+-------------------+ | Lukášek vs. ReDox | +-------------------+ Představ se ctenářům Vyhně a pověz mi něco o tom, jak jsi s počítačovou grafikou začínal, na co se soustředíš v současnosti a co plánuješ do nového tisíciletí. Jméno: Lukáš Vlček Narozen: 12.7.1977 Nejdřív jsem chodil jako každý jiný do základní školy, potom jsem prolezl gymplem a teď studuju informatiku na VŠB-TU v OStravě (čtvrtý ročník). Bohužel nemám žádně vzdělání v grafice, designu ani kresbě. Jsem samouk, ale snad se to změní, rád bych ještě v tomto směru studoval nějakou školu. Jak jsem začínal s počítačovou grafikou? Vlastně za to může můj o tři roky starší bratr. Už za totality jsme chodili do různých programatorských kroužků, ale jemu šlo programování vždy mnohem líp. Mě vlastně vůbec nezajímalo, ale chtěl jsem se nějak podílet na těch prográmcích, tak jsem do nich alespoň něco kreslil. No a to mi zůstalo dodneška. Současnost: Snažím se vzdělávat, abych měl přehled o výtvarném umění, vztahy barev, kompozice, perspektiva, stíny ... Jinak dělám grafiku do her, snažím se nezapomínat na scénu, abych využil programátorských znalostí, tak se snažím proniknout do Javasciptu pro WEB a vůbec se začínam víc zajímat o WEBdesign. Občas mi někdo napíše mejl, že by chtěl logo, design pro player ... takže pokud to stíhám, tak se snažím takovým prosbám vyjít vstříc, ale jde to ztuha (nezbývá čas). Do budoucna plánuju dál dělat na grafice do her. Snad můžu prozradit, že hodláme navázat na úspěch hry Boovie a v podobném duchu pokračovat i nadále. Protože tento typ her hrozně chybí lidem, kteří si prostě chtějí zahrát příjemnou hru, nebo chtějí koupit hru malému děcku a nechtějí kupovat Quake, protože jim to nic neříká a věřte, že takoví lidé existují (!!! vážně, já je viděl :-). Tvoje grafika mě vždycky něčím překvapí. Moc rád bych věděl, jaké nástroje k tvorbě používáš a jak je taková piplavá práce časově náročná. Tak nejdříve ty nástroje. Když se nad tím zamyslím, tak jsem kreslil asi všemi možnými způsoby (kromě světelného pera): PMD-85 - sekvence příkazů MOVE, BMOVE, PLOT, BPLOT, pokud to někomu nic neříká, tak je to obdoba pascalovských příkazů LINE, LINETO a podobně ... ZX-Speccy - nejdříve v Artstudiu na klávesnici, ale protože ta brzy odešla, tak jsme si vyrobili novou klávesnici z mikrospínačů, jenže ty šly mačkat ztuha, takže jsem měl z kreslení pořádné mozoly :) - nějakou dobu jsem kreslil i joystickem (Kempston) (dneska mi to přijde neuvěřitelné, řada obrázku, co jsem na Speccym dělal, mi připadá vážně promáklá a já to dělal takovými prostředky. Musel jsem mít hodně odvahy ... a když si ještě pomyslím, že jsem některé barevné obrázky dělal na černobílé obrazovce ... šílenství!) PC - myš, nejdříve Autodesk Animator, potom Deluxe Paint a chvilku GrafX (který asi už nikdy nebude dokončený, protože mám dojem, že hlavní tvůrce X-Man už přešel na TrueColor tvorbu (přesto, že v některých starších obrázcích má napsáno TrueColor-suxx)). Myší je také vyrobený celý Boovie. - No a konečně tablet WACOM UltraPad A4, konec 256 barev. Drtivou většinu kreslím v COREL Photopaintu. Adobe Photoshop - je slušný, ale využití možností tabletu jsou mizerné, takže ho nepoužívám. Fractal Design Painter - je krásně rychlý, má nádherné nástroje, ale je příliš vázaný na realistické vlastnosti nástrojů. Teprve se ho učím. Animace: Aura. A teď ke druhé části otázky: časová náročnost. Proč na tom vlastně záleží? Pokud dělám grafiku za peníze, tak to pochopitelně roli hraje, ale my se teď bavíme o něčem jiném. Nemyslím, že čím víc času tomu věnuju, tím líp to vypadá a zároveň nepovažuju za hrdinství, když někdo na všechny strany vykřikuje, že tu ženskou nakreslil za dvě hodiny. Řeknu to takto: pro mě to není důležité. Pokud se mi podaří nakreslit něco, co udělá druhému radost a potěší ho to, tak je to pro mě nejlepší odměna a je mi fuk, jestli jsem tomu věnoval 20 minut nebo 3 dny. Ale