Ex!
              •                                           
                                                               
                                                           


           Od  minulého  čísla  Výhně,  které  vyšlo  10.10.1996  uplynula
     relativně dlouhá doba, ale narozdíl od  Výhně demoscéna nespí a za ty
     tři a půl měsíce nám přinesla  mnoho nové tvorby. Pokusím se vás tedy
     vybrat z té  záplavy dat to nejlepší, co si  nyní můžete na internetu
     stáhnout. Vezmeme to pěkně po pořádku.

                          •  WiRED 1996 (Belgie) •

           Na  začátku   listopadu  proběhla  v   Belgii  známá  demoparty
     WiRED'96, kterou jako obvykle organizuje team Imphobie, zejména velký
     Darkness, šéfredaktor  renomovaného  diskmagu  Imphobie.  WiRED'96 se
     zúčastnili i naši bývalí  spoluobčané ze Slovenské republiky, jejichž
     dema byla původně  určená pro zrušený  Demobit'96 a zůstala by, nebýt
     WiRED, na ocet.  O jenom  z nich  si můžete  přečíst v  mé obsáhlejší
     recenzi na Xaos od MiSTu, kterou  najdete v tomto čísle Výhně. Zmíním
     se tedy jen o produktech, které  mě na výsledkové listině  z WiRED'96
     zaujala.  První místo  obsadilo demo  Hard Rox  od méně známého teamu
     Skal. Podle mého  názor se nejedná o nějaký zázrak  a o 1. místě bych
     vzhledem k  ostatním soutěžním produktům  asi neuvažoval, ale  voliči
     zvolili  takto  a  proti  tomu  se  nedá  hold  nic  dělat.  Jedná se
     o klasické demo s perfektní hudbou,  které si ovšem majitelé GUSe asi
     moc neužijí, jelikož  player modulů, který Hard Rox má, je napsán pod
     Linuxem a jeho stabilita v DOSu je  problematická, takže pokud nemáte
     P120 a alespoň SB16,tak si demo s hudbou raději nepouštějte. Naštěstí
     je modul přiložen volně k demu, takže si jej můžete přehrát v nějakém
     vašem oblíbeném  playeru. Kvalita efektů  je dobrá, ale  originalitou
     moc  nepřetékají, až  na některé vyjímky, jako  poskakující průhledný
     válec  se stínem  na texturované  podložce a  docela pěkně vypadající
     simulace  odrazu  od  diamantu.  Jinak  se  ale  můžete  připravit na
     bombastický 3D  vodotrysk a jiné  pentijárny. Na závěr  nesmím určitě
     zapomenout na  opravdu skvělé 64kB intro,  které tímto jmenuji intrem
     roku  1996. Jedná  se o  perfektní počin  programátorského kouzelníka
     Statixe  z teamu  Psychic Link, jehož produkci  určitě znáte  (např.:
     Juice - 2. místo na Asm'95). Intro nese název Paper a není zvolen jen
     nějakou náhodou. Prostě pokud  chcete vidět něco opravdu originálního
     a při tom perfektně zpracovaného, určitě si sosněte Paper, protože na
     64kB je  to opravdu perfektní  věc. Hudbu složil  Vic z Acme,  což je
     zase záruka kvality, takže není co dodat.

                          • Gravity ][ 1996 (Polsko) •

           Dalším zajímavým projektem je  Balance od francouzskou polského
     teamu Pulse, který obsadil 1.  místo na druhé části komorní demoparty
     s názvem  Gravity'96  konající  se  někdy  v  půlce listopadu. Předem
     upozorňuji,  že mně zmíněné demo  nefunguje a  patrně ani nikomu, kdo
     vlastní 486, fungovat  nebude. Jedná  se totiž  o plně 3D záležitost,
     která  je i  přes použitý  lineární texture-mapping  docela zajímavá,
     protože originalita 3D  scén, pro Pulse tak typická,  stojí určitě za
     shlédnutí.  Ale pravdou  je, že  úspěch tohoto  dema zajišťuje  spíše
     jméno  samotného teamu  a  zejména  pak vynikajícího  grafika Lazura,
     který svým uměním trhá všechny hitparády.

