• • • • • • • • • • • • • • • Ex! • • • • Asi většina z vás už zaregistrovala, že značně vytížený demoscene archiv Hornet skončil svoji dlouholetou činnost. Je to trochu škoda, ale na druhou stranu je třeba chápat Sonwmana a jeho pomocníky, že mají už spoustu jiných starostí a správa tak rozsáhlého archivu bere opravdu hodně času. Je jasné, že demoscéna nemůže člověka svazovat celý život. Všeho moc škodí. Naštěstí není na světě jenom Hornet, ale je tu spousta dalších dobrých archivů a serverů, kde se dají informace o novinkách pohodlně čerpat. Mezi ty nejlepší patří rozhodně maďarský demo.cat.hu, jehož správci mají opravdu velkou snahu získávat kompletní produkce i z menších parties. Tak například se na tomto serveru objevil kompletní archiv Fiaska '98 i s fotografiemi, aniž by tomu někdo z organizátorů napomohl. Což považuji opravdu za husarský kousek. Mezi další zajímavé servery patří rozhodně www.scene.org, který si dělá zálusk na náhradu Hornetu, bohužel slibované úpravy a databázový systém stojí zatím na mrtvém bodě. Novinky z demoscény jsou také k vidění na demoscene portálu www.error-404.com. Sledujte průběžně odkazy na vyhen.site.cz, kde najdete spoustu dalších míst, jako například PC Demo Fun Club a další. Vzhldem k tomu, že Shakul projevil jistou nevoli k psaní recenzí na dema, rozhodl jsem se, že mu částečně vyhovím a přesunu svoje učené řeči převážně do tohoto článku. Uvažoval jsem trochu nad koncepcí této rubriky a chápu, že většině lidí, kteří čtou zahraniční diskmagy může připadat trochu více nestandardní a že se tu spíš zaměřuju na detailnější popis zajímavých produktů než na všeobecné informace o scéně, novinkách, partykalendářích, nejnovější informace o demogrupách a rozhovory se slavnými osobnostmi. Představuju si diskmag o demoscéně trochu v jiném světle, a pokud vám můj přístup nevyhovuje, klidně si čtěte třeba Hugi, který je v tomto ohledu velmi dobře zpracován, a i já si v něm rád počtu, i když mi v něm chybí právě to, co máte možnost najít ve Výhni. Takže tentokrát bude méně recenzí, ale zato podrobnější popisky k produktům, které mě za ten dlouhý čas zaujaly. Rozhodně zde není úplně vše, co bych rád doporučil, ale valnou část produktů mého výběru tu naleznete. Nezařadil jsem popisky k věcem z Fiaska a Demobitu, protože jim jsou vyhrazeny zvláštní reporty. Jinak je možné, že jsem na nějakou důležitou událost scény zapoměl. Už se jí přeci jenom nevěnuji tak, jako za starých gymnaziálních časů, takže pokud má někdo z vás lepší informace, nechť neváhá a začne psát články buď do Výhně nebo do Umagu, kde mají také značný nedostatek příspěvků. Takže se do toho pustíme. Všechny zde uvedené věci si můžete spolehlivě opatřit na demo.cat.hu tak, že vyhledáte patřičnou demopárty v seznamu a nalistujete správný ZIP-fajl: +--------------+ | Scenest 1998 | +--------------+ -=[ 1. místo (DEMO) - Dis / Mandula ]=- Maďrsko je relativně malá země, ale poslední dobou se nám na tomto rovinatém území začínají rodit nové talenty. Jedním z nich je určitě team Mandula. Jejich demo Dis je jedním slovem bonbónek. Výborná ukázka, jak z klasických postupů vymáčknout originální věc. Je to opravdu příjemné demo. I klasicky pojatý 2D styl, efekt za efektem, může být v současné době velmi zajímavý. Perfektní jazzová hudbička synchronizovaná se spoustou originálních efektů. Výborný dynamicky panoramatický pohled tvořený pouze 2D texturou, nebo barevně a pohybově velmi efektní fraktálové obrazce. Na závěr uvidíte vtipné greetingy, a i když je to vlastně obyčejný scroller, určitě Esc nezmáčknete. Tohle dílko doporučuji všem demoskeptikům a milovníkům jazzu. -=[ 2. místo (DEMO) - Spirit / Euthanasia ]=- Rimo a Kvazar nejsou na maďarské scéně žádnými nováčky. Dalo by se říct, že skoro každý ročník Scenestu byl pro ně velmi úspěšný. Určitě si ješte pamatujete třeba na Martiana. Přestože jejich dema jsou téměř striktně 