadil krásné 4. místo, zvláště když uvážíme tvrdou konkurenci Cubic Teamu a Orange. Celý kumšt stojí, jak jinak, na synchronizaci s hudbou. Technicky méně náročné zpracování není tak podstatné. Mnohdy je lepší efektivně využít to málo, co je, ale především se zaměřit na výsledný dojem. To se Zdenovi a Mošemu náramě povedlo. Trip (64kB) - 11. místo na The Gathering 1996 Tuhle věc Zden přímo nesnáší. Nevím přesně z jakého důvodu, ale vesměs se o ní vyjádřil jako o naprosté blbosti, kterou ani nechce vidět. Přitom mě Trip ani tak strašný nepřipadá. Dokonce bych řekl, že se mi i líbí. Mám rád podobně audiovizuálně ambientní produkty. Je to vlastně jeden dlouhý všelijak modifikovaný kruhový efekt, který čas od času generuje opravdu zajímavé vizuální kombinace. Je pravda, že je to taková spíše jednorázová, technicky méně náročná věc, ale dle mého názoru nepatří mezi bezduchý odpad, který je záhodno jednou vidět a okamžitě smazat. (E) (demo) - 5. místo na Wired 1996 Pamatuji si na dobu, kdy jsem (E) viděl poprvé. Byl jsem tenkrát opravdu znechucený, protože na mé stařičké 486 běželo opravdu pomalu. Hodně jsem tenkrát na Zdena láteřil, protože efekty, které jsou v (E), by mohly být velmi rychlé i na pomalejších strojích. Bohužel bankovaný videomód a několikanásobná kombinace efektů nebyla zrovna šťastnou kombinací co do rychlosti. Úplně jinak se na (E) dívám dnes. Na stroji, ktetrý dneska stěží stačí na nejnovější hity typu Moai běží naprosto plynule a teprve s odstupem času začínám vnímat jeho synchronizační vytříbenost. Velmi mě zaujal také Mošeho soundtrack. Kdysi jsem to tak výrazně nevnímal, ale velmi se mi zalíbila výborná zvuková gradace. Opravdu jsem byl překvapen, jak velký to na mě udělalo dojem. Ostatně většina následující Zdenovy produkce je založena na efektu velikého akustického tlaku, který může a nemusí být kvitován pozitivně. Závisí to především na otrlosti posluchačova ucha. Můj sluch je již značně vytrénován avantgardami typu Autechre a Orb, takže mi tento styl zvukového doprvodu jedině vyhovuje. Kromě Zdena a Mošeho zapracoval na (E) i Nelo při tvorbě značně avantgardních 3D objeků, které v demu rotují přímo ďábelskou rychlostí. Zden mi prozradil, že ho (E) stálo opravdu veliké úsilí a že jej po vydání nechtěl dlouhou dobu ani vidět, což se mu ostatně ani nedivím. Když člověk delší čas pracuje na nějakém projektu, tak to začíná velmi nepříjemě lézt na mozek. Kumšt je vydržet. Po jisté odmlce se ty špatné vzpomínky a asociace vytratí. Nakonec člověk dospěje k názoru, že se to demo povedlo. A (E) se opravdu povedlo, především svou originální grafickou podobou. X-mess (64kB) - 15. místo na The Party 1996 X-mess je jedním slovem excelentní věc. Čtyřčlenný [ :))) ] team ve složení Zden, Scape, Emzet, Boris a Lynx stvořil snad nejlepší vánoční intro, které jsem měl možnost vidět. Předem podotýkám, že jsem jich viděl opravdu hodně, takže mám s čím porovnávat. Většinu z nich jsem okamžitě mazal, protože se často jednalo o podobnou věc jako Zdenovo ranné Greetro, tedy soukromý info scroller s padajícím snížkem. Občas se objevil i nějaký ten Václav Klaus, ale jinak nic zvláštního. Ne tak X-mess ! Vyloženě roztomilý level pro Lemmingy by jistě potěšil i samotné autory této kultovní hry. Je třeba pozorně sledovat vše, co se za tu krátkou chvíli na obrazovce odehraje. Pouštím si X-mess vždycky alespoň dvakrát, abych vychutnal všechny výborně propracované minipixelové animace lemíků. Nejvíc mě dojímá lyžařský koloběh: vlek, běžkařská vložka, sjezd se skokem následovaný další poněkud delší běžkařskou vložkou. Mám X-mess moc rád a vždycky mě na demoscéně mrzelo, že se všichni utápí ve svých psychedelických náladách místo toho, aby občas udělali nějakou podobně precizní věc. Vznik intra je opředen velkými nesnázemi, ale to tak většinou bývá, každé geniální dílo si vyžaduje svoji daň vyrovnávající nechutně velkou změnu entropie vesmíru. Psitron (64kB) - 4. místo na Scenestu 1997 Psitron city. Pro mě bylo tohle intro vždycky ve stínu Daltu. Nevím proč, ale připadají mi obě 64kB značně podobná. Když jsem svoje pozorování reporodukoval na veřejnosti v reportu na Demobit, Shakul tento odvážný čin komentoval ve smyslu, že mě asi nebudou mít bratři Slováci rádi. Nedal jsem se odradit a onu kritickou tak trochu provokativní větu jsem tam nechal a čekal, kdo se první ozve. Samael mě ani tentokráte nezklamal, takže pokud chcete vědet, jak on to všechno vidí, přečtěte si vysoce informativní interview. Přesto na mě obě intra působí velmi odlišně. Musím se ale přiznat, že v této rivalitě u mě zvítězil MiST. Nechci tím nějak snižovat společné dílko Zdena, Mošeho a Nela, protože vím, že pro Zdena je Psitron opravdu citová záležitost a že si ho hodně považuje. Měl