- -- =/\_> THE MUSIC CONTEST 5 <_/\= -- -

         Během každé  pořádné demoparty většinou  probíhá také "přidružená"
    soutěž   hudebních   modulů.   Soutěží   se   ponejvíce  v  kategoriích
    čtyřkanálových  a  multikanálových  hudeb,  popřípadě  může  být soutěž
    rozdělena ještě podle typu počítače,  na kterém ta která hudba vznikla.
    A tak  si   jednoho  dne  hlavní   organizátor  a  správce   největšího
    demoarchivu všech dob - Snowman/Hornet - řekl, že právě v rámci Hornetu
    vyhlásí soutěž, které se budou moci prostřednictvím Internetu zúčastnit
    všichni bez omezení. Je vidět,  že jeho myšlenka vyvolala velkou odezvu
    a The  Music  Contest  již  běží  pátým  rokem, přičemž počet účastníků
    s každým  ročníkem rapidně  roste (letos  to tuším  bylo ve všech třech
    kategoriích něco  kolem 300 skladeb a  musíte si uvědomit, že  ne každá
    skladba  projde přes  síto velkého  počtu podmínek,  které musí splnit,
    takže podle mého odhadu jich  původně bylo přihlášeno daleko více). Jak
    jsem  již  v  minulé  závorce  uvedl,  soutěží  se ve třech kategoriích
    - rookie, intermediate  a  veteran - a soutěžící z  nich volí tu, které
    se zúčastní, zcela sami. To by asi na úvod stačilo a již se mohu pustit
    do letošního Music Contestu jako takového.


                                -=> rookie <=-
    +---+-----------------------+-------------------------+--------------+
    | # | Název                 |  Autor                  | Soubor       |
    +---+-----------------------+-------------------------+--------------+
    | 1.| Funky Religion        |  April                  | m5r-frel.zip |
    | 2.| Travelling By Piano   |  Jazzman                | m5r-trbp.zip |
    | 3.| Lunar Excursion       |  Lift                   | m5r-lunx.zip |
    | 4.| Below The Surface     |  Zephyr                 | m5r-bts .zip |
    | 5.| Wave                  |  Crazy                  | m5r-wave.zip |
    | 6.| True To Nature        |  Vado                   | m5r-ttu .zip |
    | 7.| Hafasika              |  Fortus&Froggie         | m5r-hafa.zip |
    | 8.| Distance To Neera     |  Idle                   | m5r-dtu .zip |
    | 9.| Abaxis                |  Silky                  | m5r-abax.zip |
    |10.| Shaped By Fear        |  Nuce                   | m5r-sbf .zip |
    +---+-----------------------+-------------------------+--------------+

                    • Funky Religion - April (Maria Dahl) •
                                 • 1. místo •

    Velmi   stručně   -   nijak   zvlášť   výrazná,  zpracováním  absolutně
    profesionální trackovaná věc. Právě tato vlastnost zařídila,že se Funky
    Religion umístil  na prvním místě. Oproti  ostatním skladbám v nejnižší
    kategorii  je použito  skvělých, čistých  a prostě  po všech  stránkách
    dokonalých  samplů.  Od  ReDoxe  se  mi  taktéž  doneslo,  že  si autor
    vysloužil  doporučení,  aby  příště   s  takovouto  hudbou  zamířil  do
    kategorie  veteran,  kde  bude  mít  srovnatelné  soupeře.  Pokud ovšem
    hodnotíte trackované  skladby podle originality  či neotřelosti samplů,
    není tato  věc tím pravým pro  vás. Samozřejmě pro ty  ostatní naprosto
    skvělý zážitek.

           • Travelling By Piano - Jazzman (Przemek Tumidajewicz) •
                                 • 2. místo •

    Jazz. To  jediné přesně vystihuje  tuto hudbu. Velice  čistý a dokonalý
    sampl  klavíru,  jednostopé  jazzové  bicí  a  odpovídající  basslinka.
    Začátek je pomalý  a člověk už jen tak tak  sahá po Enteru, aby nahodil
    další skladbu, ale chvíle strpení  se bohatě vyplatí. Hudba se rozjede,
    velmi dobrá  "jazzová" sekvence akordů  vás chytne a  už nepustí až  do
    závěrečného fadeoutu. Jak vše shrnout?  Celkem čtyři minuty  pohodového
    poslechu,  které  potěší  především  příznivce  jazzové  improvizace na
    pianu.

