Warp                                                                    
   Label                                                                 
                                                                         
                                                                        
                                                                         
                                                                           
                                                                       
                                                                       
                                                                         
                                                                          
                                                                            
                                                        
                                                       
                                                                                
                                                                                
                                                                            
                                                           
                                                           
                                                           
                                                           

                                     Speedy J

        Tak tedy. Letošní můj  příspěvek do hudebního oddílu skvěločasopisu
    Výheň se bude zabývat albem člověka, lépe řečeno dýdžeje, jenž se nechá
    od  ostatních  tvorů  nazývat  Speedy  J.  Jeho  produkt, který mne tak
    zaujal, se  jmenuje G Spot.  Nejedná se o  Speedovu první ani  poslední
    práci,  důvodem, proč  jej chci   recenzovat, je  skutečnost, že  se mi
    prostě líbí. Ale ponechme již nudných úvodů a vrhněme se na stať.

         Nejprve  něco málo  informací  o  autorovi hudby.  Vlastním jménem
    Jochem Papp, pochází ze země belgické  a, jak jsem už podotkl v úvodním
    odstavci,  jeho   přezdívka  zní  Speedy  J.   Mnozí  z  vás,  vážených
    a "laskavých" čtenářů, se teď jistě  domnívají, že ubohý Jochem je snad
    toxikomanem a pseudonym si zvolil dle druhu své nejoblíbenější návykové
    látky. Ale  chyba lávky. Speedy -  toto slovo značí v  jazyce anglickém
    kohosi rychlého.  Jak se sám  Jochem Papp někde  přiznal, on je  rychlý
    právě  při  vymněňování  desek,  práci  se  směšovacím zařízením a jeho
    vyhlášenou specialitou je obsluhování  tří gramofonů najednou v reálném
    čase. A to J na konci přezdívky  je zase prvním znakem v jeho skutečném
    jméně. Pokud se nyní najde ještě  někdo, kdo by nechápal, co to vlastně
    Speedy J znamená, nechť si přečte celé vysvětlení ještě jednou.

         A teď  již přistupme k  hlavní věci,  to  jest k albu  G Spot. Jak
    fyzicky vyhlíží už nevím, ježto jsem jej spatřil pouze na krátkou dobu,
    po  kterou  jsem  navíc  horečně  sháněl  někoho,  kdo  by  mi jej z CD
    zkopíroval  na  starou  dobrou  nekvalitní  kazetu,  a  tak  mi  prosím
    promiňte, že jste se v tomto ohledu nic nedozvěděli. Ale jak jistě sami
    uznáte,  u hudební  produkce nejde   zdaleka tak  o vzhled,  jako spíše
    o dojem z poslechu.  A ten vám, protože mé  sluchové orgány konají svou
    službu  ještě  dostatečně,  zprostředkovat  mohu,  ba  co  víc,  já tak
    i učiním.

         Na  své   si  při  přehrávání  přijdou   jak  fandové  avantgardní
    elektroniky,  tak   i  mnohem  početněji   zastoupení  klasičtí  tucaři
    a houseři.  Jedna skladba  se  dokonce  dostala mezi  mé nejoblíbenější
    a o  jiné  zase  ReDox  prohlásil,  že  se  jedná  o  druhou  perfektní
    vesmírně-ambientní,  kterou kdy  slyšel.  Speedy  tedy prokázal,  že je
    všestranným a ve všech hudebních stylech nadprůměrným autorem.