3D záležitostí, mají velký punc originality a snaží se o ztvárnění "příběhu", jsou prostě vystavěna tak, aby zaujala především méně náročného diváka. Mně osobně se Spirit líbí především z technického hlediska. Rimovi se podařilo velmi efektně zpracovat globální osvětlení dynamického bodového zdroje. I když to nejsou přímo dynamické stíny, vypdá to opravdu velmi věrohodně, zvláště, když vše běží dokonale plynule i na K5. Rimo opustil klasické texturování a zkusil jakýsi procedurální hnědozlatý bumpmapping. Pokud vám nevadí Kvazarova diskofilní hudba, určitě se vám Spirit zalíbí. Je to čistá prácička, na kterou nelze zapomenout. +-----------------------+ | Summer Encounter 1998 | +-----------------------+ -=[ 1. místo (DEMO) - Plastik / Purple ]=- Summer Encounter 1998 byla opravdu velmi pozitivní dánská akce. První dvě místa v demo i 64kB kompu se opravdu velmi vydařila. Plastik od Purple je asi první demo, které se odvažuje nahodit větší rozlišení v TrueColor videmódu. Vyžaduje to vhodnou volbu efektů a jejich výbornou optimalizaci, protože v tomto případě je zapotřebí zpracovávat opravdu velké množství bajtů. Věřte nebo ne. Povedlo se to. Technickým zázrakem je například na toto rozlišení velmi plynulý texturovaný free-direction tunnel. Uvidíte také povedený obnovovací zoomer a daší velmi pěkné wire a flat efekty. Propracovaný grafický design a vše dobře synchronizované s hudbou dává Plastiku ještě něco navíc. -=[ 2. místo (DEMO) - Louis Lane / Blasphemy ]=- Dle mého názoru je Louis Lane po grafické stránce ještě povedenější než jeho vítězný kolega, přestože nepoužívá TrueColor, ale pouze 640x480 v 256 barvách. I když jsou si oba produkty navzájem velmi podobné, naprosto vynikající design zakletý v kombinací flat efektů a fotek dává prim dílku od teamu Blasphemy. Výborné ladění barev, a kromě 3D flat/wire efektů také velmi působivé 2D wire pasáže na mě zapůsobily opravdu značně pozitivně. Řadím Louis Lane mezi nejlepší dema vůbec. Vězte, že udělat tak dobře všeobecně sladěné demo není opravdu žádný med. Je to prostě ojedinělá věc v celé historii demoscény. -=[ 1. místo (64kB) - Kill the Clone / fudGe ]=- Clone meets Clone má své pokračování. Po úspěchu je tu další Clon. Nelze přímo řict, že by Kill the Clone bylo na první pohled nějak výrazněji originální, ale hoši z fudGe mají výborný cit pro využití 16 milionového arezenálu 32bit režimů, takže se na jejich 64kB intra kouká dobře. Co je na Kill the Clone velmi výrazné, je opravdu povedená Croakerova hudba, která synchronizována s obrazem nabývá dalších rozměrů. Ostatně toto jméno je ve většině případů zárukou vysoké kvality, takže pokud se vám líbil první "díl" a jste milovníci kvaltiní elektroniky, máte o zábavu postaráno. -=[ 2. místo (64kB) - Go Pete Go / Prone ]=- Nastává podobná situace jako v democopmu. Tentokrát pravděpodobně vyhrálo jeméno. Go Pete Go je také plně 32bitově barevné intro s mnoha originálním postupy včetně samozřejmé synchronizační vyladěnosti. Kdyby nebylo Croakerovy hudby v Kill the Clone, tak řeknu, že Go Pete Go je přeci jenom o něco lepši než intro od fudGe. Je to spíše individuální záležitost, ale řekl bych, že to není ani tak důležité. Obě intra jsou vlastně stejně kvalitní, a to, že jedno zvítězit muselo, není žádná tragédie. Pusťte si obě a uvidíte sami. Všeobecně patří mezi současnou špičku 64kB tvorby, takže nemá cenu dál rozebírat jejich kvality a nedostatky. +---------------+ | Assembly 1998 | +---------------+ -=[ 1. místo (DEMO) - Gateways / Trauma ]=- Jde to do kytek. Komerce dělá své. Assembly už vůbec není co bývala. Spíše sraz hráčů Quaka než demopárty. Vše se samozřejmě neblaze projevuje na výrazně nízké kvalitě soutěžních produktů. Lze to odůvodnit jedině programovou ignorací většiny aktivních teamů této monstrozní akce na rozmezí mezi demoparty a počítačovým veletrhem. Přesto se v democompu objevilo