+-----------------+
------------------------------+ Music Contest 6 +-------------------------------
                              +-----------------+
                              ...a moduly vůbec

          V  předchozím  roce  jsem  s velkým zájmem sledoval gigantickou
       hudební soutěž s názvem Music Contest (pořadové číslo 6), jež byla
       pořádána  lidmi,  kteří  se  točili okolo i-netovského demoarchivu
       Hornet.  Ovšem,  jak  již je dobrým zvykem, konečné výsledky hrubě
       nesplnily  toužebná  očekávání. Krom několika skladeb (slyšel jsem
       1.  -  10.  místa  ve  všech  kategoriích) jsem nenarazil na žádný
       opravdu  zajímavý  a dobrý modul, a tím pádem jsem nabyl dojmu, že
       moduloidní  scéna na PC už to má neoddiskutovatelně za sebou. Není
       se co divit. Původně C64 a amigáčtí hudebníci zčásti zůstali věrni
       svým  výchozím platformám a zčásti (zvláště ti starší) se vrhli na
       komerční   tvorbu   pro   nejrůznější  účely  (např.  ke  hrám  na
       PlayStation,  což učinil třeba Jeroen Tel alias Wave). A ti, co na
       PC  zbyli,  většinou  nesahají dnes už legendárním postavám ani po
       kotníky (a nebo po nich není nikde vidu ani slechu).

          Možná,   že   můj   značně   pesimistický   názor  má  kořeny v
       neschopnosti  poroty vybrat do čela žebříčků kvalitnější dílka  či
       snad  v  neochotě  autorů použít originálnějších postupů. Tak jako
       tak, loňský Music Contest mě velmi zklamal.

          Na  druhou  stranu,  pokud někdo z vás dává při poslechu modulů
       přednost  jejich  technické  kvalitě a čistotě samplů, určitě musí
       být s contesťáckými skladbami navýsost spokojen. Technická kvalita
       v  dobrém modulu NESMÍ chybět, avšak pokud se nedostává "myšlenky"
       a  originality,  spěje  to rychle k šedému průměru. Bohužel, tento
       "syndrom"  nepostihl  pouze Music Contest 6, ale i drtivou většinu
       nových  skladeb,  které  se  žádné  soutěže nezúčastnily.

          Jistě  to souvisí i s tím, že se autoři dostali do situace, kdy
       mají  téměř  neomezené  prostředky  k  tvorbě ("dokonalé" editory,
       spoustu    podpůrného    softwaru,   obrovské   archivy   samplů a
       digitalizovaných  hudebních  nástrojů  na  internetu, neuvěřitelně
       výkonný hardware atd...). Myslím si, že by stálo za to pouvažovat,
       zda  má  vůbec  ještě smysl zabývat se moduly jako takovými. Vždyť
       tento  hudební  formát měl svůj počátek na Amize, kde byl vytvořen
       jednak  s  ohledem  na využití všech hardwarových předností tohoto
       revolučního  počítače,  ale  také  s ohledem na co nejefektivnější
       obejití  všech  jeho  omezení . Dnes,  kdy  tato  omezení přestala
       definitivně  platit,  pravděpodobně  nemá cenu "z pietních důvodů"
       moduly  pro  čistě  hudební  využití  (jako  zvukový doprovod dema
       nesporně mají své opodstatnění) dále používat.

          Vžyť sami autoři se v tomto ohledu činí o sto šest. Každý třetí
       nadává na skoro vždy nařízenou maximální délku hudebního modulu do
       1MB  (GUS s GF1 čipem) a hned ji překračuje, každý pátý vydává své
       skladby  ve  dvou  verzích -- jedna "původní" a maximálně kvalitní
       (MP3)  a  ta druhá "ušmudlaná" a s downsamplovanými zvuky (XM nebo
       IT) -- a konečně skladby většiny ostatních znějí jako General MIDI
       s   1MB  zvukovou  bankou,  popřípadě  jako  Skavenovo  či  Purple
       Motionovo  dílko,  ze kterého pochází jeden velmi používaný sampl.
       A  někdy znějí i podstatně hůře.

          Ale  abych  moc  nezobecňoval, stále existují opravdoví mistři,
       kteří   v   původním   duchu  amigáckého  modulu  tvoří  skladby s
       použitím  minima  prostředků  (k čemuž také struktura modulu přímo
       nutí),  zato s nádherným výsledkem. Tento spíše "programátorský" a
       "optimalizační"  přístup  však není vlastní vetšině hudebníků už z
       principu  (vždyť co má hudba společného s logikou), a tak se nelze
       ničemu divit.

          Změna  k  lepšímu  by  mohla  přijít s novým hudebním formátem,
       který  by  především  pracoval s lineárním záznamem (ideální např.
       pro  sóla  či živou hru), zbavil by se proklatého dědictví malých,
       skoro  kvantových  :),  samplů,  které  by  nahradil  realtimovými
       syntetizéry  a bohatými zvukovými bankami, kde není třeba se o nic
       "nehudebního"  starat  a  konečně  by člověk nemusel brát ohled na
       nějaké  kanály  a v jednom streamu by pouštěl data ven :). Bohužel
       nevím  o  nikom,  kdo  by  tento  můj  (asi  hodně  utopický)  sen
       realizoval  (i  když  vlastně  MIDI  sekvencery  dneška za použití
       dobrých synťáků mé požadavky splňují, ale pro řadového občana jsou
       pekelně  drahé  a navíc, nejsou "v PCčku" :). Potřebné technologie
       ve   formě   dokonalých   syntetizérů   (ať   už  hardwarových  či
       softwarových)  a skvělých DSP čipů existují už hezkou řádku let, a
       tak  nezbývá,  než  je  propojit s ohromným výpočetním potenciálem
       PCček  dneška nebo spíše blízkého budoucna, a vytvořit tak konečně
       něco ku prospěchu lidstva ;)))).

                                                                Ferda


            výheň