__  __                              |        
         / /\/ /\                             |    -=-         
        / /_/ /_/_  _.________  ____  ______  |  -=   =-               
       / __  / __ \/ ____/ __ \/ __ \/ ____/\ |-=≡     ≡=-                 
      / /\/ / ____/ /\__/ /\/ / ____/\__ \_\/ |  -=   =-               
     /_/ /_/\____/_/ /  \____/\____/_____/\   |    -=-         
     \_\/\_\/\___\_\/    \___\/\___\_____\/   |        
                                              |
                                      of      |
               __   ____      __    __          __   __            __
              / /\_/ /_/\    / /\  / /\        / /\_/ /\          /_/\
             /      /\_\/___/ /_/ / __/\      /      /_/__________\_\/___
            / /__/ / / __  / __ \/ /\_\/     / /__/ / __  / __  / / ____/\
           / /\_/ / / /\/ / /\/ / /_/   and / /\_/ / /\/ / /\/ / / /\___\/
          /_/ //_/_/\__  /_/ /_/\__/\      /_/ //_/\____/\__  /_/\____/\
         _\_\/_\_\_\/\/ /\_\_\_\/\_\/______\_\/_\_\/\___\/\/ /\_\/\___\/
        /______________/ /__________________________________/ /_____/\
        \______________\/\__________________________________\/\_____\/

                              The Succession Wars 

     Slunce pozvolna stoupá nad sirné výpary a ozařuje černočerné vrcholky
     okolních sopek přízračným svitem. S jeho prvními paprsky se hluboko v
     úzkém  klikatém  údolí  probouzí prazvláštní armáda. Vojáci ve spěchu
     snídají  a  balí  výstroj. Oddíly se řadí a jeden po druhém následují
     kapitánku,  záhadnou  čarodějku  Carlawn,  na  další úmorný celodenní
     pochod.  Najednou  se  před nimi otevírá další údolí a na jeho konci,
     schovaný v klínu dýmajících hor, stojí mocný, strašidelně vyhlížející
     hrad.  Vojsko  se na chvíli zastavuje a několik zvědů se plíží blíž k
     hradu  zjistit,  jak  silná  je jeho obrana. Ačkoliv jsou pryč teprve
     chvíli,  Carlawn  to připadá jako nekonečné hodiny vyčkávání. Konečně
     se  zvědové vrací a přinášejí povzbudivé zprávy. Na hradě je sice pár
     kostlivých  draků,  ale  jinak  jenom  mumie,  zombie a kostlivci. Ve
     velkém počtu, ale přesto ne hrozivém. Bohužel tam asi budou střelecké
     věže a navíc střelba přes hradby není moc přesná. A zlatý luk Carlawn
     nemá.  Rozhodnutí  je  přesto  jednoznačné.  Carlawn dává zatroubit k
     útoku a staví svoje vojsko v podhradí.

     Překvapení je dokonalé a než se obránci stačí plně připravit, Carlawn
     mocným  úderem své čarodějné hole otevírá útok. Řadami obránců projel
     silný  záblesk  a  někteří  z nich padají k zemi. Ve stejném okamžiku
     pálí  katapult.  Zásah je přesný a ničivý a část hradeb se s rachotem
     bortí.  Zatímco  obránci  se ještě nevzpamatovali z nenadálého útoku,
     pluk  Carlawniných fénixů se zvedá na svých mocných křídlech a jejich
     žhavé  plameny  ožehají  bránící  kostlivé draky. Ani kosti nemrtvých
     draků  nedokáží  vzdorovat  plamenům  fénixů a z poloviny z nich jsou
     jenom  hromádky kostí. Protiúder zbylých draků je však rychlý a jeden
     fénix  se  kácí k zemi  mrtev. Draci útočí ještě jednou a další fénix
     je  mrtev. Osud draků však v zápětí pečetí mocná ohnivá koule, kterou
     vyslal  pluk  druidů. To se však nelíbí střelcům na hradních věžích a
     sprcha  šípů kosí několik druidů. Pluk Carlawniných jednorožců cvalem
     vyráží  do  útoku,  i  když  je docela slušná šance, že se boj skončí
     dřív,  než  doběhnou do hradu. Ačkoliv jejich nejsilnější jednotka je
     již  poražena, obránci se nevzdávají a banda zafačovaných královských
     mumií  se  se  zuřivostí  nemrtvých  vrhá proti fénixům. Proti mocným
     fénixům  je jich však málo a nedokážou jim způsobit vážnější zranění.
     Zato  odpověď  fénixů  je  rychlá a drtivá a v mžiku planou obvazy na
     mumiích  jasnými  plameny.  Dvě sprchy hbitých šípů Carlawniných elfů
     dopadají na tlupu zombií. Pod jejich náporem řady zombíí sice pořádně
     prořídly,  ale  několik zbylých přesto vyráží do útoku. Jsou však tak
     pomalé,  že se k fénixům ani nedostanou. Zato kostlivcům se to daří a
     ačkoliv jsou slabí, jejich početní převaha je natolik velká, že další
     fénix  padá  mrtev.  Nový  výstřel z katapultu, další mohutný blesk a
     společné  úsilí  několika  zbylých fénixů a druidů však rychle doráží
     zbývající  jednotky.  Konečně  je  obrana  poražena a na hradní bránu
     stoupá žlutá Carlawnina zástava.