                    • Lunar Excursion - Lift (Jud Bumpas) •
                                 • 3. místo •

    Tak tohle  se mi zalíbilo  hned při prvních  zvucích. Perfektní hluboké
    sinus basy, dunivá drumsekvence, skvělé acidy, jež se vám zařezávají do
    uší  a mluvené  samply, pravděpodobně  nasamplované přímo  ze zvukových
    záznamů z mise Apolla přistavajícího  na Měsíci. Kdyby bylo rozhodování
    na  mne, okamžitě  a bez  zaváhání bych  tuto skladbu  zařadil na první
    místo  v  nejlehčí  kategorii.  Samozřemě  můj  vkus není zrovna vkusem
    obecným, a tak podle vašeho mínění byste tuto hudbu určitě odsoudili do
    odpadkového  koše. No,  co naplat  -  podle  mne "the  best" mezi  těmi
    "nejjednoduššími" skladbami  a tím jsem  si naprosto jist  a svůj názor
    rozhodně nezměním!

              • Below The Surface - Zephyr (Christopher Micali) •
                                 • 4. místo •

    Ze   začátku   hutně   industriální,   pokračujicí   ve  stejném  stylu
    s "pisklavou  melodií"  na  povrchu  a  vyúsťující  do jemného pisklání
    s lehoučkou rytmikou.  A teď trochu podrobněji.  Ve skladbě se nalézají
    skutečně kvalitní  bzučivé industriální basy, tůtání  a bubny. Bohužel,
    jak jsem  již uvedl, autor  skladbu zkazil užitím  klasického samplu od
    Purple Motiona,  který neblaze proslul  tím, že ho  používá skoro každý
    (jedná se  o známý pisklavý lead,  který má tu vlastnost,  že unifikuje
    melodie  do nerozeznatelných  sledů zvuků).  Jinak se  jedná o  vysokou
    kvalitu, ale to je snad zbytečné  v případě hudby, která se umístila na
    The  Music  Contestu,  připomínat.  Samozřejmě  doporučuji  poslechnout
    a utvořit si vlastní názor.

                       • Wave - Crazy (David Stewart) •
                                 • 5. místo •

    Hned po pár  milisekundách mně bylo jasné, co  mi tato hudba připomíná.
    Klasická  tůtání  jako  by  z  oka  vypadla  skladbě  Ping-pong z dílny
    belgického Speedy  J. Ale zdání  většinou klame. Stejně  tak i v  tomto
    případě.  Uběhne několik  patternů a  do jemné  tůtavé tucárny se začne
    ozývat dost  hlasitá a tím  pádem do uší  bijící melodie, tvořená,  jak
    jinak, pisklavým  samplem od Purple  Motiona. Škoda slov,  dál se tímto
    odvěkým  problémem  zabývat  nebudu.  Skladba  trvá  něco  málo pod tři
    minuty,  samozřejmě  stále  ve  stejném  stylu,  a je zakončena pomalým
    fadeoutem. Zde  dovolte malé odbočení.  Většina hudeb z  Music Contestu
    5 je  zakončena  právě  takovýmto  fadeoutem,  a  právě  proto je dojem
    z jejich poslechu (samozřejmě jen v některých případech) trochu zkažen.
    Prostě a jednoduše se mi zdá, že autoři nebyli schopni vymyslet efektní
    zakončení a místo toho tělo skladby pouze utišili do ztracena. Ale zpět
    k Wave  - opět,  velmi kvalitní  po stránce  samplů, celkem  originální
    nápad, ale celkově oproti ostatním contesťáckým věcem jen šedý průměr.


