••• AA - GROUP ••• t O++ +N X 3N . t x= X XO.:t t, .t+Xt, O:t0NO Q ..:t N= + X.:. t == : +t.+3+] :+: O+Q#+..t: .+. . W:O:N 3 Q 3 3+# ] + t t NX '] X W],t.+.: . t t0######0##00###0#0#0#0#00###001+ t.=..+tt.,t =t:Q#.X+ :W,. . N] ] t:ut tt ttN#0000#####0###0#0#00###00#0#0#lt: t:t:+_aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa x 3.Q: .u!!!!!4#0###0#00P!!!!!9!!!40#00Laaaap Nj#0####W####W#######W##########: . u X : .NQxj##0###00#l;Q,;Nt+ttj#0#0#####1 = j########0#####0#W#0#0####0#0#0 : 3:. +t.=+]:Wj##00##0#01+ = X +:j####0W#0#[: N t +t####0##### : ]tt+.+##0#00#0##xu = . . jW##0#####1 x . ,x+j#####0#0#1+t ,. x##00#00###x+ +..u: +##0#####0#u: : # #: j###0##00#1 .t + 0: j#0#####0#1 3X,u ;+0#0#0#0###:3t +x+ .:#00#0#0##0 t:.+. j##0####0#1xt N ]. uj#0#000##01t Q#:3:t###0###0##= N x.:.. ##0####00#u Xttt+t uj####0##0#1 :+ .:.t+jW#0#####0l: x=t . #0###00000t t . 0####0#0#W . Nt+] t:]j#W##0##0#[t:+tt O,tj###000###1t ]Ntx0. 0#####0###. . : = : ###0#00###xu ]+. ttujW#000#0##1 .t O+t?###0#0#0#l : x =.O#00#0###0#t= ++ ] :#0#0##0##0. u. =ut =j##000###0###00##0##00#0#1t O.=::: . t000#0#000# xO : +: ##0####0#0tu .t t+ .jW0#0######0#0#0#0#0#####1. t:: . +:+:.###0#0#0##aaaaaaaaaa##0##!!!!9 = O = .jW#00###0#######0###00#0#1++:t:t+ t tOx 00#00##0################0]#t]. : .+ +++ .j#0#0#00##1=..t t: j######0##1 O 0u tQ:#00#0#0########0##0##0#0#tt t=tN +t.x Wt?00#00#0#01 xt=:0: j##00#0##01 + N+ .###0#0#0##!!!!9!!!!!00#0Waaaaa = +: .,Oj##0###0#0l]t+. u ]j####0#0##1 :;x. .3#######0## #.N :xt;#####0###W t + ::j###00#0001 3:: XO .j##0#0##0#1 + N.t N #0#00##### :X=:. t x#0000#W##0 ,, t uN j#0######0[ _u x jW#0##0##01:t:++.N:.0####00#00.N .O. x+#0##0#0##0 . N],:]=xXj######0#0l X# W] t?####0#0##1. x+ tt 0#0####0##= = .t,X####00#0##]= ].t :+ jW##00####1 . t ut3j###00###01 +].,: ]+0#0##0#000 .t = N tO###00####0. . ut+N j##0##00##1 , t.u j#0#00#0#01: O W 0##0#0#0W#XN+=x tN:#00##0###0: O Q #:3jW###0#0##1 ].'t . .j##0#####01: ]:tN+ ###0000###+: , tttO.##0#0#####N. =u:x+:. j#####0##01t: u, tx jW##0#00##1 =::++] N000###00##u 3 ]3, 3#00##0#0##. Nx 3t jW##00##0#1 :u+,xt jW##00###01t# Q . O####00##0#t=+ .=t +#000#000##., 3########00#0######0#0#####0000l X +]+tt ].tt00####0###t+ =+ = :t0#######0#O N=t#0#00#W#0#######0####0#00#####1t3 ]O +_aaaaa###000##00aaaaaaaaaaW####!!!!!X= t:####00######0####00#00######001 . tN] jW######0###000##W######W###000.;.N#t t ]:+, X :+ N3tN=.. ttt O. # = :3. : N Nj#0######000#########0##W###0##+ 3 ,X: :#+: t+ .: N +: .ttx: + =+O .X 3::: t3., J!!!!!9!!!!!!9!!!!!9?!!!!!!9!!!3# += + :+: ...tu].N Q]Xut3++]x .u+t N: . ].=+ : #u+3 3x.O] tt,Q: + .,N0t#t; =Q+tt: tt ].+=+,ttt. x N tt+ t u ]]Q Q xt. t+X.+t +:tN t . ttO ]:=. 3t ] .# =:t=x Ještě nedávno jsem si něco podobného ani ve snu nepředstavoval, ale jako blesk z čistého nebe se dostalo toto snad dosud nejlepší české demo na můj obstarožní disk a já ho s neuvěřitelnou netrpělivostí pustil. Moje počáteční obavy, že se jedná určitě zase o nějaký trapný výstřelek začínajících programátorů,se velice rychle rozpustily, když se na obrazovce objevil veliký výběr všech možných textových režimů pro všechny možné karty včetně MDA a VGA standardu a dokonce i dual-monitor