___ __ ___ Zmohla mě chřipka. A všichni určitě víte, na co je každá nemoc pro pařana přínosnou - konečně znovu objeví tu spoustu času, která mu pořád chybí. Lehčí nemocí nemám na mysli třeba aids v posledním stádiu, to je jasný. Ale stačí omluvenka od doktora a může se smažit! S takto optimistickou vidinou nádherných příštích dnů jsem začal brouzdat adresáři. Mé nadšení pomalu ochabávalo, když jedna nudnější hra střídala druhou. A přece - objevil jsem Spec Ops ! Zpočátku velmi nedůvěřivě jsem četl info o hře - fotorealistické textury, 3Dfx, neuvěřitelně realistická. Klasické bláboly. Ale zkusil jsem to. Na obrazovce se jen tak mimochodem objevilo logo 3Dfx a v ostříhané verzi hned hup do menu. Trochu jsem zbystřil. Stylově udělané a správná vojenská hudba k tomu. Tak tam dáme první misi. Hmm...v Rusku spadlo experimentální letadlo Aurora a rusové crash-site obklíčili. Práce jako dělaná pro dvojici Rangerů. Dvojici ? No uvidíme. Chroust, chroust, hra se nahrála. Objevuji se v pohledu "Tomb Rider" za jedním z vojáků. Ocitám se v šeru v jakémsi lese...tedy v LESE. Totiž, pánové a dámy, dovolím si říct, že takovou grafiku mé vyvalené oči ještě nespatřily. Obklopují mě temné stromy, mech pod mýma nohama měkce křupe a v dálce je vidět na obzoru měsíc. Cvrčkové bzučí a já se v údivu rozhlížím. Přikrčuji se a uvykám se na ovládání, geniálně vymyšlené, jak později poznám. Se svým parťákem se tiše kradu lesem a kochám se plynulostí a hladkostí pohybu. Nevšiml jsem si však stínu předemnou. Je konec noční idylky. Pokřik ruského vojáka mě vrací na bojiště. Tmou šlehají krátké dávky samopalů. Můj parťák je bez váhání oplácí a já se pořád ještě v malém šoku ze svého dokonalého okolí schovávám za strom. Za chvíli to má Váňa za sebou, ale z hloubi lesa se už ozývá poplašný křik vyburcovaných vojáků. Vstávám zpoza stromu a společně se vydáváme dál. Zatím se nám daří likvidovat vojáky, kteří jsou na svůj "počítačový" původ neobvykle inteligentní. Šmejdi, kryjí se za stromy, zalehávají a dělají kotouly do stran. Není jednoduché je zasáhnout. Zvedám se do podřepu a rozhlížím se po okolí. Moc toho vidět není. Systematicky zkoumám klávesnici a hele! Krátké zabzučení a okolí dostává zelený nádech. Noktovizor. Z tmy předemnou najednou vystupuje lesní cesta, táhnoucí se někam na sever. Opatrně se po ní plížíme. Slyším divný zvuk. Otáčím se. Je to rachot nákladního auta. Na parťáka volám, aby mě kryl. Instaluju na silnici Claymore minu a pádím se schovat do příkopu vedle silnice. Znovu rychle projíždím klávesnici a navoluji odpalovací zařízení. Rachot se blíží a auto projíždí kolem. Teď. Ohromná exploze otřásne vzduchem. Vzhlédnu a vidím hořící vojáky, jak se s řevem potácejí kolem auta. Ale několik jich přežilo. Posily jsou na cestě. Se samozřejmostí hloupě získanou v Doomu a podobných se vrhám hlava nehlava do nepřátel a střílím kolem sebe. Ještě nevím, že kolegovi mohu zadávat rozkazy, a proto se za mnou žene automaticky na pomoc. Zdraví ubývá, Rusáci padají a zdraví ubylo úplně. Můj hrdina se kácí k zemi. Že by konec ? Ne ! Automaticky se přepínám na druhého a snažím se nějak zachránit. Ale pozdě. Rangers KIA. Následovalo vyhodnocení neúspěšné mise. Opravdu první věc, která vás na této hře uchvátí, je grafika. Naprostá podmínka je 3Dfx a minimálně P120, na kterém jsem to i hrál. Vše bylo jakž-takž plynulé, chtělo by to aspoň P166. Platí tady jedno pravidlo - nedá se o tom mluvit, to se musí VIDĚT. Již samotný fakt, že veškeré mise a celá hra se odehrává v