pár zajímavých produktů. To ovšem nelze říci o Gateways. Ohavně pomalé a nechutně graficky rozhárané demo od teamu, který má veliký technický potenciál, ale trpí naprostým nedostatkem zajímavých nápadů. Nebudu se k tomuto produktu dále vyadřovat, protože mě jeho zhlédnutí velmi rozladilo a nechci tak kazit dojem těm, kterým by se náhodou zalíbil. -=[ 2. místo (DEMO) - Hannu & Kerttu 2000 / M0ppi productions ]=- M0ppi productions se už blýskli na The Party 1997 se svými beránky. Tentokrát vyrukovali s finskou verzí Jeníčka a Mařenky v roce 2000. Místo babyjagy v perníkové chaloupce je čeká setkání s mimozemšťany. Na první podívání se pobavíte, ale vzhledem k tomu, že asi nikdo z vás neovládá finštinu natolik, aby byl schopen vnímat finské dialogy, budete asi velmi zklamáni. Existuje prý mezinárodní verze namluvená i anglicky, ale nikde jsem ji zatím nesháněl, takže vám její srozumitelnost nemůžu popsat. Tak jako tak je další dobrý nápad lidí z M0ppi productions a když už nebudete rozumět, tak alespoň vychutnánte nádhernou infantilní grafiku a výborně zapadající hudební doprovod. -=[ 4. místo (DEMO) - Sexadelic / Byterapers ]=- Sexadelic je podivné demo. Rozhodně nečekejte žádné porno nebo něco podobného. Dokonce bych řekl, že Sexadelic je rozhodně míň sexy než slavný Vivid Experiment od Doomsday. Je to spíše taková feťácká vize. Ostatně co asi skrývají ve svých útrobách fialové houbičky, kterých se nabažíte dosytosti ? Nevím jak mám tento výtvor vnímat, ale celkově na mě pusobí spíše depresivně, přestože má v sobě jistou originalitu. Mě osobně asi zaujala hlavně výborná hudba. Demo samo o sobě je na mojí K5 velmi pomalé, ostatně MiDAS 1.1.1 rychlosti rozhodně moc nepřidá. Celkově je to trošičku slabší věc, kterou bych od Bytrapers určitě nečekal, ale když už nic, tak alespoň ta hudba stojí za poslech. -=[ diskvalifikace - Johnny Weasel / Dawn 3 ]=- Tak tohle je opravdu velká sranda! Tedy jak pro koho. Možná, že někdo to bude vnímat hodně jinak než já, takže nechť si nekazí chuť. Johnny Weasel je snad jedno z prvních dem, které přehrává na pozadí MP3 a k tomu všemu ještě plní videopaměť náročnějšími grafickými efekty. V tomto případě jsou to většinou nudné tunely, ale na tom tohle demo nestojí. Vše je pod taktovkou klasické rapové hudby v doprovodu s filmovými spoty, na kterých poskakují stylově oblečení chalani, včetně nutného graffiťáckého pozadí. Na mě tato americká kultura působí značně komicky, takže se u Johnnyho vždcky náramně pobavím. Pro zaryté graffiťáky a vyznavače tohoto životního stylu to bude pravděpodobně veliký zážitek. Vše je dobře synchronizované s hudbou a doprovázené velmi dobře čitelnými nápisy právě rapovaného textu. Je to prostě ojedinělý zážitek pro každého. Určitě nejlepší demo na Assembly 1998. Vřele doporučuji. -=[ 2. místo (64kB) - Technicolor / Moottori ]=- Asi se divíte, že neuvádím první místo z 64kB kompa, ale věřte nebo ne. Je to velmi nudná a ničim nevynikajicí zaležitost. Technicolor od Moottori je s kapánek provařeným enginem ala C64 o něco lepší. Přestože Mainstream je určitě o řád lepší než jeho loňský následovník, pár zajímavých míst se v tomto 64kB intru přeci jenom najde. Především mě mile překvapil velmi efektně vypadající průlet nad jakýmsi jezírkem. Přes úmyslnou nedokonalost grafického výstupu vypadá vše velmi realisticky, možná ještě lépe, než kdyby se o něco podobného někdo snažil v reálných barvách. Lidská fantazie v podobných případech podstatně zapracuje ku prospěchu věci. Dojem trochu kazí červená raketka, kterou si mohli autoři opravdu odpustit. Celkově není Technicolor nějak zázračný, ale to jezírko za vidění stojí. -=[ 4. místo (64kB) - Chant / Bandwaggon ]=- Určitě nejlepší 64kB intro na Assembly 1998. Hypnotická repetitivní hudba a orignální grafické zpracování plné světelné záře, zajímavých plazmových efektů a také rotujících kedluben má poměrně