supportu. Podle pokynů jednoho ze členů teamu (KT), který mi toto demo ochotně poslal i přes to, že v té době se ještě nevědělo, jestli BB pustit na veřejnost nebo vyčkat, jak dopadne spor s organizátory Scenestu'97 o zařazení BB do demo-competition, jsem na následující dotazy, které se týkaly nastavení zvukové karty, nekompromisně odentroval a s vyplazeným jazykem čekal, co se bude dít. Na obrazovce, která prezentovala klasický režim 80x50 v 16 barvách se začaly postupně vypisovat hexadecimální dvojčíslí (tedy hodnoty bajtu) a já začínal mít strach, že to asi spadlo. Ale výpis se začal zrychlovat až mé oko pomalu přestávalo vnímat jednotlivé přírůstky a soustředilo se na globální dění celé obrazovky. Textové znaky se mihotaly obrovskou rychlostí a do vřavy se přidala i bílá barva, takže výsledek by se dal přirovnat k pohledu lupou na televizní obrazovku, kde právě běží Mravenčí války III. Začal jsem pochybovat o funkčnosti detekce MikModu, jelikož z reproduktorů se ozývalo ticho. Moje obavy ale přehlušilo notorické šumění. Z mlhoviny ASCII bordelu se vynořil bombastický nápis "AA production", který následoval automatový rotační číselník s písmeny BB. Název teamu i dema je opravdu prozaický a vypovídá jednoduše o celé filozofii AA-projektu. Za doprovodu výjimečně kvalitní hudby, která na vysoké úrovni konkuruje současné hudební demoscéně a jejíž autor (FK) může být se svým dílem jedině spokojen, pomine-li úmorné hodiny odlaďování BB, které se samozřejmě neobešly bez neustalých změn v hudbě důležitých pro její synchronizaci s obrazem, se na obrazovce postupně vypisují hlášky typu: "The 100% ANSI-C portable demo full SVGA textmode developed under Linux ..." Následuje na ASCII výstup docela pěkná plazmička. Další efekt je opravdu velice originální a já osobně originálním efektům přikládám velikou váhu. Je sice pravda, že autoři jej využili v celém demu čtyřikrát, ale to nijak neubírá na jeho originalitě. Vždy čtyři fotografie člena team AA přeportěné do ASCII znaků s klasických úhlů pohledu tak, jak je známe z policejních fotografií, se postupně prostřídají za doprovodu stylového cvakání fotoaparátu a blikání blesku. Výpis na spodní části obrazovky uvádí zajímavé osobní informace stylu: "Nainstaloval si Linux odinstaloval si Linux, nainstaloval si Windows 95 odinstaloval si Windwos 95," atd. Prvním kandidátem je hudebník FK. Na jeho prezentaci navazuje další originální nápad: hudbou synchronizovaná známa gamesa Space invaders, bohužel si moc nezahrajete, jelikož zde chybí jakákoli interaktivní podpora pro případné pařany (jedna z mála věcí, která by se dala BB vytknout) a celý boj trvá maximálně 10 sekund a to bez střelby, jelikož invadeři nekompromisně zaútočí a sežehnou ubohého hráče i s plným zásobníkem střeliva. Pohřeb žehem je náležitě propracován klasickým ohníčkem, ovšem samozřejmě zase v ASCII podobě. Následují pozdravy různým demo-teamům a především Microsoftu, bez jehož podpory by toto demo určitě nevzniklo. Prezentaci dalšího člena teamu MS (mimochodem se jedná o vám dobře známého ex-člena teamu MovSD autora 3D tutorialu ve Výhni #6) jakožto programátora 3D enginu vystřídá zajímavý zoomer ASCII obrázku