• • • *FRAMUS FIVE: BLUES IN SOUL* vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv - Michal Prokop: zpěv, kytara - Ivan Trnaka: piano - Ladisav Eliáš: baskytara - Petr Klarfeld: bicí - Jiří Burda: tenor sax - Ivan Umáčený: trubka - Jindřich Dostál: trombon 1. I Got My Mojo Working (Morganfield) 2. Why Am I Treated So Bad? (Roebuck-Staples) 3. Around And Around (Chuck Berry) 4. Nobody Knows You When You're Down And Out (Traditional) 5. Blues In Soul (Michal Prokop) 6. What'd I Say (Ray Charles) 7. I Believe To My Soul (Ray Charles) 8. Keep A Light In The Window (Alexander) 9. If You Need Me (Pickett-Sanders-Batemann) 10. Some Day Baby (Ray Charles) 11. Hold On I'm Comin' (Hayes-Porter) *BONUS* 12. In The Midnight Hour (Berns-Wexler) 13. Ton Of Joy (Otis Redding) 14. Mojo Mama (Berns-Wexler) 15. Don't Set Me Free (Ray Charles) 16. Respect (Otis Redding) 17. Work Song (Adderley) 18. My Days Are Numbered (Al Kooper) 19. Keep A Light In The Window - LIVE (Alexander) 20. Georgia On My Mind - LIVE (Hoagy Carmichael) Blues In Soul je jedna z nejpovedenějších desek se soulovou hudbou, kterou kdy čeští hudebníci nahráli.Samozřejmě, že se nejedná o hudbu originální, ta by ani v téhle kvalitě v českých podmínkách vzniknout nemohla.Vezmeme-li však v úvahu dobu vzniku a dokonalé zpracování, tak si musíme přiznat, že to nebyl vůbec špatný nápad tuto desku vydat.Nejedná se přitom o žádný laciný revival band, ale o seskupení, které má dostatečné kvality a schopnosti na to, aby převzané skladby zahrála po svém a přitom respektovala krásu prvotiny (v dnešní době skoro nevídaný jev, bohužel). Počátky Framus Five spadají někam do roku 1963,kdy v jejich tvorbě převládala rytmicky něžná hudba inspirovaná Shadows ( ostatně jako u většiny později slavných kapel ).Příchod Ladislava Eliáše(basa) znamená změnu orientace na rythm and blues a Framus Five nabírá vítr do plachet.Jako jedni z prvních přidávají do svých řad i hudebníky dechové sekce,kteří dodají jejich hudbě scela originální zvuk (stejně jako se to povedlo The Progress Organization na desce Barnodaj,ale o tom až příště).Pozvání na 1.ČS.Beatový festival je dobrým urychlovačem pro rapidní nárust popularity.Výsledkem toho všeho je tato deska vydaná v roce 1969. Hudba tohoto titulu se vyznačuje vysokou úrovní zpracování a mírou kultivovanosti. Interpreti se zbytečně nepouštějí do složitého napodobování černošského stylu hry a hrají hudbu,tak ji cítí.Michalu Prokopovi občas jeho jinak vynikající angličtina trochu ujede,ale to jen důsledek obtížnosti některých skladeb.Celkový dojem je umocněný dokonalou souhrou uvnitř dechové sekce. Zvlášť patrné je to ve skladbách Hold On I'm Comin',What'd I Say či My Days Are Numbered (mimochodem poslední song nahraný společně s dechovou sekcí). Hold On I'm Comin' je asi nejlepé zpracovaná skladba co se týče poslouchatelnosti. Ve skladbě What'd I Say a v soulové hymně I Believe To My Soul můžeme slyšet skvěle podbarvující trojhlasný ženský vokál(Jana Koubková,Jarmila Gerlová a ještě někdo třetí :) ) Nemá cenu se zabývat skladbou po skladbě neb se jedná o to nejlepší co může soul této doby nabídnout a jak už sem několikrát uvedl kvalita jejich zpracování je prvotřídní.Za zmínku beze sporu stojí jediná autorská skladba na albu a to je Blues In Soul.Jedná se o čistě instrumentální kousek,který je laděn spíše do jazzu.Její autor Michal Prokop tak jen potvrzuje vrozený cit pro soulovou hudbu. Vřele tento titul doporučuji všem milovníkům dobré soulové hudby, jenž nejsou upjatí pouze na americký styl projevu. Vždyť často bělošské blues je zvláště po hudební stránce určujícím faktorem vývoje této hudby a jejich pojetí originálního soulu je přinejmenším zajímavé. MANFRED výheň