otevřeném prostoru je zarážející. Nejblíže k "stylu" a pohledu na hrdiny má asi Tomb Raider. Použití fotorealistických textur nebyl jen reklamní trik - vše vypadá podivně reálně a atmosfericky. Prý i obličeje jednotlivých Rangerů jsou skutečné ! Všechny postavy jsou Motion-capture pohyblivé a je to znát na každém pohybu. Házení granátu, pokládání náloží, vše jako ve skutečnosti. A dost. O grafice už ani slovo, poznáte sami. Hned druhou věcí, která mě dostala, je samozřejmě hratelnost. Tisíckrát omílaná fráze: čím je grafika bez hratelnosti ? Ale jedna věc mě na začátku opravdu zarazila. Snad půl dne jsem nemohl udělat první misi. Je zvláštní, že mě přesto hra neznechutila a neodradila...zkoušel jsem to tak dlouho, až jsem zjistil CO a JAK mám přesně, ne jen stručně podle briefingu, v dané misi udělat. Satelitní telefon s rozkazy z velení je prima věc. Hra je totiž velmi těžká. Zdraví je málo a nepřátel ani ne tak moc, ale jsou chytří. Po dokončení hry ale musím říct, že gamezu s takhle vyváženou obtížností jsem ještě nehrál. Jednu misi děláte obvykle několikrát a seznamujete se postupně s okolím, umístěním objektů, skal, nepřátel atd. Zajímavé je, že i několikáté opakování mise vás neodradí, ba naopak. Vymýšlíte nové taktické postupy, žádný stupidní "Quake" se nekoná, a přitom jde v obou v podstatě o to samé. Zlikvidovat nepřítele a přežít. Revoluční je použití dvou postav, mezi kterými se libovolně přepínáte. Před začátkem mise si z několika vyberete. Na některé se hodí třeba Grenadier s M4 a podvěšeným granátometem M203 či někdo jiný. A tím novátorské prvky nekončí. V pozdějších misích budete totiž mít na výběr nikoho jiného než Snipera. Zapomeňte na chabé a trapné pokusy o sniperské "nástroje" jak je známe třeba z MDK. Cha, chá, takhle se musím smát když si vzpomenu na vychvalování tohoto prvku ve Score. To ještě neviděli zpracování Snipera v Spec Ops. K dispozici má SSG Sniper Rifle s 4x zvětšovacím dalekohledem. V akci to vypadá tak, že postupujete dopředu, parťákovi dáváte příkazy aby šel před vámi a když se oběví nepřítel, je zaměstnaný. Vy se přepnete do Sniper-mode a zneškodníte nepřítele, kterého třeba jinak v mlze jen těžko v dálce vidíte. Použití Snipera je ze začátku velmi obtížné a zdá se nepraktické. Ale poté, co se s ním trochu zžijete a naučíte se ho ovládat, zjistíte že to je jeden z nejúčinějších týpků, i když to samozřejmě záleží misi od mise. Je nutné pečlivě vybírat a umět využít předností té které postavy. Také není na škodu si jen tak cvičně "vyjít" do terénu a trochu se zorientovat v okolí. To se pak hodí při plánování vašeho postupu. Nejdříve jsem myslel, že můj parťák jenom běhá za mnou, pomáhá mi svojí palebnou silou a můžu se na něj přepnout. Pak jsem ale zjistil, že jdou zadávat příkazy. "Follow Me" je dostatečně jasné. "Move On" mu přikáže, aby se vydal ve směru kam se dívám a zaujal pozici. Po "Hold On" mě nebude následovat, ale bude krýt okolí. A "Fire them Up" znamená zakleknutí a palba na nepřítele. Může se to zdát málo, ale divili byste se, jaké akce jdou s těmito příkazy vymýšlet. Již jsem se zmínil, že první kampaň se odehrává v Rusku a jde o získání kontroly nad místem nouzového přistání experimentální Aurory. A nejsou to jen nějaké řeči, vše spatříte v reálu. V jedné misi jdete lesem a v dáli je vidět světlo. Když se přiblížíte, vidíte že je to rozervaná a hořící ocasní plocha. Do dálky se na zemi táhne zčernalý pruh po nouzovém přistání. Všude se válí trosky a ohořelé zbytky. A pak se najedou před