Behind the enemy C O M M A N D O S lines P Y R O studios "Halt!, ein verletzter, ... , ALARM!, ALARM!" Už někdy před zkouškovým obdobím (letní semestr) jsem zaslechl nějaké zmínky o tom, že se na trh po delší době pokouší infiltrovat jakási real-time strategie, která prej obsahuje bombastický prvky, kterýžto jěště jaktěživ nikdo nespatřil zrakem svým. Bohužel zkouškové období odklonilo můj způsob trávení volného času někam jinam, než k počítačové zábavě, a proto jsem v daný moment nové BOMBĚ prostě nevěnoval pozornost. Nezlákaly mě dokonce ani takové prvky jako uklízení mrtvol, aby je nespatřili skopčáci, ani vyhýbání se jejich pohledům, atd... Rádi byste věděli,o co se ve skutečnosti jedná? Já jsem to zjistil až zhruba za měsíc na tzv. OGRE PARTY, které pořádáme s kamarádama už vod střední školy. Narazil jsem na tento špaňelský výtvor už při prvním "svačení" kamarádova disku. Commandos, řekl jsem si, co to asi je... Představte si situaci asi před půl stoletím. To si jeden pán s krátce střiženým knírkem usmyslel, že je na světě málo zábavy a že to teda musí napravit. Zahájil druhou multiplayer vojenskou real-time strategii zvanou krátce a výstižně: WW2 (World War II). Byl to tehdá vlastně takový předchůdce dnešních vokraftů a džegit alijancí. Byla to hra velice dobře zpracovaná a po technické stránce dokonalá. Jediné, co jí scházelo, byla originalita a nízká cena. Člověk totiž platil za jednu hru jedním žetonem v hodnotě zhruba jednoho lidského života. Někteří úspěšní hráči dokonce postoupili i do dalších kol, např. 1943, 44 a 45, jež bylo poslední. Mnoho z těchto lidí se z vítěztví radovalo, ale cena byla i tak docela vysoká. Některým dokonce zkazila další pokračování dočasně přerušené hry s názvem: normální život. Ovšem našli se i tací, kteří pokládají některé okamžiky WW2 za jedinečné a domnívají se, že by stálo za to je imaginárně prožít znovu, ovšem za daleko nižší cenu, tj. asi 1800,- Kč. Tito lidé se pokusili na rekonstrukci těchto okamžiků použít počítače a dopadlo to následovně: Jak je vám jistě známo, ne všechny problémy války lze řešit postupem: vrhni tam všechny síly co máš a snad to vyjde (jak známe z warcrafta a jiných válečných podniků). Tyto vybrané situace je lepší řešit za použití menšího počtu mužů s jistou specializací. Tito lidé dokonale znají své řemeslo a v malém počtu dokážou vyvolat velké následky pro zdárný vývoj WW. Nyní se přesuneme do současného zpracování těchto chrabrých mužů s názvem COMMANDOS od mladého špaňelského týmu PYRO STUDIOS. Produkt obsahuje 20 misí. Každá mise vychází z podloženého historického kontextu (kvůli tomu jsou v produkčním týmu dva historici :)) a odehrává se v různých zeměpisných lokacích. To znamená, že začnete na severu, někde v Norsku nebo tak nějak. Postupem času se dostanete do africké pouště, pak také navštívíte Francii a na závěr překvapivě Německo. Hra je založená na podobném stylu jako např Jagged Alliance či Cannon Fodder. Máte k dispozici nějaký počet mužů, vetšinou 3 až 5, a vaším cílem je zlikvidovat nejaké důležité budovy, zásoby pohonných hmot, rakety V-2, odstřelit významného generála, prolomit přehradu, zrušit vysílač, osvobodit pilota a ulítnout na ocelovým ptáku... prostě kluci pro všechno. Každý je specialistou na svou branži: Green Beret - silný (vydrží více zásahů ze střelných zbraní), umí nosit sudy a mrtvoly, umí používat nůž, pistoli, a vlastní speciální vysílačku, která slouží k nalákání nácků někam stranou a následuje násilné zbavení života. V případě nouze dokáže také použít lopatku a vtipně se ukrýt pod povrch zemský. Snipper - vlastní ostřelovací pušku, se kterou dokáže nadělat psí kusy a občas také lidské. Někdy nosí balíček zdravotních opatření. Stejně jako ostatní má pistoli. Diver - jeho hlavní aprobací je, že se nebojí vody, v kapse nosí kyslíkovou bombu, ploutve a někdy dokonce i nafukovací člun. K tiché střelbě na nepřátelské jednotky zvrhle používá mimo pistole a nože také harpunu. Driver - tento zkušený řidič hravě zvládne náklaďák, motorku se sajtkárou, tank, koloběžku i docela běžný nábřežní kanón. Občas sebou nese FAP (first aid(s) pack) a někdy dokonce fasuje kalašnikov, pak se fašouni těšte... Spy - tato postava, jež zjevem naprosto připomíná některá německá