robotnik.punish.your.machine.a.rage.demonstration.released.at.the.gathering.97


           Demo švédského  týmu Rage se zvláštním názvem Robotnik je podle
      mého názoru jedním z nejlepších dem letošního roku. Obsahuje opravdu
      dobrý  3d  engine, který zvládá všechno, co je dneska u dem obvyklé.
      To však není všechno. Na rozdíl od nepřeberného množství full 3d dem
      od  různých  týmů  totiž  obsahuje i mnoho opravdu nových 2d efektů,
      které  jsou  mnohem zajímavější, než jakkoliv složitý 3d objekt. Ale
      co  je nejdůležitější - Robotnik má vynikající design. Skončil druhý
      na  The  Gathering  97,  demoparty  konané  v norském Gothenborgu ve
      dnech  26.  až  31.  března.  Myslím,  že by si zasloužil spíš místo
      první, ale na demoparty zvolili jinak...
           Demo  používá zvukový systém Midas, takže s konfigurací zvukové
      karty  nejsou  vůbec potíže, proběhne dokonce automaticky, úplně bez
      potřeby  komunikovat  s  uživatelem. Chvilku po spuštění se tedy již
      začínají  z  reproduktorů  ozývat  podivné  zvuky.  Později  začne i
      hudba, a to opravdu kvalitní.

      PAVOUK
           Zatím  ale  prolétává  kamera  čtvercovým  tunelem, ocitá se ve
      velikém  blíže nedefinovatelném prostoru s hnědou podlahou, po které
      zmateně  pobíha  pavouk.  Dokonce  je  slyšet jeho dupot. Na podlahu
      svítí  kužel  světlo  a  pavouk  vrha stín. Po chvíli z výšky spadne
      kamenný  kvádr  s  nápisem Rage, který s rachotem dopadne a nebohého
      povoučka  úplně  rozdrtí.  Stal  se  tak  první obětí tohoto poněkud
      zvláštního dema...

      CREDITS
           Obraz  s  rozdrceným  pavoukem začíná rotovat a odlétá kamsi do
      dáli. Klasické ztemnění jednoho obrazu a následné rozsvícení dalšího
      není  v  Robotniku použito ani jednou (no, jednou je vlastně použito
      rozsvícení  obrazu,  ale  víckrát  opravdu  ne.) Místo něj buď obraz
      někam  odletí,  otočí  se  a  na druhé straně je něco jiného, shoří,
      postupně  po  kouscích zmizí, rozpadne se na střepy a sesype se pryč
      nebo  se  střepy rozletí po okolí, nebo nový obraz prostě přilétne a
      starý  překryje.  Opravdu  žádné  ztemňování  obrazu...  Teď se tedy
      objevuje  nápis "presents" a kolem prolétne název dema - "Robotnik."
      A  už  jsou tu jména programátorů (Moons, Digimatik, Nadir) a u nich
      na  obrázcích  podivné  tváře,  které  vypadají,  jako  by se jejich
      majitelům  někdo  snažil  rozdrtit  hlavu.  Celý obraz pak směrem od
      okrajů do středu shoří - je to velice pěkný a originální efekt.

      PROJEKTOR A PROVRTÁNÍ LEBKY
           Po jménech programátorů následuje další 3d scéna - oprostřed je
      lebka,  za  ní  jakási zahnutá zeď, na kterou se nějakým projektorem
      promítá jednoduchá animace. Lebka stojí projektoru v cestě, takže je
      i na ní vidět kus zmíněné animace a navíc vrhá stín na zeď za sebou.
      Pak se objevuje další obrazovka se jménem autora - tentokrát grafiky
      (Foxx)  a  opět  tvář  s  velmi podivným výrazem a obraz zase shoří.
      Znova  záběr na lebku - tentokrát je ve scéně navíc nějaká vrtačka s
      velice  reálným  zvukem  a provrtává lebce čelo. Lebka je druhá obět
      tohoto dema...

      LASEROVÁ DÝNĚ
           Když  je  lebka  takto  zničena, do třetice je zde obrazovka se
      jménem  posledního  z autorů - tentokrát hudby (Fajzer.) Zase shoří,
      hudba  ztichne,  objeví se malý nápis "waiting for Robotnik" a začne
      hrabat  disk.  Je  to celkem výtaná pauza. Netrvá ale dlouho. Začíná
      jiná  hudba  a je vidět děravá kulatá dýně, uprostřed které je silný
      zdroj  světla a jeho paprsky procházejí dírami v dýni, která mezitím
      začala ještě rotovat. Další velice zajímavý a originální nápad.

