+----------------------+ ---------------------------+ JOINT STRIKE FIGHTER +----------------------------- +----------------------+ Joint, hehe, řeknete si. Ne, ne, mí věrní piloti, hulit se nebude. Bude se lítat ! ;). Joint Strike Fighter je jméno programu americké armády, který má zajistit převahu jejího letectva i v relativně blízké budoucnosti. Staré dobré (a pořád moje nejoblíbenější) F-16ky a zřejmě i všichni ti Horneti a Tomcati se podle generálů ocitly v důchodovém věku a bude třeba nových taktických letounů. Vypadá to, že F-22, která má již jít do výroby, nějakou chvíli vydrží, ale s programem JSF se počítá tak kolem roku 2010. Zatím jsou plánovány dva konkurenční prototypy, X-32 a X-35. X-32 opravdu vypadá jako stroj budoucnosti. Má tvar ne nepodobný diskovému a jistě víte, co to bude znamenat - enormní zvýšení výskytu pozorování našeho známého UFO. X-35 oproti tomu má nejblíže svým vzezřením k F-22, u které mi virtuální piloti chtě nechtě známe již každý šroubek. Měl by následovat odstavec o nudném omílání stroje F-22 v dnešních simulátorech. Domyslete si ho podle libosti. Nálet na Brendin barák Ať tak či onak, nesmírné plus se tomuto simulátoru připisuje hlavně za originalitu. Nejen, že máte možnost vyzkoušet si pilotovat to, co se na nás chystá na konci příštího desetiletí, ale i prubnout nově připravované letecké zbraně z programu JSF. Jelikož celé tohle recenzoidní povídání plodím na dovolené, dávám si teď pauzu a jdu se někam svlažit do pěnivých vln. A jsem zpátky. O den později, ale s dobrou historkou, která má s naším simulátorem co dělat. Dnešní program sestával z Aqua city, prostě takové ty tobogány vedoucí až za hrob. Procvičovali jsme své žaludky s dívčinou z vedlejšího hotelu a s jejím asi osmiletým bratránkem z desátého kolena. A pak to přišlo. Nějakým záhadným způsobem přišla řeč na počítačové hry a Karolínka (jaké to krásné jméno) se vyjádřila o trávení času s hrami dosti záporně. Už si s povzdechem zvykám, že holky fakt moc nepařej. My hráči pak musíme většinou dívce přitakat, co že je to za blázny, kteří sedí ve svých temných doupatech nad nějakým stupidními simulátory, dungeony, strategiemi...ách ! Prostě totální pokrytectví. Takže jsem jakž takž přiznal že jó, že počítač doma mám a že jsem ve svém životě i tu nějakou hru už viděl. A pak se osmiletý Šimon ozval: "A hele, znáš třeba Need for Speed ? To pařim s tátou ! Teď má prej bejt trojka, to bude něco !" Samozřejmě mi zablejskaly očička a dívčina jako by vedle mě najednou vůbec nebyla. Jenomže jsem se musel ovládnout a nezačít si s prťavým chlapečkem povídat o záludnostech a slastech té které zatáčky v NFS II. Jenomže pak řekl další nevinnou věc: Radioamatéři " A znáš Joint Strike Fighter ? To mám voriginálku s tákhle tlustym manuálem, ale v angličtině." Vyvalil jsem oči, ale mlčel jsem. Totiž moje verze je tak trochu "ořezaná" (znáte to) a po manuálu ani památky. A tam je popis kláves, bez kterých se já lamer neumím zatím ani ejectovat. Začal jsem z nebohého chlapečka na tobogánu páčit CTRL-ALT-Xové kombinace, ale nedostal jsem z něj naneštěstí skoro nic, já se teda taky nebifluju ovládání nazpaměť, a to mu ještě bylo osm. Tady malá pokrytecká historka o pařícím chlapečkovi končí, ještě jenom snad, že to napech stejně bylo nanic, protože dívčina se nakonec ukázala jako zadaná. Sakra, moh jsem mít manuál ! :\ (^&*##. No. Zkusíme to zase poněkud k věci, že ;). Takže se opět podíváme na simulátor. Co je tedy ta magická věc, která mě uchvátila a připoutala i přes to, že hraju JSF tak krátce ? Je to kupodivu grafika. Nevím jak vy, ale já k smrti nenávidím a zatracuji všechny hi-end simulátory honosící se "fotorealistickými texturami ze skutečných družic". Ano, je to přesně ten typ grafiky, kdy se při nízkém letu fotografie terénu na texturách rozplynou v rozmazané a hnusné nic. Typickým příkladem by byly třeba Back to Baghdad nebo Flight Unlimited. Nic mi nemůže připomenout víc to, že koukám jenom na obrazovku monitoru, jako když se auto na silnici nebo strom lesa rozplyne při nízkém letu v bitmapový flek. A zde přichází JSF. Číslo Pět v transportéru Když jsem tedy testoval svého Celeronka, vyhrabával jsem starší hry, které byly předtím trhané a ruka má padla na JSF. A hned do vzduchu a nízkým letem prý přes kolumbijské hory. První, co mě uchvátilo, byla naprostá plynulost grafiky. Ne, není to mojí ještě tak dva