povednou atmosféru. Nehodí se ovšem pro zrayté nepřítele inter bez TrueColor výstupu. Bandwaggon neměl nikdy velký divácký úspěch, což ovšem neznamená, že by jejich tvroba byla nějak nepodařená. Zkuste si od nich něco sosnout a uvidíte sami. -=[ 1. místo (4kB) - Mesha / Picard ]=- Jinak moc 4kB intra nesleduji, ale tohle je po technické stránce poměrně zajímavý kousek. U 4kB inter jde vždycky spíše o to ukázat, co všechno lze vměstnat do 4096 bajtů, takže na nějaké umělecké ztvárnění většinou nezbývá místa. Jsou také vyjímky, ale je jich hodně málo. To, že 4kB intra kromě svého klasického pozlátka velikosti nebosahují žádné vážnější postupy a především jsou většinou němá, přimělo většinu organizátorů tuto kategorii ve svých soutěžních seznamech vyškrtnout. Já osobně nejsem přímo zastánce 4kB inter, takže mi to nijak výrazně nevadí. Mesha od Picarda je právě takový klasický příklad technické dokonalosti. Kompletní 3D engine s generátorem objektů, textur a keyframerem běžící v protected módu. O nic víc, o nic méně. Pro ty z vás, které vzrušuje velká komprese informací, je tohle příležitost uspokojit svoje touhy. +------------+ | AntIQ 1998 | +------------+ -=[ 1. místo (DEMO) - Riprap / Exceed ]=- Říkal jsem, že Maďarsko má nadějné demaře. Exceed je další z této řady. Riprap je velmi povedené demo. Svou filozofií: "už žádné překvápko", "je jednoduché ripovat styl", "kódeři stahují zdrojáky z netu", "muzikantni ripají patterny a samply" a především "ripping není trestný" nastavují zrdcadlo pravé podstatě demoscény (určitě víte kdo ještě nastavoval zrcadlo :-]). Vynikající Shamanova hudba a povedené obrázky v klasickém funky stylu dotvářejí tu správnou atmosféru. Technicky je velmi zajímavý zaostřovací zoomer, podobný například tomu v Plastiku nebo jako XaoS s texturou místo fraktálu. Další pěkný efekt je animovaný člobrda chodící místností, kterého pozorujete z perspektivy brouka. Chystá se vás totiž rovnou zašlápnout. Ve své podstatě vlastně Riprap neobsahuje ani moc efektů, což může některým puritánům vadit. Já říkám, že je to velmi povedené demo a React, Shaman, Warpig a Thor ukázali světu, že to jde i bez ripování. Nebo že by to bylo úplně naopak ? Posuďte sami. +----------------+ | DreamHack 1998 | +----------------+ -=[ 1. místo (DEMO) - Off / Doomsday ]=- Poslední demo od Doomsday. Konečně ? Nebo škoda ? Záleží na vás. Tihle už mladí pánové stvořili celkem hodně zajímavých věcí. Do světa prorazili mým oblíbeným Vivid Experimentem a pak už se jim vařila polívčička snadno. Kdyby se mě někdo ptal, jak udělat na scéně úspěšnou kariéru, tak mu poradím, ať udělá demo se spoustou poloobnažených dívčin. To demaři prostě milují. Také milují diskofilní hudbu a další nádherné věci, ale Doomsday jim naposledy vyhověl v Boostu. Elektroniks, Stigma i Off patří k jejich méně diskofilnějším kouskům. Kdyby nebylo naprosto otřesné závěrečné scény s nonstop technomanem (?), tak bych byl spokojen. Mufflerova hudba dělá svoje, a když uvidíte prasátko, nebo v tunelu do rytmu kráčící novorozeně (jistě předzvěst potomka Mriho, který je již ve spárech manželských), tak se vám Off určitě zalíbí. Seriózní zakončení slavné kariéry. O mrtvých jen v dobrém. -=[ 2. místo (DEMO) - Trskodansen Plus / sYNTAX tERROR ]=- Tohle je klutovní věcička. Naprosto žádný kód, pouze obrázky stvořené v Autodesk Animatoru. Synchrnizace s hudbou. To všechno vám postačí k tomu, abyste se náramě pobavili. Je to věc velmi podobná takovým esům, jako je například Rotochapi v režii Gandalfa, Saamelaisnuoret / iSO, případně Bade. Když už sranda, tak pořádná a pokud možno s vynaložením minmálního úsilí. Druhé místo jasně ukazuje, že i diváci mají podobné kousky rádi. Zkuste to taky. +------------+ | Evoke 1998 | +------------+ -=[ 1. místo (DEMO) - Metropolis / Kolor ]=- Metropolis nepatří mezi dema, která bych řadil mezi ty lepší, ale přesto obsahuje pár