+-------------------+
-----------------------------+ H A L F - L I F E +------------------------------
                             +-------------------+

           Poznámka  před  samotnou recenzí: záporná recenze na HL je něco
      nevídaného. Bohužel je to tak. Spíš mi ale vadí postoj "držet hubu a
      krok".  Na  názoru  prostě a jednoduše nezáleží - nějaká hra se může
      někomu  líbit a, světe div se, někomu ne ! Velmi jsem se proto tešil
      na  prezentaci  v  naší  zlaté  Výhni,  v anti-komerčim a tak trochu
      rebelském  diskmagu.  Lidé  v  mém okolí opravdu postupně po DOHRÁNÍ
      mění   názor,   Half-Life   je  nejzářnějším  případem  nahypovaného
      projektu.  Skvělý  začátek,  horší  pokračování.  Ale  nyní  si  již
      přečtěte samotnou recenzi:

                                Povrchové doly 

           Je  to  k nevíře, ale už na začátku vám prozradím jednu věc, za
      kterou mě Bludr a ostatní zapřísáhlí 3Dshooteři prohlásí za kacíře a
      zbytek  herního  světa  mě  nejspíš  zlynčuje  ;P. Totiž - Half-life
      rozhodně  není  nejlepší 3D hra, ona je dokonce celkem PRŮMĚRNÁ. Ha.
      To  jste  nečekali,  že  ? Takovéhle rouhačství nemůže být jen tak a
      před  svatým  tribunálem bych to musel setsakrametsky obhajovat. Tak
      do toho, hranice už plápolá...

           Všichni  jsme  nainstalovali  demo,  hráli,  byli  u  vytržení,
      dohráli,  hráli znova a tak dokola. Všichni se nemohli plné verze HL
      dočkat.  S  cukajícími prstíky,  asi jako  každý,  jsem  pak  zuřivě
      nainstaloval  a začal hrát. Trochu zamrzelo, že se musela celá první
      epizoda  jet  znova,  ale  budiž.   Jestli  jste  se  těšili,  že po
      "vylezení na povrch"  tam nějakou chvíli zůstanete, pletete se. Zase
      vesele   zalezete  pod  zem  do  kanálů  a  radioaktivně  výzkumných
      laboratoří  či raketových základen. Při hraní první epizody jsem měl
      pocit,   že  tahle  hra  bude  opravdu  něco  "jiného".  První  část
      beze zbraně byla atmosfericky totální. Ale co to? Jak tak procházíte
      úrovněmi, vypadá to, že tvůrcům začínala trošičku docházet fantazie.
      Takže  takové pikantnosti jako odpalování jaderné střely či jízdy po
      vozících  postupně  ubývají, ubývají... až  se přistihnete, jak opět
      bezmyšlenkovitě  procházíte  anonymní  základnou  a  všudypřítomnými
      kanály.

                        To máme dnes pěkné počasíčko !

           Nepřátelé  se  zdají  býti  tupými, jelikož neumí evidentně nic
      jiného,  než  na  vás  útočit.  Změnu  jsem  pozoroval  možná  tak u
      výsadkářů,  kteří občas přece jenom po zranění začali lézt pryč. Zde
      se  jako  na  stříbrném  podnose  nabízí  srovnání se SiNem. V tomto
      povídání  se  nebudu vyjadřovat k recenzi ve Score, snad jenom, že s
      ní  nesouhlasím(e),  stejně  jako  nebude  hodně  pařanů souhlasit s
      touto.  Ale  už  jenom srovnání základní esence všech 3D her dneška,
      boje.  V  SiNu  se  Bad-Mani  opdavdu  schovávají účelně za sloupy a
      vylézají,  kdy  se  jim  to  hodí, ale hlavně - velmi záleží, kam je
      střílíte!  Do  hlavy  se  o  dost  hůře  míří, ale zase to naoplátku
      znamená  smrt.  Libově  udělaný  kompromis  mezi reálnem a potřebami
      hratelnosti.   A  Half-Life?  Právě  Bludr  mě  při  mých  pochybách
      ujišťoval,  že  skutečně  záleží  na  tom,  kam emzáka střelíte. Ok,
      střílel  jsem do hlavy, střílel jsem jinam. Výsledek ? Nesrovnatelné
      se  SiNem, na místě zásahu záleží, ale nijak revolučně a podstatně a
      není to taková zábava jako právě ve Hříchu.

           A  co na to všechno grafika ? Jak jistě víte, HL je postaven na
      enginu  Quake  II,  a  to je také věc, která se dá jako jedna z mála
      pochválit  jednoznačně  a  bez  špatného  pocitu. Grafika je opravdu
      skvělá,   včetně   obligátních,   v   dnešní   době   tak   módních,
      "unrealovských"  světel.  Celkem  podařená  je  i originální část ve
      vetřeleckém  světě,  i  když,  jak  se  to  vezme.  Je  to  totiž na
      P2-450,128MB,v2  tak  trochu..ehm...  TRHANÝ  JAK  KRÁVA  !! Opravdu
      nevím,  co  si  mám  myslet,  když se mi v jedné části alienské báze
      stávalo,  že  jsem  se  rozhodoval,  jestli  vystřelit  a  dostat se
      okamžitě  na hranici 1 fps a zaseknout zvuk, nebo to proběhnout. Mám
      pocit, že za to bude moci moje dýchavičné AWE32 - jinak nevím. Chyby
      v grafice se téměř neobjevují, rychlost možná spraví patch a bude to
      OK.  Povšimněte  si, že na různých betatesterských chybách, které se
      opravdu mnohdy opraví patchem, nehodnotím celou hru jako celek.

