-!≡ T H E P R I Z E O F F R E E D O M ≡!- Poslední tóny dozněly a místnost ztichla. Ztmavlý pokoj osvětlila střídmá modrá barva Dos Navigatoru a já si konečně mohl protřít oči. Vesmírná opera skončila. Pamatujete si na recenzi na Wing Commandera I. z Výhně 2. ? Mluvil jsem tam o jakési mojí představě ideálních "multimédií". Při hesle "interaktivní film" se všem do jednoho vybaví asi to, co mě do nedávné doby - digitalizovaný filmeček bez pořádné hry. Tento pojem se ale změnil jednou HROU - Wing Commanderem IV. Náznak něčeho velkého se již dal vytušit z WC III., ale dnes to vypadá jako nějaká příprava na jeho pokračování. Pro některé lidi je Wing Commander III. a IV. synonymem pro tzv. "Pentium rulez", nebo prostě hru, která je svými nároky neúnosná, prasácky naprogramovaná, že se nehejbe ani na Pentiu 120, atd. - všichni, kdo tyhle kraviny vykřikují do světa, jsou absolutní ignoranti a Wing Commandera IV. nehráli (resp. nedohráli, což není nic těžkého). Všechno to začalo útokem neoznačených pirátských lodí na civilní konvoj, převážející stovky nevinných lidí. Byl to jakýsi test nové tajné zbraně, která v napadené lodi vyvolá implozi a dokáže během několika vteřin udělat z obrovského křižníku zčernalý vrak, plující vesmírem. Když se tyto útoky v prostoru Okrajových světů opakují, nezbyde nic jiného, než vyslat loď, aby zjistila co se vlastně děje - a jestli má Velké shromáždění vyhlásit Okrajovým světům válku. Hrdina Kilrathské války, nyní farmář na zapadlé planetce, Christopher Blair (tedy vy), je opět povolán do služby. Začíná drama zrady a mizící naděje. Hlavním prvkem je dokonalé prolnutí příběhu, podávaného formou ničeho jiného než plnohodnotného filmu a hry, která je na stejně vysoké úrovni jako všechno ostatní. Nejdříve si řekneme něco ke grafice, která hraje jednu s dominantních rolí - spolu s příběhem a hratelností. Je trapné říkat, že grafika nemá obdoby, ale je to tak. Zkuste ten pocit, v blízkosti několika metrů proletět kolem některé kapitální lodi - dlouho na ten zážitek nezapomenete. Připadá mi jaksi nevhodné o této hře uvažovat jako o spojení textur, polygonů a digitalizovaných sekvencí. Spíše se na to podíváme jinak - v žádném případě nesoudím podle grafického zpracování, to je vždy až na dalších místech, především za hratelností. Ale doteď si pamatuji na ten pocit v dobách osmibitů - krásný obal krabice se znázorněným dokonalým výjevem, který se po spuštění hry změnil na pár čárek a čtverečků (né že bych těch originálek viděl moc - snad jen za sklem výlohy). Vždy jsem si jen povzdechl a smířil se s faktem, že ona hranice splynutí reality s kvalitou zpracování her je v nedohlednu. Ne, WC IV. tuto hranici nepřekročil, ale jako by už stál na celnici. Nemusíte si prostě přimýšlet detaily - kdyby támhle byly okénka, támhle se třepotala vlajka - to všechno tu prostě je. Nemůžu si pomoct, ale tahle recenze bude muset pokračovat standartním, konvenčním přístupem - jinak bych to mohl uzavřít jedině touto radou - zahrajte si to a pak můj pocit pochopíte, co tato hra pro herní průmysl znamená. A určitě na tom přidá fakt, že hlavní role hrají mí oblíbení herci Malcom McDowel (StarTrek-Genterations), Mark Hamil (znáte Star Wars ? :-) ) a Jason Bernard (z mojeho nejoblíbenějšího sci-fi seriálu "V"). Určitě chci vysvětlit jednu z hlavních věcí, vytýkaných Wingovi trojce a čtyřce - hardwarová náročnost. Tato myšlenka přetrvala z časů, kdy vyšel WC III. - tedy z doby vlády 486DX2/66 a 8 MB RAM. Ale dnes, kdy již (přiznejme si to) většina lidí má Pentium nebo alespoň DX4 na sto, je řeč o něčem jiném. Nepochopím, když někdo říká, že to není hratelné