Hrál už jste někdo nějakou síťovou  hru? Nemyslím jen tak  si dát
     ve dvou Quaka  po  kabelu. Ani nemyslím  Warcrafty II v  osmi lidech
     tísnících se  v  jedné  místnosti. Myslím  opravdouvou  síťovou hru,
     kam se NONSTOP logují lidé, žijí své virtuální životy a  kříží dráhu
     jiných virtuálních  životů jiných  lidí. Nevěříte, že  něco takového
     existuje  a  navíc  že to  šlape i  s velmi  pomalým  internetovským
     spojením? Ale ano. Jsou  to hry  založené na  pozměněných pravidlech
     AD&D zvané MUD GAMES.

        Jak  se  dostat  na  takovýto  MUD? Stačí být  připojen  někde na
     internetu, mít  možnost  využít  služeb telnetu  a připojit  se jako
     terminál k jinému počítači, na kterém právě dotyčný MUD běží. Pak už
     vás hra povede sama a uvidíte, jak se budete dobře bavit.

        Když mluvím o tom připojení, zde vám  nabízím několik ( 3 ) adres
     právě takovýchto mudů. V čechách je to například skeeve.feld.cvut.cz
     nebo murphy.sh.cvut.cz  z mezinárodních  doporučuji jeden  americký,
     wolf.mudservices.com. Všechny tři  jsou  shodou  okolností přístupné
     přes port 4000, ale u jiných mudů jsem se setkal  i s  jinými porty.

        Jak taková hra vypadá? Protože musí jít o absolutně  kompatibilní
     spojení  s  libovolným  terminálem  a  počítačem, je vše  v textovém
     režimu, doplněném a barvy ve  standartech  většinou ANSII nebo třeba
     řídící kódy VT100 jakožto nejrozšířenějšího terminálu. Další výhodou
     textového režimu je  rychlost, takže doopravdy  nevadí, sedíte-li na
     konci modemu s rychlostí 2400 baudů, Pentia MMX připojeného optickým
     kabelem, stařičké 286ky na přeplněné síti  či  terminálu, který je k
     serveru připojen obyčejnou dvojlinkou. Hra je vždy dostatečně rychlá
     a plynulá. Jedinou vyjímku snad tvoří lagy, které  nastanou, když se
     na dlouhé cestě  internetem  nějaký ten  paket ztratí. Jinak  ve hře
     vlastně vidíte  jakýsi  prompt, který  vás informuje  o  vašem stavu
     ( health, mana  a  tak ) a  současně je  pro vás příkazovou  řádkou,
     spojením  s  digitálním   světem. Příkazy  jsou  jako  z  klasických
     textovek (  put,  get,  kill,  drop,  look )  navíc na  většině mudů
     dokresleny perfektními helpy. S každou místností, kterou navštívíte,
     se vám vypíše její popis, předměty, příšery a ostatní  hráči v  ní a
     hlavně  se  vám  neustále  vypisuje  kdo  co  dělá.  Navíc  existují
     konferenční kanály, kde se hráči hádají, radí si, prodávají si  věci
     a vůbec činí svět zajímavějším.

        Pravidla  hry  jsou  povětšinou pozměněná  Advanced  Dungeons and
     Dragons, takže si hráči všech jeho klonů ( včetně  doupěte ) přijdou
     na své. Těm ostatním sice bude chvíli  trvat, než si  zvyknou, ale s
     dobrým společníkem to  zvládou a  můžou se  také  dobře bavit. Co se
     týče obtížnosti, MUD od MUDu se to liší.

        Možná by bylo  dobré  nějak alespoň  některé  MUDy představit. Já
     vybral dva, českého Skeeva a amerického Wolfa.