docela povedených obrázků a i celkový desgin se povedl. Rozhodně nečekejte žádné náročné efekty, ale spíše snahu o zajímavé grafické zpracování. Autorům se to docela povedlo, takže Metropolis za vidění stojí. +--------------+ | Gravity 1998 | +--------------+ -=[ 1. místo (DEMO) - Automaton Flavour / Hellcore ]=- Nevím proč, ale většina lidí, kterým jsem tuhle věcičku od Hellcore pouštěl, se tvářila dost neutrálně, ba dokonce dávali jednoznačně najevo, že to, co právě viděli, není nic moc. Mně osobně se ale Automaton Flavour velmi líbí. Když jsem toto dílko viděl poprvé, nestačil jsem se divit, jak na mě pozitivně zapůsobilo. Dle mého názoru máte možnost vidět snad nejlepší synchronizaci obrazu s hudbou. Došel jsem až tak daleko, že jsem ho začal porovnávat s kultovním Headache, geniálním to dílem mága Statixe. Donedávna totiž neměl Statix v tomto směru výraznější konkurenci. Pro mě je synchronizace s hudbou velmi důležitá, a mnohdy jsem ochoten přihmouřit oko i nad celkově slabším zpracováním. U Automaton Flavour se ale spojila velmi dobrá synchronizace s vynikajícím kódem a grafickým zpracováním, takže výsledek na mě působí značně emotivně. Velmi kvalitní hudba je doprovázena originálními 2D bitmapovými efekty. Všechno je v pohybu. Dynamika dělá prostě svoje. I když demo trvá poměrně dlouho, celou dobu se nenudím a vnímám audiovizuální souznění. Synchronizace je věda. Jen málo komu se ji podaří tak perfektně ovládnout jako třeba lidem z Hellcore. Takže dle mého názoru je tohle kvalitní demo na demoscéně takřka ojedinělá záležitost o originalitě ani nemluvě. -=[ 4. místo (DEMO) - 73ms / Pulse ]=- Pulse se nám také rozpadla. Asi je dobré vždycky v nejlepším přestat. 73ms je hodně nestandardní demo. Především není nikterak rychlé. Na to, jaké efekty předvádí, by mohlo běžet plynule i na pomalejších počítačích, ale to teď nechme stranou. Hlavním lákadlem je především Visualizeho profesionální grafika. Visualize se nedávno přidal k Pulse a projevil značnou aktivtu, takže všechny milovníky jeho excelentní a předevsím vkusné grafiky, mezi které se počítam i já, tahle asi poslední věc od Pulse velmi potěší. Další značně povedenou částí dema je rozhodně hudba od KeyG. Mému libidu tento styl přesně vyhovuje. Rozhodně se velmi dobře hodí do konceptu celého dema, takže vytváří potřebnou atmosféru, která dělá zázraky. Pokud jste majiteli rychlejších strojů, určitě na vás 73ms zapůsobí jen z té kladné stránky. Vy ostatní to budete muset vydržet. I tak 73ms stojí za vidění. +------------+ | QuaST 1998 | +------------+ -=[ 1. místo (DEMO) - Liquid A / Omnicolour ]=- Liquid A je opravdu tvrdý audionářez. Nehodí se pro slabší povahy, kterým vadí věčná nestabilita obrazu a vysoká obhroublost hudebního doprovodu. Působí značně efektivně a naprosto ohluší a přehltí vaše audiovizuální vnímání. Párkrát vás nechá oddychnout, ale ne na dlouho. Je postaveno na 3D scénách zaplněných různabarevnými světýlky. Obraz se neuvěřitelně škube, takže máte občas pocit, že už vám odchází monitor. Autoři chtějí, aby se o nich vědělo, takže uvidíte asi nejbombastičtější titulky všech dob. Synchronizace je na výbornou. Nechybí ani módní čárové kódy a ženský vokál. Celkově technicky brilantně vyřešená záležitost. Je to prostě demo, které se líbí. Lidé mají rádi efekt přetížení vjemů. Liquid A vás spolehlivě přehltí. Nechte si chutnat. +----------------+ | The Party 1998 | +----------------+ -=[ 1. místo (DEMO) - MOAI / Nomad ]=- A jsme u produkce z The Party 1998. Naděje všech milovníků demoscény. Ani tento rok nezklamala. I když loni to bylo kapánek lepší, ale to teď není důležité. Bohužel se zase projevila nespravedlivá vůle lidu. MOAI rozhodně nemá na první místo. Udělat podobné demo dneska není žádný větší problém. Celý úspech leží na rádoby vtipnosti. Nic proti originálním nápadům, ale na mě prostě MOAI nezanechalo žádné výraznější