abych nebyl takový suchar, tak uvedu nějaké časy mých obrázků z galerie: Little Li - skoro přesně 16 hodin, tedy 2-3 dny Old Tree - asi 24 hodin 3-4 dny, přičemž poslední den jsem skoro vůbec nekreslil, ale jen sledoval obraz a čekal jsem, až bude hotový :) Prostě jsem občas přikreslil větvičku a koukal jsem, jestli to už je hotové nebo ne. Musíme ovšem připočíst asi 3 dny, kdy vznikala myšlenka v hlavě. Ale to byly prázdniny a nikdo mě nerušil. Teď je škola, takže počítám, že pokud bych dělal Old Tree teď, tak by to byl minimálně mesíc, a to hlavně z toho důvodu, že bych neměl dost klidu na soustředění. Například teď už asi 3 měsíce dělám na jednom obrázku a nemyslím, že to půjde na výsledku nějak poznat. Kdybych to někde viděl, řekl bych, že na tom nebylo práce víc jak 2-3 dny. (Jedná se o obrázek "Melissa" a měl by být v MUSIC/GFX disku MICRONAUTICA, takže až to budete mít doma, tak vězte, tento obrázek jsem dělal neuvěřitelné 3 měsíce - pochopitelně jsem na něm nedělal každý den.) Určitě se jako správný umělec někde inspisruješ. Můžeš mi poodhalit tvoje zdroje inspirace a říct, kdo ze světových malířů a grafiků současné demoscény na tebe svojí tvorbou nejvíce zapůsobil ? Inspirace - podivuhodný to jev. Proč a kde se ta potvůrka bere, to zatím opravdu nevím. Často se mi stává, že mě nějaký obrázek prostě napadne, a to v dosti konkrétní podobě. Většinou se to děje ve chvíli, kdy se mysl uvolňuje, například před usnutím, nebo když poslouchám hudbu, při jízdě autobusem, na přednášce a podobně. Vždycky to je, jako bych dostal facku. Je jasné, že se takový nápad nebere odnikud a určitě je ovlivněný tím, co jsem třeba v posledních dnech zažil a viděl. Ale že bych mohl konkrétně ukázat na něco a říct "tohle mě inspirovalo", to většinou ne. Mám dojem, že Tvoje otázka taky může vyznít takto: Kopíruješ někoho nebo nečí styl? Ne ... ne vědomě. Mezi moje oblíbence patří: Made, Lazur, Das, Visualize, Cyclone, Haplo, Ukko ... Musím ovšem říct, že daleko raději se obdivuju dílům skutečných velikánů jako jsou: Alfonz Mucha nebo Leonardo da Vinci, ale těch jmen by bylo moc. Vím, že patříš mezi ty, kteří nemají zrovna v lásce tématiku kýčovitě předkládaných polonahých dívčin a brutálních námětů. Bohužel se tento nešvar objevil i na Fiasku '98. Mohl bys na podobné pokusy poodhalit svůj názor a také by mě zajímalo tvé hodnocení Fiaska jako celku. Co se týká polonahých dívčin a brutálních námětů, tak to je prostě přirozené. To se nezmění. Když publikum uděluje body obrázkům, tak vlastně nehodnotí přímo ty obrázky, ale sebe. Vždy hlasují na základě toho, že "tento obrázek se MNĚ líbil". Takže na mě jako autorovi záleží, jak se mi podaří diváka oslovit, a protože si myslím, že v každém z nás je něco dobrého, tak se v lidech snažím oslovovat spíše tuto "dobrou část". Z toho důvodu mi Fiasko udělalo radost, protože se ukázalo, že sice hodně lidí hlasovalo pro HellBoyovu dívčinu,ale přece jen více lidí dalo přednost Little Li. A jak se mi líbilo Fiasko? Jsem rád, že se vůbec konalo! Bylo možná trochu chladné co do komunikace mezi lidmi, ale to spíš bude tím, že si neměli o čem vykládat. Taky jsem rád, že jsem se viděl s AXEm osobně, protože on myslím patří mezi poslední žijící scenéry, kteří skutečně tvoří s nadšením a jeho skvělé demo PIPKA to jen dokazuje. Když už jsme u toho, on si přál zavést kategorii "o nejhezčí hlasovací lístek". Svůj lístek pokreslil úplně celý a když už neměl místo, tak se vrhl na můj ... :) Patříš mezi nejlepší světové scene grafiky. To není lichotka, ale fakt. Myslíš si, že u nás má podobná "scene" filozofie budoucnost, nebo jsme jenom země kuřat, ktará zadarmo nehrabou ? Jsme. Znám několik schopných grafiků, kteří se dříve zajímali o scénu, ale dneska už je to nějak "netankuje" a je to škoda. Já taky scénu nějak vášnivě neprožívám, ale pokud je u nás soutěž jako FIASKO, tak se rád zúčastním. Budu se snažit, abych