        Skeeve je velice příjemný pro MUdaře začátečníky. Je to totiž mud
     český, a přestože je postaven  na základní  anglické  kostře, je tam
     dost  velké  množství  českých  zón  a hlavně  jediným  komunikačním
     jazykem je čeština. Proto není problém se  zde naučit  základy hraní
     MUDu. Většina příšer je však příliš lehká  a příliš  nadhodnocena co
     se týka experience points  a navíc  pravidla jsou  silně nestabilní,
     protože  páni  MUDu semtam  neví, co  vlastně chtějí. Oproti němu je
     Wolf systém absolutně stabilní, s pravidly pěkně hluboko vymakanými,
     jedinou  jeho  nevýhodou ( a i o tom  by se  dalo  polemizovat )  je
     cizojazyčnost. Správci jsou totiž alergičtí na pokec v  jiném jazyce
     nežli je angličtina.

        Skeeve, jakožto většina MUDů má své centrum v hlavním  městě celé
     země, v  Midgaardu. Zde jsou  shromážděny veškeré  důležité budovy (
     cechy jednotlivých povolání, hospoda, shopy ) a odtud vedou cesty do
     celého světa. Co se týče okolních zón, obrovskou rychlostí  se stále
     vyvíjí. Skeeve  totiž  sídlí  na  FELISu,  serveru  elektrotechnické
     fakulty a téměř nepřetržitě si nějací studenti hrají na bohy  a svět
     přetvařují. Mimochodem bohem  se  zde lze  stát po  dohrání takových
     30 levelů a splnění IMMORTALITY QUESTu. Některé zóny  jsou obzvláště
     povedené, k nejoblíbenějším  patří  Anhkmorpork, hlavní  město známé
     Zeměplochy i s postavami jako je Jojo de  Kompot, Thomas Silverfish,
     Lady Barnakin se  svými  draky, Navážka, troll hlídající  hospodu či
     patriciové ve svém paláci. Velko nevýhodou tohoto  MUDu však  je, že
     bohové musejí být šílení, neboť stále něco  mění. S tím se  ale nedá
     vůbec nic dělat, nežli trpět.

        Oproti tomu Wolf nebo přesneji řečeno AardWolf má  pravidla dosti
     stabilní a za celou dobu hry jsem se setkal pouze s jedinou změnou a
     to navíc jen ve způsobu vypisování vlastností. I zde je centrem celé
     země Midgaard  a  pro newbies (  začínající ) je  připraveno několik
     velice zajímavých zón ( nejlepší pro začátek je asi MOB FACTORY, kde
     se  konstruují  příšerky pro  Midgaard ). zde  nemohu poreferovat  o
     dalších,  protože  sam  jsem  teprve  na  15. levelu. Zde  musíte do
     IMMORTALITY QUESTu skolit  200  levelů, leveling  však je  rychlejší
     nežli na  Skeevovi.  Jinak  tím, že  je MUD  vícenárodností, dochází
     často  k  zajímavým  situacím ( dokonce jsem  se seznamil  s  jednou
     finkou ) a komunikace "pouze po kabelech" je také z herního hlediska
     atraktivnější, nežli  pořvávání  na   sebe  mezi  počítači  v  jedné
     místnosti. Navíc Wolf běží nepřetržitě kvůli možnosti připojit  se z
     celého světa.

        Před  jednou  věcí ale  varuji. MUDy jsou  hry značně  návykové a
     zvláště ti z  vás, co  internetí z  domova, varuji, protože sám vím,
     jak rychle impulzy běží a Telecom si mastí kapsu. Proto spíše hrajte
     ve škole nebo v práci, kde to ty peníze nebude stát vás.

        Pokud v mé  recenzi  postrádáte nějaké  screenshoty, věrte mi, že
     ani není co shotovat, protože vše je opravdu plně textové a to nejen
     ASCII ale dokonce pouze 7-bit kód takže pouze horních 128 znaků vaší
     milé ASCII tabulky ( zase to ale zaručuje, že bych mohl  MUD pařit i
     ze svého stařičkého ATARI800 /|\, kdybych k němu měl modem ).

        Snad jsem vás  alespoň trochu  nalákal na  zapaření si  po Síti s
     opravdu velkým S a sejdeme se někde.

                                        Naspojenou
                                                        Marky Parky


            výheň