Mnoho lidí ve svém životě toužilo hrát si s mašinkami. Několika jedincům přání zůstalo a dnes studují střední nebo vysokou školu dopravní. Jsou však i tací,co si chtějí jen hrát. Současně však mají obchodního ducha a něco jim říká, ža když si spojí mašinky, autíčka, letadlélka a lodičky dohromady, mohou vydělat slušné prachy. A aby nešli do života nablint jen s touto ideou, připravila Microprose hru Nemusím tuto hru snad příliš představovat. Nejedná se o tuhé války o koleje ani o vražedné závody v autobusech. Jde jen o jemnou mírumilovnou obchodní strategii. Zase tak jemná ale není, vše se děje realtimově, bojuje se o každou píď půdy ( kdy ji rychleji zabere ) a hlavně je možnost bojovat proti kamarádovi. Jinak bych o té hře ani moc nemluvil. Tento článek je ale spíše návodem, než recenzí a tak tedy stručně, o čem si budeme povídat. Řeč bude o obou verzích hry ( Transport Tycoon i Transport Tycoon Deluxe ) a to o následujích faktech: 1) stavba železnice 2) stavba lodních tratí 3) nelegální i legální finty na protivníka 4) taktika s letadly Doufám, že těm několika z vás, co chtěli poradit,jak na nepřítele na druhém konci kabelu, tento návůdek stačil. Tak hned do obchodního snažení. Takže nejprve k vlakům. Vlaky jsou oporou, páteří každé dopravní společnosti. První velkou chybou je myslet si, že pro každou surovinu je potřeba zvláštní trať. Nikoliv a přímo naopak. Všechny vlaky musí používat globální trať. Časem by se vám totiž stalo, že byste neměli kudy vést koleje. Pokud použijete globální tratě, tak se vlaky bez problémů vyhnou. Vyhýbání je jedna z nejdůležitějších věcí co se globální tratě týká. Dva vlaky, jedoucí v protisměru, se musí vyhnout. Pokud k tomu dojde, je zde jedno řešení <-|- <- /-:--------------:-\ <- ------------< >---------------------- -> \-:--------------:-/ vlak vjede -> -|-> zastaví a čeká dokud není volno na daší trati :-semafor K tomu je nutno dodat, že semafor má zelenou vždy, když na následující trati nic není. V případě nádraží jde o míjení vždy. Proto situace vypadá takhle nádraží /-:-===============-:-\ ------------<--:-===============-:-->------------- \-:-===============-:-/ Je důležité, abyste vždy měli delší oblasti čekání, než vlaky. Jinak se vám může stát, že vlaky budou čekat "na sebe". Optimální je mít nejdelší vlaky s pěti vagóny ( i s lokomotivou ) a nejmenší vzdálenost mezi semafory tři čtverečky ( současně nejmenší možná délka nádraží ). Důležitým místem se v takovém případě stává křižovatka. Křižovatku je nutné řešit tak, aby vlak projíždějící jedno rameno mohl počkat a protijedoucí vlak ho mohl objet. | 4* | 1 B-> /-:------^------:-\ 2 --------------< >--------------- \-:----:-v-:----:-/ <-|-A | 3 | Vlak A čeká va vlak B, přijíždějící z (1). Vlak B přitom může jak pokračovat dál do (2),tak zatočit dolů do (3),aniž by jeho trať byla blokována. Místo (4) může a nemusí existovat. Potom jde o křižovatku T nebo X. Ale vždy je možné všude se dostat. Brzy však zjistíte, že takovýto systém se při více jak dvou vlacích přetěžuje a vlaky pak bloudí. Základem absolutně dokonalé železniční sítě je pak vícekolejná trať. Teď vysvětlím princip křížení na dvojkolejné, pro více kolejí je možné aplikovat. Schéma dvojkolejné trati vypadá asi takto. <-|-A ---------------------:-\-/-:-----------------:-\-/-:---------------- X X ---------------------:-/-\-:-----------------:-/-\-:---------------- B-> C-> Z nákresu je vidět,že vlak A nečeká