. . . | | . .------- --------. . Πnn | | . . . +----------------------+ ---------------------------+ smrzj@gjr.chrudim.cz +---------------------------- +----------------------+ Vazeni autori Vyhne, Jmenuji se Jan Smrz, je mi 16 let a studuji na Gymnaziu Josefa Ressela. Programuji v FPC a mam trochu problem se Sound Blasterem. Rád slyším, když mládež programuje! Je to naše jediná budoucnost vedoucí ke světlým zítřkům. Snaž se využít čas, protože doba studia na střední škole je asi to nejlepší, co tě v životě čeká, takže ji neproflákej! Čim víc se naučíš, tím víc pochopíš podstatu nejen programování, ale i podstatu řešení komplexních problému. Ale nejdrive bych chtel reagovat na nejake diskuse ve Vyhni ohledne pascalu a Win95. Predesilam, ze nikomu jeho nazor neberu a nechci nikoho rozcilit. Ničeho se neboj, my už jsme naprosto klidní. Co se tyce Win95, myslim, ze to neni zrovna nejaka perla mezi programy, ale neda se nic delat. Zkratka uz jsou jednou tady a pouzivaji je skoro vsichni a nelze chtit naraz zmenit svet. Vysvobozeni prijde treba za par let, kdy se objevi uplne novy system, ktery bude levny a spolehlivy a strci cely Microsoft do kapsy. Kdo vi, zda-li jednou jeden z nas, programatoru, nebude stat u zrodu kvalitniho operacniho systemu. Windows 95/98 jsou pořád jen nadstavba DOSu. Mají mnoho nevýhod, ale jedna z pozitivních věcí je, že stále udržují kompatibilitu na platformě Intelu, což je věc k nezaplacení. Postupem času dochazí k tomu, že naprostá většina programů je už nativně psaná pod Wokna, což indikuje možnost naprostého přechodu na samostatný systém, který může být mnohem lepší. Spousta lidí nadává jak na Win9x, tak na DOS ale oba systémy používá. Já osobně se Win9x bojím. Je to sliz, kterého se chci co nejdéle vyvarovat. Jsem naprosto spokojený uživatel DOSu, všechny aplikace, které potřebuji k životu, mi běží stále pod DOSem 5.0 a na hraní mám nainstalován Linux, o jehož kvalitách snad ani mluvit nemusím. Na DOS jsem nikdy nenadával, i když je to produkt Microsoftu. Také ho dle mého nazoru nemá cenu hanit, protože svoje účely splnil a stále spolehlivě slouží. Uznávám, že absence podpory pmodu a všeobecná dosti apokalyptická programátorská podpora jsou mnohdy trnem v oku spoustě vývojářů, ale je třeba říct, že má jednu velkou výhodu. Nechá programátora dělat si s počítačem co chce. V tomto ohledu DOS uznávám jako potřebný minimalizmus, který obstarává ukládání a čtení dat z disku, vškeré další věci dělá programátor sám. Svět je ale mnohem složitější, takže tato koncepce prostě není nikterak šťastná. Uznávám, že ona fráze "nechá programátora dělat si s počítačem co chce" je dosti nesmyslná v konečném pojetí přenositelnosti programů. Já sám jsem zastánce multipatformovosti, takže bych měl vlastně programovaní pod DOSem odsuzovat, ale sám používám DOS port nejlepšího kompilátoru C na světě, v němž vytvářím programy, které jsou do jisté míry přenositelné. To se ale například nedá říci o Výhni, která je bohužel pakticky nepřenositelná ani z OSu do OSu, natož z platformy na platformu, pokud bychom ovšem chtěli zachovat její fyzickou podobu, jinak ji lze samozřejmě naprosto portabilně simulovat v grafice. Když to shrnu, tak nejlepší systém, který na tomto světě pro PC existuje, je jednoznačně Linux, a pokud se v budoucnu podaří udělat komukoli něco stejně dobrého na komerční bázi (já o tom osobně velmi pochybuji, ale když už i některé komerční firmy přistupují na systém free sources, tak je možné všechno) a bude pod něj plná softwarová podpora, tak nevidím nic, co by tomuto vývoji mělo bránit. Ja z programatorskeho hlediska Win95 moc v lasce nemam, ale snazim se prizpusobit. Mimo to, jsou tu prima veci, ktere Win95 nabizeji. Napr. multitasking nebo urychleni diskovych operaci. Nebo ochranu proti spadnuti, ze kdyz se provede neplatna instrukce, tak ze masina nespadne a nemusi se zdlouhave bootovat, ale ze jen hodi informacni okno a jede se dal. V tomto smyslu bych Win95 moc nehájil, ale to je tvoje vlastní zkušenost nebo názor, ja je používám jen zřídkakdy a mnohdy si připadám jako na nějakém vratkém můstku nad hlubokou propastí. Opravdová stabilita je pojem, se kterým lze operovat na PC tak maximálně v Linuxu, ale u Win95 bych o tom raději pomlčel. Nechci, chran Panbuh, obhajovat Win95, ale zalezi pouze na nas, jak se s nimi popereme. Já se s nimi neperu. I když vím, že mi asi v budoucnu nic nezbyde, když si budu chtít vydělat na živobytí, budu je muset jednou nainstalvoat, zatím studuju, takže užívám svobody, a tu nepříjemnou dobu odkladám na neurčito. Byla taky diskuse ohledne Pascalu. Osobne jsem na Pascalu vyrostl a nedam na nej dopustit. No i kdyz... Ono jak se to vezme. Pascal je dobrý jazyk zejména pro začátečníky, ale já sám jsem se velmi rychle stal milovníkem C, hlavně díky DJGPP, takže já už bych ho ani začátečníkům nedoporučoval. C/C++ je prostě ideální jazyk, je portabilní a je na něm postaven Linux, to vše hovoří jasně pro jeho vítězství na poli jazyků. Ale já sám jsem kdysi Pascal miloval tak, jako nyní ty, věř ale, že jestli se někdy naučíš C a budeš mít nějaký dobrý kompilátor, tak pochopíš, o co teď přicházíš. Na to ale musíš přijít sám, to ti nikdo nevnutí. Bohužel cesta odvykání od Pascalu je trnitá a mnohdy odradí, ale chce to neztratit hlavu a nepřestávat. Já sám v současné době používám Pascal na stringy, je to taková moje stará láska, která mi v C chybí, i když v C++ už lze vše vyřešit stejně jako v Pascalu. Pascal byl puvodne delan pro vyukove ucely a myslim si, ze tuto funkci beze zbytku splnil. Ale i pro pokrocile je velmi dobry. Napriklad ja, kdyz jsem chtel rychlost, tak jsem zacal assemblerovat. Povazuji se spise vic za assembleristu nez za pascalistu. Samozrejme ze kdyz dojde Daleko je doba, kdy jsem měl podobné názory jako ty. Moje programátorské zkušenosti se ale podstatně změnily a já jsem začal vnímat programování portablině. V současnosti nepíšu vůbec v assembleru a zjišťuju, že už jsem spoustu věcí zapomněl. Trochu mě to mrzí, ale ne zas tolik, protože jsem nikdy neměl ambice stát se odborníkem přes lowlevel programování. Zajímají mě spíše samotné algortimy a jejich high-level implementace v čistém jazyce bez použití assembleru. Abych ale mohl skloubit potřebu rychlého kódu a 100% C zdrojáku, nebyla jiná možnost, než GNU C kompilátor, který optimalizuje za mě, dalo by se říci, že mnohdy velmi dobře, protože ve své globální optimalizaci je neskonale silnější než člověk, i když třeba nevymyslí takové finty jako myslící tvor. na protected mode, tak pascal odpada, ale programovani pod protected modem je uz hodne hodne pokrocila zalezitost a cloveka, ktery se uci zaklady, celkem problemaika PM nemusi vubec zajimat. Takovy zapis do souboru