Ex!
              •                                           
                                                               
                                                           


           Z   Výhně   se  začíná  stávat  půlročník.  Délku  intervalů
      podmiňuje  mnoho  důvodů,  o kterých se můžete dočíst v úvodníku.
      Půl  roku byla ještě před rokem pro demoscénu docela dlouhá doba.
      Tenkrát  vzniklo  za  jedno  pololetí tolik kvalitní produkce, že
      bych  recenzemi  mohl  zaplnit  celou Výheň, ale současný světový
      trend   modernizace   a   vývoje   stále  nových  a  složitějších
      technologií  se  rozvíjí  opravdu bleskovým tempem, což paradoxně
      působí  neblaze na vývoj demoscény. Částečně se k tomuto problému
      vyjadřuji  v  mém  značně  skeptickém  článku s příznačným názvem
      "Krize",  který  si  můžete  přečíst  v této rubrice. Nebudu tedy
      dále  nadávat  a  navozovat pesimistickou náladu a pokusím se vám
      přiblížit  současnou  demoscénu  z  té  růžovější  stránky. Jinak
      řečeno,  zastavím  se  u  produktů,  které  mne nějakým  způsobem
      zaujaly.  Na  to, že uplynula opravdu dlouhá doba, jich moc není,
      ale  musím  podotknout,  že můj zájem o demoscénu značně poklesl,
      takže  jsem  toho  viděl  relativně  méně než dříve a také na mém
      slabém  počítači  většina demíček jednoduše nechodí, takže nějaké
      32MB  true  color  pentiárny jsem prostě neviděl a nemohu je tedy
      hodnotit.  Ale  myslím,  že  se nic tak strašného neděje, protože
      kvalita   jakéhokoli   produktu  nespočívá  v  jeho  hardwarových
      nárocích.

                               • Assembly '97 •

           Jaké  to  tedy  bylo  letos  na  Assembly  ?  Ať chceme nebo
      nechceme,  je  Assembly stále největší a nejnavštěvovanější party
      na  světě.  Tomu  odpovídá  i kvalita produkce, která se Assembly
      účastní.  Lépe řečeno: pravděpodobnost, že se v seznamu účastníků
      objeví  nějaké  kvalitní  dílko je mnohem větší, ale kvalitu jako
      takovou  tento  fakt samozřejmě nezaručuje. Letos kapku haprovala
      organizační stránka, ale nakonec se vše podařilo a party proběhla
      podobně  jako  v  minulých ročnících, včetně parazitně komerčních
      akcích,  které  Assembly více méně živí. Kdo všechno tedy v srpnu
      do hlavního města Finska přijel?
           Jedním  z  hlavních  trháků  letošního  ročníku  byla  podle
      očekávání prezentace 3D karty z  dílny Future Crew, jejíž členové
      se dali  vesměs na komerční  dráhu, což se  dalo jedině očekávat.
      Návštěvníci  měli  možnost  obdivovat  náročné scény vykreslované
      různými metodami  ve velkém rozlišení  s milióny barev  v reálném
      čase.  Mezi samozřejmosti  této změti  integrovaných obvodů patří
      mlha,  fake  radiosita,  kompletní  částicový  systém  umožňující
      simulaci deště,  jisker nebo sněhu, 100%  správné mapování textur
      a v  neposlední řadě  kvalitní a  rychlý raytracing  s emulátorem
      objektivu. Pixel  a Marvel se dokonce  zúčastnili graphics compa,
      takže se tak trochu namočili do nekomerčního dění a neumístili se
      špatně. Pixel se svým Suckerem obsadil druhé místo.
           Hitem  ročníku '97  se ovšem  stalo demo  Boost, které  jeho
      autoři, nám  dobře známý kontroverzní team  Doomsday, pojali jako
      pokračování  loňského Vivid  Experimentu. Ne,  nebojte se,  žádné
      hnusně naskenované fotky lačných  dívčin neuvidíte. Demo mě nijak
      výrazně nenadchlo. Měl  sem tu možnost jej vidět  v plné kráse na
      Pentiu s True Color grafickou kartou, ale ani to nepomohlo, a tak
      jediný dobrý  dojem na mě  zanechala sametová, vlnící  se textura
      a legáček procházející se po  planetce, patrně alegorie na Malého
      prince. Ostatně více se dočtete v Shakulově recenzi.
           Zato  naprosté  nadšení jsem zažil při prvním shlédnutí dema
      Secret  Life of Mr. Black od teamu, který jako jeden z mála stále
      drží  žezlo  kvality:  Orange,  obsadilo  celkem zaslouženě druhé
      místo,  ovšem rozdíl bodů mezi prvním a druhým místem byl opravdu
      astronomický.  Můžete  se  už  teď  těšit  na  obsáhlou recenzi v
      příštím čísle Výhně.
           Dubius  letos  opravdu  nepřekvapil.   Je  pravda,  že  jeho
      Mindtrap obsahuje dokonce nějaké 2D  efekty, ale nic to nemění na
      kvalitě,  která  je  značně  mizerná,  ale  Shakul vám to všechno
      osvětlí podrobněji.
           Demo  od teamu  Jamm  jsem  nebyl schopen  pustit, takže vám
      toho moc nepovím,  ale za zmínku stojí určitě  osmé místo: Yie ar
      family od experimentátorů Tpolm. Pokud se chcete pobavit, nebo se
      projet autem v texturovaném tunelu, určitě si toto bláznivé dílko
      sosněte.
           Nakonec si nechám to nejlpeší. Demo Saint od starých dobrých
      Halcyonů bylo  diskvalifikováno, částečně díky  nedbalosti autorů
      a také neochotě  pořadatelů. Ale více  už najdete v  mé extatické
      recenzi.
           Ostatní demo  kategorie nijak výrazně  nepřekvapily. Kvalita
      produkce 64kB  a 4kB inter oproti  minulému roku značně poklesla.
      O 4kB  se  dokonce  nemá  cenu  ani  vyjadřovat,  stejně  jako ke
      kategoriím Java demo a Win95, které byly k  mému potěšení poněkud
      ignorovány.  Přejdu tedy  rovnou na  64kB intra.  Je toho  trochu
      více, takže to pojmu trochu schematicky:

                      • 1. místo: Mainstream /Moottori •

      Jedním  slovem:  originální.   První  místo  si  určitě zaslouží.
      Moottori,  který  minulý  ročník  zazářil  svojí Pallikkou, letos
      předvedl  zase  něco  výjimečného.  Celé  intro  má pravděpodobně
      simulovat  kvalitu obrazu  C64. Atmosféra  je opravdu  perfektní,
      zvláště  pokud máte  GUSe  a  posloucháte hudbu.  Světelné efekty
      tvořené  zvláštním  pixelovacím  enginem,  doprovázené  drátovými
      objekty ukazují, že ne vždy  je True Color jedinečný. Moottori je
      prostě  malíř, který  objevil  novou  techniku. Odvedl  dobrý kus
      práce. Vše se hýbe docela svižně  i na mém kafemlejnku. Určitě si
      Mainstream stáhněte.

                       • 2. místo: Greble /Recreation •

      Máte rádi rychlé landscpe engine se snížkem a mlhou ? Vše v pěkné
      paletce   doprovázené   3D   kedlubnami,   bumpmappingem,  tunely
      a světelnými efekty ? Zkuste Greble.

                     • 3. místo: Dislocated /Bandwagon •

      Uvidíte vlnící  se bump texturu, průlet  vnitřkem pneumatiky a 2D
      interferenci  světelných  kroužků  ve  vynikající paletě. Ostatní
      efekty jsou spíše nic moc.

                   • 5. místo: Just like antani /Bug2Fix •

      Trochu amatérská muzika doprovází  opravdu pěkný raytracer. Velká
      konkurence k známému Transgression 2. Není co dodat, snad jen, že
      už  jsem  viděl  pomalejší   raytracery,  které  se  vydávaly  za
      realtimové.

                    • 7. místo: Jest /Maf,Mainframe,Xtd •

      Pohodovka. Zajímavá  netradiční hudba. Zajímavě  pojaté 3D efekty
      v námořnických barvách. To vše v True Coloru,případně ve zdařilém
      fake-modu. Polákům ze známého teamu Camorra se zase něco povedlo.