     Tak, něco  takového  byste  mohli  zažít právě ve hře Heroes of Might
     and  Magic  (I  nebo  ][). Jedná  se  totiž o velice hezky provedenou
     off-timovou strategii s trochu pohádkovým námětem. Děj se odehrává ve
     světě  obývaném spoustou magických tvorů s jejichž pomocí spolu válčí
     až  šest  znepřátelených  stran.  Zatímco  rytíři  (knight) a barbaři
     (barbarian)  se  spoléhají  pouze na svou sílu, která mimochodem není
     nijak  závratná,  čarodějky  (scorceress),  černokněžníci  (warlock),
     čarodějové (wizard) a nekromanti (necromancer) používají v boji silná
     a zákeřná kouzla. Možnosti jsou velmi rozmanité:

     Hrady

     Prvním  důležitým  prvkem  ve  hře  jsou  hrady. Hrady vám vydělávají
     peníze (1000 zl/den) a rekrutujete zde vojáky a hrdiny. Hrdiny můžete
     rekrutovat   na  každém   svém  hradě.  Zato  abyste mohli rekrutovat
     vojáky,  musíte pro ně na svém hradě postavit obydlí. Na každém hradě
     můžete  postavit  šest  druhů  obydlí,  jejichž  typy jsou dané typem
     hradu.  Navíc  tři  z  těchto obydlí můžete ještě vylepšit (upgrade),
     takže  pak  produkují  trochu lepší vojáky. Ty bohužel nejde míchat s
     těmi  slabšími  druhy,  ale ty staré si můžete vylepšit. Kromě obydlí
     vojáků na hrdě stavíte kouzelnickou věž (mage guild), která má až pět
     úrovní  a  kde  se  vaši  hrdinové  mohou naučit určitá kouzla. Další
     stavby  jsou hospoda, která zvyšuje morálku vašim obráncům, zlodějský
     cech  (thieves  guild),  který  vám  ukazuje  srovnání  se  soupeři a
     umožňuje   odhadovat   sílu  nepřátelských  hrdinů  a  obrany  hradů,
     loděnici,  kde stavíte lodě, tržiště, kde můžete - za pěkně zlodějské
     ceny  -  směňovat  různé  druhy  surovin, studna, která zvyšuje počet
     vojáků, které můžete každý týden rekrutovat, socha, která zvyšuje váš
     příjem o 250 zl/den a nějaké méně podstatné speciality.

     Města

     Hrady  samozřejmě  můžete  a  musíte dobývat od svých oponentů. Kromě
     toho  se  však  na  většině  map vyskytují také svobodná města, která
     brání  jen  hrstka  obyvatel.  Ty  celkem  snadno  (taky  ne vždycky)
     porazíte.  Od  toho okamžiku je město vaše a vydělává vám 250 zl/den.
     Většinou  tam stojí jedno obydlí, ve kterém můžete rekrutovat vojáky,
     ale  stavět tam  můžete až v okamžiku, kdy zde postavíte hrad, na což
     potřebujete 5000 zl, 20 dřev a 20 rud.

     Hrdinové

     Abyste  mohli  vést válku,  potřebujete  samozřejmě  útočné jednotky.
     Takovými  jednotkami  jsou  armády vedené hrdiny. Každý z nich má své
     útočné  a  obranné  číslo, které se při boji přičítá jeho jednotkám a
     kouzelnou   sílu,  která  určuje  účinnost  jeho  kouzel,  a  znalost
     (knowledge),  která určuje maximální počet magů (spell points). Kromě
     toho má každý hrdina několik různě rozvinutých zvláštních schopností,
     které vám umožní spoustu dalších věcí.

     Pod  každým hrdinou může sloužit až 5 jednotek, z nichž každá se může
     sestávat  z  neomezeného  počtu vojáků stejného druhu. Tito vojáci se
     budou vždy pohybovat společně a jejich síly se sčítají.

