/
                                                
                                                
                                  \             

                           o  počítačových  hrách


         V této  úvaze bych rád  vysvětlil pár věcí  a počítačových hrách,
     a hlavně lidech, kteří se tímto  druhem zábavy baví. Také se zamyslím
     nad některými naprosto nelogickými předsudky o této problematice.
         Ale začněme od  začátků. Lidé si vždy hledali  nějaký způsob, jak
     se pobavit,  jak zabavit svoje  děti a vůbec  jak zahnat nudu.  A tím
     myslím  doby  opravdu  pradávné.  Jakmile  se  rozum  člověka vyvinul
     natolik,  že se  již nezabýval  pouze o  kus žvance  a o  to, jak  se
     schovat před velkým mrakem, hledal jakousi formu zábavy. V pravěku to
     mohly být primitivní hry, ve  starověku již složitější, ve středověku
     byly  už na  dost vysoké  úrovni,  například  šachy a  v novověku  už
     nepřeberné  množství. Některé  hry byly  ale už  dříve velmi složité,
     dost  známá  je  stará  korejská  hra,  kde  je  144 hracích kostiček
     s různými  symboly, kterých  je 36,  smíte je  odebírat jen  do stran
     a máte  za úkol  odebrat všech  144. Tuto  hru vymysleli  před zhruba
     třemi  a půl  tisíci lety  buddhističtí mnichové.  Naopak některé hry
     byly  a jsou  celkem nebezpečné.  Známé od  Viléma Tella sestřelování
     jablka z hlavy. Ale čas  plynul, technika udělala pár mohutných kroků
     a my jsme nyní v  době plné počítačů. Až je to k  nevíře. Kdo by před
     takovými  15ti  lety  řekl,  že  se  rozvoj výpočetní techniky pohrne
     neúprosnou  rychlostí kupředu  a my  nebudeme mít  jinou šanci než se
     s tím  smířit. Prvotní  myšlenka byla  si něco  usnadnit. Líný člověk
     nechtěl pořád počítat na logaritmickém pravítku a zdlouhavě posunovat
     sem a  tam. A tak  raději vymyslel počítací  stroj. Později se  z něj
     vyvinula kalkulačka, sice primitivní, ale už byla na světě. Nyní jsou
     kalkulačky takové,  že ani nevíte,  co to má  všechno za funkce  a už
     vůbec  nevíte, že  takové funkce   existují, natož  aby byly  na něco
     užitečné. Ale  z těchto kalkulaček  se vyvinuly jakési  stroje, které
     byly sice  dost velké, ale  za to byly  rychlejší a uměly  toho více.
     A takhle bychom  mohli pokračovat pořád, ale  tématem této úvahy jsou
     počítačové  hry, takže  zpět. Vývoj  se posunul  a pár  let a my máme
     k dispozici  již výkonný  počítač, který  má menší  rozměry, než  5x4
     metry a umí dělat  i něco jiného než dírky do papíru.  Ale i přes to,
     že byl prvotně vyvinut, pro  ulehčení práce v kancelářích, například:
     textové  editory,  tabulkové  procesory,  databáze  apod., s ním lidé
     nechtěli jen  pracovat, ale chtěli  se i bavit.  A tak byly  vyvinuty
     i první počítačové hry. Tenkrát to byly ještě jednoduché a primitivní
     programy, které vůbec  nelahodily oku, ale za to se  dobře hrály a co
     je hlavní, že se jimi lidé bavili.  Ale vývoj pořád šel dál a z oněch
     primitivních her, se začaly stávat už lépe vypadající produkty, které
     nejen dobře vypadaly, ale dokonce už měli vlastní zvuk a hudbu. Jenže
     nic není  tak jednoduché, jak by  se na první pohled  zdálo. Tím chci
     říct, že tyto  "lepší" produkty měly vyšší nároky  na hardware. A tak
     se pořád,  a už to  asi nikdy neskončí,  vyvíjely lepší počítače  pro
     lepší  (lépe vypadající,  lépe ozvučené  a někdy  i lépe hratelnější)
     hry. Nyní  je to na  takové úrovni, že  zvuk je naprosto  realistický
     a vězte,  že  naprosto  znamená  naprosto,  tedy  stejný jako slyšíte
     v televizi, kině, nebo jenom tak když  jdete po ulici. Hudba může být
     také  naprosto stejná,  důkazem toho  je, že  si přes  počítač můžete
     pustit CD.  Horší situace, ale nastává  u grafiky her. Dříve  to byla
     hnusná,  kostrbatá   grafika.  Postupem  času   se  stávala  jemnější
     a jemnější až do dnešní doby, kdy  je její hodnocení obtížné a muselo
     by  se rozdělit  do několika  skupin. Ale  přesto stručně:  jeden typ
     grafiky   je  srovnatelný   s   animovaným   filmem,  druhý   typ  je
     digitalizovaný  (více  či  méně)  film,  třetí  druh je už napodobení
