Tak  jsem  tak jednou dostal do rukou emulátor malého Atari. Jako
     dlouholetého  majitele  tohoto  osmibitu  mě  okamžitě zachvátila vlna
     nostalgie,  a  proto  jsem  začal  horečně shánět vše, co je v oblasti
     emulátorů  malých  počítačů na PC dostupné. Výsledkem mého nadlidského
     úsilí  je  VELMI  kvalitní  prográmek  s  názvem XL-it!, který vaše PC
     promění  do  8-mi  bitového  Atari  XL  (XE)  se  128KB  paměti a osmi
     logickými  disk-drivy,  jež  jsou  na PC realizovány pomocí souborů, v
     nichž  je bajt po bajtu zkopírován obsah fyzické diskety z Atari. Mohu
     zodpovědně   prohlásit,   že   hardware   je   emulován   neuvěřitelně
     realisticky,  akorát  zvukovému  výstupu  by  se dalo vytknout několik
     nepřesností.

         Co by  ale byl počítač, byť  existující pouze v paměti  vašeho PC,
    bez  programového  vybavení.  I  toho  je  v  několika  mně známých FTP
    archivech  habaděj. Určitě  nejvíce mne  zaujalo celkem  velké množství
    dem, kterých od dob, kdy jsem měl  ještě Atari doma, přibylo jak hub po
    dešti.  A  právě  jeden  z  těchto  znovuobjevených kousků byl zajímavý
    natolik, že jsem se rozhodl napsat pár řádek právě o něm.



          Na  začátek bych rád řekl, že pro rozmazleného majitele PC, který
     nikdy nezažil doby osmibitů na vlastní kůži, právě popisované demo asi
     nebude  nic  zázračného  a myslím si, že dokonce řekne, že je to úplná
     hovadina,  ale takový člověk by si měl uvědomit, že to, co v emulátoru
     na  svém  pentiu  spatří, beželo dokonce rychleji na počítači s ubohým
     osmibitovým  procesorem,  taktovaným na 1.79MHz, který měl navíc pouhé
     TŘI  registry  a relativně malou sadu instrukcí (že by RISC??? :-)))).
     Rád  bych  viděl  dnešní  programátory, jak se s takovým demem patlají
     dejme  tomu  na  XT  s  grafickou  kartou  CGA, pouze v assembleru bez
     přístupu  k pořádnému debuggeru atd... Ale nechme toho, pokrok se holt
     nedá   zastavit   a   oboustranné   diskety  se  už  nemusí  obracet v
     mechanikách...

                               logo "Asskicker" 

         Takže začnem. Po  nabootování počítače přímo z diskety  s demem se
    objeví menu. Zde  si můžete joystickem vybrat, zda  uvidíte hlavní část
    dema nebo jenom outro, kde se nachází pozdravy a kredity (outro bohužel
    v emulátoru nefunguje). O hudebním  doprovodu toho moc neprozradím, neb
    je nedokonale  simulován šumblástrem a samplované  zvuky se v emulátoru
    projevují pouze praskáním a syčením :/ a navíc - pokud zapnete emulátor
    se zvukem, můžete se těšit  na průběžné zpomalování emulace podle počtu
    zvukových kanálů, které jsou zrovna aktivní. Odklepneme tedy joystickem
    sledování hlavní části a můžeme se těšit na následující okamžiky.

                                 Zoom rotator 

         První  částí je  "Zoom rotator".  Prostě klasický efekt s rotující
    texturou, která se  střídavě od vás vzdaluje a k  vám přibližuje. Na PC
    triviální záležitost,  na osmibitu něco  neuvěřitelného. K rychlosti  a
    plynulosti zde  přispívá použité rozlišení a  fakt, že textura nerotuje
    po celé obrazovce, nýbrž ve  výřezu uprostřed. I přes tato zjednodušení
    mne nenapadá, kde autoři vytloukli z atari potřebný výpočetní výkon. Na
    první textuře jsou  stylizované lebky :))) a na  druhé jakési plastické
    výstupky  ve tvaru  polokoule. Druhá  textura je  kromě čisté  rotace a
    zoomingu ještě všelijak překrucována a  deformována, a to vše bez vlivu
    na plynulost a rychlost...