ani na Pentiu 133. Takže si konečně řeknem pravdu a fakta - pohodlně jsem to prošel na Pentiu 90 (75). Jsem zvyklý, že na grafiku ve hrách se koukám v SVGA, ale když chci opravdu pařit, musím do VGA. Po všech předsudcích o shitovosti této hry jsem byl teda opravdu rozčarován skoro všemi věcmi, které jí byly vytýkány - hra se v SVGA ve vesmíru ani netrhne, situace se trochu mění, když prolétáváte vnitřkem velké lodi, nebo nad povrchem planety. K naprosté spokojenosti všech hráčů je zde však geniální věc - Frame Rate Switch. Prostě když se trhání stane neúnosné, vše se přepne do VGA a naopak. S délkou nahrávání to bylo horší, WC III. na osmi megách se nahrával opravdu nechutně dlouho. Verdikt pro WC IV. - s třiceti dvěmi mega paměti je nahrán v NĚKOLIKA SEKUNDÁCH a letí se. A neříkejte mi něco o megalomanství, že 32 MB RAM. O cenách pamětí snad dnes nemá cenu hovořit, takže aspoň šestnáct mega má dnes každý normálně uvažující člověk (pokud uvažuje alespoň nad faktem, že ty Winy 95 už nejsou tak hnusný, když se s každym mega navíc "hrajou" fakt líp [ale moje přesvědčení, že jsou dobrý jenom na psaní taháků a Cubase trvá dál]). Hra i přes svou zjevnou náročnost a komplexnost nespadla nikdy (akorát jednou, kdy už jsem nemohl věřit tomu, že tahle hra prostě nepadá - vytáhl jsem cédéčko při přehrávání filmu. Ale to se nepočítá). Příběh - celá hra je o příběhu. Příběh je zde vše. Nejzajmavější je nelineárnost příběhu, ještě hodně patrná ve WC III., kdy prostě není místo na nějaké veliké zápletky a vše spěje k jednomu jasnému cíli. Zde však přes polovinu hry pátráte jenom po tom, proč vlastně bojujete, kdo všechno za zdánlivě nesmyslnými útoky stojí. Hádejte, kdo asi ? Napovím, že bojovat budete nakonec za druhou stranu - za Border Worlds - zjistíte, jaká je skutečná CENA SVOBODY. Chrisu Roberstsovi, hlavnímu programátorovi, zakladateli série Wing Commander a režisérovi v jedné osobě se povedl jeden základní tah - najmul pro tuto hru s tak silným prvkem příběhu opravdu ty nejlepší a nejznámnější herce. Takže žádná scéna nepůsobí nepřirozeně a "hraně", jak jsme zvyklí z ostatních digitalizovaných vstupů dnešních rádoby multimediálních her. Z trochu jiného soudku - megastore Score ve Skořepce prodává mimo Under Killing Moon také Wing Commandera III. za snovou cenu - 490,- (teda jestli kámoš nekecal - už jsem tam dlouho nebyl, takže nevim). Podle mě to musí být krach pro všechny české hry, protože například já si blbec koupil za pět stovek z brigády Rytíře grálu a když jsem o dva týdny později zjistil, že se prodává WC III. místo za dva litry za pětikilo, myslel jsem, že se půjdu provětrat na Nuselák. Jelikož si tedy většina pařanů konečně může dovolit koupit si tento čtyřcédéčkový kolos, vězte, že jeho pokračování je ještě podle mého názoru dvakrát lepší. Jenom opravdu lituju lidi, kteří vesmírné simulátory nesnáší a budou se opět potit u svých adventur (nic osobního, prostě můj názor). Nebo je tato recenze nepřesvědčila a dále si myslí, že je to jenom něco pro ty "Pentiáře na sto šedesáti". Což není pravda. Nová éra zábavy se otevírá, po velmi nezdařeném začátku zapojení komerce a velkých firem do herního průmyslu zkrz multimediální ubohosti. Wing Commander IV. je ona předzvěst většinou falešně reklamovaných sloganů "zahrajte si film". Lidi, až taková bude alespoň polovina her, bude to náš ráj. Poslední myšlenka - srovnám Chrise Robertse s Billem Gatesem. Oba chtějí, aby vše postoupilo o krok dál - do světa multimédií. Ale Gates to chce pro svojí kapsu a Roberts pro zábavu nás, pařanů a hráčů (a pro prachy :-) ). Je tedy budoucnost růžová ? Možná... GOnDaR výheň