                               Mámivá světílka 

           S tím se váže další věc, která ale není jen chybou HL, ale více
      3D  her,  abych  mu  nekřivdil.  Je  to  totiž  naprostá  zbytečnost
      nepřátel.  Je  jen  smůla,  že  v HL je to více než evidentní. Uvedu
      příklad. Přijdu do velké místnosti plné emzáků,na druhé straně cesta
      ven. Co udělám ? Začnu je kosit ve velkém stylu a stejně tak ztrácet
      health nebo... proběhnu  místností  do  dveří  a jdu jednoduše dál !
      Potvory  pak  tak  trochu  opravdu  ztrácejí  smysl. A přitom to jde
      vyřešit  tak  jednoduše. Co takhle zakomponovat trochu toho RPG ? Co
      nějaká  zkušenost  ?  Získávání  skillů na určité potvory po nějakém
      počtu  jejich  zabití  ?  Nemá  cenu pokračovat. Stačí se podívat na
      starou  hru  Strife  postavenou na Doomově enginu, která toto a 100x
      víc  měla  už  kdysi.  Proto  ji  také  dodnes  považuji za nejlepší
      single-player   3Dshooter  hru.  Samozřejmě  tento  "hendikep"  mají
      všechny dnešní střílečky, to platí všeobecně.

                     Vlaštovky odlétají do teplých krajin 

           Design  úrovní  ?  Ze  začátku  dobrý,  nápaditý, atmosférický.
      Postupem  času  jsou  levely  horší  a  horší,  fantasie nebo prachy
      docházely.  Končí  to  tím,  že opět proskakujete všemožné notoricky
      známé  buchary, skáčete po plošinkách, prostě tisíckrát viděné věci.
      Toto  zachraňuje  jen  to, že když už to začíná být opravdu trapné a
      vám  se  pomalu začínají vybavovat podobné úrovně z Quaka2, najednou
      se  změní  prostředí.  Vylezete totiž KONEČNĚ na provch ! Ano, to je
      jedna z velkých inovací. Dokonce na vás nalétávají vrtulníky, což je
      skvělý  nápad a změna je hned znát. Začnete se totiž po již úmorných
      podzemních  laboratořích  zase  bavit.  Pak  přijdou  různá  obrněná
      vozidla, která je velmi efektní likvidovat, ale vše sráží opět tatáž
      věc.  Je  zase  jednoduší  kolem nich prostě proběhnout a pokračovat
      dál.  Nakonec  se  podíváte do již zmíněného Alien Worldu, který ale
      zakopává na dědictví Q2 enginu. Pak už jen  poslední finální souboj,
      jak  už  jsme  ho  tisíckrát bojovali, s několika málo zlepšeními. A
      konec. Který se mi mimochodem moc nelíbil.

           Hra  je  dlouhá,  na  můj vkus u doomovky až moc. Velmi brzo se
      totiž  celá  zábava  mění  jen na frustraci z nedoskočené plošinky a
      čistou  rutinu  ji  doject dokonce. Možná to ocení masochisti, kteří
      chtějí  za každou utracenou korunu hrát aspoň hodinu, opravdu za své
      peníze si doby u počítače užijete požehnaně. I když nevím, čím delší
      tím lepší. Viz. HaLeLuJa-Věc FF7.

           Ale   aby  moje  poprava  herním  světem  nebyla  tak  pomalá a
      trýznivá,  dodávám,  že  první epizoda byla opravdu výjimečná. Já už
      prostě  v  dnešním  typu  stříleček  nevidím  cíl,  SMYSL toho všeho
      střílení. Pro lidi, kteří opravdu chtějí jen BEZDUŠE střílet a občas
      něco  zmáčknout, to asi bude fajn. Jenomže vím, že existují na tomto
      poli zábavnější hry.  Ach ty  můj System Shocku, kdepak jsi... Proto
      vyhrazuji celý víkend na paření Thiefa, od kterého si v tomto smyslu
      celkem  dost slibuji, ale to je jiný styl, takže se uvidí. A nakonec
      snad  přijde  Daikatana  či cokoliv jiného, 3D a RPG, jak jsme si ho
      přáli  a  o čem celou tu dlouhou dobu píši. Ale kdo ví, Half-Life se
      každopádně  stane  akční  hrou  roku  a já zemřu na hranici upálen v
      plamenech za tuto rouhačskou recenzi. ;)

                                                                GOnDaR

      P.S. někoho by mohlo napadnout... ano... hra je recenzována z
           finální verze ;).


            výheň