dny dream-konfigurací, simulátor má jeden z nejrychlejších enginů ze všech. Takže nahodit starou dobrou dvoustovku nebo cokoliv a hurá do vzduchu ! Když už tam budete a znova si v menu nastavíte ze začátku přehnanou citlivost joysticku, podíváte se okolo. Doslova. Virtuální kokpit je samozřejmostí. A pak se sneseme za burácení přídavného spalování dolů, mezi údolí kopců, kde všude kolem vás je spousta teček. Letím níž a níž a vykylíme oči - ty tečky jsou totiž zblízka nádherně detailní stromy ! Ani byste nevěřili, co toto a další podobná zlepšení terénu dokáží. Je podvečer a slunce bude za chvíli zapadat za vzdálené pohoří. Hodíme tam jeden z mnoha externích pohledů a náš stroj osvítí krásný lensflare. V dálce vidíme světla. Město. Brzdíme stroj na půl Machu a přízemním letem kopírujícím terén se k němu blížíme. Město nás vítá. Proplétáme se ulicemi mezi vysokými i nižšími domy, ve kterých se rozsvěcují první světla. Některé mrakodrapy pořád vypadají sice jako osvětlené krabice od bot, ale v záplavě ostatních krásných texturovaných domečků a efektů si toho ani nevšimnete. Klasický lensflare Jenomže jsem jaksi při těch všech grafických hodech zapomněl, že je vlastně válka a letím na misi a ne na vyhlídkový let. Známý výstražný zvuk hlásí, že jsem zaměřen tepelně naváděnou raketou. Dávám zadní pohled a vidím ruský SU-27, jak mi visí na ocasu a nenechává se setřást mým úhybným manévrováním. Raketa prolétává těsně kolem mě a ztrácí se v podvečerním oparu. Ale druhou už mě Ivan trefil. Všechno bliká červeně a status poškození ukazuje zrasenou celou pravou stranu letounu a podvozek. Engine hry na to hned reaguje a letadlo se skutečně podle poškození špatně ovládá. Šmátrám po klávesnici, abych našel čarovnou kombinaci, většinou CTRL-E, která z vás udělá sice parašutistu, který ale zatím žije. Ať ale mlátím do kláves jak chci, eject ne a ne najít. A přede mnou je dům. Prásk ho a ve městě je kráter a určitě pár mrtvých včetně mě. Bez manuálu to prostě nepůjde. Z internetovských recenzí se dozvídám další neuvěřitelnou věc: když se odpálíte a dopadnete s padákem na zem, hra nekončí, ale vy dostáváte do ruky pistoli či samopal a hezky po svých se musíte probojovat z nepřátelského území zpátky na svojí základnu ! Malý klučina z tobogánu mi to potvrdil, a prý se dá kulometem ze země sestřelit i na vás nalétávající stíhačka ! Co se k tomu dá dodat. Snad jenom, že musím sehnat to zpropadený rozmístění kláves !! Grrrr... Jedna věc je právě bez manuálu dost nepříjemná, a to neustálé zapnutí funkce kopírování terénu. Nemůže se vám pak sice stát, že to naperete do země, ale ony zmiňované stromečky, keříčky nebo v Afganistánu pouště a šutry zblízka zase neuvidíte, protože palubní počítač vás moc nízko nepustí. Při mých vyhlídkových letech jsem to řešil zase jako lamer-bezmanuálu-pilot, nebo taky jako člověk, který by opravdu aspoň jednou ten originál vskutku potřeboval. Vysunul jsem totiž podvozek a vesele si to smažil těsně nad lesem. Jelikož jsem se před nedávnem vrátil z pustých hor Skotska, kde jen fouká vítr a sem tam zamečí horská koza, atmosféra v JSF mě totálně dostala, což ostatně poznáte sami. Jak letíte nad vyprahlými a nehostinnými pouštěmi Afghanistánu, hukot vašeho proudového motoru se mísí se šumotem větru a pouštní údolí se před vámi na monitoru rozevírají jako lastury vydávající ze svých niter svá tajemství. Až poletíte, tak poznáte tu krásnou závrať. Z vysokých hor a zaoblených kopců je opravdu cítit respekt, ne jako jinde, kdy se máte proletět kolem polygonové hory a pouštět si z toho zážitku do textilu. Zde opravdu cítíte tu samotu pouště, kdy vašimi společníky jsou jen hlasy v rádiu a občas váš wingman. Jak tak uháníte nad pustinou a sledujete na zemi stín svého letounu, jste rádi, že sedíte ve svém kokpitu a máte alespoň nějaký kontakt se světem a nejste sám... sám s tesknými kopci kolem vás. A tady nejspíše nastupuje další část hry, a to právě když to schytáte a musíte po svých. To se snad pak samým steskem mezi horami rozpláču a vítr ponese mé kvílení mezi ve stínu schovanými skálami. Básnické střevo se zase ozývá (bolí mě břicho) a slunce na pláži pálí. Ani jediný mráček nedopřeje kůži odpočinku, a tak přemýšlím jako správný závislák o tom, jak až přiletím polorozpadlým Tůčkem domů, sednu třeba do X-35 a poletím se schladit do mlhavých vietnamských lesů. Šťastný let. TopGum GOnDaR výheň