V minulém čísle Výhně jsem se rozepisoval o obchodní taktice v známé to obchodní strategii Transport Tycoon. Teď bych se chtěl podívat na stejnou hru z hlediska jiného. Jak jste jistě si všimli, poslední Výhně jsem se věnoval editorům games. Nejinak tomu bude i tady. K Transport Tycoonu Deluxe je totiž přibalen i scenario editor a právě o něm bych se rád rozhovořil. Samozdřejmě nebudou chybět ony "potravinové řetězce" mezi továrnami, charakteristiky nejlepších jednotek a prostředí. Takže s chutí do toho a půl je hotovo. Nejprve k Deluxům samotným. Od původních Transportů se značně liší. K dispozici jsou čtyři typy krajiny. Klasický "Tycoonovský" povrch se zelení, horský povrch se sněhovou pokrývkou nad určitou výšku, tropický scénář s pralesy a pouštěmi a dětsky infantilní čokoládová země. Klasický tycoonovský scénář přesně kopíruje staré Tycoony až do roku 2000, potom se dál rozvíjí samostatně, ostatní scénáře používají jiné jednotky ( lokalizované ) a jiné suroviny. Vraťme se ale ještě k novinkám v TTD. Máme tu pár vymožeností, které přispívají ke kvalitě hry. Semafory je možné dát i na šikmou kolej. Dále je možné dát semafory oboustrané nebo jednostrané ( lze tím určit směr pohybu vlaku na koleji ). U letadel a nákladních lodí došlo k další příjemné změně. Je možné letadlo či loď "refit" neboli přestavět na jiný druh přepravovaného materiálu. Zní to absurdně, ale nejvyššího zisku pak dosahují Boeingy 747 plné uhlí nebo dříví. K dalšímu komfortu patří otáčení vlaků na trati, heliporty nebo nákup půdy k budoucímu stavění. Nutno podotknout, že přes větší množství grafických detailů je TTD narozdíl od většiny druhých dílů her naprogramován znovu, lépe a rychleji. Nikoliv tedy staré engine v novém kabátě, ale nová, lépe optimalzovaná verze. Ale zpět k editoru. Před spuštěním editoru si ještě vyberte,jakou krajinu chcete hrát a jaké chcete mít podmínky. V editoru je sice možné vše změnit, je to ale krajně nepohodlné. Co tedy lze editovat. Země. Editování krajiny je snadné. Máte kuličky uspořádané do čtverce. Krajina je také tvořena čtverci, takže co roh to kulička. Dále máte možnost rozšiřovat a zmenčovat čtverec a současně zvedat či snižovat krajinu. Vždy se zvednou / sníží nejnižší / nejvyšší body plochy označené čtverečky. Pokud se povrch dostane do úrovně vody a na nějakou jinou vodu se napojí, postupně se zatopí. Pokud se v horách ( myšleno scénario ) dostane nad sněžnou čaru, zapadá sněhem. Pokud se v pouštích dostane daleko od vody a na úroveň pouště, vyschne. Je možné také nechat krajinu nagenerovat náhodně. Osobně doporučuji nechat si první část krajiny nagenerovat ( podnímky jsou v nastavení obtížnosti - typ terénu od roviny ( flat ) až po hory ( mountanois ) a množství vody od několika jezírek v malém kontinentu ( low ) až po několik ostrovů v obřím moři. ) a potom si udělat kosmetické úpravy sám. Posledním doplňkem je rozmisťování stožárů, majáků, kamenů a pouští přímo do krajiny. Města Editace měst je o hodně jednodušší. V dialogovém okně si jen zvolíte jak velké město chcete a potom ho umístíte. Také je možné kliknout na tlačítko random town a město zadané velikosti se vytvoří samo na náhodném místě. Města jsou však z počátku velmi malá ( small jsou asi tři domečky, v large jich je asi tak deset ). Je však možné město dál upravovat. Když kliknete na jeho jméno, objeví se okénko, kde lze město přejmenovat ( rename ), rozšířit ( expand ) nebo smazat ( delete ). Město však lze úspěšně expandovat jen když má volnou silnici, podél které by mohlo stavět. Je výhodnější stavět velká města v údolích a v horách jen vesničky. Nadruhou stranu je důležité mít dostatek měst, protože ke každému městu může náležet pouze jedna továrna určitého typu. A tím se dostáváme k té nejvíce důležité položce v editoru. Továrny Umístit továrnu je celkem dost jednoduché. Stačí vybrat typ a kliknout tam, kde ji chcete mít. Platí sice nějaká omezení, ale není jich moc. Pokud nějaká jsou, zmíním se o nich v popisu továrny. Pro zábavnou hru je ale nutné určit si nějakou taktiku. Příkladem takové taktiky je třeba rozdělení oblasti na průmyslové, zemědělské a těžební. Pamatujte si ale jedno. Pokud si dáte na sobě závislé továrny blízko sebe, nebudou takové zisky, jako když budete vozit na větší vzdálenosti. Také si nedělejte mapu příliš jednoduchou, měli byste za pár let celou mapu obstaranou a zbytek hry se nudili. Pokud tvoříte mapu pro dva hráče, nechte některé spoje "pro rozjezd" a pak zbytek mapy těžký, aby bylo o co soutěžit. Ale nyní se vrhnu na vámi doufám vítaný popis závislostí jednotlivých továren. Silnice Silnice jsou nedílnou součástí autmobilové dopravy. Nevím jestli jste si toho všimli, ale v normálním světě jsou silnicemi spojena různá města. Tak například z Prahy do Brna vede D1čka. Bohužel, autoři si toho nikterak nevšimli a tak jsou jejich města zcela osamocena. V editoru ale je možnost silnice postavit. Mapa pak bude vypadat reálněji, ale je to fuška. Stavba probíhá pomocí stejného menítka jako ve hře, takže se jí nebudu zdržovat. A konečně ke strategii hry Když už jste si naprogramovali svůj scénář ( a nebo si ho nechali vygenerovat od počítače ), můžete začíat se stavěním. Vcelku zůstává vše při starém, ale některé změny jsou dost důležité a tak je dobré jich využít. a) Máte teď možnost stavět jednosměrné koleje. Pokud víte, že trať bude vytížená z obou směrů, nemusíte už stavět složité mnoho kolejné trati, ale na větší vzdálenost stačí jedno dlouhé pásmo se dvěma kolejemi vedle sebe, rozdělené jednosměrnými semafory. Křížení tratí pak zůstává jako u starých tycoonů, jen je nutné opět změnit dvojsměrné semafory na jednosměrné. Příklad ',- semafory <----- <---- -----'-+-'--------------'-------------'-------------'-+-'----------- I I -----,-+-,--------------,-------------,-------------,-+-,----------- -----> ----> b) Letadla jde předělat na nákladní. Využijte toho hlavně u surovin jako uhlí a goods. c) Moc se nezabývejte přestavbou na jednokolejky, za chvíli vám přijdou roury. d) Skupujte půdu v místech, kde počítač staví, vyřadí ho to a nebo alespoň přinutí stavět nesmyslně klikaté tratě. A ještě jsem slíbil jednu věc. Že vám řeknu které jednotky jsou nejlepší. Tak to je zase za tímhle šprdlou. výheň