+--------------+
-------------------------------+ Sága Fallout +---------------------------------
                               +--------------+


                                            
                                                  
                                                        
                                                            
                                                             
                                                               
                                                                
                                                                
                                                               
                                                              
                                                            
                                                 
                                                        
                                                  
                                              
                                                 
                                               
                                                     
                                                      
                                                                    


           Fanfáry  skončily, prezident  a všichni  jeho přisluhovači jsou
     mrtví a  můj život se může  vrátit zpátky do reality.  Posledních pár
     týdnů jsem totiž  trávil o pár desítek let později  - to už nemá káru
     každý študák,  nejezdí se tramvajemi.  Země je zmrzačená  a jen velmi
     pomalu   tu  a   tam   začíná   prostrkovat  růžky   zdravý,  radiací
     nepoznamenaný život.  Atomové bomby dopadly  a nechaly vše  v opravdu
     takové zkáze, jak  nás vždy učily ještě soudružky  učitelky ve škole.
     Fallout je  vystřízlivění, ponaučení. Místo  všemožných teorií by  si
     měli všichni politikové bez  rozdílu, včetně Saddáma, zahrát Fallout.
     Vydá totiž za tisíc učebnic.

                             Docela silné motory 

           Jestliže  nějaká   hra  více  trhala   závoj  mezi  skutečností
     a realitou  virtuální,   tou  naší,  tak  ji   neznám.  Moje  sžívání
     s Falloutem ale nebylo tak přímočaré jako u ostatních jedinců. I když
     jsem více  než RPG pozitivní (už  bych měl být spíše  posmrti), nebyl
     jsem  skosen do  židle před  počítačem hned  v první  vlně šílenství.
     Všichni  kamarádi kolem  mě začínali  na stará  kolena znovu  mutovat
     a básnili jen o Falloutu.  Fallout I jsem samozřejmě také zkusil, ale
     mě doteď nepochopitelnou shodou náhod či počasí či vyšší moci Hráčské
     prostě  a jednoduše  nechytl.  Krásné  cédéčko  bylo  téměř odsouzeno
     k zapadání prachem v  jednom z mnoha temných koutů  mého pokoje, když
     se udály  další nepatrné náhody.

                               Temné schodiště 

           Final  Fantasy  VII  byla  již  nějaký  ten  pátek jen  krásnou
     vzpomínkou jako  na starou lásku,  kocourkovské spory o  Half-Life či
     SiN  již  také  a  přede mnou ležely  mnou zatím  neprozkoumané  vody
     takzvaného  "studijního  volna"  spojeného  s  vánočními prázdninami.
     A zrovna jako  napotvoru se nic  kloudného a mně blízkého neobjevilo.
     Ano, zkusil jsem opět Fallouta. Řekl jsem si,že té hře dám ještě den,
     když už je i ten  Fallout II a insanita všude okolo propukala nanovo,
     jenom ještě  silněji. Nakonec jsem oběma  Falloutům dal oněch několik
     víceméně probdělých týdnů.

                                Podivná ulice 

           Asi  by  bylo  správné  konečně napsat také něco o samotné hře,
     resp. hrách.  Nevěřím, že jestli čtete tuto recenzi, tak nevíte, o co
     jde. Ale z vlastní zkušenosti vím, že i takoví lidé mohou existovat a
     stejně  nebude  vůbec  na  škodu se na pozadí příběhu podívat. Tedy -
     Fallout,  zahrnujíce  první  i  druhý  díl, je jedna z nejlepších RPG
     všech  dob,  sdílící  trůn  všeho  dobrudružno-filného hráčstva s jen
     několika málo spolupanovníky. Hmm... asi to zkusíme jinak, že.