velká zvířata a mimo jiné i některé studenty MFF UK či ČVUT FEL, se vyznačuje absolutní nenápadností. Dokonce na vás šeptá, když vám chce něco sdělit. Umožňuje vám infiltrovat nepozorovaně do početných řad příslušníků německé armády a umožnit některým z nich zcela nečekaný spánek za pomoci injekční stříkačky se zelenou tekutinou označenou lebkou se zkříženejma hnátama. Také v nošení mrtvol nespatřuje žádný problém. Sapper - tento výbušný inženýr vám předvede morfing jakéhokoliv německého objektu v univerzální odpadovou hmotu za pomoci trochu rafinované chemie. Vlastním herním systém se autoři snažili přiblížit realitě a v mnoha aspektech se jim to podařilo. Pokusím se vám to přiblížit komentováním plnění nekterých misí. Po úvodním briefingu s mluveným slovem a foceným obrazem, kde vás uvedou v obraz dané situace a nastíní všechny historické aspekty, se objevíte na mapě (pohled zezhora, warcraft style) asi 600 x 600 metrů někde za balvanem. Kamera nejprve splašeně najíždí a zoomuje na některé objekty a oblasti, které jsou pro vás důležité, a jakýsi neviditelný generál vás z reproduktorů upozorňuje na nebezpečenstva, která vás na vašich strastiplných misích mohou potkat. Pak již nastane vlastní "tóčo". Po první zběžné analýze situace máte dojem, že je zcela neřešitelná. Všude kolem vašeho úkrytu totiž postávají Němci a hlídají. Vy si můžete zobrazit pohled každého z nich. Ten je vyjádřen jakýmsi trojúhelníkem šířky úhlu pohledu a velikosti úměrné vzdálenosti dohledu. Tento trojúhelník je tmavě a světle zelený. Ve světle zelené části vás zahlédne vždy a v té tmavé pouze když stojíte. Můžete se totiž taky plazit a utíkat. Ovšem pokud v tmavě zeleném poli leží mrtvola, tak je okamžitě zmerčena. Nyní se ale vraťme zpět do situace našich hrdinů. Ovládání je intuitivní, podobné warcraftu a jiným craftům. V okamžiku, kdy se nikdo nedívá, se pomalu vyplazíte z úkrytu a schováte za další balvan blíže některému náckovi. V další příhodný okamžik se mu vynoříte za zády a zakuchnete ho kuchyňskou dýkou. Mohl by ho ovšem někdo spatřit, a tak si ho hodíte přes záda a snažíte se ho donést za onen balvan. Když některej z vašich mužů něco nese, tak bohužel nemůže utíkat a velmi často jde jen o milimetry, které vás dělí od toho, aby vás někdo zpozoroval, než se stačíte ukrejt. Když se to vedle úkrytu trochu vyčistí, tak použijete další muže podle potřeby. Například hlídku na střeše těžko zaříznete nožem, na to je dobrej ostřelovač. Ovšem v některých místech umí beret šplhat, a tak se dostanete např. na útes, ze kterého je vidět velice daleko, ale bohužel je tam zrovna nepřátelská jednotka, která vám značně stěžuje postup. Není dobré hned střílet pistolkou nebo nějakým kalašnikovem. Dělá to totiž kravál a přiláká to nepřátelské jednotky. Ty naběhnou, a když uviděj hlídku hubou v zemi, tak zavolaj "ein verletzter, ALARM!, ALARM!" To pak nastane peklo. Z budov označených vlajkou se vyvalí hordy nácků a začnou browsit po okolí. Uznejte sami, že to není zrovna nejlepší metoda, jak zůstat nenápadnej. Alarm často vzniká, i když náhodou uvidějí mrtvolu, kterou jste špatně uklidili a pak se musí člověk vrátit i o několik sejvů nazpátek, a to je nepříjemné. Někdy nastanou i tragikomcké situace typu, že vás někde uviděj stát. Pokud člověk stojí a nehejbá se, tak obvykle zařvou "HALT!" a namíří na vás. Pak záleží na okolnostech, zda se za vámi hrnou okolní jednotky s úmyslem roztřílet vás na kaši, nebo jen tak stojí a míří, dokud ho zezadu nepodříznete. Takové situace lze někdy řešit tak, že si člověk, hned jak ho spatří, rychle lehne a snaží se odplazit do bezpečí. Mě se ovšem stalo, že mě zmerčili přes železniční koleje, a když se za mnou hnali (já jsem se již plazil do úkrytu a neviděli mě), tak jednoho z nich přejel vlak. Okamžitě byl alarm, a přitom to nebyla moje vina. Já jsem byl v tmavě zeleném poli a plazil jsem se. To se pak člověk zasměje a nahraje poslední sejf. Jiná situace nastane, když řidičem ukořistíte tank. Můžou se v něm naskládat všichni lidi, které máte, ale jen řidič s ním může jezdit a hlavně střílet. Poněvadž tank je obrněné vozidlo, tak nastanou prvotřídní jatka. Fašouni zbytečně žhaví kalašnikova a zem rudne. Pod pásy tanku nevydrží ani generál, a to ho