Vivid 2: Boost / Doomsday Jak už název napovídá, jedná se o jakési pokračování dema Vivid Experiment, které se umístilo na třetím místě na Assembly 96. Rovnež jeho následovník obsadil pěkné místo, a to dokonce hned to nejvyšší - první... Jeho nároky na hardware se také o něco zvýšiliy. Je sice pořát potřeba 8MB paměti (když se demu parametrem -pfs řekne, aby se rozbalilo na disk a ne do RAM,) 6MB místa na disku, rychlá grafická karta podporující HiColor a přestože demo poběží i na 486, je to celkem zbytečné, protože většina 3D scén běží opravdu hodně pomalu. Někteří si možná říkají, že takový počítač má dnes každý, ale bohužel to není pravda. Jak jsem řekl, Boostu již nestačí pouhých 256 barev. Ale na rozdíl od dema MindTrap je to poznat. Boost může sice bežet i v režimu 256 barev, ale vypadá to hrozně, tekže pokud vaše grafická karta nezvládne víc než 256 barev, doporučuji demo vůbec nespouštět. Jak bývá u teamu Doomsday zvykem, začíná i tento jejich výtvor citátem, který nemá s demem mnoho společného. Po něm se objeví jméno teamu a to už o sobě dává HiColor vědět, protože po obrzovce poletují barevná světla. Podobně je tomu v další části, kde z texturované plochy, která se ve středu obrazovky propadá dolů a vytváří "červí díru" - wormhole. Mimochodem stejný efekt byl použit již v demu Unreal od Fucure Crew z roku 1992. V Boostu navíc ze středu "černé díry" stoupá oblak ruznobarevných světýlek. Potom se zjeví název dema, a už všechno začíná... Začíná to pěkným plasmoidním efektem a dost diskofilní hudbou, ale narozdíl od dema Vivid naštěstí už bez "zpěvu," takže se to dá i poslouchat. A je tu první 3D scéna, která mi nepřipadne zvlášť povedená. Uprostřed obrazovky je krychle se zrcadlovými stěnami, od které se odráží okolí, tvořené podivnými tvary. Sice jsou zde i mnohonásobné odrazy, ale dohromady to bohužel je jen obzvlásť zmatená scéna, ve které není vůbec vidět, co je co. Další scéna už je lepší, i když nepříliš nápaditá - uprostřed poskakuje váza a různě se prohýbá. Alespoň stínování je velice pěkné, hlavně díky HiColoru, jinak by něco podobného vůbec nebylo možné. Tuto část si však majitel procesoru 486 moc neužije, protože pomalost dosahuje kritických hodnot. Sledovat se to dá tak na Pentiu 150Mhz. Po skončení se pro změnu objeví obrázek, postupně z něho části mizí a objevuje se obrazovka rozdělená na dvacet čtvercových polí. V každém z nich je jiný plasmoidní efekt. Vypadá to zajímavě, ale je z toho patrná jistá "přeplácanost." Netrvá dlouho a je zase 3D scéna - průlet kolem lahve vodky Finlandia, zřejmě neplacená reklama. A znovu se zjeví těch 20 plasmoidních efektů, jenomže tentokrát zase scrollují různými směry... A opět 3D scéna - model ženy zřejmě z 3D Studia hopsá na podivném prostranství obklopeném monitory, v nichž jsou jména a občas i fotky autorů Boostu (zřejmě z jejich raného dětství :-) A je čas pro asi nejazjímavější efekt z celého dema, vlnící se pozadí. Vypadá pěkně, ale netrvá dlouho. Další efekt je podobný, zase se podivným způsobem vlní obrazovka. Jak už zřejmě každý očekává, je čas na 3D scénu. Je to znova krychle. Na jejích stěnách jsou nějaké víry. A kolem dokola jsou monitory, ve kterých je přesně to, co je na monitoru vašeho počítače v okamžiku sledování scény. Další část je zase 3D, dva zlaté valouny letí tunelem, jeden je menší a je uvnitř většího, který je průhledný. Potom zase další vlnící se textura, následovaná dvěma duchaplnými hláškami, podobnými těm z Vivid Experiment... Následuje pro změnu zase 3D scéna. Na té je zajímavé hlavně to, že se líbila i ReDoxovi. Obrovský človíček z oblíbené stavebnice Lego si vykračuje po povrchu malé planetky, obklopené dalšími nebeskými tělesy. Přestože je to jedna z nejpovedenějších scén celého dema, je to také jediná, na které jsou vidět chyby použitého 3D systému - občasné nakreslení vzdálenějšiho polygonu před bližší by ještě ani tolik nevadilo, ale chyby v kreslení, kdy mezi hranami sousedních polygonů je mezera, působí dosti rušivě. Zbývá již jen poslední část, kterou je - nečekaně - zase 3D scéna. Jako by jich už tak nebylo až příliš. Je vidět nějaká pěkně vybarvená miska, ve které se kutálejí kuličky... Potom se zobrazí logo Doomsday a je konec, přepne se do textového režimu a zobrazí se copyright. Zajímavostí je, že při tom počítač dost často zatuhne, a pokaždé v jiném místě textu. Skoro to vypadá, jako by to tak bylo schválně :-) Celkový dojem je dost rozporuplný. Kdyby demo používalo jenom 256 barev, nevynikalo by naprosto ničím. 3D scény i ostatní efekty ale v HiColoru vypadají opravdu pěkně. Jinak Boost neobsahuje nic zvláštního, všechno tady již nesčetněkrát bylo. Za takových deset let, kdy se asi nebude nic jiného než TrueColor používat a envmapping, phongovo stínování, bumpmapping i další vymoženosti budou běžné a v mnohem vyšších rozlišeních, už Boost bude každému připadat jako zjevení z pravěku. Naproti tomu demo jako třeba Second Reality bezpochyby zaujme i za deset let. A nemusím chodit ani natolik do minulosti, třeba demo Secret Life of Mr Black, které se umístilo hned za Boostem, nevyniká žádnými 3D scénami, ale v budoucnosti určitě zaujme mnohem více než dnes Boost... Jestli čtete tento text v roce 1997 nebo 1998, demo Boost je asi dobré vidět. Jestliže je však již rok 1999 nebo dokonce vyšší a vy právě zkoumáte stará čísla Výhně, pak vězte, že Boost obsahuje hlavně 3D efekty, které byly zajímavé tak před pár lety, a navíc je celé demo ve velice hrubém rozlišení 320x200, které už se ve vaší době vůbec nepoužívá. - Shakul - výheň