+ - - . . . . . . - - + ...-|- R.a.i.s.o.n .-. d.'.e.t.r.e -|-... + - - . . . . . . - - + Within the depths of silence and phormations Hudba, kterou se vám nyní budu snažit přiblížit,se označuje různě. Někdo říká, že je to industriální ambient, jiný zase darkwave nebo ethno. Já osobně si myslím, že tento projekt švédské značky Cold Meat Industry patří k těm nejlepším na poli experimentální hudby. Lidé, kteří podobnou hudbu slyší poprvé, mají dojem, že se jedná pouze o nějaké bezvýznamné hučení zneklidňující mysl. Například moje sestřenice prohlásila při letmém poslechy právě této desky: "Tuhle hudbu posluchaj ty šílenci, co potom dou a rozbíjej výlohy!" Pochopení geniality tohoto díla je pro jisté jedince opravdu nepřekonatelný problém. Když jsem začínal jako náctiletý kluk pravidelně poslouchat hudbu, byl jsem ovlivněn tím, že jsem hrál na klasickou kytaru a moje pozornost se odvracela od plytkých rádiových hitů k vážné hudbě, především kytarového zaměření. Pravděpodobně tento hudební základ zakalil moje hudební cítění, a tak dnes nehodnotím hudbu jen jako prostředek obveselení a odlehčení z problémů každodenního života, ale především jako velmi vážnou záležitost vstupující do mých myšlenkových pochodů. Jeden můj bývalý spolužák kdysi prohlásil, že dobrou hudbu pozná tehdy,když mu při prvním poslechu běhá mráz po zádech. I já tento pocit znám, ale právě tady je ta velká chyba, kterou se řídí většina lidí. Chtějí, aby jim hudba bezprostředně vyvolávala pocit potěšení, a tak jí také hodnotí. Je to jako se nacpat dobrým jídlem. Nejdříve je vám dobře, ale po čase začne břicho jančit a blažený pocit se mění v traumata, kdy si vyčítáme, že jsme to vůbec jedli. Taková extatická hudba, která vás zpočátku naplní skvělými pocity je sice chvályhodný muzikantský výkon, ale jeho efektivita se vytrácí značně rychle a po čase se vám bude zdát až protivná. Ostatně to je princip komerčních hitů. Zkuste si vzpomenout, co "letělo" například před rokem touto dobou. Asi byste museli hodně vzpomínat, protože od té doby vás rádia zaplnila spoustou nových melodií. Mnohem hodnotnější je hudba takřka nadčasová, která se vám ze začátku zdá až příliš obtížná a dokonce máte pocit, že se to prostě nedá poslouchat, ale když tento pocit překonáte a odevzdáte svou mysl plnému soustředění, získáte po několikátém poslechu dojem, že jste celou náladu, kterou vám chtěl autor zprostředkovat, pochopili a máte z toho nádherný pocit, který se s plytkou extází chytlavých melodií nedá vůbec srovnat. V době, kdy jsem horlivě poslouchal geniální díla Mike Oldfielda jsem také začal pouštět Rádio 1, kde Josef Sedloň pravidelně každou neděli uvádí pořady s názvem intro a seance. A právě v seanci jsem poprvé uslyšel mimo jiné i Raison d'etre. Jedná se o čistě elektronický projekt jednoho člověka (vlastním jménem Peter Anderson),který ví co dělá a jeho výsledky jsou opravdu úchvatné. Dle mého názoru je právě deska Within the depths of silence and phormations jeho nejpovedenější záležitostí a měla by být nejvíce přístupná normálním lidem, kteří s podobnou "dark" muzikou nemají zkušenosti. Právě ono slovíčko "dark" je tu nesmírně důležité. Cold Meat Industry je na tento styl muziky výhradně zaměřena, takže pokud se vám zalíbí Raison d'etre, máte jedinečnou možnost objevit další velmi slibné formace této undergroundové značky. Zájemcům vřele doporučuji kolekci nevydaných skladeb Karmanik. Celá deska má jednoznačně temný ráz. Dalo by se to charakterizovat jako novodobé představy o zvucích a pocitech temné gotiky či jiných virtuálních světů, které jsou založeny na podobném základě. Předkládá vám jakýsi vzdálený nářek lidské existence o neschopnosti se odpoutat od svých biologických schránek k vyššímu cíli naprosté harmonie a symetrie mysli. Hodně tomu napomáhají namixované chorály a volba samplů jednotlivých nástrojů. Já osobně zbožňuji zejména čistě zvukové a zdánlivě nemelodické pasáže, ono "monotónní hučení" má totiž svůj veliký význam. Skrývá jakousi tajemnou melodii, kterou si jakoby domyslí váš mozek a dojde tak k naprosté synchronizaci hudby s vaší myslí. Nemá to daleko od hypnotických stavů. Nejlépe je proto poslouchat tuto hudbu před spaním v naprostém klidu a soustředit se pouze na její poslech. Rozhodně je ale chyba si myslet, že je to nějaká relaxační muzika. Rozhodně vás zadarmo neuklidní,natož natotata zbaví psychických problémů. Je možné, že po jejím poslechu propadnete ještě větší depresi, ale mně osobně se to nikdy nestalo, spíše se soustředím na svoje vnitřní pocity a medituji o pozitivním smyslu vlastní existence, což je značně potřebná záležitost k udržení dobré psychické kondice. Je to tedy spíše můj pomocník do nepohody než depresivní element. Věřím, že pokud se ji také naučíte poslouchat,bude vám sloužit stejně dobře jako mně. ReDox +----------------------------------------------+ | Within the depths of silence and phormations | | (Cold Meat Industry CD39 / 1995) | +----------------------------------------------+ Sephiorth Ascent of the Blessed In Absence of Subsequent Ambivalance Fall of the Damned Euphrosyne Inner Depths of Sandness +-------------+ ----+ Diskografie +--- +-------------+ Apreacutes nous le d'eacute luge (Sound source 1921 / 1991) In the Bucher's Backyard (CMI19 / 1993) Karmanik Collection (CMI20 / 1993) Prospectus I (CMI18 / 1993) Conspectus (Old Europa Cafe / 1994) Enthraled by the wind of lonelienes (CMI28 / 1994) Within the depths of silence and phormations (CMI39 / 1995) ...and even wolves hid their teeth and tongue wherever shelter was given (CMI30 / 1995) výheň