ještě mužete vodbachnout na dálku tankovým kanónem nebo na blízko kulometem. Prostě když mise obsahuje tank, tak si děda na začátku může pindat co chce, ale pro vás je tank primary objective. Podobně můžete manipulovat i s náklaďákem, ale ten nevydrží nápor střelných zbraní ani půl minuty. Občas se naskytne k použití ponorka a to je podobné, ale pozor! Před jiným tankem platí pravidlo: kdo první vystřelí, tak není rozptýlen po krajině jako ten druhý. Každou jednotkou se můžete pohybovat v rozmanitém prostředí. Ve sněhu a písku zanecháváte stopy, po kterých náckové jdou, když je spatří. Naštěstí stopy po chvíli mizí (stejně jako náckové :)). Občas se naskytnou v inkriminovaných oblastech trojice i pětice nácků v čele s ňákým kašparem. Pak nastanou dvě metody. Granát nebo medvědí past. Granát vyvolá alarm a na místo se seběhne třeba 20 dalších lidí. Pokud máte ještě jeden granát, tak není co řešit. Druhá metoda spočívá v nastražení pasti. Tu položíte na obvyklou trasu, kudy skupina nácků chodí, a pak jen čekáte v úkrytu, až se ptáček chytí. Pokud první padne velitel skupiny, tak alarm neuslyšíte, a to je fajn. Postupně pak odrubete ostatní stejnou metodou. Některé mise ale alarm vyžadují, např. když máte za úkol něco vodbouchnout. V takových případech se pak schováte za nějakej objekt a čekáte. Případně můžete ještě vystřelit, abyste nácky k sobě nalákali. Pak to jede jako na páse. Před objektem se vytvoří hromadnej hřbitov. Ovšem je třeba dávat pozor, aby vám na mušku nepřišlo moc zákazníků najednou a abyste je stihli zneškodnit dříve, než oni vás. K tomu účelu je možné střílet více jednotkama najednou. Pomocí CRTL si můžete označit více mužů a provádět společné akce. Někteří moji kamarádi dokonce využívali multitásking a poslali dva svoje muže na dvě hlídky u brány a podařilo se zneškodnit dva cíle v jeden okamžik, aniž první stačil uvidět druhého mrtvého a naopak. Celkově jdou mise řešit jak potichu, tak metodou hromadného vyvražďování. Většina levelů se mi bohužel podařila lépe za použití té druhé metody, a v tom vidím určitý nedostatek. To by přece stačilo poslat armádu a nepotřebovali bychom nějaké komando. Ovšem když uděláte misi potichu, tak máte lepší hodnocení (které je stejně na prd, alespoň ve válce). Mise jsou navrhovány tak, aby člověk musel zvažovat postup a v některých aspektech v tom spatřuju šachy, nebo takovou tu hru, kde se rozsypou tyčky a pak se berou po jedný tak, aby se ostatní nehnuly (a to se mi líbí). Každá mise je malinko jiná než ta předešlá a taky težší. Tudíž se rozhodně nenudíte (například vypustíte v úzkém průlezu olej a zapálíte ho. Pak náckové hromadně pochodujou do ohně a vy se můžete na druhé straně věnovat svým záležitostem. Nebo například jízda v hornickém vozíku za svistu kulek ...). Mnohé situace jdou řešit nekonvečně a nápaditě. Například potřebuju člun, kterej hlídaj na ostově asi 4 lidi. Vynořím se na jedné z jeho stran, vystřelím a zase se potopím. Mezitím, co se jdou náckové podívat, co se děje, šlohnu jim člunek zaparkovaný v místě, kde ještě před chvilkou stáli. Nebo jiná situace. Víte že barel plave? Přišel jsem na to náhodou a díky tomu jsem jednu misi ukončil vcelku bez problémů, což mí kamarádi nemohli pochopit. Je třeba zvažovat všechny možnosti a k cíli vede mnoho cest, čehož si oproti warcraftovi a jiným masovým rutinám velice cením. Osobně si myslím, že je to vcelku originální kousek a rozhodně splňuje své poslání počítačové hry. Produkční tým je složen z 25 nadšenců, nikoliv komerčních lenochů, a je to také na výsledku znát. 120MB (bez animací), mluvené slovo, pěkná renderovaná grafika, ovšem do posledního detailu (např. takový ty malý anténky na předních blatnících náklaďáků ...). Mise jsou propracované a nápadité. Kromě zábavy se dozvíte i něco z historie a máte možnost posoudit válečnou strategii z první ruky. Celkově se na hře pracovalo asi 18 měsíců a někdy uprostřed roku 1999 se plánuje druhej díl. Rozhodně je na co se těšit. Pokud máte alespoň trochu času, tak si to rozhodně nenechte ujít. Podle mě je to gamesa roku. (I'm comming. Right. It's impossible sir! Yes. Leave it to me! ...., HALT!, .., Ein verletzter! ALARM! ALARM!, prásk, ta ta ta, please help me! It hurts! Ahhhrmmumbbbbbb....) výheň