• Mekka & Symposium '97 •

           Spojením  dvou  německých  parties  Mekky  a  Symposia  vznikla
     poměrně  rozsáhlá  akce,  která  se  konala  o Velikonocích v opravdu
     klasické  německém  prostoru  s  názvem "Heidmarkhalle Fallingbostel"
     poblíž  Hamburku. Mezi  absolutní bomby  kategorie 64kB  intro a  4kB
     intro patřili dema  Spotlite / Funk! (2. místo, 64kB,  1. místo se mi
     nepodařilo  ani  po  úmorných  hodinách  resetování počítače spustit)
     a Omniscent / Sanction (1. místo  4kB). Jsou to věci, které způsobili
     přelom v  náhledu na možnosti  64kB a 4kB  inter. Omniscent je  podle
     mého názoru dosud nejlepší 4kB intro,  které kdy kdo vydal a Spotlite
     má skoro podobné postavení jako jeho 4kB kolega s tím rozdílem, že na
     100%  originální Paper  od Statixe  a Vice  prostě nemá. Omniscent je
     jednoduše řečeno  Descent v 4kB i  s hudbou na General  Midi kartách.
     Zní  to naprosto  neuvěřitelně, ale  je to  tak. Geniální prográmator
     Pinker  ukázal,  že  ostatní  jsou  oproti  němu  absolutní břídilové
     a nasadil tak  laťku opravdu, ale opravdu hodně vysoko.  Když už nic,
     tak  Omniscent si  stáhněte, protože  je to  něco naprosto nevídaného
     a jenom ukazuje, že 4kB nejsou zas tak málo. Když si uvědomíte, jakým
     trendem se dneska ubírá vývoj her a jiného zábavního softwaru, je vám
     okamžitě na blití, protože takové  plýtvání dat je více než nechutné.
     Já sám jsem  nedávno prohlásil, že jakmile někdo  udělá Quake na 4kB,
     tak přestávám  programovat a počítač  vyhodím na smetiště. Takže jsem
     zvědav, jak  dlouho to bude  trvat. Spotlite je  dalším zlomem. Funk!
     není  příliš aktivní  tým, ale  když něco udělá, tak  to stojí za to.
     Pamatuji  si  na  jejich  64kB  intro,  jehož  3D  engine  by se dalo
     přirovnat  k Descentu,  ale to, jak už víte, překonal  Pinker ve svém
     4kB.  Na  Mekku  přijeli s  něčím  novým. Jedná se o trochu podvodným
     způsobem nakódované 3D engine, které na první pohled připomíná Quaka,
     ale jen na první pohled. I tak  je to na 64kB opravdu geniální počin,
     protože  kvalita  textur  a  celého  "levelu"  je  opravdu strhující,
     zvláště pak,  když se do toho  všeho motají světelné kužele  a reálně
     vypadající stíny. Pokud chcete mít  nejlepší 64kB první poloviny roku
     1997  doma,  sáhněte  po  2.  místě  64kB  compa  z Mekky. Mezi další
     zajímavé 64kB intra patří určitě Velvet 4 / Fatal Justice pokračování
     známé  trilogie  3D  enginů  a  Ah!  /  Pulse  pentiácká  záležitost:
     truecolor raytracing v reálném čase.

                               • SCEneST '97 •

           Maďarský  Budapešť  byl  ve  dnech  4-6.  dubna svědkem druhého
     ročníku party  Scenest. Možná, že  vítěze předešlého ročníku  důvěrně
     znáte: Dive /  Neutron. Celkově by se dalo  říct, že kvalita produktů
     o proti minulému  roku částečně vzrostla. Zasloužili  se o to zejména
     první dvě dema  Martian / Euthanasia a Plastik  / Chrome. Na Martiana
     si můžete přečíst recenzi, kterou naleznete v tomto čísle. Co se týče
     Plastiku je to na maďarské  poměry opravdu ojedinělý počin. Především
     dobrý design a  originální 3D efekty vás určitě  zaujmou, nechybí ani
     módní filmeček a filozofické průpovídky.  To vše v hávu synchronizace
     s poměrně vydařenou  hudbičkou. Mezi 64kB  intry mě zaujal  Psitron /
     Zden (recenze v tomto čísle) a  Uh! / Pulse - další s raytraceovaných
     "heků" veleúspěšného týmu.