                             -=> intermediate <=-
    +---+-----------------------+-------------------------+--------------+
    | # | Název                 |  Autor                  | Soubor       |
    +---+-----------------------+-------------------------+--------------+
    | 1.| The Elephant Stomp    |  Silke                  | m5i-tes .zip |
    | 2.| Legerdemain           |  Soundgod               | m5i-lgdm.zip |
    | 3.| Orientexpression      |  Stereoman              | m5i-orxn.zip |
    | 4.| The Tunturi           |  Crux                   | m5i-tunt.zip |
    | 5.| Medievel Journey      |  Mental Trip            | m5i-medi.zip |
    | 6.| The Storyteller       |  Dna-groove             | m5i-stor.zip |
    | 7.| Sunset                |  Wolfgang               | m5i-snst.zip |
    | 8.| The East Wing Study   |  Yehar                  | m5i-tews.zip |
    | 9.| The Streets Of Baghdad|  Vegas                  | m5i-bagh.zip |
    |10.| Remembrance           |  Wark                   | m5i-rmbr.zip |
    +---+-----------------------+-------------------------+--------------+

              • The Elephant Stomp - Silke (Andreas Reuterberg) •
                                 • 1. místo •

    Při  poslechu tohoto  kousku se  mi okamžitě  vybavil okamžik, kdy jsem
    poprvé  slyšel poslední  Skavenovo dílo  - Catch  That Goblin. Hudba je
    tedy  podobná  těm  melodiím,   které  povětšinou  podbarvují  kreslené
    seriály.  Jistojistě se  můžete těšit  na velice  kvalitní samply  tub,
    trumpet  a  ostatních  "cartoonovských"  nástrojů.  Pro  svou  celkovou
    kvalitu  mi The  Elephant Stomp  znemožňuje psát  další řadky  věnované
    právě  jemu -  na to  je moc  dokonalý. Plně  tedy souhlasím  s porotci
    a přiznávám této hudbě prvenství v kategorii intermediate a celkem bych
    nebyl proti, kdyby  se The Elephant Stomp umístil  na druhém místě, ale
    v kategorii veteran.

           • Legerdemain - Soundgod (Chris Synder And Evan Korzon) •
                                 • 2. místo •

    Zde  se moc  nezdržím. Tato   skladba mi  totiž velmi  blízce připomíná
    vítěze  v kategorii  rookie. Jedná  se o  úplně stejný  styl, takže  by
    bohatě stačilo,  kdybych vás odkázal  na patřičné místo  v tomto textu.
    A já  tak také  učiním -  pokud se  chcete dozvědět něco podrobnějšího,
    přečtěte si prosím popisek u skladby Funky Religion.

               • Orientexpression - Stereoman (George Marinov) •
                                 • 3. místo •

    Tak, tohle se mi zalíbilo celkem rychle. Originalita je z tohoto kousku
    přímo  cítit.  Jsou  využity  velmi  kvalitní  samply  deště  a hromů a
    všemožné  "indické" zvuky  - různé  ty drnkací  nástroje atd... Skladba
    jako  celek je  pojata velmi  minimalisticky. To  znamená, že v hlavním
    rytmu a melodii probíhají neustálé, ale velmi malé změny, a právě to má
    při   pozorném  poslechu   ohromující  efekt.   Potěšující  je   taktéž
    skutečnost,  že hudba  není  zakončena  obvyklým fadeoutem,  ale naopak
    podobnou sekvencí deště  a hromů, jaká je k  slyšení na úplném začátku.
    Podle mého by se tato skladba měla vyjímat na druhém místě v kategorii,
    kterou právě podrobuji zevrubnému rozboru. Vřele doporučuji k poslechu.