stopy. Hrozně pomalé a kromě jedné asi vtipné změny dost nudné demo. Není to prostě můj styl a zaráží mě, že tento ročník vyhrálo zase plně 3D demo bez výraznějšího motivu. Je to samozřejmě jenom můj názor a počítám, že lidem, kteří hrají hry a mají rádi diskotékový opar, se bude asi hodně líbit. Tak se rozhodněte sami. -=[ 2. místo (DEMO) - State of mind / Bomb ]=- Demo roku 1998. Dlouho jsem uvažoval, jestli na to má, ale nakonec jsem se rozhodl. Přes všechny nedostatky je tohle demo prostě to nejlepší, které jste měli možnost za uplynulý rok 1998 zhlédnout. Rozhodně bych jej moc rád viděl na prvním místě, ale situace je podobná jako v roce 1997 u Black Dove. Skal předvedl perfektní práci. Přehrávač MP3 na pozadí a naprosto plynulé 2D a 3D efekty i na pomalejších strojích. State of Mind je prostě technický zázrak. Za vším stojí sazmozřejmě GNU C. A je to také první demo, které má kompletní podporu DOSu, Wiru a Linuxu. Všude běhá na výbornou. Pouze v DOSu je jeden malý technický nedostatek, a to absence GUS driveru. Běží spolehlivě pouze na SB16. Hodně to ubírá celkově exceletní technické kvalitě díla, ale Skal slibuje, že to brzy napraví. Pro demo je příznačný velmi kvalitní zvukový doprovod, který je bohužel ripovaný z CD. Je třeba to brát jako demo k hudbě. Možná, že nás podobné přístupy v budoucnu čekají ve větší míře. Já osobně proti nim nic nemám, i když uznávám, že to trochu kazí pověst dem, jakožto po všech stránkách zcela originálních produkcí. Důležitá je v smyslu zejména výsledná synchronizace s již hotovým hudebním dílkem. A ta se Skalovi povedla na výbornou. Demo má i zajímavý filozofický náboj stylu "buy, consume, die...", takže pro nás nihilistické rebely jistá duchovní podpora. Skal také výborně využívá retro filmečků podobně jako hoší z Capanňi v Black Dove. Mám tento přístup velmi v oblibě, takže to je další plus, které ovlivnilo mé konečné hodnocení této B0MBy. Je to demo, které bych se nebál ukázat i naprostému demoanalfabetovi, a zároveň potěší ostřílené znalce scény. Je to důkaz toho, že na opravdu kvalitní věci se může koukat každý. State of Mind si určitě stáhněte. Pod Wirem vám určitě poběží nezávisle na tom, jakou máte zvukovku. Budete navýsost spokojeni. To vám garantuju. -=[ 3. místo (DEMO) - Kowboy / Purple & Blasphemy ]=- Tohle demo běží ve značně avantgardním videomódu 512x384. Takže mnohým z vás asi způsobí nebývalé problémy. Mně osobně běží, ale obraz je dosti smrštěný, takže výsledný vizuální zážitek není zrovna dokonalý. Na The Party 1998 se podobných extravagancí objevilo více, takže pokud se vám tento videomód nepodaří úspěšně zprovoznit, asi si toho moc z The Party nepustíte. Kowboy je pěkné demo. Z dálky připomíná styl Plastiku a Louis Lane. Populární Mellow-D hudba zajišťuje kvalitní poslech. Klasické flat efekty patří mezi moje oblíbené. Bohužel bez P2 si Kowboye asi moc neužijete. Zvláště povedený barevný motionblur tunnel vyžaduje rychlejší stroje. I když je poměrně dost krátké, určitě potěší všechny milovníky nové generace hires dem. -=[ 4. místo (DEMO) - Yume 2 / INF ]=- Další disko. Tentokrát přímo z Japonska. Připadá mi to opravdu velmi komické, ale někteří demaři jsou neodvratně velcí milovníci tohoto životního stylu. No přece tuctuc, pěkný holky a dobrej chlast, co víc si můžem přát. Ráj na zemi. Ještě lépe, když ty holky budou třeba asiatky. Zároveň tak dáme najevo naší antixenofobii. Ale musej to být pořádný kosti, jinak se nám rasová nenávist vrací v plné síle. Musíme se zbavit všech, kteří nám cpou ty, co nechcem slyšet a vidět. My chceme pít cocacolu a vznášet se v extázi diskotékového rytmu po boku toho nejlepšího genetického materiálu. Hlavní je bejt za každou cenu v pohodě. Náš stvořitel tak nakazuje. Nechme toho. I když se nezdá, tak i já jsem přeci jenom tolerantní tvor, takže snahu lidí s podobnou životní filozofí shovívavě chápu. Co ale