u mě podobnou historii jako (E), protože při prvním spuštění běžel opravdu hodně pomalu. Na to, že jsem viděl pouze drátový model, jsem měl zřejmě co dělat, abych se vystříhal kyselých poznámek. Tím víc jsem přilnul k Daltu, který tenkrát bežel naprosto plynule. Bohužel právě rychlost je jedna ze slabších stránek Zdenovy tvorby. Mnohdy může tento nepříjemný fakt značně znehodnotit celkový dojem z díla. Artofnoize (demo) - 2. místo na Fiasku 1998 Zden mě hodně potěšil, že tuhle psychedelickou věc pro Fiasko stvořil. Měl už nějaké efekty připravené, takže se mu to povedlo zrealizovat během jednoho týdne. A věřte nebo ne, je to tak výborná věc, že ta pro Zdena značně extravagantně časově nenáročná příprava nemá absolutně žádný vliv na výsledný divákův dojem. Na Fiasku jsem mu dal jedničku, protože na mě opravdu hodně zapůsobilo. Měl jsem radost, že právě tohle demo běží na bigscreenu za řádného čtyřreproduktorového hluku. Můj starý motherboard z 286 s nálepkou broučka a bezdndějně vyteklou baterkou směřoval oprávněně na Slovensko. Artofnoize je opravdu příznačný název. Je to svým způsobem značně revoluční demo v celé Zdenově tvorbě. Podobně jako Poison. S více než roční přestávkou přišla velká změna. Zden dospěl. Zní to komicky, ale jinak to ani popsat nelze. Počínaje Artofnoize je jeho tvroba bez výjimky vyzrálá. V následujících odstavcích se protrhne pytel se superlativy, kterých už tak bylo hodně. Je zlváštní, že hodně velký vliv na celou změnu má především značně kvalitní hudební doprovod. V Artofnoize ho produkoval Loke. Obraz a hudba k sobě jednomyslně patří. Je to synchronizační slitek, který již nelze od sebe oddělit. Zden umí dodat hudbě vizuální rozměr. A v tom je ten zakopaný pes. Minimal (demo) - 4. místo na Demobitu 1998 Tohle demo mělo na Demobitu dle mého názoru vyhrát. Diváci rozhodli jinak, ale na tom jistě nesejde. Hodnocení produktů je takové lákadlo pro diváky i pro účastníky. Trocha vzrušení nikomu neuškodí, takže proč bychom si nezasoutěžili, ale nemá cenu nějak tragicky hodnotit divácký neúspěch. Zden je na podobné "neúspěchy" zvyklý, takže není třeba tento problém dále rozebírat. Je ale třeba uznat, že Minimal má podobný nedostatek jako kdysi (E) nebo Psitron. Je pomalý. Na to, co umí, by mohl být o hodně rychlejší, a tím pádem ještě o řád lepší. Zden sám říká, že by v budoucnu chtěl dělat pouze animace, aby už se tohto nedostatku svých produktů navždy zbavil. Přitom by ale stačilo pustit na full C kód Minimalu DJGPP a byla by spokojenost na obou stranách. Ale i přesto je pro mě Minimal zatím nejlepším Zdenovým demem. Všechno to způsobil originální design. Opravdu chvályhodná práce, při které Zdenovi pomáhali Nelo a Distance. V době, kdy se většina scénerů snaží napodobovat profesionální designy, působí Minimal jako opravdové umělecké dílo. Uznávám dobrý "komerční" design jako třeba v demu Riprap/Exceed. Chápu snahu lidí vytvořit něco, co se bude líbit. Dá to velkou práci a výsledek nevypadá odpudivě, ale nemůžu si pomoci, to, co předevedl Zden je mi mnohem příjemnější. Zapůsobil na mě podobně, jako neochvějný rezdient prvního místa mého virtuálního žebříčku 64kB inter Viava/Flo. Minimalizmus je výborný filozfický styl. Jsem v současné době minimalisticky rozpoložen, takže všechno, co podobný styl vyznává, už předem apriori miluju. Moje heslo roku 1999 zní: "kill your ego". Jsem rád, že Zden dělá takovéhle věci. Tao (demo) - 5. místo na The Party 1998 Poslední Zdenovo demo laděné v duchu východních rytmů. Po technické stránce asi nejlepší vůbec. Zden použil už dlouho připravované optimalizované perfektní vizuální efekty. Trochu to rychlostně kazí voxelová pasáž, ale jinak není co vytknout. Přesně zapadající synchronizace s výbornou etnohudbou od Loonieho. Dobrá rychlost i na pomalejších strojích. Výborné umístění v těžké konkurenci na The Party 1998. Už asi nikdo nepochybuje, že Zden opravdu umí. Tao musí určitě výborně vypadat na bigscreenu. Při nejbližší příležitosti si ho pustím na větší ploše. Jediná věc mi stále vrtá hlavou. Jak se mohlo něco tak úchylného jako například Yume 2/iNF líbit víc než Tao. Svět je opravdu zvláštní. Každý z nás ho vnímá úplně jinak, a přitom máme vlastně stejné zájmy, touhy a biologické potřeby. Každý rozhoduje o svém vlasním osudu a stimuluje se do různých pozic, které v něm vyvolávají zvláštní pocity. Co by asi říkal Siddhartha Gautama na Tao ? Asi by se mu nelíbilo, protože demoscéna je přežitek technologické doby, která je už ve své podstatě antibuddhistická. Jeho myšlenky sahají mnohem hlouběji, nejsou jenom hrou na únik z tohoto světa, jsou především samy o sobě jiným světem. Zdeno, přeju ti spoustu dalších originálních nápadů. Demoscéna tě potřebuje jako sůl... ReDox výheň