+------------------+
                             | Španělská fiesta |
                             +------------------+

           Není  asi nic typičtějšího než taková španělská fiesta. Fiesta
      je  jakákoli  oslava,  a to ať se koná kde chce a kdy chce, a navíc
      ještě  naprosto  nezávisle  na  počtu  zúčastněných  osob.  Takovou
      fiestou  může  být domácí mejdan, setkání nějaké skupiny po letech,
      opíjecí  akce  U Fleků anebo masové (neřku-li celonárodní) křepčení
      zastřené dost průhledně rouškou nosící jméno nějakého svatého.

           Tohle je katolická  země a svatých by  člověk napočítal pomalu
      víc  než  věrných  oveček,  a  padne-li na  každého  z  nich  jeden
      svátek... tak tu v podstatě není pracovních dní moc. Krásně o tomto
      tématu píše Robert Merle ve své knize "Mé dobré město Paříž", která
      se sice odehrává v Paříži, ale kde pár dní před Bartolomějskou nocí
      katolická švadlenka  poměrně logicky zdůvodňuje svou  nenávist vůči
      hugenotům: "Vždyť oni nám chtějí sebrat všechny svaté! A kdy bychom
      si potom my, chudáci, měli asi tak odpočinout???" A jelikož Španělé
      tohle poměrně  bystře pochopili, zůstali u  katolicismu, a výsledek
      je ten, že zůstal-li jeden jediný týden beze změn, tak se dá mluvit
      v podstatě o zázraku nebo nejméně o veliké náhodě.

           Pokud  datum fiesty  padne  na  sobotu, tak  se  nic neděje  -
      oslavuje se v sobotu večer, v  neděli se střízliví a vlastně je vše
      v pořádku.  Horší to  je, pokud  se má  oslava odehrávat  v neděli.
      Jedná-li se o  opravdu hodně důležitou fiestu,  tak se "střízlivěcí
      den" odloží  i na  pondělí, čímž  se dosáhne  prodlouženého víkendu
      neboli "puente"  (= most).  Jiná varianta  je, že  svátek má  být v
      pátek. Není ani třeba mluvit o tom, že pátek se jednoduše přilepí k
      sobotě... Ale  ze všeho nejraději  mají všichni oslavy  padající na
      čtvrtky,  protože takový  čtyřdenní víkend  prostě není  k zahození
      nikdy...  Španělé zbožňují  puentes, a  že  jich není  málo, to  je
      jasné.

           Asi   bych   neměla   znovu    spadnout   do   starého   omylu
      zevšeobecňování, protože  při zmínce o  Andalúzii si klepe  na čelo
      celý zbytek království, takže se radši budu držet zdejšího folklóru
      a mluvit o tom, co vím a co jsem zažila. A tím je Jih.

           Heslo zní asi  takhle "Slavíme cokoli a kdykoli -  a pokud nám
      to v  nebíčku přinese nějaké  plus, tím líp." (Moje  oblíbená česká
      parafráze  zní  podobně -  "buď  je  Karla,  nebo Čtvrtýho"  -  ale
      zůstaňme  ve Španělích.)  V  Granadě začíná  rok  pro většinu  lidí
      poslední nedělí v  září, kdy se oslavuje "Nuestra  Seňora Virgen de
      las Angustias",  což je  "Naše Paní Panna  Sedmibolestná", patronka
      Granady (příjemný patron, ne?). Z kostela uprostřed města se vydává
      mohutné procesí nesoucí veliká a  odporně těžká nosítka s figurínou
      řečené svaté, za ní a před ní kráčejí zasloužilí členové příslušící
      k farnosti a nesou tlusté a vysoké svíce, stříbrné okrasné nástroje
      pochybné užitečnosti a  podobně. Projdou město a  po mnoha hodinách
      kráčení a odříkávání modliteb se za svítání vrátí zpátky. Uklizečka
      z kláštera,  ve kterém jsem  vloni bydlela, jinak velmi  příjemná a
      sympatická vdovička šedesátnice, byla této  svaté tak oddaná, že za
      ní chodila se  svící v ruce a mrmlala si modlitbičky  po celou dobu
      procesí.

           Podobných  procesí  je  do  roka mnoho  a  mnoho.  Bohužel  si
      nepamatuju  všechna data  a  příslušná jména,  ale minimálně  každý
      druhý víkend se  podobná sláva odehrává. To  je samozřejmě obrovský
      kšeft pro pojízdné prodejce  limonád, sladkostí, pražených buráků a
      dalších  dobrot, takže  ať je  oslava jakákoli,  vždycky si  můžete
      koupit úplně  totéž... Další  z důležité řady  podobných procesních
      svátků  je  např.  8.  prosince "La  Inmaculada  Concepción"  (čili
      Neposkvrněné Početí),  kterou má  velmi ráda  především univerzitní
      komunita, neboť  je nepřímým  signálem pro ukončování  výuky. Týden
      předcházející   velikonočnímu  pondělí,   Semana  Santa,   je  akce
      vyžadující sama o  sobě hodně dlouhé vyprávění, takže  o tom jindy,
      ale  dalším důležitým  procesím  je ještě  třeba  Boží Tělo  neboli
      Corpus  Christi (nemýlím-li  se, pak  se  jedná o  první čtvrtek  v
      červnu, což  je ve zdejších teplotních  podmínkách mučednictví dost
      vysokého stupně),  po němž  následuje týdenní (!!!)  noční tančení,
      konzumování a veselení se ve speciální Juldě-Fuldě za městem. Vedro
      je v té době už takové, že se  nezačne dřív jak o půlnoci a nekončí
      se před svítáním...

