Abyste to měli o trochu jednodušší tak s vámi proberu jak postavit jednoduchou, ale dramatickou scénu. Jumbo je poškozené a snaží se nouzově přistát na letišti. Tam již na něj čekají záchrané síly. Takže začneme stavbou scény. Nejprve najít vhodné letiště, řekněme, že Jumbo bude přistávat na menší letiště na severozápaďe ostrova. Přesuneme se tam levou myší. Přiblížet mapu můžete na rolovátku. Teď si zkuste různě měnit úhly pohledu. Zjistíte, že to není mapa ale skutečná 3D krajina, kam můžete ukládat objekty. Objekt číslo jedna je vždy vámi řízený stroj a v našem případě to bude Jumbo ve vzduchu před runwají. Objekt umístíte pomocí NEW, potom typ objektu ( PLANES ) a objekt ( B747 ). Na mapu ho umístíte pomocí tlačítka PLACE. Jumbo teď stojí na vodě před letištěm a čumák ma na sever. Pomocí tlačítka na změnu parametrů ( v pravo nahoře v menu ) se dostanete k dalšímu menu, kde lze měnit parametry letadla. Souřadnice nechte, ty jste určili když jste letadlo umísťovali. Vyšku trochu zvedněte, abyl letadlo nestálo na zemi. Dole jsou tři údaje, směr čumáku, sklon objektu a natočení objektu. Natočte tedy nos letadla do úhlu 90 aby směroval k ploše. Poslední nevyužitou ikonou je rychlost. Nastavte trochu více než je minimálka Boeignu, asi 150 - 160 mil za hodinu ( nevím proč, ale v celé hře se používá Mph místo knotů, z čehož vyplývá trochu rozdíl oproti hodnotám na které jsme zvyklí ze skutečných simulátorů ). Tak máme připravený Boeing. Objekt dva je vždy spotter, letadlo sledující objekt 1 - u něj můžeme nastavovat pouze úhel pohledu, natočení kamery a vzdálenost. Nyní rozhodíme kamery. Kamery jsou objekty číslo 3 až 8. Já doporučuji dát jim všem opravdu image kamery a schovat je. Pokud chcete aby nějaký objekt nebyl vidět, mění se to v parametrech dole. Jsou tam tři důležitá tlačítka: Vis(ible), Col(aidable) a Expl(odable). Visible určuje zda bude objekt v záběru vidět ( to právě vypnete ), Colaidable určuje, zda se bude testovat pozice objektu vůči ostatním objektům a Explodable určuje, zda objekt při srážce nebo eventě vybouchne a zmizí. Kamerám tedy vypneme Visible. Pokud chceme, aby například kamera na prahu runwaje sledovala bojing, učiníme to takto. V pravém horním rohu parametrů je tlačítko zapínající sledovací a animační mód. Pokud zde zapneme Follow, kamera bude sledovat objekt, který zde zadáme. Pokud navíc zapneme AutoZoom, kamera bude objekt udržovat v zoomu opět zadaném níže. Tři položky s příponou anim ( např.: heading anim ) určují rychlost změny dotyčného parametru ( heading, yaw, pitch nebo acceleration pro speed ) v jednotkách za sekundu. Acceleration -3 tedy znamená za sekundu zbrzdit 3 mph, heading 10 znamená otočku doprava za 9 sekund a yaw 30 značí změnu směru pohybu doprava za 3 sekundy ( vždy po jedné sekundě 30 stupňů ). Takto můžeme animovat i ostatní objekty ( automobily na silnici, druhé startující letadlo, pojíždějící letadla ), jen již nebudeme pouzivat Follow a Zoom. Poslední možností je nastavení Attach vlevo nahoře. Zde zapneme, zda bude kamera samostatná ( Free ) nebo sledovat nějaký objekt ( ostatní volby - různé druhy sledování ). Platí, že pokud kameru Attachneme, vždy vypneme Follow a naopak pokude chceme sledovat nějaký objekt z jiného objektu, kameru neattachujeme, ale dáme jí stejné parametry jako druhému objektu a Follow prvnímu. Pro naši scénku tedy rozmístíme kamery takto. Trojka bude na prahu runwaje na zemi, vůbec nebudeme hýbat z žádnými parametry a zapneme Follow 1. Čtyřka bude na jednom z hangárů podél runwaje. Té taktéž zapneme Follow 1 a navíc ještě nastavíme AutoZoom na hodně blízko. Pětku dáme k letadlu které roluje na vedlejší dráze ( letadlo bude třeba objekt 10 a speed, heading a yaw kamery a letadla musí být totožné ) a opět jí zapneme Follow 1 ( !!!!nikoliv ale Attach 10!!!! ). Poslední kameru ( šestku ) dáme nad konec runwaje. Zde zapneme natvrdo úhel pohledu, sklopení i směr, nenecháme ji sledovat a necháme ji Free. Pokud teď zkusíte scénku lítnout, uvidíte pak v editoru šest záběrů, které určitě dokážete dramaticky sestřihat. Bez zvuku je to ovšem nemastné a neslané, takže vytvoříme nějaký zvuk. To uděláme přez kolize a eventy. Přidáme na letadlo čtyři bomby ( třeba na křídla ), dáme jim attach 1 a nastavíme Visible No, Explodable Yes. Jako další věc použijeme čtverce. Čverce a koule jsou pomůcky štábu, sloužící k testování pozice letadla. My dáme jeden čtverec ( TOOLS, SQUARE ) na začátek runwaje ( bude to třeba objekt č. 14 - máme tam již ty bomby 9 až 13 bez 10 a druhé letadlo 10 ) a nastavíme Visible No, Coliable Yes a další dáme třeba doprostřed ( to bude 15 - nastavení stejné ). Zkontrolujeme ješté, jestli je Boeing Coliable a klikneme na EVENTS. Objeví se tabulka podmínek a příkazů. Zde zadáme IF COLISION, Boeing (1), Square(14) a jako první děj PLAYSOUND GEAR. Pokud letadlo trefí tento čtverec ( je docela dobré ho otočit ho vodorovně a dát jendu jednotku nad runway - vypadá to lépe ) ozve se zvuk přistávajícího podvozku. Jako další Eventu pak dáme IF COLISION, Boeing (1), Square(15) a do dějů dáme PLAYSOUND EXPLOSIONx ( nějaká exploze - pokud možno více najednou - vyberte si ), WAIT 1, EXPLODE Bomb(9), WAIT1, EXPLODE Bomb(10) atd.. Kdyby se vám to tam nevešlo, dejte do třetí eventy If EVENT 2 a pokračujte, jen vložte WAIT x - kolik sekund jste předtím čekali. Nakonec dejte například If EVENT 2 s dějem WAIT 20, CHANGE, Rescuecar(16) ( vámi vytvořené záchrané auto ), ACCELERATION 5, PLAYSOUND Houkani, WAIT 5, CHANGE Rescue Car(16) ACCELERATION -5, WAIT 5, PLAYSOUND Silence, CHANGE REscue Car(16) ACCELERATION 0. A k letadlu vám popojede za zvuku sirén efektně záchrané auto. Vše jsem samozdřejmě napsal pokud možno zjednodušeně, protože si sami můžete udělat třeba smyk na konci dojezdu. Doufám, že vás moje scénka zaujmula. výheň