.
      .                .                  .          .
          .     .           .      .            .           .
      .                                                    .          .
                                      .      .          .
    .                          .                                .
                                                           
                                                                    .
   .                                                       
                                                                   .
        .                                         .
                                         .                .
                                                                    . .
     .                                           .              
           .                                                     
                      •••••••••••••••••••••••                      
                     ...........................                      
                                                                               

        Zmožen reklamou a hlavně milióny doporučení  snad od  všech svých
     žijících známých jsem jednoho úterního večera stanul před multikinem
     galaxie, doupětem  to komerčních  rejdů. Sám jsem  se  také  rozhodl
     hodit pár haléřů do chřtánu tohoto podniku, a tak jsem si  stoupl do
     fronty. Po chvilce čekání jsem skromně dorazil  k okénku a zašeptal:
       "Dva lístky na Titanic, někam  doprostřed." A postarší  osoba, jež
     za přepážkou seděla,dvakrát klikla myší, jehličková tiskárna zaúpěla
     a mé peněžence se  odlehčilo o  rovných 240,- korun  českých. ( Ano,
     vydedukovali jste správně, vstupenka stála 119,- Kč a koruna  šla na
     Fond české kinematografie ).

        Film se měl promítat v sále  číslo jedna ( kam nás  nejprve vůbec
     nechtěli  pustit, že  prý nemáme  rušit reklamy ), kde jsem očekával
     opravdu velké plátno a surround zvuk a nezklamal jsem se.

        Protože  je  tohle  počítačový časopis, nebudu  se  zde  zdržovat
     pointou děje, je  to  klasický  americký slaďák, LOVE STORY  se vším
     všudy, prvotřídní romantický brak, ale zaměřím  se na  to, co zajímá
     určitě  každého  z vás. Kolika  se zase  dopustili chyb, kde  byl na
     plátně vidět odfláknutý phong namísto skvělé lodi a  tak dále. Takže
     jdeme na to.

        Nejprve upozornění pro  vás, co  viděli videoklip  s Celine Dion.
     Pár záběrů je tam opravdu z filmu,ale ta loď, co na ní Celine stojí,
     nemá s filmem nic společného ( je to odfláknutý gouraud a  hlavně na
     komínech je to pěkně vidět ). Ve skutečnosti si technici přece jenom
     dali  na lodi  docela záležet. Mimochodem, abych  rozšířil nějaké ty
     fámy, víte, že všech 160 mašin, co to počítaly, bylo  jako operačním
     systémem osazeny linuxem, protože to vyšlo  nejlevněji? ( Licence na
     všech 160 strojů prý stála okolo  90 dolarů - dobrá položka  u filmu
     do kterého natekly milióny dolarů ). Mimochodem, další fáma ( i když
     už poněkud staršího data ). Víte, že Microsoft koupil SoftImage? Ale
     zpět k  filmu. Nejprve  klady, protože  film je přes  svojí odpornou
     komerčnost má. Mezi velice efektní záběry  patřil morfing potopeného
     vraku do skutečné podoby  lodě a  naopak, který se  několikrát během
     filmu opakoval. Když ale  uvážíme, že oboje  byly  digitální modely,
     zas až tak hrozně těžké na zpracování to určitě  nebylo. I záběry ze
     začátku filmu mne nijak moc neuchvacovaly. Mumraj lidí na  nábřeží a
     za tím silueta lodi -- nic nového, prostě pozadí dorendrované pomocí
     počítače. To vše už  tu bylo. Ale  chvilku po vyplutí  přišel záběr,
     který  změnil můj názor na techniku použitou  u filmu. Kamera začala
     na přídi, pak se zvedla do výšky asi 30 metrů  nad loď a  přes celou
     loď přelétla. Nejen, že v záběru nebyl jediný střih, ale po celou tu
     dobu byl na každé  části paluby  alespoň jeden pohybující se člověk.
     Další záběry, které braly dech, byly: záběr obrovského kolosu s těmi
     desítkami lidí na palubách a  před tím vším  dvojice delfínů. Prostě
     mistři  digitálních  efektů  se opravdu  ukázali. Až dosud  jsem  za
     nejlepší trikové záběry pokládal tříšťící  se rotující  teleportér z
     filmu Contact, ale toto bylo  něco úplně  jiného, úplně  jiné pojetí
     triků během filmu. Zatímco v ostatních filmech člověk  trikový záběr
     očekává v  určitý  okamžik  a vždy ho také  jako trikový  vnímá nebo
     sleduje nějaký děl a na pozadí stojí dotvořená scenérie či  děj, zde
     vás trápí vědomí, že ta loď je neskutečná po celou  dobu filmu. ( Ve
     skutečnosti také byly postaveny pouze tři  exteriéry Titaniku, příď,
     záď a horní  paluba  a já  opravdu nechápu  po čem běhaly  ty stovky
     lidiček, když  se  natáčelo potápění ). Režisér si  toho  navíc  byl
     dobře vědom, a tak téměř v každém záběru  byly kamery  natočené tak,
     jak by je situoval na skutečné lodi a  ne tak, jak to  bývá, to jest
     aby bylo co nejméně  trikové práce. Mezi nejlepší záběry  filmu tedy
     patřily, jak už  jsem řekl, přelet  paluby, scéna s  delfíny a potom
     všechny  scény  s  panikařícími  lidmi  na   palubách,  sledované  z
     povzdálí.

