+--------------------+ | Neadaptivní palety | +--------------------+ Neadaptivní metody nevyužívají při tvorbě palety informace, obsažené v obraze. Paleta je proto univerzální a vždy stejná. Často je připravena předem, bez znalosti obrázku, pro který bude použita. To je výhodou v případech, kdy dosud neznáme celý obrázek, ale je potřeba známou část přesto vykreslit, například během scannování. Také nám to umožňuje zobrazit několik obrázků najednou, což by nebylo možné, pokud by každý z obrázků měl odlišnou paletu. Tento problém se pochopitelně týká pouze případu, kdy monitor nepoužívá rozlišení High nebo True Color a vyvstává problém s nastavením palety monitoru. Princip neadaptivní palety je jednoduchý, každou ze tří barevných os prostoru RGB o délce 256 rozdělíme rovinami rovnoměrně na několik částí a vzniklé průsečíky rovin vložíme do palety barev. Protože dělíme prostor rovnoměrně, nazývají se tyto palety též uniformní palety a proces práce s nimi se často označuje jako uniformní kvantování. Často je toto dělení vázáno na kódování barev v paletě a skupiny bitů určují hodnoty intenzit jednotlivých složek. Nejčastěji se používá dělení R*G*B = 8*8*4, které je naznačeno na obrázku: +---+---+---+---+---+---+---+---+ | | | | | | | | | +---+---+---+---+---+---+---+---+ \___________/\__________/\______/ | | | R G B Význam jednotlivých bitů, paleta 3-3-2. Podle počtu bitů jednotlivých složek se také tomuto kódování přezdívá 3-3-2 [8][21]. Výhodou uniformních palet je jednoduchost. V těchto paletách je snadné nalezení nejbližší barvy k zadanému RGB vektoru, výhodou je též snadná dostupnost informací o nejbližších sousedech v RGB krychli, které jsou potřeba při střídání barevných odstínů. Nevýhodou těchto palet je možnost redundance některých barev, které jsou sice obsaženy v paletě, ale pro tvorbu nového obrázku nejsou vůbec potřeba, nebo jen v minimálním počtu. Je to způsobeno tím, že uniformní palety převádějí problém kvantování barev na aproximaci RGB prostoru. Pro svoji jednoduchost a nutnost zobrazení několika obrázků najednou bylo palet tohoto typu použito v hypertextových Internetových prohlížečích, jako je Netscape nebo Explorer. Tyto prohlížeče používají pro 256barevné displeje neadaptivní palety R*G*B = 6*6*6, nevyužívají tedy ani možnost bitového kódování, ani celé škály 256 barev (6^3 = 216 barev). Toto snížení počtu barev je vhodné zejména kvůli potřebě doplnit paletu o systémové barvy Windows. výheň