Dovoluji si zde zrecenzovat jednu novinku herního trhu. No, zas tak velká novinka to není, vždyť první Flight Simulatory běhaly již na stařičkých osmibitech, ale řekněme, že bylo dodáno nové pojetí této stařičké hry. Flight Simulátor vyšel v nové verzi pod Windows95 a reklamu měl natolik bombastickou, že snad každý milovník dobrých simulátorů si ho někde musel zpirátit. Ale k věci. Flight Simulator byl ve všech svých verzích jediným produktem Microsoftu, který byl stabilní, nepadal, dobře fungoval a člověk se u něj dobře bavil. Jak tomu je u verze 98 se dozvíte v následující recenzi. A aby bylo jasné co se na FS98čce zlepšilo a zhoršilo oproti minulým verzím a co zhoršilo, rozdělil jsem článek na pozitiva a negativa. Nejprve pozitiva: Pozitiv u Microsoftu přiliš očekávat nemůžeme, ale nějaká se přece jen objevila, takže hurá do nich. V první řadě se Microsoft rozhodl, že vše bude provedeno ve velkém. V dodaném scenariu je tedy k dipozici celá planeta Země. K planetě Zemi samozdřejmě patří několik tisíc letišť, desítky tisíc měst, silnic, železnic, jezer a desítky zcela specifických budov. Narozdíl od předchozích verzí, kde byla k dispozici pouze Severní Amerika a kus západní Evropy a to navíc zcela nepropojené, zde je k dispozici kompletně spojená celá planeta na které můžete letět třeba z Prahy do Tokia a zpět, navíc částečně zpracované i z historického hlediska, takže pokud se někam dostanete v době, kdy budova ještě nebyla postavena, pravděpodobně ji tam nenaleznete, navíc některé přírodní katastrofy velkého měřítka ( asi tři tornáda a dvě sopky ) můžeté také zažít na vlastní kůži. Když jsem zmiňoval Prahu, ruzyňské letiště v simulátoru opravdu je a opravdu vypadá jako ruzyňské letiště ( dráha číslo 18, správné komunikační i navigační frekvence ), jen zahrnuje pouze nové letiště a v okolí je postavena pouze věž a starý terminál ( obojí však na správném místě ). Pokud tedy někdo neznáte ruzyňské letiště z doby asi tak před rokem a půl, tak teď už by ste ho nepoznali. Druhé pozitivum je více strojů oproti předchozím verzím a také odpovědnější přístup programátorů. Stroje Cesna Skyline, Learjet a Boeing 737 byly dokonce testovány zkušebnímy piloty výše jmenovaných společností a shledány reálnými. Stroje, které mate k dispozici tedy jsou tyto: Jako již ve všech verzích předchozích: Cesna Skyline G - malé čtyřmístné soukromé letadlo se zatahovacím podvozkem, také nejoblíbenější a nejprodávanější letadlo na světě, jednomotorový vrtulový hornoplošník. Je nejlepší pro to, abyste se naučili se simulátorem zacházet, létá totiž pomalu, má poměrně nízkou pádovou rychlost ( 40 knotů ) a příliš "nehází" když ji moc utahnete v zatáčce. Learjet - trošku větší, dvoumotorové proudové letadlo, vejde se do něj snad prý i dvacet lidí, model, který je tady má v osobním užívání i Bill Gates. Oproti cesně znatelně těžší co do ovládání, hlavně přistávání, motory jsou totiž dost silné a ani si nevšimnete a máte tam 200 knotů a 3000 stop výšky a prah dráhy mizí hluboko pod vámi. Avšak co se týká přístrojového letu je to něco zcela jiného. Když si dáte záležet, tak se podaří i téměř nemožné, například já celkem v pohodě s pomocí ILS a jednoho VOR majáku před dráhou na letišti v mracích se spodní hladinou 50 stop nad zemí. Jediné mínus je, že na palubní desce máte pouze jeden NAV budík, takže musíte buďto přepínat, nebo stále přehazovat frekvence. Camel - starý dobrý velbloud, dvouplošník z druhé světové války. Na můj vkus je to příliš vachrlaté a moc jsem s ním nelétal. Seaplane - bezmotorový kluzák, že nemá motor je podle mě chyba, protože můžete využívat pouze již postavených scénářů a nemůžete se sami roztáhnout, jinak poměr klesavosti má 1:10, to znamená, že z výšky 1000 metrů uplachtíte ještě deset kilometrů pokud nechytnete stoupající vzduch. Zde považuji za další chybu, že na přístrojové desce sice je vario, ale není ukazatel sklonu, takže