     skutečnosti, které sice vypadá překrásně,  ale realita to zatím není.
     Další otázka je, jestli to vůbec má být reálně vypadající. Takže jsme
     si ujasnili jak to bylo a jak to je a nyní už k hraní samotnému.
         Co je  to vlastně počítačová  hra? Je to  jakási iluze, která  má
     něco  napodobit, něco  předstírat. Je  to dobře,  nebo špatně?  Já si
     myslím,  že je  to dobře.  Zlí jazykové  praví: "Stejně  je to  jenom
     náhražka reality"  , ale my  jim odvětíme "A  kdy si asi  zajezdíš ve
     formuli  1,  kdy  si  zalétáš  v  "ef  dvacetdvojce", kdy se proletíš
     kosmem, kdy budeš  rozhodovat za milióny lidí, kdy  budeš jejich Bůh,
     kdy zastřelíš zelenýho mutanta, kdy se dostaneš do světa fantazy, kdy
     se projdeš lidským tělem, kdy se staneš hlavním hrdinou filmu, kdy se
     staneš svědkem kultovní  vraždy vyšinutých mnichů a kdy  a kdy a kdy?
     " Jasně že nikdy.  Dalo by se takto popsat  stovky stránek, ale proč,
     když to všichni víme. Tedy my,  ... , nebudu nikoho urážet, no prostě
     my.  Ano, je  to náhražka  reality, ale  komu to  vadí? Zatím jsem se
     nesetkal s žádným člověkem, který by mi řekl: "Jako já proti hrám nic
     nemám, ale když, já se raději kouknu na TV, ony ty hry totiž vypadaj,
     že to  je jen "jako"  a to se  mi nelíbí." A  tak jsou počítačové hry
     takové, jaké jsou.  Ale proč vůbec jsou? Přece aby  bylo co hrát. Ne,
     to není  správný začátek. Ale jiný  není, protože hry nejsou  pro nic
     jiného než, aby bylo co hrát a  abychom se měli u čeho bavit, abychom
     se nenudili a tak vůbec. Stejně bychom se mohli ptát, proč jsou kina,
     proč je TV?  Vždyť je to jen pasivní koukání  se na něco, co vytvořil
     někdo  jiný.  Jenže  počítačové  hry  nejsou  jen  pro  tupé, pasivní
     sledování. Musíme se  jich zúčastnit a to je  možná jeden z problému,
     proč se jich někteří lidé, snad dokonce, bojí.
         Ale kdyby to  měl být jediný problém, proč  jsou někteří lidé tak
     zdrženlivý, tak uzavření, tedy tím  myslím v této problematice. Dobře
     beru to, že je někdo málo nadaný,  má menší postřeh, nebaví ho to, je
     jednodušší a raději si jde do posilovny vymakat svoje bicepsy a potom
     zajde na  10 piv a  když už je  úplně odvařený, tak  začne hulákat po
     ulici a nakonec stejně skončí na protidrogovém. Někdo pro to může mít
     své důvody, ať už společenské, náboženské nebo rasové (?). Všechno to
     beru, ale  proč někdo říká, že  "ti", co hrají "ty"  hry jsou takový
     a makový. Proč to  ten člověk dělá, když o tom  nemá ani páru? Asi je
     zakomplexovaný,  že  mu  maminka  neuvařila  krupicovou  kaši nebo já
     nevím. Tyto  lidi naprosto neuznávám,  jsou to pokrytci  a s pokrytci
     nemá smysl se bavit. Ale nehledejme  chybu jen v nich. Ono totiž také
     záleží na  tom, s kým  se o  tom  bavili a jestli  přišli do kontaktu
     s nějakým individuem, tak se ani jejich názoru nedivím.
         Je několik  typů lidí, kteří  tráví svůj čas  hraním počítačových
     her. Dali  by se v podstatě  rozdělit do několika málo  skupin. Jedni
     jsou ti, kteří si zahrají hru občas  a moc jim to neříká. Sice jim to
     nevadí, ale znají lepší věci v  životě. Další jsou ti, kteří už tráví
     u počítače více času.  Hraní je velmi baví, zabírá  jim dost z jejich
     volného  času, ale  přesto vědí,  že  to  není jediná  věc na  světě.
     A další skupina  jsou počítačový fanatici,  kteří neznají nic  jiného
     a jestli ano,  tak je to  vždy nějak spjato  s počítači. Těchto  lidí
     není moc, ale jsou. Poslední skupina je tvořena humanoidy, kteří jsou
     na  počítači  závislí.  Ale  protože  nikoho  z  této  skupiny neznám
     a pochybuji, že vůbec někdo takový  existuje, tak tuto skupinu rovnou
     zamítnu.  Hráči počítačových  her se  mezi sebou  označují jako  tzv.
     "pařani", "smažiči", "vařiči"  apod. Ale lidé, kteří nechápu  o co se
     jedná  se  na  ně  koukají  skrze  prsty  a  označují  je  jako různé
     vyšinutce,  odpadlíky, počítačové  mozky a  jinak nepříliš  lichotivě
     znějící tituly.
         Závislost na hrách. Je vůbec možná? Ne, samozřejmě, že není. Může
     být  závislost  na  alkoholu,  silných  drogách,  ale na počítačových
     hrách?  No to  snad ne.  Už  jste  viděli někoho  závislého třeba  na
