.................... . || | || | |. ..... .P.U.L.S.E. |..... . || | || | |. .................... . . . . . . . . . . . •• . • . •. . . . . . . . . . •. . . • •• . . . . . . . • • . • . . . . . . (The Party 1997 - 5. místo) Silvestrovská nadílka dánské The Party 1997 byla opravdu pestrá. Prvních 10 míst v demo compu oplývá opravdu vysokou kvalitou. Já osobně bych pořadí kapku přeházel, a tak kromě Black Dove, které by u mě získalo bezkonkurenčně první místo, by se na stříbrnou příčku jistě vyšplhalo zajímavé demo z dílny kosmopolitní skupiny Pulse Square. Pulse jako tým vzhledem k velkému počtu členů tvoří velice různorodé produkty ve všech odvětvích demoscény, a tak nikdy nemůžete předem odhadnout, co nového nám zase přinesou. V současné době má tento tým značnou diváckou přízeň, a tak se na Hornet Charts stále drží na prvním místě v hodnocení skupin. Hodně tomu napomáhá členství taktéž divácky nejúspěšnějšího programátora Statixe, který je v poslední době opravdu velmi aktivní a jeho produkce patří k naprosté špičce demoscény. Především je to nadaný chlapík, který si poradí nejen s kódem, ale i s grafikou a dokonce i hudbou. Pokud nevěříte, zkuste si stáhnout demo Headache, které je kompletně jeho dílem a dle mého názoru je to nejlepší výtvor v jeho dosavadní kariéře. Za spolupráce s muzikantem, který si říká Vic a zastupuje kultovní team Acme, vzniklo naprosto bezkonkurenční 64kB intro a poměrně vydařené, komerčněji laděné demo 303. Právě trendy nastíněné v 303 Statix naplno prosadil v demu Square, které ovšem není pouze v jeho režii, ale vzniklo ve spolupráci s ostatními členy teamu Pulse (grafika: Zeb a Haplo, hudba: Mario a Shad) a s výborným muzikantem Dune, který bezkonkurenčně vede ve všech hudebních žebříčcích. Tentokráte se angažoval v trochu jiné roli než jsme zvyklí, jelikož je autorem kódu některých efektů v demu. Zatmění Slunce Demo je svým způsobem dosti zvláštní. Obsahuje vynikající efekty, ale také jisté kontroverzní prvky, které částečně kazí celkový dojem. Nemám nic proti dobré ručně kreslené grafice, ale náměty ženských těl a tváří jsou podle mého názoru značně provařené a občas mi připadá, jako kdyby grafici nebyli schopní vymyslet nějaký jiný námět. Občas mi to připadá hodně trapné a jediné možné vysvětlení vidím v tom, že příznivci demoscény to ke svému duševnímu klidu asi potřebují, protože úspěch dem typu Vivid Experiment / Doomsday je mnohdy podezřele veliký. Pokud si ale tento problém odmyslíme, stává se ze Square opravdu výborné demo. Především výborná hudba a chaoticky pojatý design vytváří opravdu zvláštní atmosféru. Asi nejlepší efekt, který ve Square uvidíte, je simulace zatmění slunečního kotouče planetou. Po grafické i programové stránce je tento efekt opravdu perfektně propracován, takže výsledný dojem je jedním slovem úchvatný. Také vás čeká například průlet mezi kybernetickým bodláčím a jeskyní se silným, pohybujícím se zdrojem světla. Také se proletíte nad skladem pohybujících se krabic, které jsou vyvedeny dokonale chaotickým wire způsobem. Je právě zajímavé, a já to hodnotím velice kladně, že Statix své myšlenky opravdu natvrdo prosazuje, takže jeho známý názor, že není zapotřebí zdokonalovat grafickou a programovou stránku efektů tak, aby se co nejvíce přiblížily realitě, ale ukázat je právě v té chladné technické podobě, kdy je jasné, že počítačový svět je úplně odlišný od toho reálného, má právě v tomto demu velký vliv. Asi vás také překvapí různé protidrogové a biologicky laděné náměty, jako chemické vzorce sloučenin, mozek, lidský zárodek, rentgenové snímky lidské kostry. Společně s relativně tvrdou hudbou dotvářejí zvláštní atmosféru neklidu. Samozřejmě nechybí ani kontrastní poklidná část s particle efektem, jejíž vynikající vlastnosti byly poprvé výrazně uplatněny například v kultovním demu Super TV / Orange, takže je vám asi jasné, co tím myslím. Demo zakončuje výborný nekonečný filmečkový efekt s příznačným názvem logout. Modré krabice v pohybu na styl čtyřváclového motoru Pokud bych se měl vyjádřit k technické stránce celého dema, stačí říci, že Statixova produkce bývá většinou bezproblémová, ale jelikož doba pokročila a standardem demoscény je Pentium na 166Mhz s 32MB RAM, doporučuji alespoň tuto konfiguraci. Demo ovšem spolehlivě funguje i s 16MB paměti na pomalejších strojích. Velké plus je také přítomnost MiDASe v0.7 ve final verzi dema, jelikož party verze měla zalinkovaného nešťastného MiDASe v1.1.1, který nepodporuje hardwarové mixování na GUSech, takže zbytečně zpomaluje potřebný výkon CPU. Pokud bych měl hodnotit rychlost efektů, tak na mojí K5 na 133Mhz sice není nijak závratná, ale působí alespoň koukatelně, což znamená, že rychlost se pohybuje v rozmezí asi tak 15 až 25 fps. Mnoho příznivců demoscény si stěžovalo a stěžuje na nespravedlivé umístění tohoto dema na The Party 1997, zkuste tedy posoudit sami, není nic snazšího, než si tento 2MB výtvor stáhnout a spustit. ReDox výheň