                                Mr. Gouraudini 

         Už z názvu  je vám asi jasné, co je  obsahem dalšího efektu. Jedná
    se o 3D krychli, která je na  obrazovce rotována podle všech třech os a
    není  kupodivu  provedena  drátovým  modelem,  na  jaký  jsou uživatelé
    8mibitů  z různých  simulátorů a   "3D" her  zvyklí, alébrž  je použito
    gouraudova  stínování.  Opět  netuším  kde  se  v atari skrývá přebytek
    výkonu, ale autoři si s tím opět poradili na výbornou. Po chvíli rotace
    je gouraud vystřídán texturou s plazmatickým (a i pohyblivým) motivem -
    zde je  ukázka .

                                   Textures 

         Stejně jako v předchozím efektu je hlavním představitelem rotující
    krychle, ale tentokrát  pokrytá na každé stěně jinou  texturou. V druhé
    části  tohoto efektu  jsou tyto   textury na  všech stěnách  souběžně s
    rotací zoomovány. Celá kompozice je zakončena odjezdem celé obrazovky i
    s rotující krychlí směrem nahoru.

                                  Wolfenstein 

         Další  část  se  sice  v  demu  jmenuje  nafoukaně  "Doom", ale ve
    skutečnosti je to  obyčejný Wolf, a to ještě ne  moc rychlý. Použito je
    jen  několik  textur,  které  jste  mohli  ještě  ke  všemu  vidět už v
    předchozích částech dema, ale vzhledem k rychlosti atari je to dokonale
    naprogramovaný efekt. Autoři prý slibují, že na atari vytvoří kompletní
    hru, která bude používat toto "engine". Nevím, nevím, jestli dílo někdy
    dokončí, stejně už  by nebyli první a navíc na  atari už jedna "3D" hra
    v bludišti  existuje -  Capture the  flag -  a myslím  si, že je daleko
    lepší.

                                  Motion blur 

         Po  wolfovi  se  na  obrazovce  zjeví  něčí  fotografie,  která je
    následně deformována, nafukována  (třeba jako logo STV v  super demu od
    Orange - Supertelevision)  a v druhé části tohoto  efektu je uplatněn i
    avizovaný motion blur.

                                   ENV torus 

          A  jako  lahůdku  na  závěr celého dema připravili autoři opravdu
     bombu  -  rotující  pneumatiku,  tak jak ji důvěrně známe z PC se vším
     všudy.  O  animaci  pravděpodobně  nejde,  jelikož jsem napočítal přes
     třicet  animačních  políček,  a  to bez opakování. Také pauzy zvící 1s
     mezi jednotlivými rotováními pneumatiky svědčí o realtime výpočtu. Jak
     jste  si na obrázku určitě všimli, torus je vyveden v živých barvách a
     bez  jediné  malinké  vady  na  kráse.  Nevím, jak jsou na tom ostatní
     osmibity,  ale  myslím  si, že demo Asskicker na atari je jediné 8 bit
     demo,  kde  se  vyskytuje  3D  objekt  s  env  mappingem (celkem by mě
     zajímalo, zda se něco podobného vyskytuje na C64, protože to je jediný
     počítač,  kde  se  mi  uvedený  efekt  zdá  realizovatelný,  o spectru
     nemluvím, tam je to zhola nemožné :). Takže demo je zakončeno nejlépe,
     jak  si  jen  lze  přát,  ještě  se  objeví    závěrečná obrazovka 
     a můžete spokojeně vypnout počítač/emulátor.

         Jak jsem již předeslal, o hudbě doprovázející demo toho moc nevím.
    Akorát ze  závěrečné obrazovky a kvůli  tomu, že jsem si  jednou zapnul
    emulátor i se  zvukem, vím, že se jedná o  rave kompozici, se kterou je
    demo DOST slušně synchronizováno.

                                                                 Ferda


            výheň