• MiST - 6. místo na WiRED'96 • Demobit'96 je zrušen. Nemá cenu se k tomu dále vyjadřovat. Hodně lidí bylo zklamáno hodně lidí více zklamáno, zkrátka, není to tak, jak bychom si asi všichni představovali. Jedno je ale jisté, Slovenská spořitelna a Microsoft si moc u svých zákazníků nepolepšili, jejich smůla. Ale jistě vás napadá otázka, co se stalo s produkcí na Demobit ? Kolik lidí se nekonečné večery před touto megalomanskou demoparty připravovalo, kolik produktů už bylo hotovo a kolik se ještě horečnatě s blížící se deadline dodělávalo ? Těžko říct. S největší pravděpodobností se právě Xaos a (E) měli zúčastnit Demobitu, což bohužel nevyšlo. Kdybych viděl Xaos na Demobitu, určitě bych ho řadil na první místo, ale co se dá dělat. Další možností, kde se daly produkty pro Demobit zapojit do soutěže, byla známá a oproti Demobitu pravidelná belgická demoparty WiRED'96, která se konala od 1. do 3. listopadu v belgickém městečku Wasmes. Za organizaci byl zodpovědný známý to šéfredaktor ještě více známého diskamgu Darkness z Imphobie a Access/Antares. Úroveň soutěžních produktů byla opravdu velice nadprůměrná: 1. na místo v democompo se umístilo částečně kontraverzní demo (mě osobně se moc nezamlouvalo) Hard Rox od víceméně neznámého team Skal a v kategorii 64kB vynikající intro vzniklé v koprodukci dvou lidí: Statix/Psychic Link a Vic/Acme s názvem Paper. Naši bývalí spoluobčané si udrželi svou dobrou pověst a obsadili 5. a 6. místo. Tolik snad na úvod a pusťme si Xaos. Xaos Můžu vám upřímně říct, že něco podobného jsem opravdu nečekal a jak už jsem naznačil na začátku této recenze, jedná se o naprostý trhák ! Ti z vás, kteří již delší dobu sledují produkci slovenského teamu MiST, mi dají za pravdu, že se jejich dílka stávají stále úspěšnějšími (připomenu například 2. místo na Gatheringu, kde jejich 64kB intro s příznačným názvem Cartoon obsadilo vynikající 2. místo) a pro nás demomaniaky také mnohem zajímavějšími. Xaos pokládám za jejich vrcholné dílko, které si určitě zaslouží vaší přízeň. Xaos je snad nejtvrdší hardcore demo, jaké jsem měl tu možnost za dobu, kdy se demoscénou aktivně zabývám, vidět. Pokud tedy patříte mezi slabší povahy a při spuštění trochu měkčích odvarů typu Dive se vám začíná mozek obracet v hlavě, na Xaos můžete s klidem v duši zapomenout. Naopak vy, kteří si myslíte, že už snad nic tvrdšího existovat nemůže, máte možnost se přesvědčit o opaku. Předem vás ale upozorňuji, že zvláště při vyšších hlasitostech reprodukce hudby při prohlížení Xaosu si buďte vědomi, že uši a nervy máte jenom jedny a že kromě vás v okolí 10km žije také hodně starých i mladých špatně nebo vůbec neslyšících lidí, kterým by Xaos mohl, ať v kladném nebo záporném smyslu slova, prorazit bubínky. Riziko je o to větší, jestliže si uvědomíte, že nemilosrdní autoři nastavují při každém spuštění hlasitost výstupu z GUSe na maximum, takže pozor na bedny ! Vše naznačuje, s jakým záměrem asi autoři tohoto dema svůj produkt vytvářeli. Alespoň náznak je velice vtipně vystižen v dokumentačním souboru, který by měl být v každém originálním paku Xaosu (autoři předpokládají alespoň základní znalost lowlevel jazyka, takže bacha na věc). Kdo to vlastně všechno spáchal, jaký chorý mozek ptáte se ? Odpověď je snadná: za kód, kterého si tentokrát mnoho neužijete, je zodpovědný Samael,3D Studiem se proháněl Voomie, grafiku obstaral Ra- ge a za ten strašnej nářez, kterej se vám bude linout z reproduktorů (pokud to ovšem vydržíte), může Johnko. EOB Pokusím se vám stručně nastínit, co se v Xaosu děje, možná se budete divit, ale takovej chaos to zase není. Na začátku vás uvítá něžné dopadání kapek a líbezný proud tónů se vám začne linout z reproduktorů za doprovodu netrpělivě se klepajících nápisů, které s nejvyšší pravděpodobností představují jména jednotlivých chorých mozků, které jsem představil výše, v pozadí kapky kyselého deště. Najednou nás jakýsi hlas upozorní (za doprovodu vizuálního efektu pro neslyšící), abychom se připravili na smrt, což pro některé může znamenat popud k reflexu druhého řádu, který se ve většině případů projevuje útěkem nebo (dnes tak populárním) tasením BFG. Ale nebojte se, tohle je teprve začátek, nechte si taky něco na konec. Následuje povedený nápis Xaos, chaoticky se střídající s efektem, který má navodit známý optický klam (viz. Second Reality). Pokud máte střevní problémy, jistě vám pomůže následující část, která vám střeva náležitě pročistí. Po zuřivém průletu tlustým střevem následuje velice povedený efekt. Jedná se o Eye of the Beholder s červenými texturami s rychlostí asi tak 10 obrázků za sekundu v doprovodu chaotického stroboskopu. Příznivci rotujících kedluben si přijdou také na své, jim patří následující pasáž, kde rotuje velice podezřele vypadající objekt, který mi připomíná shnilou bramboru, která se snaží mermomocí vyklíčit. To vše v doprovodu s nápisy pozdravů jednotlivým skupinám (zde se Autodesk Animator opravdu nezapře), které pravděpodobně Xaos přežít nemají, no uvidíme. Pro ty, kteří by náhodou po této části začali klimbat, je tu hláška, která vás upozorňuje, že zavírat oči není zrovna příliš vhodné. Znova zpátky v Beholderu a pak oblaží naše zraky všem dobře známý monoskop, akorát ta hudba se mohla změnit v ono monotónní pištění, ale což, všechno nemůže být dokonalé, i když grafické zpracovaní se musí opravdu ocenit. Následuje střídání dalšího zdařilého nápisu Xaos a odlétající brambory a jakýsi klaustrofobní efekt, který by se dal nazvat: Óda na žlutej xicht. Možná že na vás zase padá spánek, takže pro jistotu: "Open yarr eyezz !". Možná se vám dosud jekot,který se line z beden, zdál takový nerealistický, následující efekt vám ukáže i zdroj tohoto úděsného zvuku. Pokud jste tedy všechny tyto části přežili, můžu vás ujistit, že se dlouho radovat nebudete. Ten samý hlas nad vámi nekompromisně vynese rozsudek smrti, nic příjemného, ale co se dá dělat, Xaos je Xaos. rotující brambora Co dodat na závěr ? Pokud máte dobrý sluch a dobrou reprosoustavu a chcete o jednu z těchto komponent přijít, máte možnost, Xaos je jedno z nejoriginálnějších a zároveň nejexperimentálnějších a nejtvrdších dem současné demoscény. Za stažení určitě stojí, já osobně si ho dovoluji hodnotit ještě vyšší známkou než jaká mu byla udělena na WiRED a jeho kvality rozhodně převyšují konkurenční (E) od Zdena a Mosheho. Není co dodat. Snad jen: "Finish him !" ReDox výheň