+--------------------+ | Španělští katolíci | +--------------------+ Mám pocit, že z mých předešlých relací vyplynulo poměrně jednoznačně, jak mám na podpyrenejské katolictvo spadeno. Doufám však, že si to žádný katolík, který tohle čte, nebere osobně, a pokud ano, tak že mě jako radikálního antikatolíka omluví... mám své důvody. Začalo to tak, že mě zdejší stipendijní oddělení strčilo místo do normální koleje pro studenty do kláštera. K jeptiškám. Nejdřív jsem z toho měla ohromnou radost, neboť by se mi v Čechách asi těžko poštěstilo bydlet v budově staré 500 let a rozhodně ještě menší je pravděpodobnost, že bych v Čechách bydlela s katolíky, jsouc věřící avšak nikolivěk křesťanka, o to míň tedy katolička. Nejdřív jsem se moc těšila. Ale když jsem se probrala z prvotní euforie způsobené touhou po poznání, zbylo mi dost málo z původního nadšení. Prozřela jsem do zrůdnosti i dnes stále fungujícího systému. Představte si klášter o tvaru čtverce s vnějšími stěnami asi tak sto na sto metrů, uvnitř něhož je zahrada tak 70x70 m, tzv. patio. Hlavní průčelí jsem už popisovala v deníku; o zadním tolik, že mezi ním a vysokou stěnou dělící ho od ulice je zahrada tak 100x40 m, v níž rostou všeliká jižní ovoce, ale i třešně nebo bylina heřmánek. Myslím, že je měly jeptišky určené k vlastní spotřebě, ale musím se pochválit, že jsem jim v nestřežených okamžicích s využitím plodů vydatně pomáhala. Pokud si to spočítáte, tak vám vyjde, že samotná budova je široká asi tak dvacet metrů na všechny čtyři strany, totiž že každé křídlo má tak 80x20 m, navíc ještě dvě patra... tak ve třech z těch čtyř křídel (to máme zhruba 9600 metrů čtverečních) bydlí 18 - slovy osmnáct - jeptišek, čili mám-li být důsledná, tak má jedna jeptiška tak 533,33 metrů čtverečních neboli 5,33 aru na hlavu. Ve čtvrtém křídle zřídily milé jeptišky rezidenci pro studentky. Taková normální kolej vypadá ve Španělsku poměrně slušně, pokud na její provoz dohlíží buďto stát nebo univerzita. Pokud na ní nedohlíží nikdo (jako v tomto případě), tak dochází ke zvláštním paradoxům, jako že rezidence pro studentky (jak se v případě nedostatku legálního dozorce tyto instituce jmenují) nemají studovnu apod. Drobnostmi, jako že doba zavírání petlice je v 10 večer (ale pozor!, uvědomte si, že desátá hodina večerní ve Španělsku je jako osmá večerní v Čechách, ne-li ještě dříve), že jídelní lístek má periodicitu opakování tři dny a že v pokojích není vytápění, se teď ani nechci zatěžovat. Průměrná kolej nebo rezidence stojí v Granadě tak 70 - 100 tisíc peset, (tak 16 - 22 tisíc Kč), takže sumička 45 tisíc peset (asi tak 10 tisíc), kterou v klášteře bydlící studentky ochotně platily a kterou za mě vyplácela Univerzita, je oproti tomu pakatel. Ale... Velmi brzo mi došlo, že například za jídlo se z těch pětačtyřiceti tisíc utratí sotva co, protože valnou většinu surovin (snad kromě chleba a syrového masa) klášter dostává zdarma od Červeného Kříže z dávek určených pro strádající spoluobčany... Vzápětí začaly studené dny a mě došlo, že pokoje nemají vytápění. V salónu s televizí - všimněte si, že zatímco studovna není, tak salón s televizí ano - sice bylo jakési ohřívadlo na bombu s plynem, ale to bylo tak těžké, že nikdy nikoho nenapadlo ho odtamtud tahat. Alternativní řešení bylo nasnadě - koupit