zebry a na řadu přichází snad nejrychlejší Mandelbrotův fractal-zoomer na světě taktéž přeportěný do ASCII artu, jehož kvality ocení zejména majitelé Pentii, jelikož grafická verze nesoucí příznačný název XaoS zoomuje opravdu neuvěřitelně rychle. Po prezentaci dalšího programátora KT, se máte možnost pokochat ještě jedním fraktálkem, tentokráte Julianovou množinou. Následuje Titaniova pneumatika s ukázkou anti-aliasingu (v ASCII opravdu zajímavá záležitost) a hláškami o typech ditheringu (random value, error distribution, Floyd-Steinberg), který je implementován v AA-libu, tedy knihovně vyvinuté vůdčím členem celého teamu HH (všem dobře známý díky výše zmíněnému XaoSu), na níž stojí celá grafická podoba dema. Pak už na obrazovce chvíli prorotuje opravdu extravagantní objekt znázorňující snad odpadkový koš ve tvaru skřeta nebo jiného nehumanoida a prezentace otce dema HH. Saterfield se změní v snížek a pak už následují titulky a The End. Zebra v ASCII Jako celek se demo vcelku vydařilo. Sice některé efekty by možná stály o trochu lepší dotažení k dokonalosti, ale synchronizace s hudbou a jasné plus celého dema, tedy textový režim, tyto nedostatky úspěšně překonají. A to jsem se ani nezmínil o hromadě dalších switchů (jako podpora externích fontů, všech 256 znaků, či inverzního výstupu na obrazovky a třeba i do souboru nebo na tiskárnu) a podpoře dvou monitorů, kdy může na každém zvláště běžet stejný efekt nebo vždy příslušná polovina obrazu (včetně bonusového efektu), což je opravdu výjimečný zážitek (doporučuji zakoupit Hercules a ozkoušet). Už totální portabilita dema je něco naprosto ojedinělého v celosvětové demoscéně, takže s klidem můžeme řadit BB k technicky nejdokonalejším demům současnosti. Svým způsobem je demo i perfektní reklamou kompilátoru DJGPP/GCC a vůbec celého GNU projektu včetně geniálního operačního systému Linux. Jak jinak, když autoři jsou sami ortodoxní linxáci a raději pouští DOS emulátor než aby bootovali samotný DOS. Mandelbrot v ASCII Budoucnost projektu AA je více než růžová. Plánuje se port Quaka/Dooma, X-Windows na všechny možné platformy (možná i 8-bity jako ZX-Spetrum a Sharp) a především podpora v linuxáckých HTML prohlížečích, které pomocí AA-libu mohu běhat v textovém režimu a prohlížet obrázky stejně jako v X-Woknech. Jako příklad snad postačí již hotový prohlížeč FLI/FLC nesoucí název Flip a samozřejmě ASCII XaoS. Je smutné, že se už nevyrábí skvělý Hercules pro jehož schopnosti byla právě AA-lib navrhnuta. Pokud se chcete dozvědět cokoli ohledně věcí točících se okolo projektu GNU a operačních systémů Linux, Hurd, Plan 9, ad., určitě si přečtěte obsáhlý průvodce GNU světem, který se nachází v tomto čísle Výhně. Jsem přesvědčen, že po jeho přečtení se vaše averze k Billovým produktům nejméně ztrojnásobí a stanete se možná aktivními členy tohoto skvělého projektu. Držme teamu AA z Tábora palce a doufejme, že BB není jejich poslední věc, protože lidi jako HH, KT, MS, FK jsou v dnešní době opravdu ojedinělou partičkou. Honza Hubička ReDox Demo BB seženete na WEBu: http://www.ta.jcu.cz/aa/bb/bb.html případně na adrese: ftp://ftp.hornet.org/pub/demos/demos/1997/b výheň