sven väth. .fusion Sven Väth. Zvláštní člověk. Čtyřiatřicetiletý Němec z Frankfurtu. Produkuje hudbu, kterou si vždycky rád poslechnu. Má originální nápady a dokáže je velmi kvalitně zpracovat. Začínal jako montér. Volný čas trávil mixováním černých kotoučů ve Frankfurtském klubu Dorian Gray. Brzy se stal zpěvákem a zároveň frontmanem skupiny Off, kterou založil společně s Michaelem Mönzigem a Lucou Anzilotti. Popularita rostla a penízky se kutálely. Roku 1988 otevřel vlastní klub zvláštního jména Omen. Ten se stal asi nejznámějším klubem ve Frakfurtu; jeho historie skončila minulý rok na podzim. Následující rok se Svenovi přestal image skupiny Off zamlouvat a rozhodl se, že změní svůj dosavadní přístup k hudbě, a to projektem Mosaic, kterým vstoupil do posledního desetiletí tohoto milénia. Ukázalo se, že změna má v jeho životě opravdu magickou vlastnost. Sven prostě nikdy nevydrží dlouho přešlapovat na jednom místě. Jeho spolupracovníkem se v té době stal Matthias Hoffmann. S jeho pomocí začal Sven svou obchodní kariéru. Jeho vlastní label Eye-Q je znám spíše pod názvem Harthouse, což je sekce vydávající čistě techno/house muziku. Druhá část zaměřená zejména na nevýdělečná a málonákladová CD s experimentální hudbou nesla název Recycle or Die. Zdálo se, že Sven věděl, proč právě takové zaměření bylo životaschopné. A v roce 1992 to přišlo. Sven a Ralf Hildenbeutel vydávají první album nesoucí Svenovo jméno i jeho osobitý styl: Accident In Paradise. Komerční úspěch byl více než dobrý. Harthouse se stal ze dne na den vyhledávaným labelem. Následující rok pokračoval Sven albem The Harlequin, The Robot And The Ballet-Dancer, které se dočkalo i remixové podoby v podání mistrů elektronické hudby Speedy J, Davida Holmese, Underworld a dalších. Jeho hudba má zvláštní charakter. Vřele doporučuji vyslechnout obě alba, včetně remixové verze. Uslyšíte naprosto vše. Od minimalistického techna po barokní melodie spinetu. Skvěle zakomponované zvuky, ambientní plochy, etnický nádech, originální melodické výplně a především výborný rytmus. Přestože Svenova klubová tvorba je zaměřena více minimalisticky a tanečně, jsou jeho první dvě alba přístupná všem. Dokonce bych je doporučil naprostým začátečníkům, kteří chtějí proniknout do tajů elektronické hudby. V roce 1995 následovala další změna ve Svenově životě. Měla mnohem bouřlivější průběh než všechny předešlé a výrazně se podepsala na jeho budoucí tvorbě. Klasik by řekl: "Za vším hledej ženu." A ani u Svena tomu nebylo jinak. Ale nejen to. Sven zkusil mnoho, nechyběly drogy, alkohol a spousta dalšího svinstva. Asi každý chápe, že v té době se mu prostě do tvorby jen tak nechtělo. Zato totálně změnil svůj image. Z kabaretních kybernetických vizí se překulil do módního industriálního nádechu. Překonal finanční krizi a rovnýma nohama se vrhl na filmovou dráhu. Společně se svým dlouholetým přítelem Stevie B-Zet vyprodukovali soundtrack k filmu The Cold Fingers. V roce 1997 opustil Eye-Q, následoval krach Harthouse, zastíněný přejmenováním labelu na Cheyenne. Byl to bouřlivý rok. Eye-Q stále žije, ale Sven s tímto labelem nemá nic společného. Práva na značku Harthouse byla prodána společnosti Undercover Music Group. Ale Sven, rozený podnikatel, dlouho na suchu nezůstal. Promptně založil agenturu prodávající lístky