+--------------------+ ----------------------------+ DESCENT: Freespace +----------------------------- +--------------------+ Příchod třetího titulu z řady Descent do herního světa mě nijak nevyvedl z rovnováhy. Předchozí první a druhý díl mě více méně nijak nezaujaly. Snad jen trochu více zájmu ve mě vzbudil druhý díl později doplněn o 3Dfx patch. Herní příběh kosmické lodi brázdící uzavřené vesmírné chodby není zkrátka druh hry, ve které bych si liboval. Záhy jsem se dozvěděl o tom, co vlastně s sebou přináší podtitul "Freespace" (tedy volný vesmír). Poprvé se mi do ruky dostala jenom "otípaná" verze bez animací, takže jsem neměl tu možnost vychutnat videosekvence a 3Dfx kartu jsem také ještě nevlastnil. Ale i to stačilo, abych poznal kvality téhle gamesy. A když jsem za pár dní vrážel do počítače krvavě zaplacené 3Dfx-ko, mé skrovné nadšení se změnilo v naprostý obdiv a neskutečné šílenství. Do té doby panoval všeobecný názor, že Wing Commander Prophecy ve spojení s 3Dfx je prostě "the BEST". To už není pravda. O těchto dvou hrách se již řeklo mnoho věcí a jednou z nich je, že po grafické stránce jsou tyto gamesy vyrovnané. Ale já přihodím, Freespace je LEPŠÍ. Můj kamarád (zarytej Wingcommandrista) by mě teďkon nejspíš uškrtil, ale čert to vem, já mám pravdu. Ve Freespace jsou efekty jako průlety červí dírou a výbuchy prostě dokonalé, a to nepočítám záběry na krásné obří mateřské nebo velitelské lodě, meteority a ostatní. To vše ve spojení s nezbytným 3D akcelerátorem působí opravdu nepřekonatelným dojmem. Zde Freespace opravdu vítězí. Podle mého názoru Freespace má oproti klasikám jednu podstatnou zvláštnost. Tou je hráčův kokpit. Dosud byl každý správný vesmírný pařan zvyklý na klasickou palubní desku s knyplem, popřípadě jako ve W. C. na náznak kabiny. Descent přináší originálnější řešení. Jedná se o obří holografický panel, kde nejenže najdete vše potřebné, ale navíc je zde všechno krásně přehledné. Dokonce lze i měnit podsvícení tohoto panelu. Takže namísto standartní fosforově žlutozelené lze aktivovat modrý nebo rubínový interface. Zpočátku jsem sice měl trochu problémy přivyknout novému panelu, ale nyní bych už za žádných okolností neměnil. Originálních nápadů tohoto typu už jen stěží můžeme od herních firem očekávat. Po stránce ovládání bych musel dát plný počet. Když si vzpomenu na složitost W. C. ( tedy aspoň pro mne je velice obtížné zapamatovat si více funkčních kláves najednou ), tak to končívalo většinou vyjetou hromadou papírů z tiskárny rozložených kolem monitoru. V Descentu tahle procedura, aspoň tedy u mě, padá. Geniálnost trainingových misí je opravdu obdivuhodná. Instruktor naučí každého zacházet s vaší lodí tak, že budete mít pocit, že pilotujete už od narození. Takové trainingové mise by neškodily i v normálních leteckých simulátorech. Instruktor však neučí pouze letové ovládání, ale i kompletní komunikace s ostatními wingmany a supporty. Hratelnost je bombastická. Úplně člověka vtáhne do hry, jestli se dá o hře ještě mluvit. Já osobně jsem Descenta úplně prožíval a kudy jsem chodil, tudy jsem promýšlel další a další mise. Některé mise jsou natolik složité, že je dobré si je předem promyslet a ujasnit si, co po spuštění mise udělat jako první. Freespace rozhodně není bezduchou vesmírnou střílečkou, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jestliže u této hry nezapojíte mozek, nemáte šanci ji dohrát do konce. Důležité je dobré načasování a bezchybná komunikace mezi wingmany. Já jsem opravdu ocenil, že nemusím pokaždé použít loď, kterou mi přidělí počítač, ale vybrat si loď podle libosti. Kolikrát mě rozstříleli hned na začátku a docela se mi hodilo vybrat si těžkou bitevní loď s vysokým arzenálem. Samozřejmě toto vybavení je spojeno s odpovídajícím zpomalením lodě a také snížením obratnosti. Zvuky zní jak vesmírná rajská hudba. Zbraně mají krásný sound a to nemluvím o tom, když se pustí "plnej plyn". Loď se řítí neuvěřitelnou rychlostí a motory burácejí do prostoru. Interplay se věnovali všem drobnostem, a tak i přezbrojování lodi za letu supportem je zvukovým zážitkem. Radiová hlášení okolních wingmanů nebo mateřské lodi dodávají hře obrovskou realističnost, což je v dnešních simulátorech více než nezbytné. Tahle gamesa má přes všechny nesporné klady jen asi jednu větší mouchu. Ano, stejně jako ostatní recenzenti musím zdůraznit, že opravdový herní příběh jako ve Wing Comm. prostě chybí. Někdo by mohl namítnout, že se toho moc nového ohledně příběhu vesmírného simulátoru vymyslet nedá, ale já myslím, že zbrusu nový datadisk Wing Commander: Secret ops s úplně novým příběhem dokazuje, že při troše fantazie se dá vymyslet všechno. Snad jen pro úplnost dodávám, že i přes strohý příběh zde bojují dvě národnosti a to Vasudané a standartní klaďasové, jednotky GTA ( něco jako vesmírní Amíci ). Bergy výheň