JAM! 


           A  zase  je  tu  oblíbená  rubrika Programování... To už jsem
      jednou říkal, v minulé Výhni. Toto je teprve druhá Výheň, ve které
      mám programování na starosti (přesněji  řečeno  jenom psaní tohoto
      textu) a už nevím,  jak začít.  Čtete právě Výheň #8 - v pořadí 9.
      číslo!  Ale  to  vám  zřejmě  neříkám  nic  nového.  Snad  se něco
      zajímavějšího dozvíte z dnešních příspěvků. Dnes je programování o
      něco  méně  než  bývalo  v  poslední době zvykem, neobsahuje žádné
      gigantické  výtvory  jako  byl  Titaniův  Titutor nebo HHův soubor
      článků  o  GNU  projektu.  Doufám  však,  že  o  nic  ochuzeni ani
      tentokrát nebudete.

      Úvodem bych chtěl upozornit zejména na:

                   VCC - Výheň Coding Compo !       - Dement & cpoc

      Jinými slovy soutěž v programování. Cílem je vytvořit co nejkratší
      program,  schopný nakreslit českou vlajku nebo text "VCC2 rulezz!"
      otočený  o 90 stupňů. Zúčastnit se může samozřejmě každý a všichni
      doufáme, že účast bude stát za to.

      Ale  ještě se nepouštějte do optimalizování, čeká na vás opět dost
      zajímavých příspěvků:


                      Kterak rozvlnit vodu          - Bulb

      Vysvětlení  efektu  vlnící  se  vody,  použité třeba na konci dema
      HeartQuake  od Iguany. Efekt je rozebrán opravdu velice podrobně a
      trošku vědecky. Součástí je i zdroják k efektu, psaný v DJGPP.


                      Environment mapping           - ReDox

      Vysvětlení  principu  enviroment mapping a návod, jak ho přidat do
      3D  Enginu.  Pomocí něj jdou například vytvářet velice realistické
      odrazy  na  objektu v reálném čase a bez raytracingu a nebo velice
      rychle a kvalitně napodobovat Phongovo stínování.

                            Z Buffer                - Mystik

      Tento  magický výraz označuje velice efektivní, ale poměrně časově
      náročnou  metodu,  která  umí  realitvně  korektně  prolínat  více
      objektů   bez  použití  klasického  analytického  ořezávání.  Její
      princip se vám Mystik pokusí osvětlit.

                Programování 3D enginů I - Matice   - Shakul

      A  tohle  je první článek v této rubrice, který jsem napsal já :-)
      Je  to  první  ze série, ve které se budu zabývat problematikou 3D
      systémů,  a  to hlavně jejich vyšších vrstev (tím myslím, že třeba
      kreslením  textur  nebo trojúhelníků se nebudu zabývat.) První díl
      vysvětluje proč a jak použít v 3D systému matice.


                      Dement's VBE buglist          - Dement

      Velice  obsáhlý soubor chyb a odlišností různých implementací VESA
      Video  Bios  Extension. A je v něm opravdu hodně. Je to také první
      článek ve Výhni psaný v Angličtině...


                        Fonty přes porty            - Valor

      Něco  pro  programátory,  kteří  chtějí v textovém režimu používat
      vlastní  fonty  a  nemají  rádi  Video  BIOS,  nebo  se jen chtějí
      dozvědět něco zajímavého.


                        Vypnutí paprsku             - Komat

      Další   podobně   hardwareově  orientovaný  článek  -  nebo  spíše
      informace  o  tom,  jak  je  možné  vypnout  vykreslování obrazu a
      urychlit  tak  přístup k videopaměti. Také je možné to použít jako
      zajímavou ochranu proti "crackování" programu...


               Jak sobě vyrobiti demo grafické III  - PiŽi

      Téměř po roce následuje další část tohoto seriálu. A to chyběl jen
      v  jednom  čísle  Výhně.  Tentokrát  radí, jak využít horizontální
      retrace - zpětný běh paprsku.


                     Assembler pro blbé III         - PiŽi

      Další PiŽiho článek pro blbé (nebo začinající) programátory, kteří
      chtějí   používat  stejný  jazyk  jako  používá  jejich  počítač -
      - assembler.  Zabývá se  psaním utilitky  na konverzi mezi různými
      druhy kódování Češtiny.


                     Delphi 2.0/3.0 + WDosX         - KubaS

      Pokud  patříte  mezi vyznavače programovacího jazyka Pascal a jako
      kompilátor  používate  znamý  windouzacký  kolos  Delphi  od firmy
      Borland.  Určitě by vás zajímalo, kterak zkompilovat 32-bitový kód
      pro MS-DOS, KubaS našel zajímavé řešení.


                Programování pro Microsoft Windows  - Shakul

      Omlouvám  se,  jestli  vám titulek způsobil nějakou újmu na zdraví
      nebo  šok.  Ale  je to tak, pekelné Windows se dostali i do Výhně.
      Přestože  nám  Microoft  nic  nezaplatil.  Článek jsem napsal já,
      takže  se  všem  omlouvám  a  nekamenujte  mě. Nedá se bohužel nic
      dělat, pro Windows asi budeme muset programovat...


                    Programátorský zákysník         - Valor

      A  na závěr Valorova výzva: Podělte se s námi o své programátorské
      problémy  a společnými silami je vyřešíme! No, nezbývá než doufat,
      že tento pokus o zřízení rubriky v rubrice bude úspěšný.
      Já k ještě tomu  dodávám:  Napište nám i o tom, co byste v rubrice
      Programování rádi viděli!  Nebo rovnou sami pošlete nějaký vlastní
      příspěvek!

      PS: A opravdu nám něco napište, vždyť často je možné dopisy spočítat
          na jednom prstě. Nebo tuhle rubriku nikdo nečte?


                                                      - Shakul -


            výheň