je pod pascalem nadhera, zatimco pod C++ je to ponekud tezkopadne. Ten, kdo tvrdi, ze je pascal prasarna, tak at v nem neprogramuje a je to. Myslím, že programování pod pmodem je ze samotného technického hlediska zvlášť pod DOSem velmi náročná záležitost, ale jestliže všechno za programátora vyřeší kompilátor, není třeba se pmodu strachovat, DJGPP má 32bitový pmode a já už jsem si na něj tak zvykl, že bych asi už neměl sílu programovat nějaké paměťově náročné aplikace v BP70, to bych asi zešílel. Zápis do souboru je v C řešen mnohem lépe než v Pascalu, ale uznávám, že je to všechno méně jednotné. Pascalský Read/Write je opravdu velmi pohodlná záležitost, i mě se kdysi hodně líbil a pořád ještě libí, stejně jako práce se stringama. Mam tady ale neco pro Vas: FPC - Free Pascal Compiler. Vy uz to jiste znate. Ja jsem k tomu prisel asi pred dvema mesici a mohu rict, ze je to presne to, co chci. Programuji spise 3D, ale Ja FPC neznám. Neznám ani TMT Pascal, ani jiné klony, přestal jsem se o ně zajímat, jakmile jsem kompletně přestoupil na DJGPP, takže je to pro mě novinka. Zajímalo by mě, co je ten kompilátor zač, jestli umí alespoň základní optimalizaci kódu a jakou má kompatiblitu s programy napsanými pro BP70. procedury pro okenka jsou take potreba. S nejakymi velkymi nadstavbami ji moc netykam. I pod pascalem jsem si veskere knihovny, okenka a buttonky naprogramoval sam a byl jsem nad miru spokojen, protoze jsem vedel presne, co to dela. Turbo Vision mi pripadaly tak trochu nepruhledne (mozna proto, ze jsem se s nimi nikdy poradne nezabyval). TV jsou napsaná objektově, i mě kdysi dělaly velké probélmy, protože do dneška nejsem schopen využít plně síly OOP, ale snažím se stále do této techniky proniknout, i když to jde ztuha. TV samy o sobě jsou velmi seriózně naprogramovný systém, a je to jedna z mála věcí, které mě při programování v BP70 opravdu nadchly. FPC nabizi sice hodne knihoven, ale stejne jsem si zacal vsechno programovat znovu. Ne samozrejme ty uplne zaklady jako je organizace pameti, ale napriklad svoji klavesnici, mysku, videooperace apod. Každý začátečník by si to měl jednou zkusit, ale já už bych to asi znovu nedělal. Pod DJGPP používám výbornou knihovnou Allegro, která umí spousty věcí a já se nemusím zatěžovat víceméně hardwarovými problémy a myslím na vlastní algoritmus. V tom se totiž značně liší programování od programování. Programování hardwaru je větišinou styl pokus omyl, tohle číslo pošlu tam a tohle sem, ale žádný velký algoritmus tam není, mně osobně více zajímají algoritmické problémy, protože sám vím, že spoustu času jsem pravě strávil nad řešením hardwarových problémů, ale musím přiznat, že toho nelituji. Naučí to člověka trpělivosti. Nebot je FPC v rezimu flat memory, nejsou problemy s pameti. Na vsechno staci jeden selector, pameti je oproti real modu opravdu habadej. Pritom vsem mam k disposici jednoduche prikazy pro praci se soubory a podobna ulehceni. Na programovani 3D je to take idealni. Kdyz chci, hodim si tam assembler a rychlost je zarucena. Jedine, co mi chybi je debugger, ale i bez nej se to da zvladnout. Debugger je velmi potřebná věc. Pro DJGPP naštěstí existuje vývojové prostředí podobné Borlandím IDE, RHIDE, kde lze debugovat velmi pohodlně. No a ted ten Sound Blaster. Pokousel jsem se vyloudit alespon dva tony dohromady bez havarie pocitace, ale