                    • The Tunturi - Crux (Miska Natunen) •
                                 • 4. místo •

    Opět, jako v předchozím případě, naprostá originalita (alespoň v mezích
    Music  Contestu 5).  Z ticha  se začínají  ozývat dudy (nebo harmonika)
    a do  toho všeho  sampl ženského  "jódlujícího" hlasu.  Toto všechno je
    posléze  podbarveno  zajímavým  (velmi  netradičním)  rytmem,  který se
    neustále mění. Bohužel, autorova neutuchající touha po změně stála tuto
    skladbu  určité kvality.  Při pozorném  poslechu například  vadí jakási
    celková  nesourodost díla  a nakonec  vše působí  jako několik  původně
    samostatných na  sebe sešroubovaných melodií.  Ale právě tyto  melodie,
    pokud se na  ně podíváme jako na samostatné  části, jsou velmi neotřele
    vymyšleny a podpořeny originálními samply. K jejich kvalitě nemohu říci
    snad  jediné  výtky.  Vše  je  krásně  a  čistě  nahráno a i hlasitosti
    a panning jsou naprosto vyvážené. Porota  se v případě skladby s názvem
    The Tunturi strefila  přesně do mého názoru -  čtvrté místo v kategorii
    intermediate si plně zaslouží.

              • Medievel Journey - Mental Trip (Gilad Michael) •
                                 • 5. místo •

    Vše začíná zpěvem ptáčků, zvuky zvonů a chorály. Pseudostředověká hudba
    od  Mental Tripa  je opět  světlou výjimkou  rozdílnosti mezi ostatními
    skladbami.  Jestliže se  vám líbila  věc Ghouls  od Jogeira Liljedahla,
    určitě neopovrhnete ani touto muzikou, i když se jedná o něco podstatně
    odlišného. Nálada úvodu  skladby je protkána celým dílem,  a tak se při
    pozorném poslechu  rázem octnete v "temných"  dobách středověku. Samply
    se k tematice perfektně hodí a jak  je na The Music Contestu v poslední
    době  dobrým zvykem,  jsou čisté,  bez jediného  prasknutí či nedbalého
    zaloopování. Zvukem této skladby jsem  byl ovlivněn natolik, že jsem jí
    přiznal v mé virtuální hitparádě  3. místo mezi intermediate skladbami.
    Dále nemá cenu nic popisovat, přímý poslech je určitě daleko lepší.

                     • Remembrance - Wark (Libor Křivák) •
                                • 10. místo •

    Toto  dílko bylo  pro mne  velkým překvapením.  Byl jsem prostě nadšen,
    když  jsem viděl,  že existuje  domácí tvorba,  dokonce taková  tvorba,
    která se umisťuje na prestižních soutěžích na předních místech. Skladba
    se  navenek  tváří  jako  akustické  dílo,  jelikož jsou použity samply
    piána, elektrických kytar, smyčců a  dokonce takovým způsobem, jakým se
    normálně používají. Celkem to na mne dělá dojem, že autor má již nějaké
    zkušenosti  s  komponováním  akustické  hudby   a  že  se  snažil  tyto
    zkušenosti  uplatnit i  při trackování.  Je to  jednoznačně velké  plus
    a jediným  problémem   je  trochu  horší   kvalita  samplů  a   některé
    nestandartní změny akordů (tedy mně to tak nepřišlo, ale ReDox s Markym
    se jednoznačně  shodli na tom,  že "tenhle přechod  je prostě strašnej"
    a jelikož  mají oba  značně velké  hudebně-teoretické základy,  tak jim
    plně důvěřuji).  Jinak se mi  tato hudba jeví  jako jedna z  nejlepších
    v kategorii  intermediate.  Určitě  stojí  za  vyslechnutí, alespoň pro
    domácí trackery.


                                -=> veteran <=-
    +---+-----------------------+-------------------------+--------------+
    | # | Název                 |  Autor                  | Soubor       |
    +---+-----------------------+-------------------------+--------------+
    | 1.| Nine One One          |  Wave                   | m5v-nine.zip |
    | 2.| Martian Lovesong      |  Necros                 | m5v-mars.zip |
    | 3.| Words Of No Difference|  Loonie                 | m5v-wond.zip |
    | 4.| Emelie                |  Radix                  | m5v-emel.zip |
    | 5.| Digital Ritual        |  Basehead&Hunz          | m5v-digi.zip |
    | 6.| Symphony In Infrared  |  Human                  | m5v-siir.zip |
    | 7.| Flow Moon             |  Mellow-d               | m5v-flow.zip |
    | 8.| Let It Loose          |  Marurn                 | m5v-letl.zip |
    | 9.| Protonic Reversal     |  Scirocco               | m5v-prev.zip |
    |10.| Twilight Groove       |  Nemesis                | m5v-twi .zip |
    +---+-----------------------+-------------------------+--------------+