           Takové nepohyblivé fiesty mají poměrně velkou oblibu. Při těch
      se totiž  Španěl může  veselit na  jednom místě, aniž  by se  z něj
      hnul.  Prostě v  danou  dobu přijde  na dané  místo,  tam už  stojí
      typický stánek s  pivem a občerstvením, pódium  a velké reprobedny,
      pustí se "bacalao" (místní popík žalostné kvality) a tančí se, pije
      a  konzumuje až  do áleluja.  Týdenní oslava  na Corpus  Christi je
      samozřejmě extrém, ale o měsíc dřív je třeba oslava Křížů (Cruces),
      při kterých  se poměrně  vysoké procento jinak  naprosto průměrných
      občanů převlékne  do toho typického cikánského  andalúzského kroje,
      sedne na  koně, dojede na  některou granadskou křižovatku  (MHD ani
      jiná doprava  v ty dny  nefunguje), sesedne  a jme se  konzumovat a
      tančit sevillanas.

           Výhodou tohoto  tance je nesporně  fakt, že ho  můžou tancovat
      jak ženy  s muži, tak i  ženy s ženami  nebo muži s muži,  neboť se
      partneři v  podstatě jeden druhého  vůbec nedotýkají, ale  jinak mi
      přijde docela  nudný, tančí-li se  nepřetržitě již pátou  či šestou
      hodinu  na tytéž  melodie.  (Andalúzané prostě  milují hity,  které
      právě  letí  v  rádiu,  takže  když  se  třeba  na  Corpus  Christi
      pohybujete od  jedné diskotékové  plochy ke  druhé, tak  máte pocit
      deja vu... všude  pouštějí totéž.) Původně byla  slavnost Křížů asi
      docela  zajímavá, protože  každý  kostel,  každá čvrť,  společnost,
      asociace sousedů a podobné instituce vystavila na ulici veliký kříž
      nesoucí   neuvěřitelné   množství   dekoračních  prvků   a   komise
      brouzdající mezi jednotlivými exponáty  měla rozhodnout, který kříž
      je v  tom daném roce  nejlepší. Již  několik let po  sobě vyhrávají
      tytéž kříže, takže něco smrdí ve státě dánském...

           Jedna z kombinovaných fiest  je tzv. "romería" neboli jarmark,
      kdy je třeba nejprve někam dojít a potom se na daném místě veselit.
      Zrovna dnes  byla třeba "Romería  de San Cecilio", což  je opatství
      ležící  kousek  nad městem,  ale  když  jsem  tam v  rámci  nedělní
      odpolední procházky  došla, tak se  mi udělalo docela  zle, protože
      malé Cikánky  začaly tancovat  sevillanas na "bacalao"  verzi staré
      dobré beatlesácké  "All my  loving". Pominu-li  to, že  mi konzumní
      část španělských fiest trochu leze  krkem, tak jsem se docela dobře
      pobavila, protože mezi tím opatstvím a městem jsou jeskyně, v nichž
      bydlí hippieci a alternativně smýšlející lidé, a ti se všichni mezi
      konzumní  Granaďany  vmísili  a  dali  fiestě  naprosto  specifický
      nádech.

           Jedna speciální  granadská fiesta je  "La toma de  Granada" (=
      dobytí Granady). Slaví  se 2. ledna, protože v ten den  v roce 1492
      byla katolickým královským párem  Ferdinandem Aragónským a Isabelou
      Kastilskou  (psala jsem  o  nich při  povídání  o Córdobě)  Granada
      dobyta, maurský král se vzdal a předal jim klíče města. Ti na hlavu
      padlí  a nevděční  katoličtí  Granaďané dodnes  slaví ubohý  svátek
      vyhnání Muslimů,  přestože tu  všechno, co i  po pěti  stech letech
      jejich správy stojí za to, zdědili po nich. Ten den prochází městem
      procesí v čele se starostou...

           Tak to  byl krátký úvod do  andalúzských fiest, no a  na konec
      dnešní  relace  ještě takovou  malou  perličku:  před týdnem  se  v
      Madridu slavila "Fiesta  de San Antonio", tedy  svatého Toníka, kdy
      Madriďané nosí své čtyřnohé,  dvoukřídlé či několikaploutvé miláčky
      do kostela, aby se i jim  dostalo náležitého pokřtění a přístupu na
      nebesa. V  televizi dokonce ukazovali i  kněze světícího obstojného
      vepříka... no dobrou chuť.

                                                           Medvědice


            výheň