                     • Textmode democompo 1996 (Internet) •

           Jistý  Joker  a  Sol  z  teamu  DEE  na Assembly'96 neoficiálně
     (pravděpodobně  po  shlédnutí  perfektního  textmode  intra  Palikka)
     vyhlásil soutěž o nejlepší demo,  které poběží v textovém režimu. Asi
     o měsíc později  se tato velice  zajímavá soutěž vyhlásila  oficiálně
     a porota sestavená z  10 ANSi grafiků a milovníků  textmode dem (mezi
     známější  porotce  patří   například  vynikající  programátor  Tremor
     a neméně slavný  muzikant Nitro z teamu  Dubius, jejichž kontraverzní
     Machines of Madness zvítězili na Asm'96)  z Finska a Norska čekala na
     první soutěžní dema. Uzávěrka soutěže byla určena na 11.11. a aniž by
     to  někdo očekával, přišlo relativně  veliké množství  příspěvků, ale
     většina  až několik  dní po  deadline; tato  skutečnost mě uklidnila,
     protože  po  zkušenostech  s  Výhní  už  vím,  že  nejsem sám, kdo má
     problémy  s  deadline.  Soutěže  se  zúčastnilo  asi  9  (jedno  bylo
     diskvalifikováno)   textmode  dem,   které  si   můžete  stáhnout  na
     ftp.cdrom.com  v knihovně  /pub/demos/incoming/tmdc. Musím  uznat, že
     jejich kvalita  je více než  dobrá a zvláště  pak první dvě  místa mě
     opravdu  překvapila,  protože  něco  takového  jsem  opravdu nečekal.
     Absolutním vítězem se stalo demo D'Orzo od teamu Recreation. Obsahuje
     kompletní 3D  vektorové engine pro textový  režim a opravdu perfektně
     vypadající  bump.  Uvidíte  taky   animaci  dvou  zápasníků  (podobná
     záležitost jako ve slavném 3MB  demu Project Angel od Impact Studios)
     v textovém režimu. Za  zmínku také stojí opravdu podařená  hudba s ní
     spojená  synchronizace, která  je tím  nejdůležitějším kritériem  při
     hodnocení dem. Zastavím se také u  druhého místa, které je podle mého
     názoru o kapánek  lepší než místo první. Demo  jménem Tremor od teamu
     Demolition  s perfektní  hudbou od  Lizardkinga z  Tritonu pochází ze
     Singapůru   (i   v   těchto   zemích   demoscéna   nespí).  Perfektní
     synchronizací efektů s  hudbou si u mě tento  výtvor zajistil primát.
     Engine  dema  je  perfektně  propracován  a  pokud  se na demo díváte
     z větší dálky, vidíte efekty krásně jakoby v truecoloru a to se jedná
     pouze  o textový  režim 80x50  s 16  barvami, kde  se dá ovšem pomocí
     znaků  najednou zobrazit  v podstatě  500 barev,  takže se  není čemu
     divit. Na jednu stranu jsem byl nadšen, ale jedna věc všem soutěžícím
     chyběla a  to dobrý ANSi grafik,  protože až na jednu  vyjímku, která
     ovšem nebyla nějak výrazná, se ANSi grafika objevovala velice pomálu,
     což je opravdu veliká škoda. Snad příští rok, kdy se možná bude konat
     druhý ročník této, podle mého názoru vynikající soutěže.

                          • The Party 1996 (Dánsko) •

           Každým rokem se  koná v Dánsku po finské  Assebmly velice známá
     demoparty, nyní už  se čtyřletou  tradicí a  názvem The  Party. Je to
     v podstatě takové  zakončení  předcházejícího  roku  a zároveň k roku
     nastávajícímu,  jelikož se  koná od  27.12. do  31.12. Bývá  většinou
     nějakým zlomovým bodem v dějinách  demoscény, ale hlavně proto, že se
     na ní schází na rozdíl od Assembly opravdu veliké množství scénerů ze
     všech koutů světa a všech  věkových kategorií. Tento ročník pode mého
     názoru tak úspěšný zase nebyl. Alespoň usuzuji na úroveň jednotlivých
     produktů.  Vítězné demo  se  mi  opravdu nepodařilo  spustit, jelikož
     výsměch typu:  "buy 16MB RAM" mě  u dem opravdu znechucuje  a tak vám
     o něm nic konkrétního  nepovím. Snad jen to, že  vyžaduje P120 a 32MB
     RAM,  takže se  hodí jen  pro majitele  opravdu výkonných strojů. Ale
     druhé místo obsadilo opravdu kvalitní demo jménem Megablast od teamu,
     který  tvoří  kvalitu  v  pravém  slova  smyslu:  Orange,  které svou
     originalitou útočí na jeho staršího  bratříčka jménem Super TV. Pokud
     jej  mám  hodnotit, tak  se  jedná o  rozhodně  nejlepší  demo  konce
     roku 1996.  Perfektní Duneho hudba  a propracovaný design  spojený se
     synchronizací  udělal  své  a  na  světě  je  další kvalitní zástupce
     avantgardní  části demoscény.  Rozhodně vřele  doporučuji ke stažení.
     V ostatních kategoriích jsem opravdu nezahlédl něco, co by bylo hodné
     vaší  pozornosti, snad  jen perfektní  čtyřkanálový modul salcon.mod,
     který obsadil  1. místo od  člověka, který si  říká Mystical z  teamu
     Purple, docela  zajímavé vítězné 64kB intro  jménem Deesbab od Orange
     a zajímavé 4kB intro  s názvem Fettina od  MagicEthos.

                          • To nejlepší v roce 1996 

           Na závěr vyhlásím stejně jako minulý rok nejlepší produkty roku
     1996, které  jste měli tu možnost  za celou tu proklatě  krátkou dobu
     vidět. Po dlouhých útrapách z  rozvažování a konzultacích s ostatními
     více či méně interesovanými diváky jsem určil takto:

                     Nejlepším demem roku 1996 se stává:
                   Super TV / Orange (4.místo na Assembly)

                   Nejlepším 64kB intrem roku 1996 se stává:
                   Paper / Psychic Link (1.místo na WiRED)

                   Nejlepším 4kB intrem roku 1996 se stává:
             Pure Spirit / Spirit New Style (1.místo na Assembly)

              Nejlepším 4 kanálovým modulem roku 1996 se stává:
            salcon.mod - Mystical / Purple (1.místo na The Party)

             Nejlepším multikanálovým modulem roku 1996 se stává:
                     mech8.s3m - Necros / Five Musicians


                                                        ReDox


            výheň