         • Nine One One - Wave (Jeroen Godfired Tel)/Five Musicians •
                                 • 1. místo •

    Co dodat? Asi  jen to, že po poslechu této  skladby jsem si pustil věc,
    se  kterou se  Wave zúčastnil  Music Contestu  posledně a nestačil jsem
    kroutit  hlavou nad  tím, jak  jsou si  tyto dva  kousky podobné,  a to
    hlavně svým stylem. Podle mého jsou ti "výše postavení" trackeři až moc
    vysazeni  na technickou  stránku díla,  a to  jim pořádně  svazuje ruce
    v oblasti originality ...  Je to hodně velká škoda.  Prostě a jednoduše
    - technicky  (ať  už  jde  o  samply,  vyváženost hlasitostí a panningu
    atd...)  brilantní záležitost,  ale naprosto  suchá, nezáživná  ve svém
    celkovém  zvuku.  I  několik  z  porotců  autorovi  vytýkalo,  že si po
    skončení skladby  ne a ne vzpomenout  na hlavní motiv ...  Ale stalo se
    a Nine  One One  byla vyhlášena  za vítěze  v absolutní kategorii Music
    Contestu 5.  Gratuluji a jen  si troufám dodat,  že by si  správně měla
    prohodit místo se skladbou druhou.

         • Martian Lovesong - Necros (Andrew G. Sega)/Five Musicians •
                                 • 2. místo •

    Řekl  bych, že  porotci tuto  skladbu dost  podcenili, a  proto se s ní
    setkáváme až na druhém místě  v nejprestižnější kategorii. Můj názor je
    prostě  jednoznačný -  jedná  se  o nejlepší  dílo zařazené  do skupiny
    veteran. Už na začátku znalci  zjistí, že protentokrát se Necros nechal
    plně inspirovat  tvorbou Dr. Alexe Patersona  & spol (The Orb).  Jak se
    ale skladba  dostává do otáček,  začínají do Orbovských  zvuků prolínat
    standartní  Necrosovy  postupy.  Tak,  jak  je  známe např. z Mechanism
    Eight. Možná právě proto se porota rozhodla pro druhé místo. Nevím, ale
    mě prostě nepřesvědčili. Takže, závěrečné shrnutí je jasné: těšte se na
    perfektní  hutné  zvuky  The   Orb,  předimenzované  elektrické  kytary
    a klasické Necrosovy těžké drumsekvence. Dále již nemám, co bych dodal.

              • Words Of No Difference - Loonie (Ulf Liedberg) •
                                 • 3. místo •

    Klasická pohodovka, která začíná  těžkým orchestrálním zvukem s tympány
    (a já  už si myslel,  že doby Skavenových  Symphonií jsou dávno  pryč).
    Postupem  času  se  ve  střední  pasáži  objevuje  hodně dobře vyvedená
    elektrická  kytara  a  posléze  píšťalka.  Prostě  tyto  dvě  pasáže do
    celkového zvuku  skladby perfektně sedí. Dále  hudba pokračuje podobným
    stylem jako  na úplném začátku  a končí  lehkým  pianovým motivem stále
    podbarvovaným smyčcovým orchestrem s tympány. To by byl stručný popis a
    teď  ještě  něco  více.  Samply  dostatečně  (to  jest velmi) kvalitní.
    Hlavnímu motivu také  není co vytknout. Horší věcí  je to, že technická
    dokonalost  není úplně  nejlepší a  originalita také  trochu pokulhává.
    Prostě se mi pozdává, že v tomto  případě se páni porotci vůbec se svým
    rozhodnutím nespletli  a přiřkli této  skladbě místo, které  jí poprávu
    náleží.