         Na začátku  vás překvapí lehce  industriální vecička s  názvem The
    FUN  Equations. Celá  věc je  protkána zvuky  sbíječek a  bagrů a těžký
    rytmus je  solidním základem všem  těm ruchům a  zvukům okolního světa.
    Melodie  ale pomalu  končí a  několika vteřinami  ticha je  oddělena od
    skladby  s názvem  Ping Pong.  Mohu odpovědně  prohlásit, že název plně
    vystihuje  obsah.  Stále  stejný  tuc-tuc  rytmus,  který se ani jednou
    nezmění  během těch  několika minut  a  do  toho se  mísí různá  pípání
    a acidy.  Tato  skladba  plynule  přechází  do  další,  jež  se  honosí
    jmenovkou  Fill  25.  Opět  úplně  výstižný  název.  Jedná se o jakousi
    zvukovou  kulisu, která  by se  dala použít  jako podbarvení řeči třeba
    v rozhlasové stanici nebo v dokumentárním  filmu (i když dokument by to
    musel  být  pořádně  výstřední).  "Výplň"  plynule  přechází ve skladbu
    s názvem Lanzarote.  Velmi klidná oddechovka, která  však trvá asi šest
    minut, a k jejímu konci už budete pořádně otrávení a už už budete chtít
    přejít k  něčemu jinému. Ale než  to stihnete učinit, váš  ušní bubínek
    zaujmou  tóny nejextravagantnějšího  kousku z  celého alba.  Jmenuje se
    Extruma a vzdáleně mi připomíná  některé skladby z nejnovějšího alba Ae
    Chiastic  Slide (na  to jste  si však  mohli přečíst  recenzi v  minulé
    Výhni,  takže budu  proteď šetřit  místem a  pouze vás  odkáži na Výheň
    nr.7). No a  další věcí je podle mne  úplně to nejlepší, co na  G Spotu
    najdete  :). Jedná  se o  skladbu,  jež  se zove  The Oil  Zone. Začíná
    jednoduchou melodií  hranou perfektním samplem  a to je  dále rozvíjeno
    ozvěnami a  přidáváním dalších všemožných zvuků.  Nato se přidá mohutné
    houkání  a basy  a nakonec  perfektní rytmus.  Skladba (a  i ostatní na
    tomto albu)  přísně dodržuje zásady  vesmírně-ambientních kousků -  tj.
    opakující  se vrstvy  zvuků, jež  se přes  sebe překrývají  a různě  se
    přidávají  nebo opouští  celkový zvuk.   Ale pojďme  o kousek  dále. Po
    mistrovském dílku,  jež jsem vám  v několika předchozích  větách krátce
    přiblížil,  následuje věc  se  jménem  Treatments -  trošičku pomalejší
    ponurý ambient  s pravidelným rytmem  a množstvím acidů.  Na ní plynule
    navazuje  další ze  série zvukových  podkladů, tentokrát  s názvem Fill
    17. No a dále tu máme  klasickou tucavost (sice nepodobnou Ping Pongu),
    která se zove G Spot - tedy titulní skladba. Mohu zodpovědně prohlásit,
    že to není  nic moc a pokud tuto "píseň"  neuslyšíte, o nic nepřijdete.
    A po několika vteřinách ticha do  vašich ušních bubínků udeří, či spíše
    lehce zavane klasická  "vesmírná", jež je také tou  úplně poslední věcí
    na tomto albu.

         Takže, nyní si  uděláme malé shrnutí a tento  rozvleklý článek již
    raději  zakončím.  Album  s  názvem  G  Spot  (mimochodem,  byla vydána
    speciální a nákladem  velmi omezená edice určená speciálně  pro ženy :)
    od  člověka, jenž  si říká  Speedy J  je tedy  velmi dobrým počinem. Od
    Speedy J existuje ještě několik alb, z  nichž jsem měl tu čest si letmo
    poslechnout  jedno,   které  se  honosilo  názvem   Live  a  obsahovalo
    z převážné  většiny  skladby  z  G  Spotu,  ale  paatřičně upravené pro
    koncertní vystoupení. Dále jsem na  R1 zaslechl skladbu s názvem Pepper
    z alba Ginger,  ale tu si  už moc  nepamatuji  na to, abych  o ní šířil
    zprávy mezi lidi.

         Pokud  jste  fandové  na  elektronickou  hudbu  a nemáte zrovna co
    poslouchat,  vřele vám  doporučuji obstarat  si nějaký  ten projekt  od
    Speedy J. Námaha s tímto spojená se vám stoprocentně vyplatí.

                                                                 Ferda


            výheň