Dneska se pokusím ixplejnnout pařby pro více lidí z druhé strany. Ze strany tvořitele levlíků, na kterých se má sítit, ze strany toho píďžeje, který vymyslí, o jakou hru vlastně půjde. A ukážeme si to na gamese, která za to určitě stojí. Ano. Warcraft ][ je právě onou gamesou, která nabízí ve své síťovosti značně variabilní zábavu. Vzhledem k tomu, že téměr každá mapa má jiný charakter, musí se použít jiná taktika. Dokonce i na stejné mapě vypadá každá hra jinak. Tři bitvy na jedné mapě byly rozhodnuty nejprve draky, potom mágy a ve třetí bitvě katapulty. To svědčí o variabilitě hry a dlouhých hodinách zábavy. Teď ale k tomu hlavnímu. Je to spolu s Warcrafty dodávaný editor map. A teď pozor! Editor je úplně sqělý, má jen jednu óóóóóóóóóóóóbrovskou chybu. Jest disajnován pro WOKNAPĚTADEVADESÁÁÁTKY :(. Nicméňe jsem tuto nemilou vlastnost ignoroval pod nátlakem jiných, milejších. Ohledně editoru se vše odehrává v mapě. Skoro celou obrazovku zabírá pohled na mapu tak, jak jej uvidí hráč. Nad mapou je úzký pruh, ve kterém jsou ikonky na děláni různých věciček. Vypadá to asi jako pomocné ikonky v aplikacích typu WORD či EXCEL pro Wokna. Nad tím vším se rozkládají klasická Wokení menítka. Editor je svou strukturou značně jednoduchý. V celku ho lze rozdělit na editor krajiny, editor jednotek a editor parametrů hry. EDITOR KRAJINY Warcraft ][ zná tři typy krajiny. WINTER - zima, FOREST - les a WASTELAND - bažiny. Ve všech je však přístup k typům povrchu stejný. Povrch se dělí dle svéhp typu na: Voda - u všech typů krajiny stejná, plavou po ní vodní jednotky a skrývají se v ní ropné skvrny. Lze graficky upravit na hlubší ( tmavou ) a mělčí ( světlou ), na hru to ale nemá vliv. Břeh - ( v zimě led, v bažinách bahno ) je terén na kterém se nedá stavět. Rozděluje vodu od pevné země. Nemůžou na něm být lesy, ale skály jinde nepostavíte. Když už jsme u těch skal. V demoverzi se těžily šutry. To již v plné verzi neplatí. Skála - neprostupnej útvar na břehu/ledu/bahně. Lze jej zničit kamikadze-mrchama ( v kampani tak dokonce začíná jedna mise za zlý ) a přelítnout. Země - ať už je zasněžená, holá a nebo s trávou ( ne s tou návykovou :) tak se naní dá stavět. Moužou na ní bejt i doly a navíc i lesy. Lesy se daj vytěžit ( peacantama ) a pak procházet. Sem tam se používaj finty jako důl zarostlej v lesích, aby nešel hned najít. Les - roste jen na pevné zemi, jinak newim co dodat. Snad jen, že z jednoho čtverečku se vytěží bez bonusů 100 dřeva. Tak. Teď už známe,jak vypadají jednotlivé typy terénu. Další part pro vysvětlování jsou jednotky.Mezi jednotky zahrnuji i důl a ropnej flek. Ropná skvrna je eqivalentem dolu na moři. Pro oba platí stejné zákony. Každy má v soubě určité množství materiálu ( zlato/ropa ) a to od hranice okolo 2500 až do řádově statisíců. Tohoto se dá zcela určitě efektivně vyuzit při plánování levlíků. Je zcela evidentní, že největší boje se semelou v okolí dolu s největším obsahem zlata. Pro ropnou skvrnu navíc platí, že je potřeba postavit ropnou věž. Ta se staví pomocí tankeru, ale to zavilí pařani W][ určitě vědí. Jednotky jako takové se dělí na pozemní ( land ), vzdušné ( air ), vodní ( water ) a budovy ( buildings ). Pokud jste W][ ješte zcela neošahali, zde je popisek jednotek, co umí a jak je používat. Ve hře je osm hráčů. V menu player properties lze nastavit, jaká barva bude který hráč, zdali bude lid či ork a jestli se jedná o hráče člověčího, počítačem řízeného protivníka ( computer ), zajatce který nic nedělá a jen čeká na vás ( není napadán dokud ho vy osobně neosvobodíte [ osvobození celé figurky provedete tím, že okolo ní projdete { pozor na řetězovou reakci - osvobozená figurka může ihned osvobozovat dál } a nebo se projdete kolem townhallu a osvobodíte naráz všechny ] ) a je veden jako rescue ( pasive ) a aktivního spoluhráče, který se řeže s počítačem a také se musí "osvobodit" ( rescue pasive ). POZOR - rescue teamy připadnou na síti tomu, kdo u nich bude dřív. U každé počítačem řízené postavy lze dále nastavit aika. ( AI - artificial inteligence - umělá inteligence ) AIka může být zemní, vodní či vzdušná. V praxi to znamená že bude útočit rytířema, ponorkama nebo gryfinama ( a eqivalenty za zlý ). Jiné zbraně počítač nebude příliš aktivně používat ( pozor - pasivně vám jeho katapulty dost zavaří ). Veškeré jednotky se do hry nasadí způsobem velice jednoduchým. V jednom z menítek máte zvolenu barvu hráče, jež je právě rozmísťován a ve druhé menítku jsou jednotky, které můžete umístit ( závisí na rase ) a tzv. starting position. U lidí je to křížek, u orků kolečko a vlastně to znamená místo, kde bude obrazovka hráče po startu. Doporučuji dát ho někam, kde se je vidět alespoň nějaká jednotka, předejde se pracnému hledání. Co ještě dodat? Snad že je snadné editovat levlíky, tak to zkuste a rovnou to testujte na nějaké síti. Je to dost rubačka a sranda. Jednou jsme se s kámošem dohodli, že každý nakreslí polovinu mapy a to tu, na které nebude hrát. Byla z toho děsná švanda, protože každý se musel bránit spíš počítači než protivníkovi a horko těžko hledal dobře ukryté doly. Tak se mějte a užijte si legrace s levelíkama jež si uděláte Marky PS - Co tohle ? výheň