nechápu, je totálně technicky odbyté demo Yume 2. Je to naprosto otřesné. MP3 se rozbalí do paměti. Pokud nemáte 128MB RAM, tak půjde kvalita hudebního výstupu hodně dolu. Tak dobře. MP3 rozpakujem do paměti, aby bylo hodně síly CPU na efekty. Ale ouha! Efekty jsou tak příšerně pomalé, že když vidím naprosto primitivní 3D objekt a jeden skrolující nápis, tak mám pocit, že ti hoši asi nacpali delay() do všech interních smyček. Že by další agenti Intelu ? Hrůza a děs. Pokud nejste zrovna diskofilové a majitelé P2, ani si Yume 2 nestahujte. Asi se ptáte, proč se tímto odpadem vůbec zatěžuji. To proto, abych vám jasně ukázal, jaký brak se umístil před Zdenovým Taem. Je to až nehorázně absurdní, ale realita. -=[ 5. místo (DEMO) - Tao / Zden & Loonie ]=- Zden si určitě zasloužil druhé místo. Ale i tak je 5. místo na tak prestižní akci veliký úspěch. Tao se mu opravdu výjimečně povedlo. Více postřehů k tomuto vynikajícímu dílku si můžete přečíst v Zdenově antologii, kterou najdete v této rubrice. -=[ 1. místo (64kB) - Alien Sex Clone / fudGe ]=- Další věc, která běží v 516x384. Tředí díl Clone série se povedl. Tentokrát je narozdíl od Kill the Clone velmi originální. Hires zpracování otevírá všeobecně nové rozměry, takže je na co se dívat. Výrazné je zejména méně okoukané barevné ladění. Snaha některých tvůrců využít ve svých interch pokud možno co největší část z celé 32bitové kolekce barev nemusí být vždy ku prospěchu věci. Možná, že nakonec se jich zase většína vrátí ke klasickému 256 barevnému režimu, protože Alien Sex Clone nebo také například Louis lane / Blasphemy ukazují, že i méně barev je někdy podstatně více. Intro je poměrně slušně rychlé, ani paměťové nároky nejsou nijak výrazné, takže v tomto ohledu nemusíte mít strach. Horší už to bude samozřejmě s nahozením videomódu. Hudební doprovod mohl být trochu lepší, zvláště v porovnání s Kill the Clone je to trochu odvařený čaj, ale dá se to vydržet. Celkově není tahle zatím poslední věc od fudGe nijak výrazně převratná, ale za vidění určitě stojí. -=[ 2. místo (64kB) - Hplus / Halcyon ]=- Halcyon nespí! Kultovní team ukázal, že s ním ještě stále musíme počítat. Toto intro u mě bohužel neběží, ale měl jsem jej možnost vidět na Ferdově stroji a byl jsem opravdu velmi mile překvapen. Díky excelentní Croakerově hudbě na mě zapůsobilo mnohem víc než právě Alien Sex Clone. Více si ale dovíte ve Ferdově recenzi. -=[ 3. místo (64kB) - Transformers / Eufrosyne ]=- Transformeři se měli transformovat už na Assembly 1998, ale jejich zabugovanost zajistila jejich neúčast v kompu, takže po měnším doladění mohli znovu vystoupit, tentokrát na The Party 1998 a měli úspěch. Mám k teamu Eufrosyne obrovský respekt, protože stvořili snad nejlepší 64kB intro všech dob. Určitě si vzpomínáte na Assembly 1996, kde excelovali se svým Blindem. Stále si ho pouštím, když mě popadají pochybnosti o kvalitě některých inter současnosti. Bohužel Transformers toho moc po svém už více jak dva roky starém předchůdci nezdědili. Je třeba uznat, že Suckho hodně zapracoval na kódu a vyprodukoval velmi rychlý particle systém a dokonalé free direction tunely. Přestože je vše velmi dobře barevně sladěno, a uvidíte i lowres obrázky klasických transformerů, je toto 64kB intro dosti nudné a rozhodně mu chybí takový dynamický náboj a hluboce zapadjící hudební doprovod, jaký má Blind. Je to možná způsobené tím, že se Suckhem už nespolupracuje Duke, ale tím nechci nějak naznačovat, že Bay Tremore neodvedl doboru práci. Myslím, že to mohlo být lepší, ale i tak vzniklo celkem zajímavé intro, takže není potřeba si ho nějak zbytečně kazit. -=[ 10. místo (64kB) - Windans 98 / Macrosoft ]=- 64kB kompo se na The Party 1998 velmi vydařilo. Dalo by se říct, že až do 10. místa je na co koukat. Ovšem Windans 98 mě opravdu dostal. Viděli jsme už hodně simulací Wiru, ale tahle rozhodně patří mezi ty nejlepší. Vše v