           Z  hudebních  dílek  z  Assembly '97 vám vřele doporučuji 1.
      místo  v multichannel compu, opravdu vydařený techno nářez: Human
      Evolution  -  Kaiowa  /  Sorrox  a  2.  místo z  4-channel compa,
      pohodová: Barcelona - Swallow / Doomsday. Výčet zajímavé produkce
      z  této  celosvětově  uznávané party zakončím geniálním obrázkem,
      který  vyhrál  kategorii  raytrace.  Pochází  z dílny člena teamu
      Orange  Franka a nese název Bathfinder, což není překlep. Ostatně
      stáhněte si a uvidíte.
           U  hudby  ještě  zůstaneme.  Mnoho  z  vás  si určitě všimlo
      soutěže,  kterou vyhlásil  Snowman  z  Hornetu: Music  Contest 5.
      Finále   proběhlo  někdy   koncem  srpna.   O  kvalitě   produkce
      zúčastněných skladbiček se rozhovořil  Ferda ve své recenzi. Také
      nezapomeňte  sosnout  nové  a  kvalitní  musicdisky  od muzikantů
      Necrose, Mellow-D a Baseheada z elitního teamu Five Musicians.
           Nyní trochu změním zavedený  způsob probírání produkce podle
      konaných  parties  a  zaměřím  se  jednotlivě  na dílka, která mě
      alespoň částečně oslovila  a rád bych vám je  blíže popsal. Důvod
      je  jednoznačný. Party,  na  které  by se  koncentrovala kvalitní
      produkce, je v současné době velice ojedinělou záležitostí, takže
      mnohdy vás nezaujme první ani druhé místo, a je proto zajímavé se
      dívat na místa horší, tam se občas najde opravdu perla, jejíž jas
      je normálním smrtelníkům skryt za leskem stupně vítězů.
           Mezi takové perly patří například Sika/KSM, jejíž recenzi do
      tohoto  čísla   Výhně  sepsal  KT/AA   včetně  podrobného  popisu
      hlasovacích  poměrů  na  Abduction  '97,  kde  také český team AA
      debutoval se svým demem BB.

      • Super Bon Bon /fudGe - 1. místo na Summer Encounter'97 (64kB) •

      Klasická ukázka toho, že rotující kedlubny ještě stále nevymřely.
      Acidofilní  muzika, poměrně rychlé 2D efekty, morfující se tunel,
      světelné  textury  a  kýčovité  paletky se na vás vyvalí a navodí
      nostalgickou atmosféru starých časů.

              • Poor guy! /X-Man - 1. místo na Wired'97 (4kB) •

      Určitě  znáte legendární  Statixův Paper.  Člověk, který  si říká
      X-man tak trochu ukradl jeho  nápad a vytvořil humorné 4kB intro.
      Název  odpovídá pointě,  ale pozor,  ze začátku  se bude zdát, že
      rozuzlení vězí  v něčem úplně jiném,  než jste čekali. Doporučuji
      všem, ale především mužům. :-)

        • Magic Carpet 4kB - Eliza/DNA - 2. místo na Wired'97 (4kB) •

      Sbírka miniatur počítačových her se  nám zase rozšířila. Možná si
      pamatujete  na  opěvovaný  Magic  Carpet  od  KLF,  který vypadal
      nachlup  jako jeho  předloha, ale  na disku  zabíral pouze  64kB.
      Eliza vyzkoušel něco podobného jako  Pinker se svým 4kB Descentem
      a na světě je 4kB verze Magic Carpetu. Intro vypadá vcelku pěkně,
      ale svému předchůdci se podobá jen  velmi málo, což nemění nic na
      jeho  kvalitě.  Rychlost  není  nijak  závratná,  i samotný Magic
      Carpet běží na mém počítači plynuleji, ale co bychom po 4kB verzi
      ještě chtěli.

                 • Metro 2 /? - ?. místo na Rage'97 (64kB) •

      Tak  tohle  je  opravdová  pecka. Nelze to nějak blíže popisovat.
      Prostě  si  to  sosnětě a pusťte. Dodal bych snad jen to, že celé
      intro  je  v  textovém  režimu,  hudbu  sice  neuslyšíte, ale váš
      zvukový  výstup nezůstane ležet ladem. A nezapomeňte vystoupit na
      konečné stanici.

              • Space /Euthanasia - 1. místo na Rage'97 (demo) •

      Probe,  Martian a  Space. To   je série  dem od  maďarského teamu
      Euthanasia.  Jejich svižné  engine, běžící  plynule i  ve vyšších
      rozlišeních  na  poměrně  pomalých  strojích, se  zdá  býti stále
      použitelné.  Takže  hurá  do  vesmíru.  Čeká  vás pohodový průlet
      s dramatickou zápletkou. Vřele doporučuji.