     Doly

     Další  strategicky  důležitou  věcí  jsou  doly.  Doly  nemají (kromě
     nějakého  kouzla)  žádnou  stráž  a když k nim přijede hrdina, tak je
     prostě  zabere  do  té doby, než mu je někdo jiný vyfoukne. Dolů je 7
     typů.  Pila  vyrábí  2 dřeva/den, rudný důl 2 rudy/den, alchymistická
     laboratoř 1 rtuť/den a doly na krystaly, drahokamy a síru vyrábí po 1
     jednotce/den. Posledním dolem je zlatý důl, který vyrábí 1000 zl/den.
     Protože  suroviny  jsou skutečně nezbytné, doporučuji nenechat si již
     získané doly sebrat.

     Kromě  fungujících  dolů zde existuje ještě jedna specialita a tou je
     strašidelný  důl.  Ten  hlídá docela velká skupina duchů. Když je ale
     přemůžete, stane se z tohoto dolu normální zlatý důl.

     Ostatní objekty

     Kromě  výše  zmíněných  objektů  jsou  na  mapě  také spousty dalších
     rozmanitých věcí. Jednak se jedná o magické předměty a poklady, které
     váš  hrdina  může  sebrat  a  využívat  ve  svůj prospěch, dále různá
     významná místa, která vašemu hrdinovi dají nějakou výhodu. Nabídka je
     široká.  Od několika jednotek surovin přes výcvik v určité vlastnosti
     až  po  rekrutování  či  vylepšení jednotek. Velmi významnými objekty
     jsou  obelisky. Zatímco v Heroes I byly na každé mapě, v Heroes ][ se
     vyskytují  již  jenom  někdy.  Tyto  obelisky  vám postupně odkrývají
     starou  mapu,  na  které  je  vyznačeno,  kde je zakopaný nejsilnější
     magický předmět (ultimate atrifact).

     Princip hry

     Cestovní režim

     V  tomto  režimu  se  budete  pohybovat  většinu  času.  Velkou  část
     obrazovky zde zabírá mapa, po které budete pohybovat se svými hrdiny.
     Pohyb  probíhá  po  jednotlivých kolech, kterým se zde říká také dny.
     Váš hrdina má na každý den určitý počet bodů, které říkají,jak daleko
     dojede.   Hra   obsahuje   inteligentní  algoritmus,  který  vám,  za
     předpokladu,  že máte mapu již odhalenou, spočítá nejrychlejší cestu,
     takže  nemusíte moc myslet, kudy je to rychlejší (pohyb různým druhem
     terénu  je totiž  různě  rychlý).  Můžete zde také přepnout do režimu
     hradu, kde můžete stavět a rekrutovat.

     Bitvy

     Ačkoliv  vlastními bitvami strávíte méně času, jsou pro hru podstatně
     důležitější.  Zde  se  totiž  rozhoduje o výsledku vaší konfrontace s
     tábořící  tlupou  rebelů,  cizím hrdinou nebo obranou hradu. Střet se
     odehrává   na   bitevním   poli   rozděleném  šestiúhelníkovou  sítí.
     Jednotlivé jednotky se střídají v tazích podle pořadí určeného jejich
     rychlostí.  V  každém  tahu  se každá jednotka může pohnout o určitou
     vzdálenost  (danou  opět  její rychlostí) a pokud skončí v sousedství
     jednotky nepřátelské, zaútočit. Střelecké jednotky navíc mohou stát a
     střílet.  Kromě toho může určité akce podnikat váš hrdina. Může utéct
     (můžete  jej  znova  rekrutovat a zůstanou mu schopnosti a předměty),
     může  se  vzdát  (můžete  ho  znova  rekrutovat  dokonce i se zbylými
     jednotkami, ale něco vás to bude stát a navíc se nejde vzdát rebelům)
     a  hlavně  může  jednou za kolo seslat kouzlo. Této poslední možnosti
     doporučuji beze zbytku využívat, protože každá pomoc může být dobrá.

     Technické provedení

     Hra  je  po  technické stránce velmi dobře provedená. Grafika je SVGA
     640x480x256  a  sprity  i animace jsou velmi hezky nakreslené. Rovněž
     hudba  a zvukové efekty jsou na slušné úrovni. Hudba je celkem vhodná
     a  mění  se  podle  terénu či typu hradu. Zvukové efekty na mapě jako
     šumění  moře  a  klapání  vodního  kola  jsou  také  slušné,  výkřiky
     umírajících vojáků jsou bohužel trochu slabší. Jinak je tahle hra ale
     skutečně  velmi  dobře  provedená  a  díky velké rozmanitosti různých
     možností  velmi  zajímavá.  Obrovským  plusem  je také EDITOR MAP! ve
     kterém si můžete vytvářet vlastní světy.

     Co  říci  závěrem?  Jestli  máte  rádi dobré strategie, tak tuhle věc
     prostě musíte mít.
                                                                           -Bulb



            výheň