textovém módu s FM hudbičkou. Dokonalé detaily dělají svoje. Rozhodně si tohle intro nenechte ujít. Každý uživatel Wiru si na svého miláčka nedá dopustit. Zjistil jsem, že Billovo tamagoči má opravdu veliký úspěch i mezi milovníky demoscény. Všichni si libují v jeho údržbě a časté pády berou jako manželské hádky. Bill vlastně myslel na nás nebohé počítačové maniaky, protože nám stvořil zlobivá okýnka, o která se musíme pečlivě starat, jinak začnou kopat a přestávají poslouchat. Je to velký čin ku prospěchu lidstva v zájmu zachování citových vazeb i k tak chladnému stroji, jakým je počítač. Windans 98 je taková malá reklamka, která vás navnadí. Po jeho zhlédnutí si prostě okýnka naintalujete. Není jiné volby. +---------------+ | Elevator 1999 | +---------------+ -=[ 1. místo (DEMO) - Kromiset sienet / MFX ]=- MFX jsou tvrdí hoši. Každé jejích demo nebo intro je něčím výjimečné. Dlouhou dobu jsem znal pouze jejich raytracingová 64kB intra série Transgression a Gamma, ale díky HH se moje pozornost přesunula i na jejich velkokapacitní tvorbu. Díky geniálním demu Within Minutes, které do dneška kraluje na prvním místě mého virtuálního žebříčku, si mě MFX naprosto získali. Od té doby stahuju vše, co má v názvu značku MFX. Ostatně o Within Minutes jsem se ve Výhni vlastně ještě ani nezmínil. I když je toto demo z roku 1997, měl jsem ho možnost vidět právě díky CD od HH až o prázdninách minulého roku. Je to silně nestandardní demo složné pouze z animací, takže jej lze jen těžko porovnávat s klasickou tvorbou, podobně jako Black Dove. I když ho já osobně považuji za nejlepší demo, které jsem v životě viděl, je třeba to brát s rezervou. Rozhodně vám jej doporučuji ke stažení, čeká vás naprosto neobvyklý zážitek. Podobně je tomu i u Kromiset sienet. Tentokrát se hoši od MFX pořádně odvázali a zplodili demo, na které se podíváte jednou a budete mít opravdu dost. Příšerné blikání působí až surově a některé slabší povahy budou muset Esc stisknout, jakmile se rozjede hlavní pasáž dema. Je to opravdu na pokraji koukatelnosti a tuším, že to je první věc, při které se mi udělalo trochu nevolno. Odpadla tak moje představa o "galvanickém" oddělení fyziologie člověka od výstupu počítače. Pokud jste vyznavači surových feťáckých vizí, můžete si Kromiset sienet pouštět místo LSD, efekt bude naprosto totožný. Slabším povahám a lidem se sklonem k bolestem hlavy tuhle šílenost rozhodně nedoporučuji, tak jak tak je to odvážný kousek a já to MFX vůbec nevyčítám, protože jejich filozfii rozumím a chápu souvislosti, které je motivují k torbě podobných extravagancí. -=[ 2. místo (DEMO) - Dose / MFX ]=- Poslední věc v tomto seznamu zajímavých produktů. Dose mě velmi zklamalo. Ze začátku jsem byl opravdu příjemně překvapen naprosto originálním přístupem k věci. Porlínání barevných ploch, které vytváří různé obrazy a efekty jsem v podobné koncepci viděl poprvé v životě. Bohužel, Dose je zářný příklad toho, co může s vynikajícím nápadem udělat nepovedená synchronizace s hudbou. Z počátku jde všechno velmi dobře, ale postupně dochází k vynechávání synchronizace při hlavních zlomech hudby. Neprve jsem měl dojem, že se jedná o chybu, ale v některých pasážích je synchronizace zase jakoby v pořádku, což by u chybného získávání synchronizačních povelů rozhodně nenastalo. Úplně vás to odrovná, protože čekáte, že právě teď by se měl efekt nějakým způsobem změnit, ale ono nic! Je to přímo deprimující. Máte pocit, jako když vystojíte dlouhou frontu na maso a pokladní vám zavře rovnou před nosem. Dose se prostě nepovedlo. Měl jsem chuť poslat jim mejl, aby to nějak fixli, že nápad mají výborný, ale takhle jej spíš potopilil než vyšperkovali. Je to škoda, ale nedá se nic dělat. Pokud se chcete taky nechat zklamat jako já, tak si Dose stáhněte, uslyšíte alespoň perfektní hudbu, která by mohla být motorem pro velmi kvalitní synchronizaci. ReDox výheň