                      • Emelie - Radix (Jakob Svanholm) •
                                 • 4. místo •

    Klidná skladba,  která využívá stále  se dokola opakujícího  kytarového
    motivu  a do  tohoto kafemlejnku  neustále pouští  různé smyčce a pady.
    Řekl  bych, že  je to  jedna z  nejnudnějších hudeb,  které jsem měl tu
    možnost si poslechnout. Skutečně nechápu,  jak může autor použít a také
    plně využít  24 kanálů na  skladbu, jež neobsahuje  ani žádnou výraznou
    melodii.  Je to  zase jedna  z  technicky  dokonalých (i  když v  tomto
    případě bych se nebál mluvit  o jakési hlasitostní nevyváženosti, která
    dokonale  slévá  muziku  do  jednoho  nerozdělitelného  a jednotvárného
    zvuku), ale mně nic neříkajících  skladeb. V této souvislosti mě napadá
    jedna myšlenka. A  sice ta, že abyste se  stali úspěšnými účastníky The
    Music Contestu v jeho nejvyšší kategorii, stačí vám na to 4 minuty nudy
    podpořené  kvalitními  samply  a  dobrou  technikou  trackování.  V mém
    virtuálním žebříčku by  Emelie obsadila nějaké místo až  za 1. desítkou
    skladeb.

           • Flow Moon - Mellow-d (Jaakko Manninen)/Five Musicians •
                                 • 7. místo •

    A na závěr celého  mého povídání jsem si dovolil  zařadit popis věci od
    dalšího člena  Five Musicians (mimochodem, všichni  z Five Musicians se
    umístili  v  kategorii  veteran  do  právě  teď popisovaného 7. místa).
    Myslím  si, že  tato pozice  Mellow-d  poprávu  patří. I  když se  jeho
    skladba zdá zpočátku  vysoce kvalitní, není tomu docela  tak. Člověk je
    totiž  po skvělém  úvodu naladěn  na následující industriálně-ambientní
    zvuky, a  to jen proto,  aby byl posléze  zklamán jakýmsi elektronickým
    reggae. Ale abych  jen nekritizoval. I tato věc  má své nesporné klady.
    Tím  největším  je  ucelenost  díla.  Hudba  je  skutečně  dobře časově
    rozvržena, a  tak působí mezi některými  ostatními velmi profesionálním
    dojmem.  Škoda je  jen to,  že Mellow-d  se kapánek  seknul v  hudebním
    stylu. Přesto se  jedná o jedno z nejlepších děl  v kategorii veteran a
    i já mu přiznávám celkem zasloužené 7. místo.

    -----------------------------------------------------------------------
          Tak  a máme  za sebou  zatím poslední  ročník podle  mne nejlepší
    a nejprestižnější soutěže trackovaných hudeb - The Music Contestu. Řekl
    bych,  že  právě  ten  letošní  byl  plný  zajímavých  a  hlavně  velmi
    kvalitních skladeb a  že porota dokázala, že umí  ocenit hlavně kvalitu
    a originalitu  (co  se  týče  mých  drobných  výtek  - ty můžete klidně
    zanedbat,  to je  čistě otázka  mého osobního  vkusu). Dále bychom měli
    v Music  Contestu  vidět  výzvu  pro  všechny  tuzemské (doposud) spící
    trackery, aby  se nestyděli a  přihlásili nějakou tu  podle nich jejich
    nejlepší tvorbu  na The Music  Contest 6 a  je úplně jedno  jestli mezi
    rookie  nebo veterany  - přesně  podle omšelého  hesla: "Není  důležité
    vyhrát,  ale  zúčastnit  se."  A  já  bych  ještě  dodal,  že  to úplně
    nejdůležitější je vůbec něco vytvořit.

                                                                 Ferda

            VŠECHNY ZÚČASTNĚNÉ SKLADBY NAJDETE NA TĚCHTO ADRESÁCH:

                   http://www.hornet.org/music/contests/mc5
                    ftp://ftp.hornet.org/music/contests/mc5


            výheň