neslo to. Jednotlivy ton na jednom kanale mi sel, ale obsluha vice kanalu selhala. Taky bubinky, alias percussion mode mi nejak nejde nastavit. Proto bych Vas velmi prosil o nejakou radu (zdrojak by byl idealni), jak se vyporadat s hudbou a bicimi na SB. Je otázka, jestli se chceš zabývat podrobně hardware podporou SB nebo jestli chceš sehnat zdrojáky, které by to zvládly. Pro BP70 existuje MiDAS 0.4. Starší prohlížeč Výhně ho používá. Celá knihovna je uzpůsobena pro BP70, pokud ten FPC není 100% kompatibilní s BP70, jako že asi není, tak se ti to asi nepodaří zkompilovat, takže by sis musel vyextrahovat alespoň SB driver, což nemusí být zrovna jednoduché. Pokud ti ale bude stačit pouze přehrávat samply bez mixování, tak si přečti článek ve Výhni #2 od Berniho, kde vysvětluje, jak přehrát na SB WAVy. Jinak existuje spousta dalších textů o programování SB, stačí se podívat po internetu. Vsechny vas moc zdravim, jsem rad, ze delate tak zasluznou cinnost, jako je vydavani Vyhne, ktera mi jiz mnohokrate pomohla. Mejte se tedy hezky a at se Vam dari. Dík! Jsme rádi, že to neděláme jen tak panubohudooken(), vždycky nás potěší, když někdo napíše... ReDox +---------------------------------------------------+ ------------+ email://marek_zavodnik.banka_olomouc@expandia.com +--------------- +---------------------------------------------------+ Vcera jsem si stahnul posledni Vyhen (upozornuji, ze zadnou jinou jsem zatim nevidel :) a musim rict, ze tady v Cechach existuje aspon neco prinosneho, kdyz cela domaci scene je prakticky mrtva. Ale abych se taky predstavil. Muj nick je Magellan a aktualne jsem worldleaderem warez grupy ROYALpc (ktera se transformovala z puvodne Amiga-only demo/warez skupiny). Mozna se divis, co ma warezackej smejd spolecnyho s demo scenou, pak musim rict, ze hodne :) Zacal jsem v roce 1989 na Atari ST, kde jsem patril k tymu mezinarodnimu tymu Overlanders, zaroven u nas do Morphose Crew a jejiho nasledovnika CZEX (diskmag CRACK, dema Lamemania, Falling Up, Unity nebo Fanta Morgana - vitez Demobitu). Polekal jsem se tvojí email adresy. Jakmile jsi začal s warez, tak jsem si myslel, že mi píše nějaký boss olomoucké banky a chce mi ji podvodně zprivatizovat za nějaké nové gamesy... :-] Já se bohužel ve warez grupách moc nevyznám, co takhle od vidění znám, je TDT, Razor 1911, Hybrid a Jaydee, takže omluv mojí případnou nezasvěcenost do problematiky. Je to způsobené především tím, že už se asi tři roky o hry vůbec nezajímám a tento styl seberealizece sice nezatracuji, ale ani ho nijak výrazněji nepodporuji. Jak jsi se mohl dočíst ve Výhni, jsem odkojen na 16bit počítači, takže je to se mnou na poli 8bitů také špatné. Hrozně mě mrzí, že jsem tenkrát k něčemu jako C64, Atari800 nebo ZX80 nečuch. Ferda má doma připojené Atari800 s PC přes APE, a tak sem už viděl nějaké věci, které na tom dneska lidi dělaj. Zaujala mě především celková architektura jak ATARi tak třeba i C64 a myslím, že to musí být výborná věc, když má člověk pod kontrolou kompletně celý hardware a ví, že to, co udělá, bude fungovat úplně u všech, kdo mají stejnou mašinku. Rád bych viděl i stroje jako ST nebo Falcon a věci, které na ně v současné době vznikají. Pak logicky prisla Amiga1200 (1993), kde jsem se pripojil prave k ROYAL, a to pote, co jsem byl jeden jediny den clenem COMPLEX (prave v tu chvili se totiz finove