EVITA. Já osobně  na reklamy  moc nedám, ale
     jsem tak trochu fanda do muzikálů a tak mne krátký šot zaujal. Navíc
     se během  něho  ozývala hudba  titulní písně  celého filmu  a člověk
     v krátkosti zahlédl i tančící  taneční pár. Reklama  tedy zapůsobila
     jak  měla. Upozornila  mne, že  je v  kinech něco  zajímavého. Čirou
     náhodou jsem se o několik dní  později ocitl  v pasáži  lucerna, měl
     zrovna volno a lístky nebyly vyprodané. Zakoupil jsem tedy dva ( byl
     jsem   ve  společnosti   jedné  krásné  mladé  dámy )  a  o  několik
     okamžiků později jsme již stáli ve "foajé" kina  Lucerna. Do začátku
     představení nám  ještě zbývala  necelá půlhodinka, tak jsme  zašli k
     baru  trošku se  osvěžit. Prostředí, ve  kterém jsme  se pohybovali,
     bylo  velice  příjemné, nedalo  se srovnat  s  prostředím  například
     Mutikina  Galaxie. Jednoduše  řečeno, kino  je  spíše pro  tu  horní
     vrstvu národa. Musím ale poznamenat, že tomu odpovídá i cena lístků.
     Později  jsem ale  uznal, že  oněch 100,- korun českých  za takovýto
     kulturní  zážitek  stálo. Ale  abych  se  vrátil  k dění  v kině. Po
     osvěžení (  mimochodem velice  levném  na vzdálenost  od Václavského
     náměstí ) jsme se vydali do kina. Naše lístky sice byly na balkón do
     čtvrtá řady, ale výhled jsme  měli krásný. Před filmem  pak proběhlo
     několik reklam a byla  zahrána jedna z nejkrásnějších  melodií filmu
     "You Must Love Me". Pak film začal. Tak si teď přečtěte něco o něm.

        Filmový  muzikál  EVITA mnohého  znalce muzikálů překvapí. Trochu
     popírá  tradiční  muzikálové  postupy  a dělá  dojem spíše  opery na
     filmovém  plátně.  K  tomu  však  později. Teď  něco  k ději. Vše se
     odehrává  ve  dvacátých až  čtyřicátých  letech  v Argentině. Hlavní
     postavou  muzikálu je  zcela neznámá  dívka, která  však  umí využít
     svých  předností  k  tomu, aby  se  vyšplhala  až na  post  manželky
     prezidenta a  viceprezidentky Argentiny. Kdo  zná trohu  dějiny této
     země, ví.  Je jí  Evita, Eva  Duarte de  Peron. Eva  Duarte obyčejná
     venkovská  dívka, která  se zamiluje  a dostane  až  do B.A., Buenos
     Aires. Tam okusí, jak chutná a jak  je krutý život. Nakonec  se však
     díky svému šarmu a inteligenci stane slavnou  a obdivovanou. Pak ona
     dává okusit onu krutost života těm, kteří ji  chtěli využít. Nejvýše
     však dosáhne, když potká tehdejšího  argentinského diktátora Perona.
     Snad je  to  i tentokrát  pouze  její vypočítavost, nakonec  se však
     promění  v  lásku.  A  to nejen  v lásku  ke svému  manželovi, ale v
     lásku celému argentinskému lidu. Na závěr filmu Evita umírá a je pro
     ní vystrojen obrovský pohřeb. Postava průvodce, který  po celou dobu
     filmu  Evitu  spíše  kritizuje  a  hledá  její  chyby, nakonec  také
     přistoupí k její prosklené rakvi a políbí ji.

        Dějově je dílo  není příliš rozsáhlé. Je  to vlastně  jen stručný
     životopis významné osobnosti jednoho jihoamerického státu. Přesto je
     EVITA něčím  zajímavým. Jak už jsem  se zmínil, celý  film je pojatý
     spíše  jako  opera. Pouze  úvod je  v krátkosti  mluveným slovem ( v
     portugalštině ), zbytek filmu je celý zpívaný. Hudba  je řazena tak,
     abyl  podbarvila  děj  a toto  činí  naprosto  dokonale. Z hudebních
     žánrů  se  snoubí  Madoniny pomalé  balady, rychlé latinsko-americké
     rytmy, rocková muzika a obrovské chorály. To vše se mísí i na jednom
     tématu jedné písně ( například  na začátku - záběry na  dějiny země,
     kdy  sbory  oplakávají Evitu  a průvodce  jim trochu  tvrdším rytmem
     odporuje, Evita sama zpívá "Don't cry  for me, Argentina"  a do toho
     všeho  se občas  rockově  ozvou vojáci  armády, která  provádí  puč.