                              Klasická izometrie 

           Fallout  I  vás  vsadil do  postnukleárního světa  a byli  jste
     Overseerem vysláni  na misi za  hledáním vodního čipu  (už jsem málem
     napsal Svatého  grálu). Váš Vault, podzemní  pevnost přečkávající bez
     kontaktu s okolním světem nukleární  zkázu, by bez čipu nevydržel. Na
     svém ryze  tolkienovském putování bojujete  se zmutovanými škorpióny,
     ghouly, mutanty či lidmi, ale všichni jsou to v podstatě oběti války,
     války která  neměla vítěze. Narazíte  i na zpřátelené  duše, které se
     občas i vydají  na cestu s vámi a hned  se po pustých planinách stále
     větrné  Ameriky  putuje  veseleji.  Téměř  jakoby  náhodou  při  svém
     putování objevíte záměr Mastera, super-mutanta,  který je přesvědčený
     o nové éře lidstva  za pomoci předválečného a ne tak úplně povedeného
     viru F.E.V.  Když  je  konečně  pohřben pod tunami  kamene i se  svým
     snem,  můžete se  s vodním  čipem vrátit  do svého  Vaultu, nesoucího
     číslo 13. Ale jak už to ve světě chodí, nečekají vás jásavé ovace, ba
     naopak -  jste vyhoštěni do  pustiny, vaši dříve  blízcí ve vás  vidí
     cizince, změněného životem tam venku.

           A zde se po osmdesáti letech začíná odvíjet příběh Falloutu II.
     Váš předchůdce spolu s několika  věrnými založil vesničku Arroyo a po
     necelém  století příběh  Vaultu 13  žije téměř  jen v  legendách a  v
     posvátném modrožlutém  obleku s nápisem  13. Kmen je  ale v ohrožení.
     Postapokalyptický svět  si vybírá svoji  krutou daň a  vesnice začíná
     umírat.  Jedinou nadějí  je nalezení  kufříku zvaného  Garden of Eden
     Creation Kit neboli G.E.C.K., kterým společnost Vaul-Tek měla vybavit
     všechny její  kryty na znovuobnovení života  a civilizace po opuštění
     bezpečí podzemí.   Jako  Chosen-One,  Vyvolený,  se  tedy vydáváte po
     stopách  svého předka  do  světa plného  nástrah,  který  se   příliš
     nezměnil  ani po  osmdesáti letech.  I když  přece. Civilizace je již
     o krůček  dál  a  lidstvo  si  chtě  nechtě  odbývá znova některé své
     normálně  již  témeř  zapomenuté  rysy.  Města  jsou  rozdělena  mezi
     vládnoucí rodiny,  hordy nájezdníků znepříjemňují už  tak těžký život
     a do toho všeho se krajem toulají mutanti, kteří zničením jejich pána
     v prvním dílu ztratili všechno.

           Vaše putování  vede opět klikatými cestičkami  přes různá místa
     připomínající  kdysi  slavnou  a  velkou  Ameriku. Navštívíte reaktor
     spravovaný Ghouly,  G.E.C.K.em na první  pohled zachráněné Vault-City
     či  legendami   opředený  Vault  13,  kde  je  ale již všechno jinak.
     Pravděpodobně  i získáte  věc v  tomto světě  takřka zázračnou, staré
     dobré  auto. Dokonce  již i   ponesete onen  kufřík, ale  při návratu
     zjistíte, že vaše vesnice byla vypleněna podivnými lidmi v létajících
     strojích  a  zbytek  vašich  přátel  byl  vzat  kamsi  dolů  na  jih.
     Infiltrujete  tajnou  základnu  záhadného  spolku  Enkláva,  o  jehož
     plánech se začínáte  dozvídat stále více. To oni  unesli vaše blízké,
     ale proč  ? A přes  pozůstatky kdysi slavného  města San Francisco se
     pak dostanete k jádru celé věci, starým tankerem společnosti Poseidon
     Oil se  přeplavíte přes zamořený oceán  hemžící se dvojhlavými rybami
     k bývalé  těžební  plošině  Enklávy  a   setkáte  se  i  se  samotným
     prezidentem Spojených  Států, který má plán  jak znovuobnovit slavnou
     matičku Ameriku. Po  ohromném boji, při kterém možná  padne i několik
     vašich přátel však vyhrává svobodný  vývoj nového lidstva a nebezpečí
     je zažehnáno. A svět jde dál...