                            • The Gathering '97 •

           Poměrně  známá  a  zaběhnutá  tradiční  norská  party se konala
     26.3.  V demo-compo  se na  první místo  vyhouplo demo  od klutovního
     AMiGA/PC týmu  CNCD, který s  pomocí hudebníka Dune  / Orange stvořil
     něco jako Inside 2. Pokud se  vám líbil Inside, máte rádi CNCD design
     a vlastníte-li  Pentium s  16MB RAM,   pak není  problém si  CNCD vs.
     Orange opatřit a shlédnout. Není  to nic převratného, ale stará dobrá
     kvalitní produkce, co víc si přát. Na místě druhém se nakonec posadil
     Robotnik /  Rage. Recenzi najdete v  tomto čísle. 64kB intro  Dalt se
     MiSTu  opravdu  povedlo,  zvláště  v  kombinaci  s  perfektní  hudbou
     a designem.  Podle mého  názoru se  jedná o  jedno z  nejlepších 64kB
     inter a MiST  svoje kvality dokazuje už od  dob minulého ročníku, kde
     oslnil svým  Cartoonem. Více se  dočtete ve Ferdově  "tiché" recenzi.
     Abych nezapomněl, na programu byla i soutěž o nejlepší textmode demo.
     Organizátorům   patří  za   tento  krok   jedině  dík,   ale  kvalita
     zúčastněných  produktů  nebyla  příliš  valná  a  rozhodně si nezadal
     s produkcí pro  TMDC, konaném na  Internetu minulý rok.  Vítězné demo
     Textatic / TEC je jen slabým odvarem.

                                  • X '97 •

           Poslední party,o které se zmíním,je Holandská X-takeover, která
     se  konala  stejně  jako Scenest 4-6.4. pod záštitou týmů Nostalgia a
     SuccesS v Eindehovenu. První místo obsadilo demo s jednoduchým názvem
     303 od legend Statixe a Vice pod rouškou Acme. Abych řekl pravdu, tak
     mě  Statix  trochu  zklamal.  Když  jsem  demo  stahoval,  vůbec jsem
     neuvažoval  o  případných  problémech  se  spuštěním,  ale situace se
     nakonec  obrátila v noční můru. Nejprve jsem si už myslel, že 303 bez
     32MB  RAM  prostě  neuvidím, ale nakonec se na ftp.hornet.org objevil
     patch,  který  měl  napravit  některé  záseky,  ale s ním už to nešlo
     prostě  vůbec.  Pomocí  dost  kostrbatých  pomůcek  jsem nakonec demo
     spustil, ale bez hudby a to ještě 8MB swapováním na disk, takže jistě
     uznáte, že výsledek nebyl nijak úchvatný. Uznávám, že ještě pár minut
     před  dead-line  se  na  303 dělalo, ale i po vydaní patche to prostě
     nechodí  a  to  mě  opravdu  značně  irituje,  zvláštěpak,  pokud  si
     uvědomím,  jaké skvělé dema má už Statix za sebou. Je sice pravda, že
     demo obsahuje jakýsi MPEG decomprimátor zpěvu, ale k čemu to, když se
     303  sekne  i  na  Pentiu  s  32MB paměti. No raději už to nebudu dál
     rozmazávat  a  pod  heslem:  "I  mistr tesař se někdy utne." jsem 303
     vypustil  z  hlavy. Možná, že ji za čas snad i pustím tak, aby běžela
     bez  chyb,  pak  vám  podám  vyčerpávající  recenzi.  Nyní  jsem však
     znechucen  a přestupuji k druhému místu: Stasis / Analogue. I s tímto
     demem  to  není  nějak  růžové.  Na začátku hrabe asi 5 minut, což je
     opravdu  neuvěřitelná  doba  a i když obsahuje pár pěkných průletů 3D
     světem a docela zvukově kvalitní diskofilní hudbu,totálně mě dorazily
     obrázky nadržených dívčin, po jejichž shlédnutí se mi udělalo podobné
     mdlo,  jako  při prvním setkání se známým demem z Assembly '96: Vivid
     experiment  /  Doomsday.  Demo  se  dokonce  úspěšně  zaseklo, což mě
     naprosto  dorazilo.  Pokud tedy máte Pentium s 32MB RAM a GUSe zkuste
     si  303  a Stasis pustit. Možná, že se vám budou líbit, ale já z nich
     měl  spíš  noční můru než požitek. Mojí trpkost z produkce X-takeover
     alespoň částečně neutralizovalo 1. místo v 64kB: Brighten the Corners
     /  Valhalla  a  1.  místo  z 4kB: The Dream / SNS. Majitelům slabších
     konfigurací  proto doporučují sáhnout po nízkokapacitních produktech,
     protože první dvě dema z demo-compo mě opravdu velice zklamala.

                                                             ReDox


            výheň