     Tímto pojetím  film obrovsky  připomínal  jiný muzikál, Jesus Christ
     Superstar. Jeho filmová verze však byla zamýšlena  jako alternativní
     dílo, kulisami byly zříceniny starých památek a různá lešení. Oproti
     tomu EVITA má od  začátku plnou  výpravu a tudíž  se vyskytují sbory
     komparzistů. Celé  dílo je  pojato  opravdu  rozsáhle a plně  jak do
     výpravy tak po hudební  stránce. K hudbě bych se ještě vrátil. Ihned
     po shlédnutí jsem si zapůjčil soundtrack a hudbu si ještě několikrát
     poslechl. Nyní tedy k jednotlivým písním, jejich motivům a hodnocení
     tak, jak po sobě následují ve filmu. Evitina smrt je uvozena tvrdým,
     rockovým nástupem a hned pak se v písni "Requiem For Evita" střídají
     sbory s orchestrem. Průvodcova píseň "Oh What A Circus" je první, ve
     které  se objeví  hlavní hudební  motiv filmu. V  klasickém latinsko
     americkém  rytmu se  střídá  průvodcovo  sólo a  opět sbory. Rocková
     pasáž  ale  nechybí. Nakonec  opět zbory a  celý  motiv  hraje velký
     symfonický orchestr. A Madonna si poprvé zaspívá "Don't  cry for me,
     Argentina". "On  The  Night  Of A  Thousand  Stars" je  píseň  Evina
     prvního milence. Je uvedena  klasickým muzikálovým postupem  a jedná
     se o klasické tango. I u nás ho můžete na tanečních plesech slýchat.
     Dialog "Eva And Magaldi", rozhovor Evy  s jejím milencem  o cestě do
     Buenos Aires používá  muzikálové postupy, které  jsou velice podobné
     známému Bernsteinovu muzikálu West  Side Story. "Eva  Beware  Of The
     City" je skutečným hudebním dialogem, rozvíjejícím předchozí skladbu
     i  rozdílnými  melodiemi. Eviny  výstupy  tvrdě naráží  na klasickou
     latinu Magaldiho. "Buenos Aires" je  skladba, která provází  Evitu v
     B.A. když přijede a  poznává město. Jedná se o  čistokrevnou sambu a
     Madonna  dokonce  sambu  s několika  tanečníky tančí. Co  mne velice
     příjemně překvapilo bylo, že páry  opravdu tančí sambu a  ne nějakou
     smyšleninu, jak  to obyčejně  v takovýchto  filmech  bývá. I ostatní
     tance, které  během  filmu  někdo  tančil opravdu  odpovídaly reálné
     skutečnosti a ne fantazii  choreografů. "Another Suitcase In Another
     Hall" je jemná píseň. Hlavně refrém So, what happens now, where am I
     going to s doprovodným Another  suitcase in another  hall, take your
     picture  off  another  wall  zcela  vystihuje  moment, kdy  je Evita
     odmítnuta  Magaldim  a sama  zůstává v  Buenos Aires. Hledá  práci a
     životní příležitost a zachrání ji reportér s závěrečnou  frází Don't
     ask any more. Situace se náhle obrací, Evita se stává známou, pomocí
     mužů postupně roste ve společnosti. "Goodnight And Thank You" skvěle
     vyjadřuje  změnu  atmosféry.  Používá  opět  muzikálových  přechodů,
     podobných  West  side story  a také  trochu Jesus  Christ Superstar.
     Stručná vsuvka charakterizující politickou situaci, v jaké  se Evita
     náhle ocitla charakterizuje "The Lady's Got Potential". Je  to čistý
     rock a  motivem  se podobá  úvodu "Oh What A  Circus". Ukazuje osudy
     Evity  a čerstvého  diktátora Perona  a jejich  setkání. Na večírku,
     kde se setkají, vystupuje v  písni "Charity Concert" opět  Magaldi s
     již  zmíněným tangem. "I'd Be  Surprisingly Good For  You" je  píseň
     setkání  Evity  s  Peronem. Na  motiv  saxofonového sóla  z "Another
     Suitcase In Another Hall" se zde rozvíjí jiná píseň, nádherná rumba.
     Tvrdé  zacházení  Evy s  bývalou Peronovou  milenkou  charakterizuje
     podobný tón hudby, jakým byla na začátku vedena  rozmluva s Magaldim
     a odpovědí je motiv What's happen now, where am I going to tentokrát
     v podání bývalé milenky. "Peron's Latest Flame" vyjadřuje pád Perona
     a nástup  demokracie. Stylem  kopíruje  sbory v  Jesusovy, poprvé se
     objevují sbory aritokracie a je prolínána rozhlasovými výzvami Evity
     lidu. "A New Argentina" začíná rozhovorem Evity s Peronem ve vězení.