vámi tyčí futuristický pokroucený kokpit - jeden by řekl, že tady havarovalo UFO. Další kampaň vás zavede do zasněžené Severní Koreje, kde budete sabotovat mosty, v poslední chvíli ničit mobilní odpalovače Scud a vše vždy skončí (spíše mělo by) vaším vyzvednutím vrtulníkem. Na základně to všechno určitě pořádně zapijete, vždyť jste přežili ! A pak opět šupajdy do vrtulníku, letí se do Kolumbie. A zase úplně diametrálně jiné prostředí. Tentokrát budete bojovat v džungli. Už je to omílání dokola, ale džungle je opět dokonale zpracovaná. Liány, všudypřítomné keře a depresivní déšť. K dokonalosti mi jen chyběla občas nějaká opice či jiná havěť. I když kdo by v takovém nečase lez po stromech, že jo. Zem je prošpikovaná minami a když pod svýma nohama uslyšíte nepříjemné cvaknutí, nezbývá než se pokusit utéct a zalehnout. S trochou štěsí přežijete. Ale nakonec je i kolumbijský drogový magnát s vaší pomocí za mřížemi či pod drnem a vesele se můžete přesunout do dalšího prostředí. Čeká na vás totiž Honduras se svými skalnatými pouštěmi a vojáky, kteří se naučili používat bazuky a dost vám zatopí. A nakonec to nejlepší. V poslední kampani se totiž ocitáte v Kazachstánském Kábulu, kde kolem vás dopadají granáty a vy se plížíte podél zdevastovaných ulic s oprýskanými činžovními domy. Když budete mít smůlu, potkáte i tanky. Ale mise je jasná - zničit mobilní balistický odpalovač skrytý kdesi v hloubi města, který se povstalcům podařilo zprovoznit. A pak se stalo nejhorší. Povstalci zajali senátora a odvlekli ho do své pevnosti. Je to opět práce pro pár Rangerů. Jestli jste viděli Ramba II., přesně víte, jak taková Kazachstánská pevnost vypadá. Senátora zachraňujete v poslední chvíli před popravou, u hlavy už má hlaveň. S překvapením zjišťujete, že je to žena. No co se dá dělat. Ale pak se skusíte přepnout a hele ! jste v roli ženy, která si v ničem nezadá s Larou. Svým kalašnikovem nebo co to je se ohání na všechny strany a vůbec se nezdá že to je senátorka. Ale vrtulník už čeká. S poslední jednotkou zdraví přikrčeni běžíte na náměstí k helikoptéře, kolem vás dopadají kulky. Senátorka je zachráněna ! Teď mě napadlo, že pokusy o podobnou hru zde již byly. Vzpomeňme si například na Seal Team, který má pro představu o stylu hry k Spec Ops asi nejblíže. Seal Team mě ale osobně moc nevzal, Spec Ops jsou mnohokrát hratelnější. Opravdu musím říct, že tak dobře jsem se u hry už dlouho nebavil. Konečně se zpoza multimediálních srágor začínají drát opravdu vyjímečné hry založené na nejnovějších technologiích a využívající je na maximum. Když si představím, že tohle je možné na Voodoo, nedovedu si dost dobře představit podobnou hru optimalizovanou a plně využívající Voodoo II. Hra se za jednu "nemoc" dá dohrát, ale není třeba zoufat ! Sami autoři píší, že toto je jen první titul z řady zabývající se Zvláštními jednotkami operujícími po celém světě, ať už jde o SAS, Delta, GSG9, či Navy Seals. Dokonce můžete poslat mejl s vašimi připomínkami a nápady, ve kterém prostředí byste nejraději viděli další díl ! Já se za žádného zbraňového fanatika nepovažuji a přesto se Spec Ops stává jednou z mých nejlepších her. Jestliže máte 3Dfx, už vám nic nebrání pustit se do toho a nenechat si ujít jeden z největších zážitků, které se vám na monitoru mohou přihodit ! GOnDaR P.S. Až když jsem hru dohrál, zjistil jsem, že jsem hrál pouze jakousi Betu. Ve finální verzi bude podpora myši a, domy bořte se, snad i Multiplayer ! Jako za většinu her, i za tuto díky Jaydeemu. výheň