      VODA APOKALYPSY
           Po  zmizení  dýně  je  vidět  obloha, plná mraků a v barvách od
      černé  přes  oranžovou  až  do  bílé.  Za  mraky prosvítá zapadající
      slunce,  pod  nimi  siluety  zničeného města s rozpadlými mrakodrapy
      a před tím všim  se rozprostírá moře. Je opravdu nádherně provedené,
      odráží  se  v něm město i obloha, ale ne jen tak jednoduše - na moři
      jsou  vlny  a  kvůli odrazům vypadá velice leskle. Celý obraz pomalu
      ubíhá  doleva a vpravo jsou jenom další zničené domy. Celé to vypadá
      nejspíš  jako  po  nějaké  atomové válce. Slunce zapadá nad zničeným
      světem...

      CYBORG
           A  zase  3d scéna. Je to malá kruhová místnost. Na stěnách jsou
      dvě  zrcadla,  a  to  naproti  sobě! A opravdu fungují tak jak mají,
      obraz  se  v nich mnohokrát opakuje. Mezi zrcadly stojí, robot, nebo
      se  spíše  vznáší.  Ve  vzduchu  jsou  dva  kamenné kvádry s nápisem
      "Rage."  Robot  se  pomalu pohybuje, ale není mu to moc platné. Brzo
      skončí  podobně  jako  pavouk  -  kvádry se v mžiku rozletí k sobě a
      robotovi  rozdrtí  hlavu.  Úplně  na  padrť. Bezhlavé tělo robota se
      bezvládně složí na zem. Je to již třetí obět šíleného dema...

      UBRUS
           Obrazovka  s  "mrtvým"  robotem  trošku poodletí, otočí se a na
      druhé  straně  je  další 3d scéna. V nějaké neurčitelné místnosti je
      ubrus.  Vypadal  by  úplně  jako bežný ubrus, nebýt toho, že pod ním
      chybí stůl...

      BLUDIŠTĚ
           Další část dema - greetings. Prolítá se v kruzích nad rozlehlým
      bludištěm a přitom se objevují různá běžná děkování a tak podobně...
      Vždyť to znáte.

      PLASTICKÉ TEXTURY
           A  je tu předposlední 3d scéna. Záběr na asi osm koulí ležících
      v  kruhu a spojených úzkými válci. V kouli se objeví otvor a vlétáme
      dovnitř.  Vnitřek  koulí  i válců je dutý a uprostřed koule je další
      malá  skleněná koule. Asi jediná část dema, při které jsem se trošku
      nudil. Ale kamera už prolétává válcem do vedlejší koule - v ní je to
      již  zajímavější - uprostřed je (překvapivě) zase koule, ale textury
      na   ní   položené  nejsou  ploché.  Jedná  se  o  něco  jako  známé
      voxel-krajiny,  ale  toto použití je nový nápad. Jedna z částí dema,
      ve které nebylo nic zabito, zničeno ani jinak poškozeno...

      UTOPENÝ
           Asi   úplně   nejzajímavější   i  nejpůsobivější  efekt  tohoto
      bezesporu   ojedinělého  dema.  Jak  vidíte  na  obrázku,  uprostřed
      obrazovky  je  něčí  obličej,  ale  voda,  bahno  nebo  co to je, se
      pohybuje  a  vypadá to, jako kdyby ona tvář ležela někde na bahnitém
      dně  a  přes  ní  tekla voda. Bohužel se to dost špatně popisuje a z
      obrázku  taky  není bohužel mnoho poznat. Ale věřte mi, že tuto část
      opravdu stojí za to vidět. Pak se obraz rozpadne na střepy, které se
      rozletí  do  všech stran. Jako již několikrát v tomto demu, jak jsem
      předtím opomněl poznamenat.

      SBÍRKA VŠEHO ZNIČENÉHO
           Poslední  3d  scéna  a  asi  poslední scéna vůbec. Jsme opět ve
      stejném  prostoru, jako  na  úplném začátku dema. Tam, kde byl zabit
      pavouk.  Pořád  tu  ještě  leží  kamenný  kvádr,  který se stal jeho
      zhoubou.  Ale  není  sám.  Opodál  leží provrtaná lebka, v níž pořád
      ještě  vězí  kus  vrtačky.  A je  zde rovněž onen robot s rozdrcenou
      hlavou,  jehož ruce se bezvládně vzpínají k nebi. Všechno zničené je
      právě tady...