     Melodie "I'd Be Surprisingly Good For You" ze  svou jemností  přejde
     sborů lidu, zpívajících halvní motiv "A New Argentina" jako ohlas na
     Evitiny  projevy k  lidu. V této  skladbě  se  kromě hlavního motivu
     postupně ozvou snad všechy motivy písní. Zazní  i melodie  z "Buenos
     Aires"  a "The  Lady's  Got  Petential". Celá  skladba  má  obrovský
     instrumentální  závěr, kde  se doplňuje  velký orchestr  s rockovými
     nástroji a vše konečně uzavírá zbor pějící opět hlavní  motiv "A New
     Argentina".  Peron  je  propuštěn  a  zvolen  prezidentem.  "On  The
     Balcony Of The  Casa Rosada" je  jeho projev před skandujícími davy,
     kde představí  i první  dámu Argentiny, Evu Duarte  de Peron. A její
     slova vyjadřuje píseň z celého filmu nejznámější, "Don't cry for me,
     Argentina". Zde se rozvíjí hlavní hudební motiv celého filmu. Nevím,
     zda-li slova odpovídají skutečnému projevu Evity, ale  v písni tvoří
     nepostradatelnou část pocitu z poslechu. Don't cry for me Argentina,
     the  truth  is, I never  left you  all through  my  wildays, my  mad
     existence, I  kept my  promisses, don't keep  your  distance. Přesto
     je z děje poznat, že je stále ještě vypočítavou ženou, která si davy
     pouze získává. Je  zde kontrast  mezi větami  We are  adored, kterou
     pronese uvnitř budovy Casa Rosada a větou I am only a simple  woman,
     kterou usliší dav. Dav ji přesto miluje  a projevuje  to skandováním
     Evita  Peron, Partido  Feminista. I  zde však  je okamžitě  vytvořen
     kontrast  sborem aristokratům, kterému  se Evitiny  prolidové názory
     nelíbí.  "High Flying Adored" je průvodcova  píseň, nádherná balada,
     která  pouze dokresluje  situaci. Je to sice  skladba, která  nemá v
     sobě nic nového, ale je naprosto přesná, tak jak to známe  například
     u Celine  Dion. V následující skladbě "Raibnow High" je opět použito
     několik motivů. Záčátek je  svérázný, vyjadřující ambice  Evity. Pak
     se  přitvrzuje  a  nakonec se  vrací melodie "Buenos  Aires" nejprve
     v po evropsky a pak jako  latinsko-americká. "Rainbow tour" popisuje
     cestu Evity po Evropě. Je to jednoduchá lehká rocková skladba, která
     používá  populární  přechody  - klasický rockový  rytmus  a  smyčce,
     piano  a  lehce  žestě. Nástroje  se přidávají  až hraje  celý velký
     orchestr, závěr je však do ztracena, pouze spěv za doprovodu jemných
     kytar. "The Actress Hasn't Learned  The Lines ( You'd Like To Hear )
     začíná sborem aristokratů a  znovupřipomenutím jemných  písní. Je to
     spíše intro k další  skladbě "And  The Money  Kept  Rolling In ( and
     Out )". Jde  o  svižnou skladbu  podobného charakteru  jako "Rainbow
     Tour".  Skandování  davu "Partido  Feminista" je  krátkým  intrem  k
     násladující  písni "She Is A  Diamond". Pěvecké sólo  Peronovo pouze
     s piánem a  kytarou na  pozadí je  nádhernou skladbou  pro milovníky
     takovýchto jemných balad. Dětský sbor  vítající Evitu  v následující
     písni "Santa Evita" je  opět dozvukem  hlavního tématu, písně "Don't
     Cry For Me, Argentina". Nejprve  velice jemný, avšak  přecházející v
     absurdní  vojenský  charakter. Evita  omdlévá při  slavnostní  mši a
     ztrácí sílu. Ve svém bezvědomí se setká s Průvodcem a  tančí spolu v
     obrovské  hale  valčík. Je to  muzikálně  zcela  jiná skladba, která
     efektu  dosahuje  frázemi  a charakterem, jak ho známe  u klasických
     tanečních  čísel "starých"  muzikálů. Je to také velice  dobře známá
     "Waltz  For  Eva  And  Che". Závěr  je  opět  zjeměn,  Evita  ztrácí
     své  síly.  "Your  Little  Body's  Breaking  Down"  ukazuje,  že  se
     blíží  závěr  a že  nebude  následovat  pro americké  filmy klasický
     happy-end. Zpěv Perona je opět doprovázen pouze klavírem a  na konci
     se vrací motiv beznaděje - What happens  now, where  am I  going to,
     don't ask any  more. Madonna pak  zpívá nejpůsobivější  píseň celého
     filmu, "You Must Love  Me". Opět jde  o naprosto  dokonalou skladbu,
     navíc  dokreslenou  violončelem,  které  ukazuje, že  je  královským
     nástrojem.  Lid  si však  Evitu  vyžádá a  ona  při  svém  posledním
     výstupu - "Eva's Final Broadcast"  zazpívá naposledy "Don't cry  for
     me, Argentina", tentokráte  opravdu  od  srdce. Madonna zde  ze sebe
     vyždímala  opravdu  hodně  ze  svého  pěveckého  a hereckého  umění.
     "Latin Chant" je  píseň  zboru  lidu,  kde  průvodce  doplňuje píseň
     "Oh What A Circus". Navazující "Lament" je Evitinou zpovědí na motiv
     "Rainbow  High",  tentokráte  však   jemně,  lítostivě.  Celý  velký
     orchestr i sprůvodcem se vrací k  úvodnímu motivu pohřbu a skladbu i
     s celým filmem uzavírají první slova velkého "Rainbow Tour".


                            HAPPY END TOHOTO ČLÁNKU 


            výheň