           Musíme si ale o Falloutu říct i něco z technické stránky a snad
     nedejbože i nějakou  tu kritiku. Mluvím o něm  v jednotném čísle, ale
     mám stále  na mysli oba  díly, jde totiž  v podstatě o  jednu dlouhou
     hru.  Fallout  je  tedy   zpracován  izometrickým  pohledem  na  vaši
     postavičku a okolí, což je systém dnes velmi moderní a hlavně přející
     obrovskému  rozsahu. Je  pravda, že  v dnešní  době desítek gigabajtů
     pamětí  a  tisíců  MB  pevných  disků  je  i  možné  zpracování světa
     z vlastního pohledu, jak  je vidět na příkladu Arény,  Might & Magicu
     VII  či  přicházející  Ultimy, ale  Fallout svým  spracováním dostává
     osobitý  ráz a  vskutku kouzlo.   Přiznávám však,  že jsem  občas při
     temných  tónech  úžasně  atmosferické  hudby  a  procházce  po starém
     reaktoru pocítil  nutkání zažít vše  tak nějak ještě  více na vlastní
     kůži, vidět  to všechno vlastníma očima  zblízka. Ale samotná grafika
     je  skvělá a  detailní, překonává  ji ve  své třídě  snad až  nynější
     Baldurs Gate a  hlavně - každý díl se  neuvěřitelně podařilo směstnat
     na  pouhé  jedno  CD.  Přitom  klíčové  dialogy  jsou  plně namluvené
     a dočkáte se i  několika animací. Ty přitom patří  k naprosté špičce,
     nejen svou  technickou stránkou ale  i tou emoční  - když jsem  viděl
     poslední  výbuch atomové  pumy na  Enklávě, opravdu  mi běhal mráz po
     zádech.

           Našly by se i nějaké ty  chyby, které ale finálním patchem byly
     vesměs opraveny  a já neměl žádné  fatální problémy. Co by  ale mohlo
     být  lépe dotaženo, je obchodování.  Každému se  totiž dá  v podstatě
     ukrást všechno  a obchodníci většinou mají  velmi málo peněz. Skončil
     jsem proto  v situaci, že  v boxerském stadionu  v New Renu  jsem měl
     nacpané  skříňky arsenálem  několika vojenských  základen za  několik
     stovek tisíc. Ale budiž.

           Nerad  píši recenze  na hry,  které jsem  sotva rozehrál. Musím
     říct, že v  tomto případě se to vyplatilo  dvojnásob. Přímo se nabízí
     srovnání s další stejně epickou  a obrovskou hrou, Final Fantasy VII.
     Neudělám  to však,  obě jsou  to jednoduše  největší dobrodružné  hry
     dnešních dnů, třeba než přijde  Fallout III  nebo Final Fantasy VIII.
     Radši se podíváme na hudbu.

           Hudba  a  zvuková  kulisa  Marka  Morgana  je  stejná  jako vše
     ostatní. Totiž geniální. Naprosto  přesně vystihuje svými motivy celý
     neutěšený  svět plný  pozůstatků včerejška.  Celé hudební představení
     vrcholí   při   závěrečných    animacích,   skvěle   zpracovaných   v
     Dolby-Surround.  Ruku v  ruce s  hudbou jdou  zvuky a namluvení všech
     postav, které  zvláště v druhém  díle opravdu není  ponecháno náhodě.
     Hlas vypravěče nepatří nikomu jinému, než mému  oblíbenému herci Ronu
     Perlmanovi známému z Městečka Ztracených  dětí či Vetřelce 4. Jednoho
     z vašich  přátel mutanta  Marcuse namluvil  Michael Dorn,  jinak také
     poručík Worf ze Star Treku.

           Myslím, že dále pokračovat nemusím.  Fallout v sobě skrývá svým
     námětem dosud snad největší potenciál. Všichni totiž chtějí vědět, co
     by se  stalo s naším  světem jak ho  známe, kdyby někdo  stisknul ten
     pověstný  červený  knoflík.  Nikoho  ani  nebudu  přemlouvat,  aby si
     Fallout zahrál. Je to totiž opravdu hra komplexní a obrovská, u které
     když jí propadnete, možná zemřete  z ozáření radiací vašeho monitoru.
     Neskončíte  však vaši  cestu  zákysem,  protože zde  jednoduše můžete
     odejít a  dělat něco jiného.  Nad tímto způsobem  pojetí jsem se  již
     rozplýval  kdysi v  recenzi na  starý Might  & Magic  III  a dělám to
     znovu.  Čeká vás  zde prostě  žijící svět,  svoboda. Ti, co jen  rádi
     střílí a rychle klikají myší, na něco takto  hlubokého a dlouhého asi
     stejně nebudou mít nervy. Co se dá dodat, jejich škoda.

           A já se  měl zařadit k nim do řady nebo zůstat od svých herních
     začátků u  svých simulátorů, protože RPG  je jeden z nejnávykovějších
     herních stylů. Přesně tak, jak to máme rádi.
                                                           GOnDaR


            výheň