        Samotné potápění bylo také skvěle provedené. Na palubách pobíhaly
     tuny lidiček, loď pomalu mizela  v hlubinách, a to  všechno ze všech
     možných i nemožných záběrů. Za  nejoriginálnější ale  považuji scénu
     ke konci filmu, kdy záď  trčí šikmo  do vzduchu a  na  zábradlí sedí
     nějaký lord. Ten si přihne, nakloní se a skočí dolů  ze zádě. Kamera
     to celé zabírá z místečka kousek nad zábradlím a bez jediného střihu
     provází lorda od napití  se  whisky, přes  skok, pád  asi  50 metrů,
     odraz od  obří  lopatky lodního  šroubu, pád dalších  50 metrů ( i s
     rotací  udělenou  lopatkou ) až  po  dopad.  Když  jsem  tuto  scénu
     sledoval, marně jsem hledal místo, kde padajícího  kaskadéra přebírá
     počítač, protože je opravdu neskutečné, aby skutečný člověk takovýto
     pád  přežil (  nemluvě  o  tom, že  po  celou  dobu  natáčení  nikdo
     ani jeden lodní šroub,o který by se kaskadér mohl odrazit,nepostavil
     a neviděl ). Když  už jsme u těch kaskadérů, pádů je  v celém  filmu
     obrovské množství a jsou  opravdu skvělé ( navíc  kaskadéři  to byli
     barandovští ). K dobrým trikům  ještě  patří rozlomení lodi ( a také
     simulace,  kterou na začátku ukazuje jeden oceánolog hlavní  hrdince
     ve věku  100 let ) a náraz ledovce.  Co se týká interiérů, lze říci,
     že  byly použité  standartní triky,  které v  interiérech  Hollywood
     používá.

        No  pochválil  jsem vše už dost, takže teď k  záporům  a  také  k
     porovnání s  Titanicem, který vyšel  z německé  produkce před  dvěma
     lety. Nejvíce mne  zajímalo, jak dopadne  porovnání interiérů. Každý
     přece ví,  že Titanic  byl jenom  jeden, jeho plány také  jen jedny,
     takže  autoři obou  filmů museli  vycházet ze  stejných skutečností.
     Proto mne překvapily některé rozdíly  v interiérech  v obou filmech.
     Například  mříže  oddělující  jednotlivé  paluby ( a  často a  dosti
     detailně zabírané ) byly v  každém filmu  jiné nebo  kabina radistů,
     která vypadala úplně jinak, nežli v německém filmu ( nemluvě  o tom,
     že v této  verzi filmu Titanic  vysílal kód  C.Q.D. namísto S.O.S.,
     které  letělo  v  éteru  ve  skutečnosti ).  Ale  interiéry  můstku,
     hlavního schodiště či jídelny první třídy byly stejné. Další  chyba,
     které jsem  si všiml, byla  v době, kdy hlavní  hrdinka zachraňovala
     hlavního  hrdinu. Zatímco poprvé  za ním  v podpalubí  běžela "proti
     proudu" vody zaplavující loď, podruhé to bylo  na stejném  místě "po
     proudu". Že by Titanic změnil názor a v půlce filmu se začal potápět
     obráceně? Další  chyba  byla,  když  voda dosáhla  na můstek. Na ten
     v jednom záběru pronikala voda zvolna pode dveřmi.Na dalším záběru o
     malou chvíli později tam však bylo absolutně sucho ( můstek  již byl
     ale  pod  vodou  )  , když   tu  explodovala   okna (  pravděpodobně
     následkem  velkého tlaku ). Další  věc, která  mne  překvapila, byla
     doba, kdy začaly padat  vázy a  talíře  ze skříní. Stalo se tak,  až
     náklon lodi přesáhl téměr 60 stupňů ( zkuste si  to doma  a uvidíte,
     že stačí 10 až patnáct  stupňů ). Za  největší chybu  ovšem považuji
     jakoukoliv absenci víru za potápějící se lodí. Hlavní hrdinové  byli
     schopni  vyplavat  téměr okamžitě  poté, co  záď, které  se  drželi,
     zmizela pod vodou.

        Každopadně ale těch 120,- korun, které jsem  do  filmu investoval
     za svoji  osobu, nelituji. Přece  jenom takovou  přehlídku trikového
     umění jsem ještě neviděl ( když už jsem u toho, triky nedělal  nikdo
     jiný, nežli Lucasův Industrial Light  and Magic ) a  myslím si že to
     stojí za to. Když si odmyslíte všechen ten kýč amerických milostných
     a současně dramatických scén ( na můj vkus bylo až  příliš "útěků na
     poslední chvíli  ze zatopené místnosti" ), zůstane vám docela  dobrý
     snímek zachycující s perfektní technikou jednu plavbu jedné největší
     lodě světa.

        Ještě se trochu zmíním o hudbě  a zvuku. Zvuk  byl surround, sice
     ne po celou dobu, ale zvuky  praskajících trubek  a prken zpoza vaší
     sedačky  docela  atmosféru  vylepší, hudba  byla trošku  slaboduchou
     variací na jinak pěkné téma písně My Heart Will Go On zpívané Celine
     Dion.

            Tak se jděte podívat a porovnejte můj názor s vaším

                                                        Marky


            výheň