na všemožné akce. Něco jako naše TicketPro. A to už je hudba současnosti. Změna výrazně zapůsobila i na Svenovu tvorbu, dalo by se říci, že velmi kladně. Album, které bych vám chtěl v tomto čísle Výhně přiblížit, nese mystický název Fusion. Sven ho vydal na začátku minulého roku. Každého jistě zaujme první stejnojmenná skladba, která propojuje jednak mnoho hudebních stylů, ale také Svenovu starou tvorbu s novým stylem. Je to příjemná rytmická záležitost, která vás krásně navnadí k poslechu celého alba. Následující Discophon je opravdu silně tanečně laděná věc. Přestože nejsem nijak výrazný milovník taneční hudby, tahle skladbička se mi opravdu líbí. Hlavně kvůli výborně zapadajícím táhlým zvukům a geniální xylofonové melodii. Opravdu velmi progresivní záležitost. Asi nejlepší skladba celého alba má pořadové číslo 4 a Sven ji nazval Augenblick. My němčináři dobře víme, o co se jedná! :-] Vynikající čistě minimalisticky laděný industriální techno nářez bez dalších rušivých kudrlinek. Šumící basy a občasné elektronické zvuky plus tajemná tlumená melodie vytvářejí výbornou atmosféru. Sven mě opravdu mile překvapil. Podobně minimalisticky je laděna i pětka Scorpio's movement. Je to velmi dobře promyšlený techno track. Postupně graduje až k totální zvukové plnosti. Vyloženě klubová záležitost. Trippy Moonshine. Originální věc. Má v sobě hodně ze Svenovy starší tvorby. Obsahuje i výbornou melodii, která plně vyzní ke konci skladby. Následující Face It obsahuje dokonce srozumitelně znějící vokál, což je u Svena spíše nestandartní věc. Přestože nemám k hudbě, která už tak sama říká hodně, slova moc rád, zde to není vůbec na škodu. Vše je laděno spíše jako doprovodný zvuk, takže nečekejte žádný srdceryvný song. Předposlední věc nese relativně dlouhý název: Sounds control your mind. Je to jakási paralela ke skladbě Accident in Paradise z prvního stejnojmenného alba Svena Vätha. Je pro ní příznačné repetitivně znějící heslo. Sven vám prostě, několikrát hypnoticky zopakuje název skladby. Možná by se tahle věc měla jmenovat Voice controls your mind. Celé album uzavírá oddechově laděná skladba Blue Spliff. Pro znalce díla Svena Vätha je toto více jak 70 minutové album opravdu příjemným potěšením. Všem ostatním doporučuji vyslechnout nejprve jeho debutová alba a Fusion si nechat až nakonec. Stejná rada patří i všem začátečníkům. Fusion je laděno poněkud méně přístupně širším masám a plně je dokáže vychutnat jen člověk znalý poměrů. Pokud by někdo snad Svenova CD už znal, určitě by vás zarazil celkový design obalu. Takže jestli budete hledat v regálech nějakého obchodu, tak se nespoléhejte na své vizuální zkušenosti. Sven se mění. Mění se i design. Tentokrát je méně extravagantní, více uhlazený a profesionálně vypadající. Poznávací znamení: Sven nosí černé brýle a vypadá v nich jako Luděk Sobota ! :-] Mně osobně se celkem líbí zvláště fotky výškových budov uvnitř bookletu, opravdu dobře vizuálně vyjadřují celkovou atmosféru alba. Takže pokud hledáte nějakou kvalitní poslechovou hudbu, Sven Väth vás určitě nezklame. ReDox ++-------------------++ | Sven Väth: Fusion | ++---------+---------++ |fusion. .discophon| |sensual enjoyments. .augenblick| |scorpio's movement. .trippy moonshine| |face it. .schubdüse| |sounds control your mind. .blue spliff| | + výheň