si za dva tisíce ohřívadlo elektrické a vložit ho pod stůl do předem pro něj připraveného otvoru. Takové ohřívadélko, které nemá naprosto žádnou šanci mezi ty pět set let staré stěny vdechnout trochu domácího tepla, má minimální příkon 0,5 kWh a při prvním odečítání (které pokoj po pokoji provozovala nenáviděná mniška Ana Lisa) se ukázalo, že klášterní pravidla ustanovují zinkasovat nás v míře dvojnásobné, než jaká je skutečná hodnota udaná místním ČEZem. K čemu sloužil ten padesátiprocentní rozdíl mezi účtenkou skutečnou a klášterní, vědí jen jeptišky. Fakt je, že se asi nejedná o příliš legální krok - nebo se mýlím? Když jsem pod jednou dekou přežila zimu s teplotami v pokoji značně klesajícími pod 10 stupňů Celsia, přestal mě klášterní život definitivně bavit, a tak rozhodla jsem se změnit povětří. Řekla jsem MP (Matce Představené), že si v klášteře nechávám všechny věci, ale jdu bydlet ke svým přátelům, a ať si tedy nechá projít hlavou, jak mi bude nahrazovat služby, jichž u ní přestanu využívat. MP se zřejmě hluboce zamyslela, protože v den, kdy jsem zvedla kotvy (a kdy pro mě přijeli na kolech mí dva polští kamarádi), mi nabalila asi osm igelitek jídla. Na většině obalů se samozřejmě skvěla etiketa "Červený Kříž - neprodejné", popř. se neskvěla, protože obal byl z důvodu prošlosti produktu odstraněn - ale nevadí. MP se evidentně snažila, takže jsme velkodušně přehlédli i několik igelitek shnilých jablek, avokád a hrušek, které se jaksi mezi jinak poživatelné suroviny vmísily. Nicméně když jsme to všechno chtěli odtahat ke kolům, ukázalo se, že je mezitím někdo z jindy zavřené zahrady ukradl. Tomu bych řekla důsledný katolicismus, ať už to byl kdokoli... Dlouho mě zaměstnávala myšlenka, copak asi jeptišky celý den dělají, když jsou v klauzuře (tzn. doživotně na petlici zavřené za zdmi kláštera). Brzy se ukázalo, že sama klauzura není tak ostrá, jak to na první pohled vypadá (někdo musí občas nakupovat, chodit k doktorovi, chodit na úřady, dojet mikrobusem do Červeného Kříže apod.), ale že hlavně ona slavná klauzura (z lat. clausura, uzavřený prostor) je v podstatě Václavák. Tu přišla babka odnaproti, tu učitel hudby, tu učitel matematiky a chemie, jindy zedník nebo doktor... ať mi potom tedy někdo vysvětlí, co to je, tak klauzura. Pravda - na dvě místa nemá přístup nikdo jiný na světě: do ložnic a do klášterního archívu. Pokud ta místa nebyla pět set let opravovaná, tak si ani nechci představovat, jak vypadají. I takový jeptiščí pokoj přeci čas od času potřebuje mužskou ruku - ale to nic. Do toho nám, obyčejným lidem, není vůbec nic. Horší je to samozřejmě s archívem. Obsahuje totiž dost důležité a zajímavé dokumenty z dob založení kláštera (1501), protože byl tenkrát po jistou dobu sídlem Isabely Kastilské - jeho zakladatelky, jinak nejslavnější španělské královny. Místní jeptišky byly tak hloupé, že jednou do archívu pustily nějakého pobudu vydávajícího se za nevímjakého papežského vyslance, nechaly ho bádat, ale po jeho odchodu zjistily, že se ztratilo několik vzácných dokumentů. Dobře jim tak, říkám si, když neměly tolik rozumu, aby ho hlídaly... Nicméně díky tomuto incidentu je archív nenávratně znepřístupněn komukoli zvenčí. Nasnadě je otázka - a jak je to s jeptiškami? Z 18 jeptišek je jich 13 z Indie, které