přemluvil ty které znám,aby se dalšího FIASKA zúčastnili, a pro ty, které neznám mám následující vzkaz: FIASKO je tu pro vás. Já tam budu. Přijďte a natrhněte mi prdel, uděláte mi radost :) Ono je třeba brát v úvahu, že pokud chce člověk udělat dobrý obrázek, tak sice stačí myš, 386 a třeba 16 barev, ale pokud se to umí a máš-li pořádné Pentium, velké rychlé disky a tablet, tak uděláš obrázek daleko lepší. Jenže takové vybavení už něco stojí, a pokud už do toho investuješ, tak asi ne jen proto, abys dělal obrázky do FIASKA. To pochopí každý. Já mám výhodu, že do mě tohle vybavení investovala firma FutureGames pro výrobu her a vedení společnosti mi "toleruje", že nedělám od rána do noci jen grafiku pro ně. Za to jim patří velký dík. Co si mysliš o stylu myšlení, který panuje na demoscéně již od prvopočátku, jehož hlavním smyslem je zejména po grafické stránce vytváření apriory líbivých braků, které mají veliký úspěch ve všech grafických soutěžích ? A ty si snad dokážeš představit, že by vyhrál obrázek, který by moralizoval? Tady hraje nejdůležitější roli věk soutěžících a publika. Přiznejme si, že se jedná především o věkovou kategorii 15-25 let, tedy období, kdy si člověk utváří své první životní názory. Často názory dramaticky ohraničené a je nebezpečné snažit se s nimi nějak třást. A hlavně ... je to soutěž! Na každý obrázek je vyhrazeno několik málo vteřin, potom další a další ... Pokud předtím divák musel vydržet třeba hudební soutěž, tak už může být dost otupělý a tím pádem mají větší šanci zaujmout obrázky, které mají nějakou vazbu na lidské pudy, nebo jsou barevně hodně průrazné. Myslím, že velkou naději mají také obrázky, které rozesmějí, nebo něčím překvapí. Bohužel větší roli něž nápad hraje technická dokonalost. Možná, že kdyby publikum mělo možnost mít obrázky třeba dva dny předem a pořádně si je prohlédnout, tak by to dopadlo jinak. Ale to asi cítíš, že by to bylo úplně o něčem jiném a asi by to nebylo "ono". Jaká dema a intra patří mezi tvoje nejoblíbenější produkty z hlediska grafického zpracovaní ? Já už bohužel delší dobu nemám čas dema sledovat. Moje vzdělání končí někde za 2nd Reality. Fiasko mi snad poskytlo pohled na zanedbané roky. Nevzpomenu si na název, ale myslím, že to dělali slováci, demo s rybičkama. Kamera létala v nějaké virtuální místnosti a všude plavaly rybičky. Stejně tak se mi líbilo demo, jakoby starý film, lidičkové pobíhali po náměstí ... myslím, že to byla upoutávka na nějakou demopárty. Ale jinak asi zklamu, protože už opravdu dema sledovat nestíhám. V současné době je vše pod vlivem jakéhosi jednotného designu chladné technické dokonalosti vizuálního vjemu s jediným cílem: zahltit lidské vjemy umělou "krásou". Vyborný příklad této techniky jsou například některé zahraniční reklamy, na jejichž příkladě se pak odvíjí celé estetické cítění lidí. Co si o tom myslíš ty ? Myslím, že tak mocná reklama není, aby úplně změnila estetické cítění lidí. Reklama může změnit cítění těch lidí, kteří jí to dovolí. (Ale jinak má reklama velkou moc, to určitě.) Řekl bych, že problém je asi trochu jinde: Je mnoho talentovaných tvůrců, ti ale nemají co říct, tak své schopnosti soustředí alespoň do vizuální dokonalosti. Doba už je taková... Umění vždy jen odráželo stav společnosti a tudíž příčiny těchto jevů nejsou v umění samotném. V dnešní době je člověk zahlcován informacemi, a pochopitelně tím dochází k jejich znehodnocování. Informace různé váhy jsou stavěny na stejnou úroveň, není čas rozlišovat co je důležité. Nadherně to je vidět právě v reklamě, v typu fontů, které dneska letí. Ty jsou často různě zhroucené a rozbité, jako by bylo úplně jedno, jestli je napsáno něco důležitého nebo nějaká pitomost. Z textu, který je nositelem myšlenky, se stává spíš nějaký mazanec, spíš nějaká dekorace a je kladen důraz na vizuální stránku věci, informační obsah je druhořadý. Text se tak stává spíše obrazem (nebo jeho součástí). Teď trochu z jiného soudku. Jaký je tvůj názor na komerci a s ní související vývoj technologií, ale také úpadek schopností lidí vnímat svět jinak, než jenom z pohledu digitálního tvora ? No ... :) Neber si to zle, ale myslím, že bys občas měl vyrazit mezi lidi. Já vím, ona PRAHA je přece jen něco úplně jiného něž třeba Rožnov nebo Valašská Bystřice :)) Ale na to můžu jen říct, že existují lidé, kteří se dokáží radovat třebas z úplně jiných věcí, než je zhroucení Windows na stroji kolegy, znovu-nastartování Windows na stroji vlastním a podobně. Dokonce jich je mnoho, jenže nejsou možná na první pohled tak zřetelní a těch pár jedinců, na které Tvoje otázka útočí je přehluší. Co se týče komerce a vývoje technologií, příklad za všechny: Nedávno mi přišel mejl od nějakého nadšence, který si zahrál Boovieho a byl z něj těžce odvázaný a doslova napsal, že teď má chuť vyhodit svoji 3Dfx kartu a nechápe, proč si ji vlastně kupoval. Na to není co dodat. Myslím, že si ten dopis vytisknu pořádně velkým fontem a vytapetuju si s ním celý pokoj. Jsi také svým způsobem muzikant. Jake máš všeobecné zkušenosti s hudbou a jaký je tvůj všeobecný hudební vkus ? (smích)... Už od děcka hraju na dechové nástroje. Hrál jsem na flétnu, trumpetu, baryton a teď hraju možná už 10 let na pozoun. Hraju v pěti kapelách a s tou jednou (školní dechový orchestr) jsme loni vyhráli celostátní soutěž dechových orchestrů. S jednou kapelou jsem měl tu čest něco málo nahrávat na CD a s další kapelou budeme dělat za měsíc kazetu. Kromě toho mám v průměru jednou za měsíc jeden živý koncert. Bratr hraje na trumpetu, vystudoval konzervatoř (teď ovšem dodělává pátý ročník na informatice) a kromě toho, že účinkuje ve stejných kapelách jako já, tak nahrával třeba s "Mňágou". Rodiče mají taky muzikantskou zkušenost, a to všechno na mě má pochopitelně velký vliv ... takže máš pravdu, jsem svým způsobem muzikant. :))) Když si to všechno dáš dohromady, tak Ti musí vyjít, že mám na hudbu asi úplně jiný pohled, než člověk, který v životě hudbu požívá jen jako hlukovou kulisu. Já prostě nemůžu poslouchat komerční rádia déle jak 10 minut. Je mi z toho opravdu mizerně. A to vím, že jsem v hudbě ještě při mých zkušenostech velmi tolerantní. Znám řadu muzikantů, kterých si opravdu vážím, kteří skutečně trpí, když musí poslouchat špatně udělanou hudbu. Je to, jako když matka musí sledovat, jak její měsíční miminko přebaluje bezdomovec, který nikdy živé děcko neviděl. Hudba je opravdu velký dar, jinak to říct neumím. Dokud člověk nepochopí, že v hudbě musí naslouchat ostatním spoluhráčům (tedy respektovat názor druhého), že musí uznávat jistá pravidla a že je to něco víc než jen odbrkání nějakých not, tak ať raději hudbu nedělá. Z toho důvodu jsem už zakázal dělat hudbu sobě. Ano ... já už hudbu na počítači dělat nebudu! A na web už asi nikdy neumístím svoje mody. Taky proto, že jsem mnohým, kteří prostě mají řekněme "laický" pohled na hudbu, způsoboval nepříjemné pocity svou produkcí. To už ale odbočuju od otázky. Pokusím se jmenovat teď ty, jejichž hudba asi nejvíce ovlivnila můj život. Tím uškodím všem, které jmenovat nemůžu, protože by se to sem nevešlo: Vážná, klasická hudba (Dvořák,...) Jazz, fusion, funk (Billy Cobham, Billy Cobham, Billy Cobham a ještě jednou Billy Cobham. Větší cit pro hudbu měl snad už jen Louis Armstrong.) Folková hudba (ve smyslu Valašský folk, Lidova píseň ... dlouho jsem něco takového vůbec neuznával, ale potom jsem zjistil, že někde hluboko uvnitř to ve mně je, a teprve tváří v tvář kvalitně a láskyplně zahrané písni jsem pochopil, jak je ta hudba pro mě důležitá a nenahraditelná) Dík za vyčepávající odpovědi. Musím se přiznat, že patříš mezi tu malou skupinu lidí, která má na svět velmi podobné názory jako já. Doufám, že svého potenciálu ještě v budoucnu patřičně využiješ! redox@bbs.infima.cz vs. lukas.vlcek.fei@vsb.cz výheň