      KONEC
           Při  záběru  na  bevládnou  ruku  se kamera zastavuje, obraz se
      několikrát  otočí,  přičemž  jsou  vidět  jednotlivá  slova  nápisu:
      "punish your machine." Pak se obraz zase rozsype na střepy a za nimi
      je již jen nápis Rage s rokem 1997. Pak už je úplný konec, jsme zpět
      v DOSu a v reálném světě a můžeme přemýšlet o smyslu dema Robotnik.

      SKRYTÉ NÁPISY
           Možná  jsem  to  mohl  říci již dřív, no ale nevadí. Během dema
      postupně  probleskují  různá  slova.  Vždy během některého efektu se
      objeví veliké bílé slovo, ale jen na okamžik, než zhasne. Zprvu jsem
      se  domníval, že  je  to jenom náhodná sbírka písmen, kterých se zde
      také pár vyskytuje, třeba jako pozadí v přehledu autorů. Pak jsem se
      ale slova pokusil číst a zapisovat. První tři slova se objevují vždy
      tehdy,  když  je asi polovina přehledu autorů strávena ohněm. Celkem
      tedy  třikrát.  Slova  dávají  dohromady  větu:  "hardware is pain."
      Další  probleskují  ve  3d  scéně  s ubrusem a říkají: "vektors burn
      flesh."  V poslední 3d scéně se zničenými věcmi jsou: "Rage punished
      Robotnik."  Česky  by  to  šlo  nejspíše přeložit jako: "hardware je
      bolest,"  "vektory  pálí  tělo," a "Rage ztrestal Robotnika." Slovem
      "vektors"  se  v  demech  obecně  označují všechny 3d scény. Rage je
      název  týmu,  který  demo  Robotnik  stvořil.  Myslete  si  o tom co
      chcete...

      PROČ TO VŠECHNO?
           Proč  byl  v demu zabit pavouk, provrtána lebka a zničen robot?
      Jaký  cíl  tím  autoři  sledovali?  Nevím.  Podle hesla "punish your
      machine,"  tedy "ztrestej svůj stroj." Ale trest za co? Vždyť pavouk
      se  těžko  může  něčím provinit, navíc to není stroj... Lebka, která
      také  není  stroj,  toho také moc nenadělá. A robot se teprve snažil
      pohnout.  Proč tedy? Nevím.  Dokonce i ve hrách jako Doom nebo Quake
      máme k ničení  nepřátel nějaký důvod -  kdo by se nebránil,  když na
      něho útočí?  A co má vlastně znamenat název dema - Robotnik?  Nevím.
      Ale tvůrci Robotnika  prostě systematicky a bezdůvodně zničili téměř
      vše,  co jim  přišlo  pod  ruku.  Proč?  Nevím.  Ale celkem by mě to
      zajímalo.  Přece  jenom  to  je  dosti neobvyklé... Že by se snažili
      zobrazit  stav  našeho světa? Nebo chtěli do jednoho dema vtěsnat co
      nejvíce  zla?  Nebo  pouze  nenávidí  3d objekty natolik, že nemůžou
      odolat nutkání, které jim velí, aby je zničili? Nebo si jenom dělají
      z  diváka  podivným  způsobem legraci? Nebo to snad má nějaký skrytý
      význam, který nechápu? Nevím.
             Faktem  však zůstává, že o Robotnikovi člověk může přemýšlet,
      a to nejen  při jeho běhu,  ale  i po shlédnutí.  O naprosté většině
      ostatních  dem  toto  říci  nelze.  O rotující bramboře, torusu nebo
      dokonce kachničce opravdu není možné přemýšlet, a ten kdo to dokáže,
      musí  být  buď geniální,  nebo naprostý  idiot...  Ale o Robotnikovi
      lze  přemýšlet  stále dokola. A při jeho opakovaném spouštění si lze
      všimnout  spousty  detailů,  které  na první pohled každý přehlédne.
      Třeba  probleskujících  nápisů.  Nebo třeba toho, že díry v rotující
      dýni  nejsou  náhodné,  ale  mají  tvary  kruhů, hvězdy, obdélníku i
      nápisu  Rage  (toho  jsem si dokonce všimnul až před psaním této asi
      již příliš dlouhé recenze.) A co na závěr? Pokud můžete, rozhodně se
      na Robotnika podívejte. Můžete také navštívit www stránku týmu Rage:
        http://www.dtek.chalmers.se/d3mikael/Rage.html

      A na závěr: Punish your machine!
                                                       - Shakul -


            výheň