          • Nothing to say /Emperor - 2. místo na AntIQ'97 (64kB) •

      Tak  trochu lamerské demo. Především na designu asi autorům nijak
      extra   nezáleželo,  ale  tak  jako  tak,  uvidíte  docela  dobře
      synchronizované  efektíky.  Mezi  ty  nejvydařenější patří jakýsi
      gold-bump, vodní hladina a simulace skleněného povrchu.

               • Off / Exhumers - 3.místo na AntIQ'97 (64kB) •

      Depresivní hudba,  vodní bump efekty,  světelné záblesky a  temná
      zelená paletka. Nic zvláštního, ale svým způsobem zajímavé intro.

           • Paul Pot /Sublogic - 1. místo na Distance'97 (64kB) •

      Vynikající  záležitost!  Perfektní  atmosféra  tvořená jedinečnou
      hudbou.  Bulrové  efekty,  blesky,  tunel  a  pár 3D brambor plus
      obrázky  ruky,  torza  a   zamyšleného  muže  perfektně  ladí  do
      celkového  černobílého pojetí  intra.  Určitě  by nemělo  ve vaší
      sbírce chybět.

           • Deep - Salvation/Efc - 1. místo na Bizarde'97 (4kB) •

      Konečně  nějaké  originální  4kB   intro  s  perfektním  designem
      a svižnými  efekty.  Dobrá  grafika,  klidná  paletka  a rychlost
      dělají  své.  Pěkně  vypadající   odraz  voxelového  3D  objektu,
      simulace vody a  rychlý landscape se vám budou  určitě líbit  tak
      jako mě. Ani nepocítíte  nepřítomnost hudby. Většina programátorů
      4kB inter  by si z Deepu  měla vzít příklad, protože  naplácat do
      4096  bajtů  nějaký  sled  bezduchých  efektů  není  žádné umění.
      Ostatně, tak tomu je i u dem a 64kB inter.

              • Hysteria /Tlotb - 1. místo na Euskal'97 (64kB) •

      Další poněkud lamerská záležitost,  ale synchronizace s hudbou je
      schopna  ledacos  zahojit,  vzpomeňte  na   Dive/Neutron.  Poprvé
      v životě  jsem  viděl  polygonový  tunel  v  pravém slova smyslu,
      přesvědčte se sami.

               • Vaiva /Flo - 3. místo na Scenario'97 (64kB) •

      Na  závěr jsem  si nechal  absolutní bombu.  Pokud si myslíte, že
      v oblasti počítačových dem se  už nedá vymyslet nic originálního,
      tak právě Vaiva je důkazem  pravého opaku. Autoři mě opravdu mile
      překvapili. Kdysi  jsem chtěl něco podobného  sám realizovat, ale
      už  ani nemusím,  protože moje  představy se  kompletně vyplnily.
      Toto dílko nebezpečně útočí na  prvenství Paperu v mé neoficiální
      hitparádě 64kB inter. Jestliže prohlašuji tuto až kacířskou větu,
      činím  tak  zcela  odpovědně  a  bez  nátlaku,  protože  Vaiva si
      prvenství  opravdu zaslouží.  Je důkazem  toho, že  pro vyjádření
      určité myšlenky  nebo nálady stačí  velice málo. Je  to především
      otázka odvahy autorů,  realizovat právě to, co jim  leží na srdci
      a prezentovat   to   jako   něco   konkurenceschopného  současným
      technickým  zázrakům.   O  filozofii  celého   intra  jednoznačně
      vypovídá obsah  souboru file_id.diz, takže vám  doporučuji si jej
      před spuštěním prohlédnout. Jakmile napíšete vaiva10.exe, uvidíte
      a uslyšíte  něco,  co  mi  opravdu  dlouhou  dobu velice chybělo:
      čistou originalitu.  Určitě si toto  intro co nejdříve  opatřete,
      zajisté nebudete litovat.

           Takže to je pro dnešek vše. Na půl roku nijak výrazná úroda,
      ale  zato  obsahuje  opravdu  ojedinělé  kousky,  které  mě stále
      přesvědčují o tom, že nemá smysl ztrácet naději o možné existenci
      toho,  co všichni  hledáme: kvality.  Když už  jsme u té kvality,
      nezapomeňte, že Lazur vydal nový graphics disk nesoucí jednoduchý
      název 5799, takže pokud máte  jeho obrázky rádi, neváhejte a tuto
      3MB záležitost teamu Pulse si stáhněte. Ať se vám mnou doporučené
      produkty líbí  a nezbývá než  doufat, že jich  příští půlrok bude
      o něco víc. Možná, že záleží i na vás.

                                                          ReDox


            výheň