FUSION (Weather Report a další) Za první pokus o propojení jazzu a rocku (z jazzu si fusion bere instrumentaci a improvizaci, z rocku rytmus) jsou většinou považována alba Milese Davise "Bitches Brew" (1970) a "In a Silent Way" (1969), obojí z produkce firmy Columbia. V Evropě se pro tento hudební směr mezi směry někdy používá nepřesného označení jazz-rock, fusion totiž nemusí zdaleka obsahovat jenom vlivy jazzu a rocku. WEATHER REPORT Jednu z nejslavnějších fusion skupin založil v roce 1970 klávesista Joe Zawinul (původem Rakušan) a saxofonista Wayne Shorter, černý Američan, jehož hráčská osobnost je srovnávána s Johnem Coltranem. Oba dva už měli v jazzové hudbě jméno jako autoři i interpreti - Zawinul vydal mimo jiné album "Money in the Pocket", Shorter "Speak No Evil". Oba dva také hráli, Zawinul se podílel i autorsky, na zmíněném albu Milese Davise "Bitches Brew" (spolu s Hancockem, Coreou, McLaughlinem a dalšími). Skupina existovala 15 let, každý rok vydala jeden titul. V původní sestavě byli také basista Miroslav Vitouš a bubeníci Airto Moreira a Alphonse Mouzon. První alba skupiny ("Weather Report", "I Sing the Body Electric" a "Sweetnighter") byla výrazně spojena s jazzovou formou. Další nahrávkou je vynikající "Mysterious Traveller" (1974), na které se již prosazuje důraz na akustickou stránku hudby a na vcelku pietní "zpopularizování", kultivované přizpůsobení některých jazzových prvků vkusu posluchače populární hudby. Skupina se ale nebrání ani využití některých zcela nelíbivých prvků - disharmonických akordů, nezvyklého aranžmá. V tomto a v následujícím albu "Black Market" (1976) se v hudbě skupiny začíná výrazně uplatňovat pevnější rytmus a svázanost partů jednotlivých hudebníků, kteří ale neztrácejí svou individualitu. Začíná platit známý výrok Zawinula: "We never solo, but we always solo." Nejznámější album skupiny, "Heavy Weather" (1977), znamenalo jak umělecký, tak komerční úspěch. Autorsky se na něm podílel Zawinul, Shorter a Jaco Pastorius (který ve skupině zůstal z alba "Black Market" a který je často považovaný za jednoho z nejlepších baskytaristů vůbec). Skupině se podařilo udržet vysokou laťku a přitom zůstat přístupnou. Důležitá byla také přítomnost perkusionistů Manolo Badreny (Portorikánec) a Alexandera Acuny (z Peru). Podařilo se dokonale sladit jak výraznou, nesentimentální, ale citlivou hru Wayna Shortera, tak Zawinulovo mistrovské bohaté, ale nepřebujelé využívání syntetizérů (Prophet, Oberheim, ARP; dnešní klávesoví "mágové" nesahají Zawinulovi ani po kotníky), Pastoriovy energické, dokonale plynulé baskytarové šestnáctinky a etnicizující hru obou perkusionistů. Výsledkem je vycizelovaný, komplikovaný zvuk kapely a hudba oproštěná od (z hlediska posluchače zvyklého na "běžnou" hudbu) jazzových klišé, dynamická, inteligentní, zajímavá. Tuto nahrávku dokonce u nás vydal Supraphon. Weather Reportu se podařilo úspěšně balancovat na hranici žánrů a vytvořit hudbu, která je aktuální i v současnosti, dvacet let po svém vzniku. Následovalo album "Mr. Gone" (1978), na kterém dominují především Zawinulovy syntetizéry. Se značně omezenými prostředky dosáhl Zawinul i na dnešní dobu nesmírně zajímavých a přesvědčivých efektů (které ovšem byly podloženy snahou o vytvoření zajímavé hudby). Jazzoví puristé byli popuzeni tím, že nadvláda syntetizérů odsunula do pozadí hráčskou inteligenci všech členů a zároveň sólistů kapely (a že Shorter je vlastně tím Mr. Gone). Na nahrávce se podíleli špičkoví bubeníci, jako například Tony Williams, Steve Gadd a především Peter Erskine. Po záznamu koncertu skupiny, živého dvojalba "8:30" přichází nahrávka "Night Passage" (1980), která se v sestavě Zawinul, Shorter, Pastorius, Erskine opět vrací k jazzové tradici. Další nahrávky (například "Domino Effect" (1982)) znamenají postupný rozpad skupiny (odešel Shorter) a už úplně jinou hudbu. DALŠÍ DOPORUČENÉ TITULY Většina z uvedených titulů je k dispozici v Bontonu v paláci Koruna nebo Popronu v Jungmannově ulici, nahrávky označené MKP jsou dostupné v Městské knihovně v Praze, kde vám je bezplatně půjčí na dva týdny (z Weather Report mají v MKP pouze "Best of", Davisovo "Bitches Brew" je tu také k dispozici). - Mahavishnu Orchestra: Apocalypse (1975) MKP Pokus kytaristy Johna McLaughlina o kombinaci vážné hudby a fusion, hudba plná energie. Na albu se jako interpret podílel houslista Jean-Luc Ponty. - John McLaughlin with the One Truth Band: Electric Dreams (1978) Bluesově laděná nahrávka, McLaughlin rozšiřuje fusion o prvky hudby Východu (Ravi Shankar - housle). - Jaco Pastorius: Word of Mouth (1981) Možná spíše jazzové album, nekonformní a velkoryse pojaté z produkce Warner Bros., obsahuje nejznámější Pastoriovu skladbu "Three Views of a Secret". Mezi interprety jsou Don Alias, Jack DeJohnette, Peter Erskine, Herbie Hancock a další. - Return to Forever: Romantic Warrior (1976) Titul s nejvyššími uměleckými ambicemi skupiny Return to Forever (klávesista Chick Corea, basista Stankley Clarke, kytarista Al di Meola a bubeník Lenny White), s výraznými rockovými prvky. - Al di Meola, John McLaughlin, Paco de Lucia: Friday Night in San Francisco (1980) Živá nahrávka koncertu tří známých kytaristů ve stylu flamenco. - Al di Meola, Stanley Clarke, Jean-Luc Ponty: The Rite of Strings (1995) MKP Akustická nahrávka (kytara, basa, housle). Powl výheň