nejen že neumí dobře španělsky, ony neumí téměř nic. MP jim platí výše zmíněné učitele (k čemu, to nevím, protože argument "musí být přece v obraze, když mluví s někým zvenčí" mě při jejich klášterním životě nijak nepřesvědčil), ale že by uměly psát i třeba jen soudobou španělštinu korektně, je pro mě zhola nepředstavitelné. Nemluvě o tom, že jsou-li dokumenty v archívu psané ve španělštině středověké a navíc ještě ve středověkém písmu, tak z toho milé Indky mají asi dost málo. A těch zbylých pět jeptišek španělských? Ty jsou jednou nohou v hrobě a krom toho jim staré dokumenty nedovoluje číst množství dioptrií. Další věcí, která mi nešla do hlavy, bylo jak si takovýhle klášter vydělává na existenci. Měla jsem tu smůlu (nebo štěstí?), že z mého pokoje bylo vidět přímo do kuchyně, kde jeptišky vařily pro sebe, no a nepřipravovaly se polívky s nudlema, což bylo specifikum našeho menu, stejně jako se nepila k obědu ani k večeři voda, jako to bylo zavedeno pro nás. Takové Fanty, Coca-Coly a nadívaná kuřátka se z něčeho musí zaplatit. Ze tří činností pořádaných v klášteře to bylo dost těžko... První z těch činností je vyšívání. Tradičně ženská práce, ale nikdo mě na konci dvacátého století nepřesvědčí, že si klášter může vydělat na existenci vyšíváním svatých obrázků, obšíváním deček na oltáře nebo šitím šatiček na prťavé porcelánové sošky svatých. Druhou činností je pečení sladkostí. Ve Španělsku je zvykem (stejně jako u nás) při svátcích konzumovat obrovská množství sladkostí. Ty se ale nepečou doma; pojem "dobré hospodyně" nezávisí na počtu napečeného cukroví, nýbrž na tom, od jakých jeptišek ho koupí. Ideální je doma mít hodně cukroví, ale každé od jiných jeptišek... představa, že bych v Praze běhala od jednoho obchodu do druhého a v každém koupila jednu věc, mě děsí, ale tady v Granadě je prostě pro všechny normální obejít většinu ženských klášterů a okýnkem ve zdi si koupit předražené cukroví. Totéž samozřejmě produkují v mnohem vyšší kvalitě i továrny, ale není to ono, předložit návštěvě cukroví, kde každý kousek není zabalený do speciálního papírku s logem a názvem kláštera původu. Ale ani tahle druhá činnost mi nepřijde nijak světoborná na to, aby uživila 9600 metrů čtverečních, 18 jeptišek a jednu uklízečku a zaplatila všeliké ty profesory. Třetím zdrojem příjmu je rezidence. Myslím, že jsem docela jasně popsala, jak funguje tato záležitost. Ale ptám se - stačí to, za předpokladu, že jeptišky mají na rozdíl křídla rezidenčního naftové topení, jezdí si čas od času autem na výlety do druhého koutu Španělska a platí dva stálé zahradník? Čili předpokládám, že jasně vyplývá značná finanční podpora této zlotřilé a nemravné instituce ze stany státu. Což je to nejzlotřilejší ze všeho. Co je královo, královi... Jenže to španělským daňovým poplatníkům nedochází a pravděpodobně asi ještě dlouho nedojde. Poslední totalitní režim tu skončil poměrně nedávno a byl tak silně prokatolický, že z valné většiny veškeré předchozí protikatolické tendence udusil. Ale pro dnešek toho bylo, zdá se mi, docela dost. Jelikož toto povídání bylo zaměřeno více na materiální stránku dnešního španělského katolicismu, a to ještě navíc jen z pohledu kláštera, který jsem obývala, tak se propříště pokusím polepšit a popsat jeho duchovní stránku. Medvědice výheň