rozhodli, ze vyhazou vsechny internacionalni cleny a budou finnish only). Swapoval jsem (a porad swapuju) a moje nejvetsi laska jsou samosebou diskmagy. Psal jsem do RAW, ROM, SeenPoint, ShowTime, Speed apod., dnes jsem clenem editorskeho tymu diskmagu Generation (generation.www.de je online verze). Prakticky nikdy jsem se nestaral o ceskou scenu, az jsem nekde narazil na ftpko, kde je ke stazeni Vyhen, tak jsem do ni mrknul a byl jsem prijemne prekvapeny. Amigu jsem v životě neviděl na vlastní oči. Akorát jsem si kdysi pouštěl na emulátoru nějaká dema a bylo to strašně pomalý, ale věřím, že na tom můžou být skvělé věci. Asi se nebudu mýlit, když si o tobě budu myslet, že jsi v tomto směru rozhodně zkušenější znalec demoscény než já. Ascii ksicht sice moc diskmagu nema, ale aspon je to rychlejsi a prehlednejsi. Urcite se pokusim vas nejakym zpusobem podporit, treba clankama apod. Dej mi vedet, co potrebujete, urcite stoji za to, abych prilozil ruku k dilu, protoze me i tak osobne dost stve situace, ktera na scene existuje. Byl bych moc rád, kdybys někdy v budoucnu napsal nějaké pojednání o ostatních scénách, třeba na Amize a na ATARi ST, prostě všude tam, kde jsi se někdy angažoval. Myslím, že tohle ve Výhni kapánek chybí. Můžeš samozřejmě psát i o PC scéně, připadně mi pomahát s novinkama. Pokud máš zkušenosti z programováním na PC, tak je ti samozřejmě otevřená rubrika programovani. Můžeš také psát o 8bit architekturách do rubriky počítač, která je tak trochu opuštěná, je toho prostě spousta. To, že je Výheň v textmódu, je taková kultovní záležitost. Já si ji jinak ani nedovedu představit. Snažím se, aby měla vždy pokud možno nový vzhled a aby si autoři dělali design článků sami. Bohužel se to moc nedaří. Já osobně jsem veliký fanda do ANSI/ASCII artu. Některé náměty ANSI obrazků pocházejících z dílny kultovních skupin jako ACiD nebo iCE jsou bohužel často přinejmenším brutální a ne moc originální, přesto hodnotím především technickou kvalitu provedení. Originální ANSI zpracovaní se mi líbí co do přehlednosti a umělecké hodnoty mnohem víc, než všechny grafické designy diskmagů, co jsem zatím četl. Zadny respekt, lidi na vsechno kaslou a vubec... Cca dva roky se pokousim protloukat i PC scenou (cehoz neustale horce lituju), hlavne swapuju, ctu diskmagy, pozoruju dema - aktivni jsem ale hlavne na Amiga scene, i kdyz uz Amigu davno nemam (snad jen UAE :). Tam je uplne jina situace, nad kterou se vetsina PCmanu priblble usklebuje (vubec totiz nechapou, o co tam jde). Lidi jsou pratelsti, produkce stoji za to, porad frci originalita a "old school" pristup k veci. To jsou veci, ktere od sceny vyzaduju. Na PC mi pri prvnim kontaktu lidi tvrdili hovadiny jako "cau, jsem rad, ze te poznavam, ale priste prosim davej do kazdyho baliku FILE_ID.DIZ", to me sere jako nic jineho. Zadnej "friendship", jenom komerce a komerce... Proto jsem rad, ze na PC (a hlavne v Cechach) existuje neco a nekdo, kdo chape, o co vlastne jde... Máš ve všem 100% pravdu. Přesně tak to taky cejtim. PC scéna je načuchlá herním zápachem. Lidi z PC scény jsou často zaměstnanci komerčních firem, které vyrábějí hry. Vůbec se mi nelíbí všeobecně oblíbený laciný disko styl. Neustálý tok obrázků s ženskejma a tucavá hudba. Je to prostě velkej balast. Když jsme s Dementem organizovali Fiasko 1998, tak jsme chtěli, aby to bylo čistě