na uvolnění trati před sebou, ale pouze na přejezd vlaku B. Vlak B si automaticky vybere volnou kolej - pravou v případě A a levou v případě C. Dokonce i různě rychlé vlaky se takto mohou snadno předjíždět. Křižovatka takovýchto tratí vypadá následovně | | 4* " " 1 ^ ^ <-B 3 --------------------------:-<###>-:----------------------------- #X# --------------------------:-<###>-:----------------------------- A-|-> V V " " | | 2 Doufám, že všichni pochopili, že " a : Vlak A tedy stojí a vlak B může jet jsou semafory. Ten kamkoliv a nebo vlak A objet po druhé mumraj uprostřed koleji. Potom bude mít vlak A také vznikne kombinací volno. Místo (4) je opět alternativní, všech kolejí, které může a nemusí být podle počtu tratí, tam lze umístit. které je třeba připojit. Zapojení nádraží do takovéhoto systému je opět jednoduché, pouze se nahradí jedna část kolejiště nádražím. Příklad trojkolejného nádraží na dvojkolejné trati. Hodněkolejně kolejné nádraží s několika dvojkolejnými tratěmi je za čudlíkem. -----------------------:-\-/-:-=================-:-\-/-:------------ X X -----------------------:-<#>-:-=================-:-<#>-:------------ \ / \-:-=================-:-/ Vzhledem k tomu, že některé vlaky v nádražích staví a jiné jen projíždějí, nádraží se sem tam ucpou. Potom je dobré v případě např. dvou blízkých nadraží postavit jednu kolej, která nádraží mine a slouží jako tranzitní. Příklad situace: Těžní Důl na Ropná vězě uhlí Elektrárna rafinerie A-> C-> ------\-/---========---\-/---------\-/---=========---\-/------------ 1 X 2 X X 3 X 4 ------<->---========---/-\---------/-\---=========---<->------------ B-> \ / \--------------------------------------------/ Důl na uhlí Vlak A,vezoucí ropu,bude mít volno,i když se oba uhelné vlaky ( B a C ) zastaví u elektrárny (3) a budou vykládat. stejně tak mají volno i všechny ostatní vlaky jedoucí z (1) do (4) a navíc neblokují křížení mezi (2) a ( 3). Tento tranzit se vyplatí nejvíce, pokud je fyzicky kratší, než rovná cesta ( tunel pod dvěma nádražími na vysokých kopcích zvlášte, pokud jsou nádraží pouze pro lokální provoz ). Další kapitolou jsou expresní vlaky. Pokud jste tak trochu romantici, určitě zatoužite mít vlastní expresní vlak. Já měl při hraní TT vždy peníze nazbyt a tak jsem je stavěl, kde jsem mohl. Vždy se jednalo o dlouhou trať z jednoho kraje mapy na druhý. Většinou zde jezdil jeden obrovský dlouhý vlak s vagónem pro poštu, dvěma pancéřovými vozy a fůrou osobních vagónů. Pak jsem ho zapřáhl za tu nejsilnějsi lokomotivu a už se jelo. Pokud měl vhodně zvolené koncové stanice ( fůra lidí ), dokázal za rok udělat i dvěstě tisíc. Expresní vlak jsem však nikdy! nespojil s normální sítí železnice. Vždy měl svoji vlastní kolej zařízlou v krajině ( dost se projevila moje náchylnost k tratím na eskapádě, v zářezu, rychlému střídání most tunel most. Takováto trať musela mít minimum zatáček a stoupání nebo klesání. Je to přece express. Okolnosti mě nakonec vždy přinutily zapojit expres i do globální sítě, vždy ale měl výsadní postavení. Když jsem hrál proti někomu, tímto jsem mu "dokazoval", že mám peníze na zbyt. Expressy nejsou nezbytné, ale jsou pýchou každého železničáře. Ještě jednu připomínku pro TTD. Až dostanete monorail,nespěchejte s přestavbou vaší sítě. Za pár let přijde ještě doprava úplně bez kolejí, na vzduchovém polštáři a zbytečně byste přestavovali znovu. Zbytek návodu hladajte za tímto čudlem výheň