     chození do divadla,  nebo houpání se v křesle,  hraní Člověče, nezlob
     se? Myslíte, že jsem se zbláznil?  Ne, zatím ne, jen jsem dal příklad
     jiného  zabavování sebe  sama, pouho  pouhé vyplňování  volného času.
     Z toho  tedy  vyplývá,  že  u  zdravého  normálního  člověka  se tato
     "závislost" buduje dobře stejně jako závislost na sledování televize,
     nebo poslouchání rádia.
         Vliv počítačových her na jedince,  na skupiny a na společnost. To
     už je  jiná stránka věci.  Vliv her bezesporu  existuje. Ale do  jaké
     míry  a jak  ho můžeme  sledovat? Začněme  vlivem na  jedince. Zde se
     jedná o  nejriskantnější oblast. Jestliže vezmeme  v potaz uzavřeného
     člověka,   který   tráví   většinu   času   u   počítače,  je  docela
     pravděpodobné, že bude hrami ovlivněn. Ale co je to vlastně vliv her?
     Jak může být silný? Je  samozřejmě naprosto vyloučené, že někdo vezme
     motorovou pilu a po vzoru  hrdiny ze hry začne rozřezávat kolemjdoucí
     na ulici. Je to naprosto vyloučené, ať už z toho důvodu, že by takový
     vliv musel  být vyvinut nějakou  intenzivnější silou, než  jen pouhým
     hraním, nebo by ten člověk  musel být ovlivněn nějakým halucinogenem,
     ale to už není otázka vlivu her.  A další důvod proč to není možné je
     ten, že by se tělo asi špatně  řezalo, je pravděpodobné že by se pila
     zažvýkávala  a tedy  by místo  plynulého řezu  nastalo spíš chaotické
     trhání  těla. Možná  by to  mělo lepší  efekt, ale  zase být  zaházen
     vnitřnostmi  a  krví  by  nebylo  příliš  příjemné.  Tento  způsob se
     doporučuje jen  v případě, že je  vám velká zima a  teplá lidská krev
     vám nabízí šanci přežít. Ale zpět; vliv na skupinu lidí. Zde se jedná
     o to, kdo je součásti této skupiny. Jestliže jsou to lidé, kteří jsou
     mentálně narušeni, tak  může opět dojít až k  vraždám a ne ledajakým,
     bude  se  totiž  jednat  o  vraždy  masové. Takové kultovní obětování
     profesora v Krčském  lesíku nemusí být vůbec špatná  akce. Když si to
     představíte.  Měsíc v  novu, praskot  hořícího kříže,  který je jaksi
     otočen, do  toho mumlání obřadní  modlitby a občasný  řev, profesora,
     který pomalu, ale jistě umírá. Samozřejmě, že ho to bolí, ale nedá se
     nic dělat, bohové nám jinak  neodpustí. A konečně vliv na společnost.
     Tak  tento vliv  také existuje,  ale protože  se jedná  o větší počet
     bytostí,  tak  nebudeme  brát  v  potaz,  že  jsou  všichni  vyšinutí
     (normální).  Generaci  našich  rodičů   asi  už  počítačové  hry  moc
     neříkají, naši  soukmenovci je berou  jako příjemné zpestření  života
     a zabavení se,  ale jak je bere  nejmladší generace. A jak  je teprve
     bude brát generace ještě nenarozená? Tam bych se už bál velkého vlivu
     a nejen jeho, ale  i závislosti na hrách. Takový  mladý člověk, který
     se od svého narození bude setkávat s velkým počtem počítačů, tak musí
     podlehnout.  Rodiče už  nebudou svoje  děti bavit.  Prostě jim zapnou
     počítač a  pustí krásně malovanou,  roztomilou hru. A  s přibývajícím
     věkem se tento  človíček bude pořád bavit počítačem,  protože proč by
     vylézal z bytu a jezdil někdo po parku na kole, když může sedět hezky
     doma, mít na hlavě naraženou helmu  a projíždět se ve virtuálním autě
     po virtuální  krajině a povídat si  s virtuálními lidmi. Tak  proč by
     někam chodil?
         Ale  nedávejme vinu  hrám a  počítačům. Zde  se totiž jedná pouze
     o výchovu dítěte  a tu nemá na  starost nikdo jiný, než  jeho rodiče.
     Oni nesou zodpovědnost za svoje dítě. Jen oni mu musí ukázat správnou
     cestu. Těžko můžeme chtít po malém dítěti, aby se šlo samo podívat do
     zoologické zahrady.  Tuto zodpovědnost tedy nechme  na rodičích a jen
     doufejme, že rodičové budou vědět co a jak.
         Závěrem snad jen, že počítačové  hry se nesmí stát náplní života,
     ale jen  jeho zpestřením. A věřte  tomu, že mohou být  opravdu dobrým
     zpestřením,  ale ne  jediným. Tak  tady už  neseďte a  běžte se třeba
     proběhnout  nebo si  zahrát počítačovou  hru. A  nezapomeňte, že  při
     hraní je čas váš úhlavní nepřítel.


                                                        Devil ZK


            výheň