nekomerční, žadný velký nával diskofilních windouzáků, spíše setkání lidí, kteří mají o věc opravdu zájem. Nakonec se ukázalo, že většina návštěvníků by uvítala velkorozměrovou party se vším všudy. Co se týče neexistence PC scény u nás, tak já osobně si myslím, že to ani zas tak divné není. Problém spočívá v tom, že neustále panuje takový ten čistý komerční styl života. Heslo "co je doma, to se počítá" ti snad jako zaměstnanci banky nemusím překládat (nebo se snad mýlim :-]). Podle něj se řidí naprostá většina lidí. Jsou zblblý ze "svobody" a mají takovou chiméru, že nic lepšího než vydělávat v co nějvětších objemech prachy a pořizovat si podovodným způsobem majetek je ten nejlepší smysl života a globalní štěstí. Tak je to i všude ve světě, ale přeci jenom existují země jako Finsko, Francie, Maďarsko, Polsko, Německo atd., kde se prostě najdou lidé, kteří jsou schopní kromě té honby za pokladem ještě něco stvořit. Má to jistou hodnotu samo o sobě a nepotřebují za to vybírat poplatky. Já osobně jsem v tomhle směru možná dost velký extrémista a v 90% případů komerční přístup totálně zavrhuji, ale moje nenávist k tomuhle finančímu světu je tak velká, že kdyby mě nepodporovali moji rodiče, tak asi za chvíli hebnu hladem. Výsledkem toho všeho je, že pokud je u nás někdo dobrý programátor, grafik nebo hudebník, tak se dá k pofiderním herním projektům a je v trapu. Přitom schopných lidí je u nás spousta! Kdybychom chtěli, tak můžem s klidem trumfnout kdejakou i 5x větší zemi. Jeste par drobnosti pro informaci. Kdyz jsem cetl popisky dem z poslednich parties, objevil jsem nektere nepresnosti. U Edenu: Bomb nespolupracuje s Impact Studios, protoze BOMB se rovna Impact Studios. "IS" je totiz komercni hlavicka clenu BOMB, pod kterou tvori gamesy. Jasně. Ten článek psal tušim Finarfin. Musíš to brát s rezervou, protože všichni nemají takovou zkušensot s PC scénou. Já osobně vím o hodně chybách i ve svých starších článcích. Taky například v recenzi na Secret Life of Mr. Black je dost faktických chyb, ale já jsem se rozhodl, že pokud to není opravdu fatální nesmysl, nebudu do textu nějak extra zasahovat. Spíš mě těší, že u nás existují lidé, kteří se o scénu řádně zajímají a nejsou to jenom takový ti čumilové, co komentují demo stylem "no tohle umi Tomb Rider úplně v pohode..." V okruhu lidí, co znám, mě všichni považují za velikého znalce, i když je to velmi relativní srování. Tak jako tak jsem rád, že si mohu popovídat s člověkem, který toho ví o sceně asi mnohem víc než já. Bylo to ostatně moje první podobné email setkání. Obcas to vypada hodne chaoticky, ale to patri k zivotu :) A pak je tam problem s GODS versus DARKAGE. Tam je to podobne, ale jeste slozitejsi. Hlavni organizer GODS (pro Amigu i PC - puvodne jsou GODS ciste Amiga grupa, k PC pouze nabrali codery) se jmenuje Ghandy (je mu uz neco pres tricet, muj dobrej kamos, hodne spolu swapujeme) a vzhledem k situaci v GODS se rozhodl spolecne s dalsima lidma z GODS a ostatnich skupin (RamJam, Essence apod.) vytvorit grupu novou - DARKAGE. Proto stejne demo vystupuje na dvou ruznych parties nepochopitelne jako produkce dvou ruznych skupin, ktere spolu navenek nemaji cokoliv spolecneho... No vidíš, tak to jsem ani netušil, jak to vlastně s těma GODS bylo. Ostatně mě ani to demo Dimension přiliš nezaujalo, takže jsem se o to moc nezajímal. ReDox výheň