M    e    E         l  z
                              i        i  e      ä
                             e           h     g    t
                                n       c         n

                                     SquoQuo

          Toto demo s podezřele německým názvem je opravdu ojedinělým jevem
     na  poli  dnešní  PCčkářské  demoscény.  Jedná  se  totiž  o absolutně
     minimalistickou  záležitost,  která  mi  připomněla několik dem, které
     jsem  měl  tu  čest  zhlédnout v emulátoru Atari800 (a už se těším, až
     budu mít hotový kabel na propojení mého starožitného kousku Atari800XL
     s  PCčkem  a  budu  si moci veškerá dema prohlédnout takříkajíc naživo
     přímo  na  televizní  obrazovce :). Možná, že paralela s ataristickými
     demy  mě napadla právě proto, že obrazová data pro demo jsou uložena v
     sympatickém  módu  160x96x4 barvy (až budu mít trochu času, pokusím se
     udělat  port  tohoto dema právě pro osmibitové Atari) a že samply jsou
     vytvářeny  pomocí  generátorů  obdélníkových pulsů a filtrů typu horní
     propusť.

          O  týmu  SquoQuo mohu prozradit například to, že se pravděpodobně
     jedná  o  německé  občany  a  že tito občané jsou celkem 2 a honosí se
     přezdívkami  Hopper  a Bugger. Hopper je kodér a Bugger tedy obstarává
     to  ostatní  --  grafiku  a  hudbu. Mně osobně je velmi sympatické, že
     oba dva začínali se svou tvorbou na počítači Acorn Archimedes (tedy na
     výrazně minoritní platformě) a ne na stupidním PCčku :).

          A  nyní  vám řeknu, oč v demu vlastně jde. Děj je ve své podstatě
     veskrze  žádný, efekty v klasickém slova smyslu také žádné, nad hudbou
     průměrný  demo-nadšenec  také  jen  nevěřícně zakroutí hlavou. V celém
     kousku   jde   totiž   jen   o   jedno   --   o   zachování  absolutní
     "minimaličnosti".   V  demu  narazíte  na  několik  velmi  srandovních
     animací,  které  jsou  perfektně  synchronizované  s každým bouchnutím
     bubnu.  Jmenoval bych například tyto: detailní záběr na basový reprák,
     který  vlivem  hlasité  hudby  pulzuje do rytmu, otáčející se klasický
     vinyl,  dva tučňáci na nějakém hadru, z nichž jeden klove do něčeho na
     zemi,  člověk  zvedající telefonní sluchátko, detail "meloucích" rukou
     (jedná  se  o  takovou  tu  oblíbenou zábavu důchodců, kdy tito sedí a
     vlivem  roupů  si  zaklesnou  ruce do sebe a otáčejí monotónně palci v
     opačném   smyslu;  jistě  jste  to  každý  už  někdy  viděl)  atd  ...
     Samozřejmostí  je  umělý  šum  pouštěný  přes všechny animace, do toho
     všeho  poblikávající  německé  texty.  V  polovině  dema  se dočkáte i
     nefalšované  "commercial  break",  uvedené  i ukončené správně vlezlou
     melodií hranou na čisté squarewavy.

          Hlavní hudba se také nijak nevymyká atmosféře dema. Pouze rytmus,
     udržovaný   jedním   kopákem   (a   také  se  výrazně  zrychlující  či
     zpomalující)  a  do toho chvílemi pouštěné acidy všech možných forem a
     variací.  Občas  zazní  totálně  disharmonický  souzvuk  anebo dokonce
     uširvoucí  šum a praskot [když už jsme u toho, kdysi (to už je opravdu
     dávno, co na R1 pouštěli ještě poslouchatelné věci) na R1 někdo (jméno
     už  si  také  nepamatuji)  představoval asi v hodinovém pořadu hudební
     směr  zvaný  "noise"  a mohu říct, že tak dobře jsem se už dost dlouho
     nebavil  --  no  prostě po  celou  hodinu pouštěli různé šumy, do toho
     absolutně  arytmické  bouchání  do  všech  možných  předmětů a občas i
     předsmrtný ryk jakéhosi "zpěváka" a podobné propriety].

          Programátorsky  je  demo dost zajímavé. Autoři totiž k zapakování
     videodat  použili zřejmě vlastního algoritmu, protože filmová sekvence
     (i přes uvedené rozlišení) má něco okolo 500K. Když si uvědomíte délku
     dema  (klasické  64K  intro),  tak  vám  vyjde celkem solidní kompres.
     poměr, který není dosažitelný snad ani u MPGů :). Jinak, efekty v demu
     nejsou,  takže jejich složitost hodnotit ani nemohu. Ještě by stálo za
     to  pochválit  autorům  velmi  dobrý  generátor samplů, který dosahuje
     vynikajících  výsledků, ale na druhou stranu, pokud nějaké 64K používá
     svých,  vygenerovaných  samplů, tak jejich kvalita je v drtivé většině
     případů na vysoké úrovni.

          Co  uvést  závěrem?  Asi to, že demo německé provenience s názvem
     Meine  Eiche  glänzt  je  v dnešní době ojedinělým pokusem o doopravdy
     neotřelou  originalitu a mnou tolik vítanou minimaličnost... Určitě si
     jej někde (na Hornetu) sežeňte a pak mi vynadejte, jak je vůbec možné,
     že to kladně hodnotím - to je totiž ten nejlepší certifikát kvality :)

                                                                Ferda


            výheň