člověk nepozná, kdy chytil "stoupák" a kdy pouze trošku přitáhl knypl a zvedl čumák letadla. Navíc se však ještě objevila letadla atraktivnější: Boeing 737/400 - dvoumotorové středně velké dopravní letadlo americké výroby. Ani nevím jak pořádně ho představit, když je tak známé. Letový model ale podle mně není tak reálný, jak autoři tvrdí. Celkem v pohodě se mi totiž podařilo Boeinga ihned po startu výkrutem otočit na záda, což by skutečný letoun přinejmenším roztrhlo na dva kusy, nemluvě o ztrátě vztlaku, když jsem tu obří mrchu postavil na křídlo. Přístrojová deska je bohužel jen výřez, takže neovládáte vše, co byste ovládali ve skutečném letadle ( například lampičku na záchodě či dveře zavazadlového prostoru ), ale celkem postačuje pokud děláte jednoduché manévry ( například přistání na Honkongském mezinárodním letišti, pokud jste tam byli nebo někde viděli, víte o čem mluvím ( Navysvětlenou, letadla se k letišti přibližují uzkým kaňonem, poté prolétají několik obytných čtvrtí ve výšce balkónů!!! a nekonec za městem točí na runway o devadesát stupňů. Vždy mě zajímalo, jak je to možné, že těm lidem tam nevadí, že jim jde téměř každých pět minut před okny Jumbo.) Jinak je to letadlo ucházející, a hlavně zábavné na pilotování ( když se zapnete veškerou realitu, mají se tři lidé co otáčet, aby to letadlo udrželi ve vzduchu a letěli tam kam mají. Cesna SkyLine S - Tatáž charakteristika jako u Cesny modelu G, pouze tato nemá zatahovácí podvozek. - Akrobatické letadlo, velice dobré pokud chcete zůstat u vrtulových strojů a nepřecházet na proudový pohon. Bohužel s elektronikou na palubě to není tak horké a proto si neužijete tolik legrace, jako při dálkových letech z Learjetem nebo Boeingem. Avšak Letový model je dle mne vyveden velice dobře Bell - Posledním letadlem této verze simulátoru je vrtulník Bell. Zde autoři možná šlápli trochu vedle s realističností to nepřeháněli, vedle rychlých letadel je to trochu jiný pocit a alespoň základy vrtulníkového jednání by vám měl dát. Když bych měl shrnout všechna letadla, tak stejně nejlépe ohodnotím Learjet a obě Cesny, protože tam je letový model nebližší originálu a také nejvíce zábavy. Abych pravdu řekl, kdybych teď dostal do ruky pravou Cesnu, tak si věřím, že s ní minimálně vzlétnu a udržím ji ve vzduchu než dojde palivo, možná i velice neobratně přistanu. Ještě jedna příjemná věc se u tohoto simulátoru vyskytla a to plnění úkolů ve skutečném provozu. Jsou to úkoly více či méně dramatické, ale je to docela zábava, když víte, že se musíte starat o povolení ke startům a přistáním, dodržovat instrukce věží ( Jednou jsem takhle letěl k O'Hara International a věž mě vede na dráhu 9R. Já bohužel letěl od východu a byl jsem velice líný celé letiště oblétávat, tak jsem začal přistávat z druhé strany na 27L. A najednou koukám, proti mé Casně se ze země zvedá Boeing a tváří se jako že on je tam správně. Tak jsem si to honem rychle rozmyslel. ) a vůbec dělat vše, co má pilot dělat. Lety jsou různé od výletu v Cesně k babičce, přes odvoz zraněných vrtulníkem z místa autonehody na střechu zdejší nemocnice až po lety Boeingem typu z Paříže do New Yorku nebo z Londýna do Bombeje. To potom musíte hlídat i počasí, rychlosti větru, aby vás to moc nezaneslo, kalibrovat výškoměr nad cílovým letištěm a podobně ( dneska už si tohle ale většina skutečných mašin západní výroby dělá sama ). Stalo se mi totiž, že jsem šel v husté mlze na ILS přiblížení a zapoměl na kalibrovat výškoměr. Tak jsem klesal a stále mi připadalo, že jsem dost vysoko, na to jak jsem blízko k dráze. Ale věřil jsem nitkovému ILS kříži a najednou koukám dráha vykoukne z mlhy pár desítek stop podemnou a výškoměr stále na jednom tisíci. Trošku to s cestujícími bouchlo. ( Mimochodem podobnou situaci zažili piloti kteří rozmázli letadlo o práh runwaye ve filmu Die Hard 2, tam ale rekalibraci udělali na Zemi ). Zápory simulátoru výheň