THE PROGRESS ORGANIZATION - BARNODAJ O tom, že kvalitní česká rocková hudba nevznikala a nevzniká pouze v Praze (jak by se mohlo na první pohled zdát) svědčí celá řada kvalitních seskupení, zvláště pak z okolí Brna a Ostravy. Zatímco severomoravská hudební scéna vždy spíše směřovala k tvrdému pojetí, ta Brněnská se vyznačuje svým poněkud citlivějším mnohdy až zasněným projevem. Krásným příkladem této svébytné rockové kultury je projekt THE PROGRESS ORGANIZATION. Jehož počátky zpadají někdy do roku 1968. V roce 1971 jim vychází LP BARNODAJ. Na české scéně se objevuje doslova převratný rockový styl. Instrumentlní vytříbenost a uhlazenost spojená s velmi kvalitním vokálním projevem všech čtyř hudebníků je podbarvena soulovou úderností dechové sekce. Hudba je plná nezvyklých rytmů a složitých instrumentálních přechodů (poměrně velkého množství nástrojů). Epické texty jsou uhlazené, velmi příjemné a kapánek náročné. 1. INTRODUKCE: Dramaticky pojatá skladba svými varhany uvádí do děje, který je bohatý svými nápady a skvělou hudbou... 2. HELIOS: Mýtický námět písně je výborně podbarven piánem, přesnou rytmikou a dobrou kytarou. Klukův hlas tomu všemu dodává pocit stezku Vokály podtrhují celkový dojem písně, která je plná zvratů a rytmických předělů... 3. IKAROS: Opět piánko, opět rytmika. Kytara je ovlivněna Beatles. Ikaros opojený výškou zasněně poletuje a v okamžiku velkého štěstí padá... 4. STROM: Strom je osobnost, opatruje vše co v něm bydlí. Je to velký filosof. Zná moudrost světa, ale není problém ho porazit. Smyčce výborně charakterizují bohatost zelené koruny, bubny nádherně duní, ale život se pomalu vytrácí. 5. ARGONAUT: Dechová sekce dává dramatický úvod. Argonauti jdou za svojí vidinou Rouna. Jejich cesta je beznadějná, beze smyslu, leč nejze ji odolat. Výborné vokály, skvělá nálada, repetice refrému... nádherný pocit. 6. PTÁČNÍK: Temný ženský vokál, temná postava neznámého muže. Jeho život je zlý a podlý. Zahořklý člověk, jenž umí pouze ničit. Ale umí také něco dát? Velmi zabarvený zpěv pohrdavě provází nudným životem. Kolik takových ptáčníkú mezi náma chodí, a z kolika lidí jsme ptáčníky udělali? 7. WE CAN WORK IT OUT: Klasický hit, megalomancky zazpívaný. Síla vokálů je vyvážená dobře zahranou skladbou. Nic moc, ale do LP to pasuje. 8. TIME: Anglicky zpívaná původní píseň. Španělské rytmy a velkolepé přechody. Kousek plně srovnatelný se světovou rockovou scénou. 9. I FEEL FREE: Rozhodně nedělá ostudu originálu. Perfektně zahraná věc. Neuvěřitelná hudební přesnost. Toto originální pojetí písně přesně navazuje na skladbu Time a svou dramatičností dáva nový úhel pohledu na celý titul. 10. A LOVELY DAY: Složitost této skladby poněkud zkresluje celkový dojem. Melancholická nálada se střídá s náhlímy výbuchy a výkřiky. Dokonalé žestě a vše podrhující dechová sekce. Jako u mnohých skladeb před tím píseň postupně vrcholí a nabývá velkého rozměru. 11. GOOD BYE: Estráda končí, je načase zbalit fidlátka a jít... 11. GOOD BYE: Estráda končí, je načase zbalit fidlátka a jít... Seskupení THE PROGRESS ORGANIZATON přineslo nečekaný vzestup české rockové scény na začátku 70. let. Závan čerstvého vzduchu ocenila i hudební veřejnost a toto LP bylo oceněno čtenáři Melodie jako Album roku 1971. Další deska (Mauglí) vychází až v roce 1978 a v pozměněné sestavě PROGRES 2. Následuje období art rockových projektů: 1980 - Dialog s Vesmírem, 1982 - Třetí kniha džunglí, 1985 - Mozek. Další personální změny, změna názvu na PROGRES-POKROK a návrat k přímočarejšímu rocku. 1990 - Otrava krve. Od roku 1992 vystupuje kapele opět pod názvem PROGRES. MANFRED THE PROGRESS ORGANIZATION - BARNODAJ Pavel Váně: kytary, piano, cembalo, varhany, zpěv Jan Sochor: varhany, piano, zpěv Emanuel Sideris: basová kytara, zpěv Zdeněk Kluka: bicí, cleves, bonga, zpěv * MONITOR RECORDS 1993 (Supraphon 1971) * výheň